Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jaimeeus
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-11 18:15
Beste mede-Tweakers,

Afgelopen zaterdag heb ik een waterkoeler laten installeren op mijn systeem, doordat ik de temperaturen graag wat lager zag dan ik met de stockkoeler had.

Het systeem dat ik heb is:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 104,95€ 104,95
1MSI B350M PRO-VDH€ 76,-€ 76,-
1MSI Radeon R9 380 2GD5T OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 42,99€ 42,99
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 96,64€ 96,64
1Corsair CX450M€ 48,-€ 48,-
1Kingston HyperX Fury SSD 120GB€ 72,-€ 72,-

Daarbij heb ik de waterkoeler door MyCom laten installeren doordat ik al een eerder probleem had met m'n processor en zij hebben me toen uitstekend geholpen. Vandaar dat ik terugging, juist om te voorkomen dat ik er was zou gebeuren.
Inmiddels heb ik de problemen dat mijn computer soms uitvalt, dat een gedeelte van de ram vaker niet dan wel wordt herkend/gebruikt (Ram staat op de qvl lijst van het moederbord) en dat soms de gpu niet thuis geeft. De eerste keer opstarten na installatie van de nieuwe koeler werd er wel netjes 8 gig ram vermeld. Voordat de koeler is geïnstalleerd draaide het systeem stabiel en zonder problemen, maar sinds heb ik dus meerdere problemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uQyX2xIPYIG60x6R8VunVPyq/thumb.png
Open hardware

Ik heb al in het bios gekeken maar ik kom daar niet helemaal uit. Herstarten heeft al een paar keer netjes 8 gig ram aangegeven maar de keer erop is er meestal 4 gig, ik had genie-oc aanstaan van MSI, maar dat staat inmiddels uit. Dat draaide eerst overigens wel perfect.

Nieuwste bios update draai ik niet, want ik achtte het na het bouwen niet nodig om de bios te updaten, omdat het systeem gewoon netjes draaide en ik niet teveel met het bios wil doen.
Ook de RAM sticks heb ik gecontroleerd, de eerste keer bleek het te liggen aan dat één sleuf niet netjes vastzat, maar daarna kwam het euvel vrijwel meteen terug.
Ik hoop dat het voldoende informatie is, mocht ik iets missen hoor ik het graag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een leek ben, dus misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik kom er niet meer uit.
Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Aangezien je er weinig verstand van hebt, en je aangeeft dat alles voordat je bij MyCom bent geweest goed draaide, zou ik even met hun contact opnemen.

Met name omdat je aangeeft dat er een ram latje niet goed vastzat.

[ Voor 18% gewijzigd door CryRaven op 02-01-2018 18:56 ]

Verwijderd

Inderdaad, terug naar de winkel en hen het laten oplossen. Zij zouden je hier gratis bij moeten helpen aangezien het duidelijk is dat deze problemen ontstonden kort nadat jij aan hen de PC overhandigde.
Verder nog dit, een grote luchtkoeler zou net zo goed werken voor lagere temperaturen maar het kost ongeveer de helft of minder. Voor de volgende keer. Wel moet je kast groot genoeg zijn dat het erin past en zijn niet alle moederborden hier even geschikt voor (bij jou waarschijnlijk niet mogelijk maar de volgende keer dat jij een PC koopt of bouwt kan jij hier rekening mee houden ;)). Verder is die Wraith-koeler prima geschikt, die CPU kan je het best op 3,7-3,8 GHz geklokt hebben in welk geval die Wraith-koeler een prima oplossing is en het voordeel van die koeler is dat die het moederbord koelt, dat doet die AIO (wat jij waterkoeler noemt) nu niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 19:11 ]

• jaimeeus
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-11 18:15
CryRaven schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:55:
Aangezien je er weinig verstand van hebt, en je aangeeft dat alles voordat je bij MyCom bent geweest goed draaide, zou ik even met hun contact opnemen.

Met name omdat je aangeeft dat er een ram latje niet goed vastzat.
dank voor je tip, ik ga dan maar terug.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:07:
Inderdaad, terug naar de winkel en hen het laten oplossen. Zij zouden je hier gratis bij moeten helpen aangezien het duidelijk is dat deze problemen ontstonden kort nadat jij aan hen de PC overhandigde.
Verder nog dit, een grote luchtkoeler zou net zo goed werken voor lagere temperaturen maar het kost ongeveer de helft of minder. Voor de volgende keer. Wel moet je kast groot genoeg zijn dat het erin past en zijn niet alle moederborden hier even geschikt voor (bij jou waarschijnlijk niet mogelijk maar de volgende keer dat jij een PC koopt of bouwt kan jij hier rekening mee houden ;)). Verder is die Wraith-koeler prima geschikt, die CPU kan je het best op 3,7-3,8 GHz geklokt hebben in welk geval die Wraith-koeler een prima oplossing is en het voordeel van die koeler is dat die het moederbord koelt, dat doet die AIO (wat jij waterkoeler noemt) nu niet.
Dank je voor de tip! Een luchtkoeler past, maar voor de volgende keer inderdaad, dank je wel in ieder geval :).

Verwijderd

jaimeeus schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:26:
Dank je voor de tip! Een luchtkoeler past, maar voor de volgende keer inderdaad, dank je wel in ieder geval :).
Je hebt een voldoende grote luchtkoeler nodig, dat hoeft niet per se die Noctua D15 of een andere torenkoeler te zijn maar afhankelijk van hoe goed je het wil hebben is de 212 Evo weer wat te lichtjes. Die Wraith-koeler is ongeveer hetzelfde als de 212 Evo, het koelt net iets minder goed maar ook met iets minder geluid. Beide koelers worden door Coolermaster gemaakt.

De AIO maakt het meest vervelende geluid en is niet beter dan de goede luchtkoelers, wel veel duurder. De belangrijkste reden om voor een AIO te kiezen: minder gedoe met RAM-latjes die niet passen of PCIe-sloten die je niet kan gebruiken (grafische kaarten). Meestal is dit niet een groot probleem voor ATX-moederborden, voor de kleinere vormfactor die jij hebt kan het wel een probleem zijn, zeker voor de torenkoelers. Er zijn diverse goede merken voor luchtkoelers: Noctua, BeQuiet, Scythe en Cryorig zijn in ieder geval populaire merken.

Hier een meer uitgebreide test:

Je wil er ook rekening mee houden dat het aantal dB niet alles zegt, de frequenties verschillen tussen diverse fans, sommige fans maken een aangenamer geluid dan andere en het geluid van de pomp van AIO's wordt door veel mensen als minder aangenaam ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 23:21 ]