Hi Tweakers,
Het nieuwe jaar is net begonnen (de beste wensen voor allen natuurlijk) en het voelt als een geschikt moment om eens te kijken naar een nieuwe PC. De oude voelt niet meer helemaal soepel aan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal ik af en toe gebruiken voor wat spellen als TF2 maar zal vooral gebruikt worden voor programmeerwerk. Java, C#, wat machine learning en veel PHP. Veelal draaiend met Virtualbox & Vagrant ofwel Docker.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget een ruime range van ergens tussen de 1000-2000. Dit zal er vooral even vanaf hangen hoeveel ik voor/achteruit ga bij bepaalde up- of downgrades.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem de storage, GPU en randapparatuur mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de Ryzen 5 1600X voor mij voldoet qua CPU. Wat betreft RAM weet ik echter niet zo goed wat het verstandigst is. Ik heb in mijn huidige PC 32GB. Gebaseerd op mijn gebruik met virtuele servers heb ik vaak meer dan 16GB in gebruik. Met de huidige prijzen zou 24GB wat mij betreft ook een optie zijn.
Daarnaast is mijn moederboard keuze gedeeltelijk gemaakt op basis van de beschikbare SATA poorten. Gezien ik graag mijn HD's met oude meuk meeneem en daar dan al 6 poorten voor nodig heb.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst hou ik het geluidsniveau zo laag mogelijk. Daarnaast zou toekomstbestendig prettig zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik hoor sowieso graag wat jullie vinden van mijn lijst. Daarnaast hoor ik graag op welke vlakken ik nog kan verbeteren ofwel in performance vs kosten, hoe goed componenten bij elkaar passen of bijvoorbeeld geluidsproductie.
Mijn keuzes tot dusver:
Het nieuwe jaar is net begonnen (de beste wensen voor allen natuurlijk) en het voelt als een geschikt moment om eens te kijken naar een nieuwe PC. De oude voelt niet meer helemaal soepel aan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal ik af en toe gebruiken voor wat spellen als TF2 maar zal vooral gebruikt worden voor programmeerwerk. Java, C#, wat machine learning en veel PHP. Veelal draaiend met Virtualbox & Vagrant ofwel Docker.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget een ruime range van ergens tussen de 1000-2000. Dit zal er vooral even vanaf hangen hoeveel ik voor/achteruit ga bij bepaalde up- of downgrades.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem de storage, GPU en randapparatuur mee.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G | € 296,90 | € 296,90 |
| 2 | Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 88,- | € 176,- |
| 1 | Samsung 830 series SSD 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 147,- | € 147,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 619,90 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de Ryzen 5 1600X voor mij voldoet qua CPU. Wat betreft RAM weet ik echter niet zo goed wat het verstandigst is. Ik heb in mijn huidige PC 32GB. Gebaseerd op mijn gebruik met virtuele servers heb ik vaak meer dan 16GB in gebruik. Met de huidige prijzen zou 24GB wat mij betreft ook een optie zijn.
Daarnaast is mijn moederboard keuze gedeeltelijk gemaakt op basis van de beschikbare SATA poorten. Gezien ik graag mijn HD's met oude meuk meeneem en daar dan al 6 poorten voor nodig heb.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst hou ik het geluidsniveau zo laag mogelijk. Daarnaast zou toekomstbestendig prettig zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik hoor sowieso graag wat jullie vinden van mijn lijst. Daarnaast hoor ik graag op welke vlakken ik nog kan verbeteren ofwel in performance vs kosten, hoe goed componenten bij elkaar passen of bijvoorbeeld geluidsproductie.
Mijn keuzes tot dusver:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 224,50 | € 224,50 |
| 1 | Gigabyte GA-AX370-Gaming K3 | € 134,75 | € 134,75 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 97,01 | € 97,01 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI | € 125,- | € 125,- |
| 1 | Cooler Master Masterliquid Lite 240 | € 50,51 | € 50,51 |
| 1 | Corsair 32GB, DDR4, 3000MHz | € 415,50 | € 415,50 |
| 1 | Corsair TX650M V2 | € 73,- | € 73,- |
| 1 | Samsung 960 Pro 512GB | € 296,- | € 296,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.416,27 | |