Vraag

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-01 08:03
Mijn vraag
komt 'ie: Ik heb een tv van Samsung, 2011 model plasma tv. Zowel de handleiding als de tweakers price watch laten mij geloven dat de tv een resolutie heeft van 1024x768. Nu is dit een zeer vreemde resolutie voor een TV wat als ik mijn beeld op meet (en dit zie je ook gewoon) heeft de tv een beeldverhouding van 16:9. welicht een typfout is de specs? Daar de resoltie een 4:3 verhouding aangeeft en ik het paneel beoordeel als 16:9 gaan er ergens iets mis.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn eerste probeersel! Wellicht heb ik als een van de weinige personen op deze planeet een tv met rechthoekige pixels :X maar hoe hard ik ook naar het scherm staar de pixels blijven helaas vierkant.

Misschien is het een typ fout in alle 300.00 documenten op internet en moet het wellicht 1366x768. Helaas als ik dat in windows probeer (NUC aan mn tv gehangen) krijg ik geen beeldvullend materiaal. De recommended resolutie in windows is 1920x1080, maar dan vallen er weer delen buiten het scherm. Andere versies van de video drivers lijken ook weinig op te lossen

Dan maar eens even een belletje met Samsung zelf, maar de telefoniste vond dat hetgeen wat in de handleiding staat leidend en kon verder hier geen uitspraak over doen, na mij 2x 5 minuten in de wacht te hebben gezet. Op mijn wedervraag waarom mijn pixels dan nog steeds vierkant zijn kreeg ik een stamelende vrouw aan de telefoon. Een dood spoor dus.

Andere invoerapparaten lijken wel een manier te hebben gevonden om normaal op de schalen naar de juiste resolutie, zoals mijn TV media box of mijn wiiu, maar daar kan ik verder weinig uit afleiden waar het probleem zit

Iemand hier dan misschien een gouden tip waarom ik in windows op geen enkele manier een normaal vullend beeld kan krijgen? En nog een betere, wat nu daadwerkelijk de resolutie van mijn TV is? De vrouw aan de telefoon was het wel met mij eens trouwens dat het met de hand tellen niet echt een geschikte oplossing is 8)7 8)7

hellup???

edit: ff wat gestoeit in de instelling van mijn pc nogmaals wat drivers uitgeprobeerd en heb een paar ontdikkingen gedaan.

Mijn mediabox geeft aan dat de tv 1024x576 is (klinkt al iets logischer) onder windows gaat het nog steeds wat lastig. Als ik mijn pc rechstreeks aansluit op de tv, geeft hij een recommended resolutie aan van 1024x768 en wordt inmiddels het beeld correct gevuld. Niet logisch maar het werkt. Inmddels heb ik ook net een nieuwe versterker binnen (denon avr x2400h) en via de versterker vind windows ineens 1920x0180 de recommended resolutie. Als ik nu terug schakel naar 1024x768 krijg ik 4/5 keer een heel klein beeld en die ene keer een goed beeld, maar is die wel aan het mieppen dat ik niet de ideale resolutie heb ingesteld. Ik heb daarbij alle beeldverbeteraars en up/down scaling op de receiver ook uitgezet, maar dit doet helaas niks anders.

Al het al werkt het wel een soort van op alle bronnen, maar echt blij ben ik er niet mee. Momenteel lijkt het mij een tv driver te zijn die hoe dan ook graag wil zeggen dat de tv 1024x768, maar zeker weten doe ik het niet.

De gouden tip over dit mysterie is nog steeds welkom

[ Voor 22% gewijzigd door s0ulmaster op 02-01-2018 19:50 ]

tijd voor wat klusjes!

Beste antwoord (via s0ulmaster op 02-01-2018 21:25)

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
1024x768 was vrij normaal bij de vroege HD Ready modellen, zal dan ook gewoon kloppen ... (al staat er bij Hardware.info wel 1920x1080; op CNET [en vele andere] echter ook gewoon 1024x768).
Ken ook iemand die nog steeds een 40" Samsung LCD heeft met ook die resolutie (wel weer een paar jaar ouder model dan die van jou).
Ik zal binnenkort eens voor de gein een closeup van de pixels maken (ook wel benieuwd naar nu) als het in de tussentijd niet al ergens tegenkom in een oude review ofzo.

[ Voor 82% gewijzigd door apis29 op 02-01-2018 20:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
1024x768 was vrij normaal bij de vroege HD Ready modellen, zal dan ook gewoon kloppen ... (al staat er bij Hardware.info wel 1920x1080; op CNET [en vele andere] echter ook gewoon 1024x768).
Ken ook iemand die nog steeds een 40" Samsung LCD heeft met ook die resolutie (wel weer een paar jaar ouder model dan die van jou).
Ik zal binnenkort eens voor de gein een closeup van de pixels maken (ook wel benieuwd naar nu) als het in de tussentijd niet al ergens tegenkom in een oude review ofzo.

[ Voor 82% gewijzigd door apis29 op 02-01-2018 20:27 ]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-01 08:03
apis29 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:19:
Zo rond zoekende snap ik het wel, maar ik kan er met mn beste fatsoen niet bij dat de beeldverhouding 4:3 is terwijl het toch echt een 'breedbeeld' is.

Dit artiekel spreekt inderdaad over rechthoekige pixels om niet matchende beeldverhouding en pixelverhouding kloppend te maken. Wellicht dat iemand een concreet voorbeeld heeft, maar voor mij zien de pixels er echt verdacht vierkant uit, maar mijn brein is wel wat gerust gesteld dat het fenomeen bestaat.

Edit: na een snelle caculatie betekend een 4:3 pixel verhouding op een 16:9 display pixels met een 4:3 verhouding. Met het oog niet heel makkelijk te zien (vooral door ook het rgb patroon van de sub pixels) maar ik begin er wel wat in te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door s0ulmaster op 02-01-2018 20:49 ]

tijd voor wat klusjes!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kijk eens aan. En nu nog overscan op je tv (of heel misschien in windows) uit zien te krijgen en je hebt beeldvullend beeld. Ik zou het zelf op 720p instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 02-01-2018 21:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp