Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgize
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik heb al enige tijd vreemde fps drops van 100+ naar 2 a 3 tijdens het gamen (al een tijdje met wow en overwatch en sinds de nieuwe GPU ook Destiny 2)

Iemand suggesties?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Mobo: ASRock 990FX Extreme3
CPU: AMD Black Edition - AMD FX 9590 + Corsair Hydro Series H100i v2
(voorheen AMD Black Edition - AMD FX 8120 met overwatch & wow fps drops)
GPU: Asus11GB D5X GTX 1080 Ti STRIX OC GAMING
(voorheen ASUS STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 met overwatch & wow fps drops)
RAM: 16GB Corsair Vengeance 1866 Mhz - DDR3
PSU: Cooler Master G750M

Windows 7 Ultimate

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nieuwe CPU + water koeling
Verse install van windows 7 & de games
Nieuwe GPU

Beste antwoord (via nrgize op 02-01-2018 23:16)

Verwijderd

Dit ligt 100% aan het moederbord welke niet geschikt is voor de hoeveelheid stroom die een FX 9590 vraagt. Een AIO waterkoeler maakt het helaas alleen maar erger, aangezien er dan weinig tot geen lucht over de VRM komt. De VRM (Voltage Regulator Module) is het gedeelte rondom de CPU socket welke ervoor zorgt dat de stroom en spanning die de voeding aanlevert wordt omgezet in bruikbare waardes voor de CPU, en deze is bij de Extreme3 behoorlijk matig en ik zou zelfs bijna gevaarlijk durven zeggen i.c.m. met die CPU. Aangezien de VRM veel te heet wordt, klokt het moederbord de processor terug om te voorkomen nog heter te worden, wat de framedrops verklaart.

Naar wat ik begrijp had je dit ook al met een FX 8120 (i.c.m. dezelfde waterkoeler?), hierbij hetzelfde verhaal, maar wellicht minder erg dan bij de FX 9590. Een FX 8120 met een top-down blowing koeler (zoals de stock koeler) welke nog wat lucht blaast over de VRM zou nog net gaan op dat bord, maar een FX 9590 gaat jammer genoeg nooit goed komen. De enige borden die geschikt zijn voor deze CPU zijn nieuw rond de €200,- of niet meer leverbaar, en zelfs dan moet je eigenlijk nog voor voldoende koeling van de VRM zorgen.

Ondanks dat alles is welke AM3+ CPU dan ook sowieso al een hele harde bottleneck voor een GTX 1080 Ti waardoor je in sommige games wellicht maar de helft uit de kaart haalt. Het beste zou gewoon zijn om de boel los te verkopen en een nieuw setje aan te schaffen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:50

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je al eens de resourcemonitor ernaast gehad om te zien of een van je onderdelen 'volloopt' op het moment van zo'n framedrop?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:03
Als je frames omlaag gaan wat zijn dan de temperaturen en processor belasting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vermoed VRM's van het moederbord die te heet worden. Dat is sowieso al een probleem en nu zit je met een zwaardere CPU en geen VRM airflow door de waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgize
cpu temp komt niet boven de 45 graden.
en de cpu springt van ca. 20% per core naar iets van 80% per core

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dit ligt 100% aan het moederbord welke niet geschikt is voor de hoeveelheid stroom die een FX 9590 vraagt. Een AIO waterkoeler maakt het helaas alleen maar erger, aangezien er dan weinig tot geen lucht over de VRM komt. De VRM (Voltage Regulator Module) is het gedeelte rondom de CPU socket welke ervoor zorgt dat de stroom en spanning die de voeding aanlevert wordt omgezet in bruikbare waardes voor de CPU, en deze is bij de Extreme3 behoorlijk matig en ik zou zelfs bijna gevaarlijk durven zeggen i.c.m. met die CPU. Aangezien de VRM veel te heet wordt, klokt het moederbord de processor terug om te voorkomen nog heter te worden, wat de framedrops verklaart.

Naar wat ik begrijp had je dit ook al met een FX 8120 (i.c.m. dezelfde waterkoeler?), hierbij hetzelfde verhaal, maar wellicht minder erg dan bij de FX 9590. Een FX 8120 met een top-down blowing koeler (zoals de stock koeler) welke nog wat lucht blaast over de VRM zou nog net gaan op dat bord, maar een FX 9590 gaat jammer genoeg nooit goed komen. De enige borden die geschikt zijn voor deze CPU zijn nieuw rond de €200,- of niet meer leverbaar, en zelfs dan moet je eigenlijk nog voor voldoende koeling van de VRM zorgen.

Ondanks dat alles is welke AM3+ CPU dan ook sowieso al een hele harde bottleneck voor een GTX 1080 Ti waardoor je in sommige games wellicht maar de helft uit de kaart haalt. Het beste zou gewoon zijn om de boel los te verkopen en een nieuw setje aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrgize
kijk dit soort antwoorden zocht ik naar :)

toch maar tijd voor een nieuwe setje (mobo/cpu/ram)

dan zat ik te denken aan:
ASUS ROG STRIX X370-F GAMING
AMD Ryzen 7 1800X
16gb Corsair Vengeance LED Red 3200 MHz DDR4

of iemand betere suggesties? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je graag een AMD setje? Daar is niets mis mee natuurlijk, al draaien WoW, Overwatch en Destiny 2 wel wat beter op Intel CPU's. Je zou kunnen denken aan zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 307,50€ 307,50
1MSI Z370 SLI PLUS€ 147,90€ 147,90
1Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,30

De i7 8700 is helaas alleen nog niet zo goed leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
Kun je dat onderbouwen?
Pagina: 1