Ruitenwissers voor oudere auto: flatblade of traditioneel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVanL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 20:26

KVanL

Alles is relatief

Topicstarter
Sinds een half jaar heb ik een Peugeot 205 van 1996. Een erg leuk autootje, maar inmiddels ben ik voor de tweede keer toe aan nieuwe ruitenwissers en ben ik wel benieuwd wat een verstandige keuze is. De ruitenwissers die erop zaten toen ik de auto kocht waren flatblades (dus zonder metalen frame om het rubber) en die vonden toen ik de auto een paar maanden had hun Waterloo in een flinke stortbui op de snelweg. Ik heb geen idee wat voor merk en hoe oud ze waren, maar aangezien er in de 10 jaar voor ik de auto kocht nog geen 20.000 kilometer bij op de teller is gekomen zou het mij weinig verbazen als ze al behoorlijk op leeftijd waren.

Vervolgens heb ik er nieuwe flatblade-ruitenwissers van de Action opgezet aangezien ik dat voor nog geen 6 euro per stuk wel het proberen waard vond. Inmiddels ben ik ruim 3 maanden en 3.000 km verder en zijn deze wissers ook aan vervanging toe. Ze lieten al een paar weken lichte vlekken achter, maar inmiddels beginnen ze vooral bij lichte regen af en toe over de ruit te stuiteren en dat is ronduit vervelend.

Ik ben er dus wel uit dat het uit kan om voor iets meer kwaliteit te gaan, maar aangezien je bij de meeste merken kunt kiezen tussen flatblades en traditionele wissers ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met beide soorten op wat oudere auto's. Na wat zoekwerk op internet heb ik gevonden dat auto's die oorspronkelijk met 'normale' wissers zijn geleverd wisserarmen hebben die niet genoeg druk leveren om flatblades optimaal te laten werken, maar ook meerdere goede ervaringen tegengekomen over flatblades op een oudere auto. Traditionele wissers zijn over het algemeen een paar euro goedkoper en staat het wat origineler, maar als flatblade-wissers duidelijk beter zijn wil ik daar best wat meer aan uitgeven.

Ik lees op internet vooral veel positieve verhalen over Boch AeroTwin flatblade-wissers. Hiervan is ook een retrofit-variant te krijgen speciaal voor auto's die oorspronkelijk zijn geleverd met traditionele wissers, maar bij andere merken kan ik niet echt iets vergelijkbaars vinden. Ik ben dus wel benieuwd met welk type wissers jullie de beste ervaringen hebben op auto's die oorspronkelijk zijn geleverd met traditionele wissers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
beter traditionele en de ruit behandelen met RainX :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Na een kortstondig avontuur met goedkope wissers van de Praxis heb ik nu een setje Bosch AeroTwin Retrofit wissers op mijn auto zitten. Die wissers van de Praxis begonnen na 1 maand al te strepen. De Bosch wissers zitten er nu ongeveer een jaar en 30.000 km op en zijn top. Nu sinds een maand strepen ze ook wat en zijn ze eigenlijk aan vervanging toe. Dat wordt wederom een setje van dezelfde wissers.

Ik heb geen idee wat die Bosch ruitenwissers in een fysieke winkel kosten, maar ik heb ze voor <€ 10 per stuk besteld op www.easycarparts.nl dus dat valt reuze mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Dick op 02-01-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 14:07
Bosch AeroTwin zoals hierboven geadviseerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Vorkie schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:27:
Ik zou zelf eigenlijk geen RainX op de voorruit smeren. Het ging bij mij teveel strepen geven redelijk snel. Het gaat in het begin goed maar na een week gaat het alweer niet goed.

Zou het wel op alle andere ruiten smeren aan de binnen en de buitenkant. Tegen het beslaan van de ruiten en daar werkt het voor mij wel goed in.

Sluit mij aan bij @Dick en de anderen. Bosch Aerotwins. Heb ze zelf ook gehaald bij mijn Corsa C uit 2005. Doen hun werk prima. Volgende setje wordt er weer eentje van Bosch.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bosch AeroTwins, aanrader. Op mijn auto (Corsa D) zaten toen ik hem kocht vrij recente Action ruitenwissers, maar die waren rommel. Waarom je een tientje zou willen besparen t o.v een goed zicht is mij een raadsel.

Op je 205 passen gewoon AR450S.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
Vorkie schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:27:
Probeer dan svp Aquapel.
Blijft 6 maanden zitten en werkt veel beter! Ik gebruik het al jaren en hoef eigenlijk nooit m'n ruitenwissers te vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 19:21

Wok

Dakloos...

Ik sluit me aan bij de meeste voorgangers: Bosch AeroTwin :Y

Heb ze afgelopen zaterdag net vernieuwd op mijn auto, omdat ze na bijna twee jaar en 50.000km wat vlekken begonnen te trekken bij het wissen. Nu heb ik weer uitstekend zicht in de regen :)

Tip: kijk eens op bogijn.nl. Voor mijn auto was een set (!) €19 :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik dacht dat gewone traditionele ruitenwissers niet eens meer verkrijgbaar waren. Heb ook een flatblade op m'n 190 maar die werkt niet optimaal. Slaat steeds een plekje over ter grootte van een hand wanneer hij van een bepaalde richting komt, net op de plaats waar ik door kijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:24
Aerotwins! Veel beter dan normale wissers. Als ze niet passen kun je gewoon de hele wisserarmen vervangen voor exemplaren waar ze wel op passen.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Die retrofit exemplaren hebben nog een oude aansluiting, dus het zal best goed komen. Dit zijn trouwens de enige bladen die het bijna 3 jaar uitgehouden hebben toen ging de auto weg. Andere bladen kon ik elk jaar vervangen. Vrouwlief heeft laatst een als proef flatblades van de action op haar auto gezet en dat was echt troep. Als direct strepen en veel gepiep. Die van Bosch zijn echt merkbaar beter.

[ Voor 73% gewijzigd door Yucon op 03-01-2018 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Paar weken terug ook aerotwins, maar goedkoopste die ik kon vinden voor mijn auto waren ~25 voor de set met verzendkosten. Alsnog wel de moeite, werken goed, op vorige wagen ook gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

-tom-562

Oliesjeik

Yucon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 06:47:
Die retrofit exemplaren hebben nog een oude aansluiting, dus het zal best goed komen. Dit zijn trouwens de enige bladen die het bijna 3 jaar uitgehouden hebben toen ging de auto weg. Andere bladen kon ik elk jaar vervangen. Vrouwlief heeft laatst een als proef flatblades van de action op haar auto gezet en dat was echt troep. Als direct strepen en veel gepiep. Die van Bosch zijn echt merkbaar beter.
Heb al 2 van mijn eigen auto's voorzien van die Action flatblades, en ze vallen mij helemaal niet tegen. 1 paar zat er 20k km op, en deden het gewoon hartstikke goed zonder piepen en/of strepen trekken. Andere paar zit er nu 1000 km op en tot nu toe ook nog geen klachten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

-tom-562 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:15:
[...]

Heb al 2 van mijn eigen auto's voorzien van die Action flatblades, en ze vallen mij helemaal niet tegen. 1 paar zat er 20k km op, en deden het gewoon hartstikke goed zonder piepen en/of strepen trekken. Andere paar zit er nu 1000 km op en tot nu toe ook nog geen klachten.
Dat is eigenlijk wel standaard bij de action, ook bijvoorbeeld met verf. Het is niet perse slecht maar de kwaliteit wisselt ontzettend. De flatblades waar ik het over had zaten er trouwens zo'n 110dkm op toen de auto weg ging, om de 20dkm in perspectief te plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 03-01-2018 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVanL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 20:26

KVanL

Alles is relatief

Topicstarter
Dank voor alle reacties, ik heb vandaag een setje Aerotwin retrofit-bladen besteld. Voor twee bladen was ik €26 kwijt inclusief verzendkosten, dus als ze minstens een jaar meegaan ben ik ruim goedkoper uit dan als ik blijf aanmodderen met meuk van de Action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mylan Piron schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:21:
Ik dacht dat gewone traditionele ruitenwissers niet eens meer verkrijgbaar waren. Heb ook een flatblade op m'n 190 maar die werkt niet optimaal. Slaat steeds een plekje over ter grootte van een hand wanneer hij van een bepaalde richting komt, net op de plaats waar ik door kijk...
Dit is ook mijn ervaring met flatblades, dus mijn stem is voor originele. Gewoon Valeo ofzo, kosten ook maar een paar euro per stuk, en als je ze een keer per jaar of om het jaar moet vervangen als ze teveel strepen, tja, dat hoort dr dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een van mijn vorige auto's was ook nog een model dat standaard met ouderwetse ruitenwissers was geleverd. Daar heb ik ook Bosch Aerotwins opgezet, maar was niet denderend enthousiast over het resultaat. Ze waren niet zo stil als bij auto's die standaard met flatblades worden geleverd en streepten ook best wel. Heb er uiteindelijk maar weer ruitenwissers opgezet die erop horen. Vind dat ook wel mooier staan. Zulke retrofit flatblades vind ik toch een beetje in de categorie 'halfords tuning' vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ixl85 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:48:
[...]

Probeer dan svp Aquapel.
Blijft 6 maanden zitten en werkt veel beter! Ik gebruik het al jaren en hoef eigenlijk nooit m'n ruitenwissers te vervangen!
En de rest ja :P Pas na iets van een jaar was het effect helemaal weg bij mij, het is echt top spul.

De Forester heeft nu ook een maandje ofzo Aerotwins, doen hun werk prima, maar heb niet het idee dat ze het beter doen dan normale wissertjes, maar we zullen zien hoe lang ze mee gaan :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 03-05 20:07
RobinHood schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:46:
[...]

En de rest ja :P Pas na iets van een jaar was het effect helemaal weg bij mij, het is echt top spul.

De Forester heeft nu ook een maandje ofzo Aerotwins, doen hun werk prima, maar heb niet het idee dat ze het beter doen dan normale wissertjes, maar we zullen zien hoe lang ze mee gaan :P
Ah, nog een kenner.
Ijs van je ruit halen is ook zo leuk als het licht gevroren heeft. Ik veeg het er vaak zo af. Ik vraag me altijd af wat mensen wel niet denken als ze me over de snelweg zien rijden met een hoosbui zonder ruitenwissers aan :).

De druppelvorming door Aquapel is overigens ook veel beter voor de doorkijk. Zonder wordt het een grote smeerboel van water, wat je zicht erg beperkt. Snap niet dat dat spul niet groter is buiten de USA (daar zit het standaard bijv. op BMWs die van bepaalde dealers komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

-tom-562

Oliesjeik

AlexanderB schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Dit is ook mijn ervaring met flatblades, dus mijn stem is voor originele. Gewoon Valeo ofzo, kosten ook maar een paar euro per stuk, en als je ze een keer per jaar of om het jaar moet vervangen als ze teveel strepen, tja, dat hoort dr dan bij.
Die flatblades van de Action (de badge die ik heb althans) komen ook bij Valeo vandaan :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdSouris
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 13:10
ik zweer ook bij de bosch aerotwins, bestel ze altijd in duitsland bij amazon.de, was de laatste keer €15 kwijt voor een complete set!

Voor de 205 zie ik ze nu voor ~ €13 per set:

https://www.amazon.de/Bos...osch+aerotwin+peugeot+205

[ Voor 46% gewijzigd door vdSouris op 03-01-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is het mogelijk om twee wissers uit de Bosch AR-serie in de maat van de aanwezige traditionele wissers met haakbevestiging te nemen als geen passende set te vinden is? Of is het dan beter modellen uit de AP-serie te kiezen?

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 16-07-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik heb ook een 205 gehad en flat blades erop gezet en in begin had dat een beter resultaat, maar uiteindelijk werd het er niet echt beter op. De ruitenwissers maakte regelmatig lawaai.

Dus wellicht kun je het toch beter bij traditionele houden.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
AlexanderB schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Heb vorig jaar ook eens in de action gekocht, en als je het opzocht waren die gewoon door Valeo gemaakt, in de belgische action dan toch. Maar lijkt me overal wel hetzelde te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Geen idee, diegene die ik toen had waren nog van Bosch toen.

Maargoed, mijn ervaring is dat het 'traditionele' model ruitenwisser beter de kromming van de ruit volgt dan zo'n flatblade, zal per auto verschillen wat wel en niet werkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

Bosch flatblades zijn prima als upgrade voor oudere auto's die nooit met dergelijke systemen geleverd zijn.
Voor auto's die wel originele flatblades hebben is mijn ervaring dat de originelen van de fabrikant toch net even wat langer meegaan als de Bosch aerotwin variant.
Bosch variant was na 10 maanden en 9000km al slechter aan het worden, terwij de orginele (van Champion) het nu bijna 1,5 jaar en 15.000 km uitgehouden hebben (recent weer vervangen voor origineel).

Ik denk dat er tussen de merken (bosch, valeo of champion) niet veel verschil zal zitten betreft after market specs, maar ik denk wel dat originele wissers een betere specificatie hebben qua rubber en dus langer meegaan.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Pagina: 1