Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben sinds kort met een vriend van me in zee gegaan. Hij zelf doet steigerbouw detachering .

Onder het genot van een drankje raakten wij aan de praat en vanuit een grapje ontstond een idee etc etc en nu ben ik volop bezig met kostenprijzen berekenen, bij de concurrenten aan het afkijken hoe hun het doen, om zo zelf jongens (en wellicht meiden) te detacheren in de IT wereld.

Alleen wil ik wel af van die onzin recruiters, die je lastig vallen, onderbetaalde medewerkers, en meer dingen waar ik het niet mee eens ben bij de gemiddelde detachering bureau.

Welke dingen hadden jullie last? Wie heeft hier ervaring mee? Tips & tricks?

Alle feedback is welkom :) :) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Zolang je geen eigen netwerk van klanten hebt ben je voor je begint al kansloos.....

Hoeveel vraag krijg jij op dit moment zelf van bedrijven voor IT personeel?
Hoeveel vraag denk je zelf te kunnen gaan genereren?
Wat heb jij die bedrijven te bieden wat ze elders niet kunnen krijgen?

Deze zelfde vraag nu andersom: Hoeveel mensen vragen je ze op dit moment te detacheren?
Hoe denk je aan personeel te komen?
Wat denk jij dat personeel te bieden te hebben?

De IT detacherings wereld is al volledig uitgemolken. Zowel aan vraag-kant als aan aanbod-kant. Daar ga je als beginneling niet tussen komen tenzij je nu al een enorm netwerk aan klanten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Misschien kan je beter beginnen met eerst jezelf te verhuren en dan langzaamaan dat uit te breiden met detachering van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Een kennis van mij doet dit op een andere manier.
Hij zit goed in de opdrachten en krijgt veel aanvragen. Moet dus regelmatig "nee" verkopen maar zegt daar vaak bij, ik ken wel iemand die dit ook goed voor je/u kan verzorgen.

Op die manier brengt hij een kennis aan, en hebben onderling de afspraak dat zolang de opdracht loopt dat hij per uur een fee krijgt van bijvoorbeeld enkele euro's per uur.
Eens per maand een factuurtje sturen naar zijn kennis en klaar. Weinig tot geen risico maar toch enkele lusten.
Enige 2 risico's die ik hierbij kan bedenken:
Gentleman's agreement, dus als de kennis geen fee wil betalen, geen poot om op te staan;
Kennis levert (onverwachts) prutswerk wat mijn kennis niet in dank zal worden afgenomen omdat hij zijn kennis heeft aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:14:
Zolang je geen eigen netwerk van klanten hebt ben je voor je begint al kansloos.....

Hoeveel vraag krijg jij op dit moment zelf van bedrijven voor IT personeel?
Hoeveel vraag denk je zelf te kunnen gaan genereren?
Wat heb jij die bedrijven te bieden wat ze elders niet kunnen krijgen?

Deze zelfde vraag nu andersom: Hoeveel mensen vragen je ze op dit moment te detacheren?
Hoe denk je aan personeel te komen?
Wat denk jij dat personeel te bieden te hebben?

De IT detacherings wereld is al volledig uitgemolken. Zowel aan vraag-kant als aan aanbod-kant. Daar ga je als beginneling niet tussen komen tenzij je nu al een enorm netwerk aan klanten hebt.
Qua klanten netwerk moet ik zeggen dat ik inderdaad nog niks heb.. Natuurlijk wel instanties waar ik eerder gewerkt heb, maar ik heb nog geen enkele benadering gedaan naar de klanten toe. Ik heb wel bij een andere detachering bureau ''gesolliciteerd' en ben daar op gesprek geweest. Erna natuurlijk vriendelijk de aanbod geweigerd :+

Zij hebben mij verteld dat zij nu ongeveer 25+ openstaande vacatures hebben maar niemand om die in te vullen.. .En daar ben ik dus wel sterk in.

Eerst even je vragen beantwoorden:

Hoeveel vraag krijg jij op dit moment zelf van bedrijven voor IT personeel? Ik hanteer de volgende formule, kostprijs x 2.026, dus als een medewerker een salaris krijgt van 10 euro per uur (bruto), kost hij voor mij 1.65 ongeveer. Dit kan ik via een payroll bedrijf gaan doen of zelf gaan doen ben hier nog niet helemaal over uit.

Kostprijs van die medewerker is dus 16,50 per uur. Dit doe ik keer 2.026 en dat is mijn prijs. Best laag vergeleken met andere detacheringbureau's.
Hoeveel vraag denk je zelf te kunnen gaan genereren? Dit weet ik nog niet..
Wat heb jij die bedrijven te bieden wat ze elders niet kunnen krijgen? Medewerkers die meer betaald krijgen, niet als nummertje worden behandeld, goede begeleiding krijgen.. Dus meer gemotiveerd. Plus een goedkoper tarief natuurlijk.

Hoeveel mensen vragen je ze op dit moment te detacheren? Ik heb nu een kleine mapje met ongeveer 15 sterke C.V's

dit zijn jongens die elders werken, ex collega's met een sterke CV, die zwaar onderbetaald krijgen, ik kan ze iig meer aanbieden, en omdat het vrienden zijn, willen ze zich graag ook bij mij aansluiten :D
Hoe denk je aan personeel te komen? Ik wil proberen te beginnen met voor juni minimaal 5 medewerkers in dienst te hebben, als ik de klanten kan trekken is dit voor mij makkelijk haalbaar.
Wat denk jij dat personeel te bieden te hebben? Hoger salaris dan hun huidige werkgever, en meer zeggenschap, aangezien ik nieuw ben is er genoeg optie voor doorgroeimogelijkheden en hun eigen inbreng.

Ik heb het gevoel dat dat uitgemolken helemaal niet klopt, de vacatures stromen elke dag weer binnen, en had ergens gelezen dat we in 2020 een onwijze tekort aan IT'ers gaan hebben. Dus vacatures genoeg zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Buitenspel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:19:
Misschien kan je beter beginnen met eerst jezelf te verhuren en dan langzaamaan dat uit te breiden met detachering van anderen.
Ja hier dacht ik ook aan, maar dat betekend dubbel werk leveren, wat wellicht lastig is.

Qua medewerkers zit ik wel veilig denk ik. Ik zit zelf jaren lang in de IT, dus als ik mensen zou moeten aannemen weet ik wel hoe ik ze moet trekken, ben bij iets van 5 a 6 verschillende detacheringbureau's werkzaam geweest en heb daardoor wel veel mensen leren kennen. Allemaal potentiële medewerkers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ybos schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:30:
Een kennis van mij doet dit op een andere manier.
Hij zit goed in de opdrachten en krijgt veel aanvragen. Moet dus regelmatig "nee" verkopen maar zegt daar vaak bij, ik ken wel iemand die dit ook goed voor je/u kan verzorgen.

Op die manier brengt hij een kennis aan, en hebben onderling de afspraak dat zolang de opdracht loopt dat hij per uur een fee krijgt van bijvoorbeeld enkele euro's per uur.
Eens per maand een factuurtje sturen naar zijn kennis en klaar. Weinig tot geen risico maar toch enkele lusten.
Enige 2 risico's die ik hierbij kan bedenken:
Gentleman's agreement, dus als de kennis geen fee wil betalen, geen poot om op te staan;
Kennis levert (onverwachts) prutswerk wat mijn kennis niet in dank zal worden afgenomen omdat hij zijn kennis heeft aangebracht.
Jij hebt veel kennissen :9

Dat is sowieso een goede. Ik denk er ook aan om meerdere van die recruitment bureau's, headhunters en kleinere detacheringbureau's te benaderen met een soortgelijke plan van aanpak.

Dus, heb jij een openstaande vacature, dan wil ik die van je overnemen waar dan een fee per uur aan vast zit.. Weet nog alleen niet wat de reacties zullen zijn van de tegenpartijen dan :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:46:
Hoeveel vraag krijg jij op dit moment zelf van bedrijven voor IT personeel? Ik hanteer de volgende formule, kostprijs x 2.026, dus als een medewerker een salaris krijgt van 10 euro per uur (bruto), kost hij voor mij 1.65 ongeveer. Dit kan ik via een payroll bedrijf gaan doen of zelf gaan doen ben hier nog niet helemaal over uit.
Kostprijs van die medewerker is dus 16,50 per uur. Dit doe ik keer 2.026 en dat is mijn prijs. Best laag vergeleken met andere detacheringbureau's.
Helaas. Je hebt ondertussen twee fouten gemaakt:
- Je betaald je medewerker nu zo'n €1700 bruto. Daar ga je niemand voor krijgen die werkelijk iets zinnigs kan doen. Voor minder dan €2500 krijg je überhaupt niemand en als je niet wilt dat je klanten na een maand je aanklagen voor wanprestaties reken dan op €3000. Je kostprijs is daarmee € 17,30 per uur, je verkoopprijs dus €35
- Je factor 2.026 is enorm laag. wil je vakanties, ziekte, tijd zonder opdracht kunnen dekken dan zul je naar minstens 2.6 moeten voor een uurtarief van €45. Laat dat nou exact het marktconforme uurtarief zijn.
Wat heb jij die bedrijven te bieden wat ze elders niet kunnen krijgen? Medewerkers die meer betaald krijgen, niet als nummertje worden behandeld, goede begeleiding krijgen.. Dus meer gemotiveerd. Plus een goedkoper tarief natuurlijk.
Ik heb je net voor gerekend dat als jij marktconform betaald, je ook marktconforme tarieven zult moeten vragen. Ofwel: Je gaat nooit een meer tevreden medewerker krijgen voor een lager uurtarief.
Ik heb het gevoel dat dat uitgemolken helemaal niet klopt, de vacatures stromen elke dag weer binnen, en had ergens gelezen dat we in 2020 een onwijze tekort aan IT'ers gaan hebben. Dus vacatures genoeg zou je denken.
Alle vacatures die open blijven staan bieden een lager salaris dan marktconform. Dat zijn dus ook posities die jij niet als detacheerder gaat vullen. Zo simpel liggen de zaken op het moment: De markt loopt zwaar achter. Ja, er zijn vacatures genoeg maar geen van allen geschikt voor detachering.

Het enige wat ik écht zie gebeuren is dat er een zwaar tekort aan góed personeel is. En alleen als je aan de absolute top zit kun je als detacheerder in dat gat springen. Maar dat zijn ook exact de mensen die niet bij een detacheerder gaan werken maar zelfstandig gaan.

Let daarnaast ook op dat er honderden kleine "broker" bedrijfjes zijn. Degenen die de contacten wél hebben en die alle interessante klussen voor je neus weg gaan kapen. Zoals al gezegd; als jij geen sterk netwerk hebt ga je er gewoon niet komen. Het bouwen van een relatie tot een punt dat die relatie je gaat vertrouwen de juiste mensen te leveren is een klus van jaren, niet van maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:57:
[...]

Helaas. Je hebt ondertussen twee fouten gemaakt:
- Je betaald je medewerker nu zo'n €1700 bruto. Daar ga je niemand voor krijgen die werkelijk iets zinnigs kan doen. Voor minder dan €2500 krijg je überhaupt niemand en als je niet wilt dat je klanten na een maand je aanklagen voor wanprestaties reken dan op €3000. Je kostprijs is daarmee € 17,30 per uur, je verkoopprijs dus €35
- Je factor 2.026 is enorm laag. wil je vakanties, ziekte, tijd zonder opdracht kunnen dekken dan zul je naar minstens 2.6 moeten voor een uurtarief van €45. Laat dat nou exact het marktconforme uurtarief zijn.

[...]

Ik heb je net voor gerekend dat als jij marktconform betaald, je ook marktconforme tarieven zult moeten vragen. Ofwel: Je gaat nooit een meer tevreden medewerker krijgen voor een lager uurtarief.

[...]

Alle vacatures die open blijven staan bieden een lager salaris dan marktconform. Dat zijn dus ook posities die jij niet als detacheerder gaat vullen. Zo simpel liggen de zaken op het moment: De markt loopt zwaar achter. Ja, er zijn vacatures genoeg maar geen van allen geschikt voor detachering.

Het enige wat ik écht zie gebeuren is dat er een zwaar tekort aan góed personeel is. En alleen als je aan de absolute top zit kun je als detacheerder in dat gat springen. Maar dat zijn ook exact de mensen die niet bij een detacheerder gaan werken maar zelfstandig gaan.

Let daarnaast ook op dat er honderden kleine "broker" bedrijfjes zijn. Degenen die de contacten wél hebben en die alle interessante klussen voor je neus weg gaan kapen. Zoals al gezegd; als jij geen sterk netwerk hebt ga je er gewoon niet komen. Het bouwen van een relatie tot een punt dat die relatie je gaat vertrouwen de juiste mensen te leveren is een klus van jaren, niet van maanden.
Die 10 euro is maar een voorbeeld he.

Dat is dus wel mijn sterke punt, ik heb goed personeel, daar kan ik aan komen. De jongens waar ik het over heb, hebben een huisje, een vrouw, die willen geen risico's lopen om voor zich zelf te gaan werken. Die verdienen nu zo een 2100 bruto bij een detachering bureau, en worden weg gezet voor 70 euro per uur.

Ik kan diezelfde jongen 2500 bruto aanbieden, voor een goedkoper tarief bij de inlener.

Relatie met klant opbouwen is lastig inderdaad, maar een servicedesk medewerker plaatsen voor een jaar zou niet zo heel moeilijk moeten zijn lijkt mij.

De grote jongens zoals ING ga ik niet kunnen krijgen als klant nee, maar wat kleinere bedrijven voor een goedkoop tarief blijmaken lijkt mij haalbaar.

Hoeveel zou ik per medewerker over moeten houden per maand om me zelf te kunnen indekken i.v.m. verzuim, ziekte dagen, vakantie dagen etc? En ben ik zelf geen ''kleine'' broker bedrijf? Alleen dan zonder huidige klanten, maar wel genoeg ervaring (sinds 2009 steigerbouw detachering).

Stel dat ik bij de bouwsector begin, ook al is de markt er klein, als ik een aantal jongens plaats is dat al genoeg voor me.

Hoe zit het met het benaderen van onderwijs instellingen? Pas afgestudeerde aannemen, soort van traject. En dan plaatsen bij klanten. Natuurlijk met bijpassende functies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Je klinkt een beetje naïef.

Stel je hebt 5 man in dienst. 1 tje wordt langdurig ziek (als in 2 jaar doorbetalen voor het WIA traject start). En 1 loopt naar de concurrentie.

Hoe ziet je roze wolk er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:13:
Je klinkt een beetje naïef.

Stel je hebt 5 man in dienst. 1 tje wordt langdurig ziek (als in 2 jaar doorbetalen voor het WIA traject start). En 1 loopt naar de concurrentie.

Hoe ziet je roze wolk er dan uit?
Niet naief, ik doe me nu een beetje dom voor om wat informatie te winnen en wat feedback te krijgen. Kijken waar andere zoal aan denken. Andere invalshoeken.

Stel ik heb 5 man in dienst, deze 5 hebben een contract gebasseerd op wat de inlener wilt. Stel zij willen een IT support medewerker voor komende 2 jaar. Ik bied mijn nieuwe medewerker een contract van 7 maanden aan, waarvan 1 maand proef.

Worst case scenario, na 7 maanden top medewerker, bied hem hierna nog een x een half jaar contract aan (ik mag 3x een contract aanbieden), en hij is de komende 6 maanden ziek.

Hiervoor kan je je contract zo opstellen dat dit via UWV gaat, of ik betaal diegene door en zorg dat ik iemand anders plaats bij Inlener.

Al met al heb ik nog 4 andere die werken en voor inkomsten zorgen. Hun kostprijs is de uurloon x 1.65

Alles erboven kan ik me zelf mee indekken. O-)

Of heb ik hier iets fout?

Natuurlijk zijn er risico's, natuurlijk zullen er dingen zijn die ik over het hoofd zie, maar daarom plaats ik dit hier, als ik alles al wist zou ik geen vragen meer hebben :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hoeveel bouw bedrijven ken jij die op permanente basis een ITer in dienst zouden willen hebben?

- De kleine bouwbedrijven (en ook alle andere kleine bedrijven) hebben geen behoefte aan een fulltime ITer óf hebben er al één in dienst
- De grote bouwbedrijven (en ook alle andere grote bedrijven) kopen bij de grote detacheerders en daar ga je dus niet tussen komen.

Daarna praat je over tijdelijke contracten. Dat terwijl je eerder zei dat je mensen wilde inhuren die zekerheid nodig hebben. Dus nee, je gaat ook geen personeel krijgen.

Terug naar de tekentafel joh, als het voor ons al zo eenvoudig is om gaten in je plan te schieten, hoe denk je dat het dan in de praktijk gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:06:
[...]

Die 10 euro is maar een voorbeeld he.

Dat is dus wel mijn sterke punt, ik heb goed personeel, daar kan ik aan komen. De jongens waar ik het over heb, hebben een huisje, een vrouw, die willen geen risico's lopen om voor zich zelf te gaan werken. Die verdienen nu zo een 2100 bruto bij een detachering bureau, en worden weg gezet voor 70 euro per uur.

Ik kan diezelfde jongen 2500 bruto aanbieden, voor een goedkoper tarief bij de inlener.
Geloof je zelf dat goeie IT jongens die een huisje en een vrouw hebben en voor 70 euro per uur worden "weggezet" zelf een salaris van 2100 per maand hebben? Dat zijn misschien een paar HBO starters die dit even accepteren of wat skilled servicedeskende MBO'ers. Maar waarschijnlijk hebben ze ook een lease auto.

Maar dit moet je gewoon in een businessplan opschrijven. En goed over nadenken. Dit voelt een beetje als een HBO project "start een bedrijfje" niveau als ik eerlijk ben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:49

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wat denk jij mensen te kunnen bieden dat ze elders niet krijgen? Contracten van 7 maanden (7-6-6-constructies bijvoorbeeld) zijn onder IT-ers niet heel populair, en om daar iemand mee te krijgen zul je op een ander vlak heel veel meer moeten bieden. (voor mij stinkt 7-maanden naar goedkoop, en zul je minimaal dubbel salaris moeten bieden omdat ik zelfs de koffie al niet vertrouw)

Daarnaast: er zijn al best veel detacheerders, de meesten ervan draaien geen miljoenenwinsten, en tenzij je het management-deel er in de avond-uren bij kunt/wilt doen en zelf ook actief meedraait, ga je de kosten van jezelf (overhead) er al amper uit krijgen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Zonder vast contract met goede primaire en secundaire voorwaarden krijg jij geen goede ITers in dienst. Leuke bedrijven die dat allemaal wel bieden kunnen al niet aan goede mensen komen vanwege het grote tekort, dus waarom gaat dat jou wel lukken?

Maar je berekening zit er niet heel ver naast, op die 70 euro zit flink wat marge, en die heb je nodig voor de slechte tijden als 4 vd 5 mensen op de bank zitten.

Wat je nog kan doen: geef ze minimumloon als vast salaris en een percentage van elk gewerkt uur of een bonussysteem: bij bepaald aantal declarabele uren krijgen ze een flinke bonus. Dan hebben ze zekerheid en toch kans op veel inkomsten bij een goed jaar. Er zijn andere detacheerders die vergelijkbaar werken. Dit zit voor je medewerkers effectief tussen loondienst detachering en freelance in, al missen ze de belangrijkste fiscale voordelen. Voor jou is het risico beperking.

Wel zit je met vast personeel wat ziek kan worden. Om dat risico te beperken kun je je verzekeren, of gewoon 100 man in dienst nemen, daarmee spreid je het risico en de gevolgen.

Zelf heb ik hier ook wel eens aan gedacht, maar uiteindelijk ben ik afgegaan op het mooie Chinese gezegde voor als je iemand haat: ik wens je veel personeel toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
ik denk ook dat je het topic "wat verdient de ICT-er?GOTer" even moet lezen, geeft je een goede indicatie van de (start)salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:42
Als je mensen in loondienst wil gaan nemen, zorg er dan voor dat je ze zeker 2 maanden kan voorfinancieren (incl belastingen, leasebak, pensioen, laptop, etc) Wellicht wel langer.

Daarbij, reken per medewerker al gauw die 2,6 die eerder is genoemd, als t niet meer is. anders kan je geen reserves opbouwen.

Vergeet ook niet dat je mensen moet binden, en geloof me das niet makkelijk. Dat kost je af en toe echt slapeloze nachten.

En reken er ook maar opndat je als werkgever ook ale shit van je medewerkers meekrijgt. Kost ook een bak energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Bij mijn werkgever, een detacheerder maar niet een van de grote bekende clubs, doen ze ook zaken met zzp'ers. Best of Both voor nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lensent schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:44:
Bij mijn werkgever, een detacheerder maar niet een van de grote bekende clubs, doen ze ook zaken met zzp'ers. Best of Both voor nu?
ZZP'ers zitten in 2018 veel haakjes en ogen aan vast :(

Maar het is een optie.

Op de rest ga ik zo reageren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:21:
Hoeveel bouw bedrijven ken jij die op permanente basis een ITer in dienst zouden willen hebben?

- De kleine bouwbedrijven (en ook alle andere kleine bedrijven) hebben geen behoefte aan een fulltime ITer óf hebben er al één in dienst
- De grote bouwbedrijven (en ook alle andere grote bedrijven) kopen bij de grote detacheerders en daar ga je dus niet tussen komen.

Daarna praat je over tijdelijke contracten. Dat terwijl je eerder zei dat je mensen wilde inhuren die zekerheid nodig hebben. Dus nee, je gaat ook geen personeel krijgen.

Terug naar de tekentafel joh, als het voor ons al zo eenvoudig is om gaten in je plan te schieten, hoe denk je dat het dan in de praktijk gaat werken?
Hoe weet jij dat ik daar niet tussen ga komen? In de steigerbouw sector heb ik al een goede klantennetwerk. Waaronder grote jongens zoals BAM.

De jongens die ik zal aannemen in het begin zullen niet de jongens zijn die bij de concurrentie gaan werken. Dit zijn vrienden die ik al jaren ken. Tevend in geval van ziekte of verzuim kan ik mijzelf altijd nog plaatsen of een ander persoon.

Die gaten ga ik dus beetje bij beetje opvullen, onder andere door hier ideeën op te doen. Dus stop met heletijd roepen met dat ik beter kan stoppen of dat het niks wordt, dat zie ik zelf wel.

Je feedback is wel welkom natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:25:
[...]

Geloof je zelf dat goeie IT jongens die een huisje en een vrouw hebben en voor 70 euro per uur worden "weggezet" zelf een salaris van 2100 per maand hebben? Dat zijn misschien een paar HBO starters die dit even accepteren of wat skilled servicedeskende MBO'ers. Maar waarschijnlijk hebben ze ook een lease auto.

Maar dit moet je gewoon in een businessplan opschrijven. En goed over nadenken. Dit voelt een beetje als een HBO project "start een bedrijfje" niveau als ik eerlijk ben.
Ik hoef dit niet te geloven, mijn directe omgeving maakt dit mee. Dit zijn vooral MBO'ers. Ik ga in het begin geen frond end web developer met 10 jaar ervaring kunnen plaatsen natuurlijk.

Natuurlijk, die staat er al. Denk er al 2 maanden over na en heb al veel dingen overwogen. Heb hele berekeningen zitten maken hoe ik nou winst ga kunnen maken (dit is niet heel veel want het kostenplaatje is wat)

Ook sta ik klaar om alles een boost te geven, financieel sta ik er goed voor i.v.m. huidige opdrachten in een ander sector die gewoon goed lopen.

Wat ik mij meer afvraag is hoe ik een goed klantennetwerk ga kunnen opbouwen, daar lees ik hier nog niks over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FreezeXJ schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:25:
Wat denk jij mensen te kunnen bieden dat ze elders niet krijgen? Contracten van 7 maanden (7-6-6-constructies bijvoorbeeld) zijn onder IT-ers niet heel populair, en om daar iemand mee te krijgen zul je op een ander vlak heel veel meer moeten bieden. (voor mij stinkt 7-maanden naar goedkoop, en zul je minimaal dubbel salaris moeten bieden omdat ik zelfs de koffie al niet vertrouw)

Daarnaast: er zijn al best veel detacheerders, de meesten ervan draaien geen miljoenenwinsten, en tenzij je het management-deel er in de avond-uren bij kunt/wilt doen en zelf ook actief meedraait, ga je de kosten van jezelf (overhead) er al amper uit krijgen.
Ja, het behouden van personeel gaat goed tijd in zitten. Maar ik heb daar een handige plan van aanpak voor. Namelijk gebruik maken van mijn situatie. Ik ben "nieuw" dus er is veel ruimte voor innovatie. Veel ruimte om de werknemers zich thuis te laten voelen.

Ook hecht ik gwn sws veel waarde aan die mensen. Heb een mooie plekkie op kantoor, waar ze elke vrijdag avond een drankje kunnen komen doen. Ze krijgen een leuke auto mee, een lekker salaris, met goede bonussen.. dit bieden meer detacheringsbureaus aan maar mij gaat het niet zozeer om wat ik doe maar waarom.

Van ITers, voor ITers. Geen recruiters meer die niet weten wat ze zeggen, maar naar harde cijfers kijken.

Die kosten vallen allemaal wel mee moet ik zeggen. Enige valkuil is verzuim, ziekte en loyaliteit van medewerker.

En natuurlijk die klanten en opdrachten binnen halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:03:
Zonder vast contract met goede primaire en secundaire voorwaarden krijg jij geen goede ITers in dienst. Leuke bedrijven die dat allemaal wel bieden kunnen al niet aan goede mensen komen vanwege het grote tekort, dus waarom gaat dat jou wel lukken?

Maar je berekening zit er niet heel ver naast, op die 70 euro zit flink wat marge, en die heb je nodig voor de slechte tijden als 4 vd 5 mensen op de bank zitten.

Wat je nog kan doen: geef ze minimumloon als vast salaris en een percentage van elk gewerkt uur of een bonussysteem: bij bepaald aantal declarabele uren krijgen ze een flinke bonus. Dan hebben ze zekerheid en toch kans op veel inkomsten bij een goed jaar. Er zijn andere detacheerders die vergelijkbaar werken. Dit zit voor je medewerkers effectief tussen loondienst detachering en freelance in, al missen ze de belangrijkste fiscale voordelen. Voor jou is het risico beperking.

Wel zit je met vast personeel wat ziek kan worden. Om dat risico te beperken kun je je verzekeren, of gewoon 100 man in dienst nemen, daarmee spreid je het risico en de gevolgen.

Zelf heb ik hier ook wel eens aan gedacht, maar uiteindelijk ben ik afgegaan op het mooie Chinese gezegde voor als je iemand haat: ik wens je veel personeel toe ;)
Dit is een top reactie, bij voorbaad alvast bedankt.

Waarom ik wel: ik heb geen 5 recruiters en 5 account managers in dienst, ik kan ze dus meer bieden. Vooral aan de eerste 5 die beginnen. Dit is, lijkt mij, al een dikke pluspunt.

Ook heb ik net als hun in het zelfde bootje gezeten, ik weet hoe het spelletje werkt en wil juist van het spelletje afkomen. Dit kan ik goed overbrengen.

Dat minimumloon idee is wel een goeie, maar dan wat hoger zitten. 2000 bruto per maand, elke volle werkweek nog eens een fikse bonus erop. Zo een systeem klinkt inderdaad wel goed..

Vast personeel wil ik natuurlijk nog rustig aan mee doen. De eerste groep die begint zullen bekenden zijn, wellicht als ik hun uitleg dat ik alles nog moet uitproberen dat zij hiermee instemmen (een aantal hebben dit al gedaan).

Na een tijd kan ik ze vast in dienst nemen. Dan begint het gevaar echt denk ik.

Natuurlijk loop ik risico, maar vandaar die marge. Op een medewerker die mij totaal 23,45 kost, maak ik na mijn berekening 24,05 winst per uur. Dus dat houd in dat ik een hoger bedrag per uur overhoud. Dit voor juist die slechte dagen.

Hoe zit het als ik dit via een payroll bedrijf speel? Heb zo iets benaderd en die geeft aan dat bij ziekte dagen ik een deel van de UWV gewoon terug kan krijgen :/ klonk erg shady allemaal dus ben niet verder in gesprek met ze gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marber schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:26:
Als je mensen in loondienst wil gaan nemen, zorg er dan voor dat je ze zeker 2 maanden kan voorfinancieren (incl belastingen, leasebak, pensioen, laptop, etc) Wellicht wel langer.

Daarbij, reken per medewerker al gauw die 2,6 die eerder is genoemd, als t niet meer is. anders kan je geen reserves opbouwen.

Vergeet ook niet dat je mensen moet binden, en geloof me das niet makkelijk. Dat kost je af en toe echt slapeloze nachten.

En reken er ook maar opndat je als werkgever ook ale shit van je medewerkers meekrijgt. Kost ook een bak energie!
Ik werk met steigerbouwers, dat is ons ook gelukt. En laat me je vertellen, hoewel ze allemaal topgozers zijn, het is een volk apart.

Om maar een aantal voorbeelden te noemen:
4 loonbeslag leggingen in 1 week
3x ruzie op de werkplaats, helmen en schoenen die naar elkaar vlogen
Een zware racist als opdrachtgever die niet met "zwart volk" wilt werken :/
Elke week weer de vraag naar voorschot
In de ochtenden voor het rijden naar de werkplaats, lijkt het wel een coffeeshop op de zaak... overal vloeitjes en tipjes en tabak etc.

En dat werkt gewoon goed allemaal, met wat horten en stoten... maar dan zou IT ook gewoon moeten kunnen :D

Die slapeloze nachten ken ik maar al te goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Belangrijkste vraag voor de ondernemer: wat is je visie en op welke manier past je onderneming in die visie?

Detacheren is een flinterdun businessmodel: je koopt vaste arbeid per maand en verkoopt de arbeid herverpakt in flexibele vorm per uur. De onderliggende visie is dat de behoefte vanuit de markt meer naar flexibiliteit neigt en vanuit de arbeidsmarkt meer naar vastigheid. In de jaren ‘60 een geniaal nieuw concept, nu nogal uitgekauwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
Lensent schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:44:
Dit is wat mijn werkgever doet, de inzet van ZZP'ers waarbij ze een paar euro per uur marge verdienen. Ze hebben een vrij groot netwerk aan klanten waardoor ze jongens kunnen inzetten bij leuke organisaties waar ze zelf niet zo 1-2-3 binnen komen. En ze bieden nog wat extra voordelen voor zowel de klant als ZZp'er.

Maar met uurtarieven van 75+ euro per uur denk ik niet dat het past binnen het plaatje van de TS. Ik denk ook niet dat er ZZP'ers zijn die zich verhuren voor twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Heb je eigenlijk zelf wel eens als gedetacheerde in de IT gewerkt? Of als freelancer waarbij je zelf je acquisitie moest doen?

Het is zeker niet onmogelijk om een nieuw detacheringsbureau op te zetten, maar wat heb jij meer te bieden (aan zowel je klanten als werknemers) dan de bestaande? Daar heb ik nog steeds geen goed antwoord op gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 02:55:
[...]

Ik werk met steigerbouwers, dat is ons ook gelukt. En laat me je vertellen, hoewel ze allemaal topgozers zijn, het is een volk apart.

Om maar een aantal voorbeelden te noemen:
4 loonbeslag leggingen in 1 week
3x ruzie op de werkplaats, helmen en schoenen die naar elkaar vlogen
Een zware racist als opdrachtgever die niet met "zwart volk" wilt werken :/
Elke week weer de vraag naar voorschot
In de ochtenden voor het rijden naar de werkplaats, lijkt het wel een coffeeshop op de zaak... overal vloeitjes en tipjes en tabak etc.

En dat werkt gewoon goed allemaal, met wat horten en stoten... maar dan zou IT ook gewoon moeten kunnen :D

Die slapeloze nachten ken ik maar al te goed.
Dit dus: ik ken steigerbouwers vanuit vorige banen. En je hebt dezelfde attitude. Geen risico's zien. Wij noemden ze steiger apen.

We hebben meerdere keren werk moeten stoppen en mensen moeten verwijderen omdat valbeveiliging als sier werd gedragen. Medewerkers met drankgeur op het werk verschenen. Wiet rookten in de pauze.

Terwijl als het fout gaat je als werkgever diep in de shit zit.

Meeste serieuze bedrijven hebben raamcontracten. En supplier selection.

Met je huidige attitude zal je wellicht mensen kunnen plaatsen bij bedrijven waar je nu ook je steigerbouwers kan plaatsen.

Die de ouderwetse cowboy mentaliteit nog kunnen waarderen. Maar vraag me af of die veel ITers kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
Ik denk dat TS dit toch zwaar onderschat...

Laat ik alvast een paar beren voor je uiteenzetten:

- de arbeidsmarkt op IT is een van de lastigste markten op dit moment. Ja, er is extreem veel vraag. Je grootste uitdaging is het vinden van goede collega's. Deze zijn schaars, worden dagelijks benaderd en krijgen echt goede aanbiedingen. Dus wat maakt jouw bedrijf dan uniek? waarom moeten ze voor jou kiezen. Welke garanties kan je bieden als je nog een lege huls bent?

- hoe zit je netwerk in elkaar? Heb je een goede spreiding qua klanten en branche? Kan je je mensen wel een leuke opdracht aanbieden (werkinhoudelijk, type klant, acceptabele reistijd, voldoende technische uitdaging en verantwoordelijkheid) of alleen een opdracht?

- Hoe ga je het financiëren? Vanaf dag 1 dat ze in dienst zijn, ga je kosten maken: salaris, vakantiegeld, verzekering, werkgeverslasten, belasting, pensioen, laptop, auto, opleiding. Je eerste factuur krijg je soms pas na 60 dagen betaald. In het meest positieve geval dat iemand direct in een opdracht zit, moet je minimaal 2 maanden voor financiëren.

Even een detacheringsclub opzetten om snel geld te verdienen gaat echt niet werken en vind ik persoonlijk een moeilijk verkoopbaar verhaal om mensen aan te trekken. Daar zitten goede IT-ers echt niet op te wachten...

wijze woorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:36
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:46:
[...]

dit zijn jongens die elders werken, ex collega's met een sterke CV, die zwaar onderbetaald krijgen, ik kan ze iig meer aanbieden, en omdat het vrienden zijn, willen ze zich graag ook bij mij aansluiten :D
Met vrienden moet je wandelen, niet handelen.

[ Voor 78% gewijzigd door Gluten Parody op 03-01-2018 14:08 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08

dragonhaertt

@_'.'

Gluten Parody schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:07:

Met vrienden moet je wandelen, niet handelen.
Met goede vrienden kan je inderdaad beter niet een zakelijke band starten. Je raakt veel kwijt op het moment dat het financieel wat slechter gaat, zeker als je met een niet goed-doordacht buisness plan ineens geen loon meer kan betalen. Dan heb je ook direct niemand meer om je uit de brand te helpen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:18:
Worst case scenario, na 7 maanden top medewerker, bied hem hierna nog een x een half jaar contract aan (ik mag 3x een contract aanbieden), en hij is de komende 6 maanden ziek.
Bij detacheerders is het over het algemeen tegenwoordig normaal om meteen een vast contract te krijgen. Een van de voordelen van in een gewilde hoek zitten. En dat zijn dan grote detacheerders die veel ervaring hebben en actief een carrieretraject aanbieden.

Jij zit met dergelijke voorwaarden in het uitknijpers segment. Dan zou ik nog liever bij Peak-IT gaan werken en da's werkelijk de 'bottom of the barrel'.

https://niels.nu

Pagina: 1