Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoBram
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-07-2020
Beste,

Alle langere tijd ben ik geinteresseerd in fotografie en denk ik 'ik zou hier graag meer tijd aan willen besteden' maar toch moet het begin een keer gemaakt worden. Enkele jaren geleden was ik in het bezit van een Canon 450D, helaas was de sluiter brak en heb ik hem niet meer uit de kast gepakt (afgeschreven).
Nu gebruik ik, als ik een foto wil maken, de Canon 60D van mam. Ik wil echter gewoon mijn eigen camera hebben. Hier heb ik jullie advies voor nodig.

Op het werk hebben wij een Canon 6D, welke ik een enkele keer gebruik. Dit vind ik een fijne camera, maar wellicht niet helemaal geschikt voor wat ik wil (minder focuspunten en slomere AF heb ik gelezen). In mijn zoektocht ben ik ook tegen de Canon 80D gelopen en de specificaties zien er interessant uit. De 80D heb ik tot nu toe nog niet vast gehad.
Door de hoeveelheid camera's (ook andere merken) kom ik er alleen niet helemaal meer uit. Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen? Ik heb nu enkel Canon camera's vast gehad, maar bij betere kwaliteit voor vergelijkbare prijs sta ik ook open voor andere merken.

Wat ik fotografeer? Voornamelijk natuur/landschap, architectuur en concerten/festivals.

Heb ik objectieven? Nee. Die van de 450D heb ik toen der tijd verkocht.

Budget? Ik zie het als investering in de toekomst en kan momenteel zo'n 1500-1750 er voor neerleggen. (Als Nederlander zijnde, liever wat minder dan wat meer kosten ;) )

Eisen? Ik durf het geen harde eisen te noemen, maar dingen die ik prefereer; weerbestendig (ik sta soms wel in de regen), weinig ruis (concerten, slecht licht), kantelbaar scherm (sommige natuur/architectuur foto's maak ik van laag bij de grond, dan is een kantelbaar scherm handig, geen must).

Welke camera adviseren jullie? en waarom?
Mocht je meer informatie nodig hebben, dan hoor ik dit graag!

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

6D is een full-frame, 80D is een crop, net zoals jouw 450D (EF-S lenzen)

De keuze zou dus volledig afhangen of je je lenzen van de 450D wilt kunnen hergebruiken.
edit:
die had je dus niet meer

Als je bij de 450D alleen de kitlens hadzal het van je budget afhangen en wat je wil met je toekomst als fotograaf.

Ik denk dat als je budget het toelaat, het nu een ideaal moment is om op Full-frame over te stappen

[ Voor 21% gewijzigd door JAMF op 02-01-2018 16:43 . Reden: Goed lezen !!!! ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

* Kijk je enkel naar Canon? of ook naar Nikon, Sony, Fujifilm etc....
* Moet het een Spiegelreflex camera zijn?
** Al eens gekeken naar systeemcamera?
* welke objectieven wens je te gaan gebruiken?
* Neem aan dat je budget inclusief objectieven is?
Je haalt Crop en Full Frame camera's aan in je start post. Heb je hier al keuze tussen gemaakt?

Bij concerten en festivals loop je niet zo gemakkelijk meer naar binnen met een spiegelreflex.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als ik het lijstje van dingen die je leuk vindt om te fotograferen lees, lijkt de 6D me juist prima camera. Allemaal werk waarbij lichtgevoeligheid en kwaliteit stuk belangrijker zijn dan autofocus.

Kun je die 6D van je werk niet gewoon (paar) keer dagje lenen? Ideale test drive als je het mij vraagt.

Zoals Superdaantje ook al aangeeft is er veel meer onder de zon in cameraland. Als je compact en lichtgewicht wilt reizen, is een systeemcamera ook een prima optie. Goede kwaliteit dit niet heel veel onder doet voor FF camera's (hell, je zou zelfs een A7 kunnen nemen, heb je allebei).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoBram
Bedankt voor jullie reacties. Op JAMF ga ik niet in, dit had ik al beantwoord in de OP ;)

@Superdaantje
* Kijk je enkel naar Canon? of ook naar Nikon, Sony, Fujifilm etc....
- Momenteel kijk ik enkel naar Canon, ik heb geen ervaring met de overige merken. Ik sta er wel voor open om eventueel de overstap te maken.
* Moet het een Spiegelreflex camera zijn?
Jup, heeft wel mijn voorkeur.
** Al eens gekeken naar systeemcamera?
Nee. Mijn gevoel roept meteen DSLR.
* welke objectieven wens je te gaan gebruiken?
Sowieso een groothoek en een telelens. 24-70 en 70-200 of 300.
* Neem aan dat je budget inclusief objectieven is?
Ja, dat klopt inderdaad :)
Je haalt Crop en Full Frame camera's aan in je start post. Heb je hier al keuze tussen gemaakt?
Nee, ik ben zelf nog aan het inlezen om het exacte verschil te leren. Zag wel dat je met FF camera's minder scherptediepte hebt. Dit kan wel nadelig zijn bij natuurfotografie.
Bij concerten en festivals loop je niet zo gemakkelijk meer naar binnen met een spiegelreflex.
Ik weet het, ik ga ook nooit naar binnen zonder toestemming om te fotograferen. In het verleden geregeld pers-fotografie gedaan, dit is door verschillende omstandigheden toen vrijwel helemaal stil gevallen en wil ik graag weer op gaan pikken als ik een eigen camera heb.
sys64738 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:57:
Als ik het lijstje van dingen die je leuk vindt om te fotograferen lees, lijkt de 6D me juist prima camera. Allemaal werk waarbij lichtgevoeligheid en kwaliteit stuk belangrijker zijn dan autofocus.

Kun je die 6D van je werk niet gewoon (paar) keer dagje lenen? Ideale test drive als je het mij vraagt.

Zoals Superdaantje ook al aangeeft is er veel meer onder de zon in cameraland. Als je compact en lichtgewicht wilt reizen, is een systeemcamera ook een prima optie. Goede kwaliteit dit niet heel veel onder doet voor FF camera's (hell, je zou zelfs een A7 kunnen nemen, heb je allebei).
En de autofocus bij concertfotografie? De artiesten kunnen nogal eens bewegen, headbangen e.d. Heeft de camera dan geen moeite met zijn focus vinden?

Nee, lenen van apparatuur van het werk is hier echt not-done. Als je het vraagt kijken ze je al aan alsof ze spoken zien ;P Ik heb hem onder werktijd wel gebruikt voor werk-gerelateerde fotografie en hij beviel mij wel. Hierbij ging het om overkappingen welke door ons bij klanten zijn gerealiseerd. Dus enkel buiten, bij helder weer op een afstand van enkele meters ( <10m).

Verder ben ik dus helemaal niet bekend met de camera's van andere merken en weet ik ook niet goed waar ik moet beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En waarom geeft jou gevoel gelijk dSLR aan? Is het de ergonomie of heb je het gevoel dat dSLR betere beeldkwaliteit of AF heeft.

Gezien je wensen neem ik aan dat je tweedehands kijkt?
Je geeft aan 24-70. Ga je op een Crop camera de groothoek niet missen ? Op crop zou ik zelf kijken naar de 16-55 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoBram
Ja inderdaad, ik denk dat het ook een gevoelskwestie is dat een dslr betere beeldkwaliteit geeft. Waarschijnlijk omdat een systeemcamera mij nog niet heeft weten te overtuigen en het (in mijn ogen) nog als 'nieuw' aanvoelt. Wel iets om een keer bij een winkel vast te houden en even mee te spelen.

Ik heb inderdaad ook bij tweedehands-sites gekeken, maar ook voor nieuwe camera's.

"Je geeft aan 24-70. Ga je op een Crop camera de groothoek niet missen ? Op crop zou ik zelf kijken naar de 16-55 f/2.8" Hier ben ik mij niet van bewust. Zou je dit misschien in enkele woorden uit kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36
Dat is natuurlijk niet waar :) Een systeemcamera combineert juist de DSLR-like quality (sensor) in een body van een semi-compactcamera, omdat er geen spiegel+prisma aan te pas komt.

Ik zou er wel serieus naar kijken zoals Superdaantje ook al aangaf.

Wat hij bedoelt is dat een 24-70 lens op een fullframe camera ook daadwerkelijk 24-70 is. Als je een non-fullframe camera hebt, dus een cropsensor, dan moet er eerst nog een cropfactor over die millimeters heen.
Fuji's en NIkons cropsensoren moet je x1,5 doen (t.o.v. fullframe), dus een 24-70 lens wordt dan een 36-105 lens.

Dus, als je een camera hebt met een cropsensor, zoals de 80D, dan moet je je niet vergissen dat je een groothoekbereik (24) tot midtele (70) hebt, maar juist iets hoger.

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 02-01-2018 18:10 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik heb zelf een 6D, mijn schoonvader sinds kort een 80D. Heb ze afgelopen vrijdag beide gebruikt tijdens een bruiloft. Grofweg de verschillen: 80D heeft een veel betere AF, de 6D heeft betere beeldkwaliteit (m.n. op hogere ISO's). In het donker vond ik de AF van de 6D op het middelste punt echter wel beter dan dat van de 80D. In de praktijk gebruikte ik ze allebei evenveel. De look van een f/1.4-prime op FF krijg je niet met een 80D, maar de rest is redelijk equivalent te maken.

De grootste verschillen heb je zelf al wel benoemd: voor iets betere beeldkwaliteit en middelpuntfocus in het donker ga je voor de 6D. Voor betere AF, klapscherm en een iets lichtere set ga je voor de 80D.

Maar goed, er is tegenwoordig wel veel meer moois te vinden in cameraland. Helemaal eens met de rest dat je systeemcamera's (Fuji!) niet direct af moet schrijven.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PsychoBram schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:05:
Ja inderdaad, ik denk dat het ook een gevoelskwestie is dat een dslr betere beeldkwaliteit geeft. Waarschijnlijk omdat een systeemcamera mij nog niet heeft weten te overtuigen en het (in mijn ogen) nog als 'nieuw' aanvoelt. Wel iets om een keer bij een winkel vast te houden en even mee te spelen.

Ik heb inderdaad ook bij tweedehands-sites gekeken, maar ook voor nieuwe camera's.

"Je geeft aan 24-70. Ga je op een Crop camera de groothoek niet missen ? Op crop zou ik zelf kijken naar de 16-55 f/2.8" Hier ben ik mij niet van bewust. Zou je dit misschien in enkele woorden uit kunnen leggen?
Dan zou mijn advies zijn test eens systeemcamera's van bijvoorbeeld Fujifilm. Beeldkwaliteit vind ik persoonlijk beter dan Canon crop camera's. Ben in 2014 van twee Canon 5d3's overgestapt op de systeemcamera. Waaronder Fujifilm en Sony. De beeldkwaliteit van de Fujifilm X T1, T2, T20, Pro1 en 2 hebben mij echt doen verbazen. Tegenwoordig gebruik ik de Sony systeemcamera's, zoals de a7r III en II. De Sony a7 serie en haar objectieven liggen waarschijnlijk boven budget.

Mijn advies zou zijn ga de Fujifilm eens testen. Ben benieuwd wat je er van vind. Enige wat ik mij voor kan stellen is de ergonomie van de camera. Dat je deze te klein vind. Bijvoorbeeld als je grote handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoBram
Deathchant schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:09:
Dat is natuurlijk niet waar :) Een systeemcamera combineert juist de DSLR-like quality (sensor) in een body van een semi-compactcamera, omdat er geen spiegel+prisma aan te pas komt.
tobiasvs schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:09:
Maar goed, er is tegenwoordig wel veel meer moois te vinden in cameraland. Helemaal eens met de rest dat je systeemcamera's (Fuji!) niet direct af moet schrijven.
Dankje voor de informatie :) Ik denk dat de systeemcamera-'angst' inderdaad enkel tussen mijn oren zit aangezien ik er nog nooit een vast heb gehad en voor mij dus nog nieuw (niet-gewend) is.
Superdaantje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:51:
[...]
Dan zou mijn advies zijn test eens systeemcamera's van bijvoorbeeld Fujifilm. Beeldkwaliteit vind ik persoonlijk beter dan Canon crop camera's. Ben in 2014 van twee Canon 5d3's overgestapt op de systeemcamera. Waaronder Fujifilm en Sony. De beeldkwaliteit van de Fujifilm X T1, T2, T20, Pro1 en 2 hebben mij echt doen verbazen. Tegenwoordig gebruik ik de Sony systeemcamera's, zoals de a7r III en II. De Sony a7 serie en haar objectieven liggen waarschijnlijk boven budget.

Mijn advies zou zijn ga de Fujifilm eens testen. Ben benieuwd wat je er van vind. Enige wat ik mij voor kan stellen is de ergonomie van de camera. Dat je deze te klein vind. Bijvoorbeeld als je grote handen hebt.
Jullie maken het mij niet makkelijker door meer keus te geven ;) Maar in ieder geval bedankt!
Het is alleen maar beter om wijder te oriënteren en kijken naar camera's waar ik nog niet mee bekend ben. Ik hoop zaterdag naar de stad te kunnen. Dan ga ik eens met wat diverse camera's spelen en kijken hoe een systeemcamera in de hand valt. In de tussentijd ga ik nog even wat websites af om meer informatie over systeemcamera's op te doen. :)

Ik hou jullie op de hoogte! Mocht iemand nog een aanvulling hebben op het bovenstaande verhaal, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Superdaantje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:51:
[...]

Ik ben het met je eens dat de Fujifilm hele mooie huidtinten kan produceren. Maar het grootste nadeel van mijn Fujifilm systeem is de baterijduur. Heb weliswaar drie originele batterijen. Maar tijdens een dagje schieten betrap ik mezelf op dat ik check of er genoeg juice is. Dat is best irritant.

Dit probleem heb ik totaal niet met me 80D of me 6DII. Lekker schieten en pielen en kijken op je scherm. Moet je echt niet proberen met de Fuji...

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kwam zelf nooit verder dan twee batterijen per dag en dat gebeurde niet vaak. Komt dan ook wel dat ik gewoon ben om de camera uit te zetten als ik deze niet gebruik. En kijk niet zo heel veel op het scherm. Persoonlijk vind ik het nog wel meevallen, maar dit is persoonlijk. Batterijen zijn niet groot en snel verwisseld.

Ben laatste jaren niet zo onder de indruk meer van Canon en haar sensors (beeldkwaliteit). Ben dan meer onder de indruk van Sony, Fujifilm, Nikon. Heb jaren met Canon gefotografeerd, maar het kan mij niet meer zo bekoren. Ook dit is persoonlijk. Wie weet in de toekomst ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoBram
Pff lastig. Ik ben nu in Nijmegen. Zojuist bij een camerawinkel een Sony A7 en een Fujifilm X-T20 in handen gehad. Mooie apparaten! De Sony ligt erg fijn in de hand en prima gewicht. De Fujifilm ook, met extra grip stuk. Gewoon de kale body van de X-T20 is iets te klein voor mij.

Ik twijfel en kan geen keus maken. Sony A7 of Fujifilm X-T20.. Veel over de Fujifilm gelezen en vind hem overal goed naar voor komen. De Sony bijna niks over gelezen, dus kan het niet echt vergelijken. De 6D en 80D heb ik al iets meer achter mij gelaten haha.

Help :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoBram
Het is de Fujifilm X-T20 geworden :D Bedankt voor de adviezen/informatie!

Ik heb hem vandaag helaas nog niet heel veel kunnen gebruiken, maar hieronder een fotootje die ik vanmiddag tussendoor heb gemaakt. Ik ga nog wel een extra grip-stuk bestellen. Die had ik in de winkel geprobeerd en dat beviel mij beter. Helaas was hij daar niet meer op voorraad.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ek5SXR/bloemetjes.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f35cXR/DSC_0228.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/j0yWsR/DSC_0229.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Veel plezier fotografie plezier met je nieuwe aanwinst.

Pagina: 1