Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-10-2024
Hoi allemaal,
Ik moet jullie eerst even informeren dat ik een redelijke newbie ben op het gebied van computers en software. Maar door veel zoek- en leeswerk op diverse fora en het bekijken van vele YouTube video's wordt je aardig wat wijzer maar nu ben ik de weg kwijt en kan de oplossing niet vinden. Ik hoop dat jullie mij stapsgewijs kunnen informeren wat ik nu moet gaan doen

Mijn vraag
Het RAM geheugen wordt niet herkend danwel niet gebruikt en/of staat verkeerd ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/6o45wpIvqJx8/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Fq2UhmmFx0tn/1k0.jpg

Wie kan mij informeren welke stappen ik moet uitvoeren zodat het RAM geheugen naar behoren werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik hoop dat ik met deze foto alle informatie geef:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ZG8aciVfgh35/1k0.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn systeem werkte nog steeds met 4GB (DDR2) en nu ik wat meer met foto- en videobewerking bezig ben heb ik het vermoeden dat ik wel wat meer kan gebruiken. Na veel zoeken heb ik eindelijk wat geschikte RAM modules gevonden, gekocht en geleverd en nu na ongeveer twee weekjes ploeteren wil ik jullie graag om hulp vragen. Ik heb echt veel gelezen en veel videootjes bekeken die - naar mijn mening - allemaal met dit probleem te maken hebben. Gelukkig heb ik redelijk wat foto's gemaakt zodat jullie kunnen zien waar het om gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Squadracorse op 02-01-2018 16:25 . Reden: formaat foto fout ]

Beste antwoord (via Squadracorse op 06-01-2018 10:43)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Als ik even kijk welke modules je gebruikt hebt (en mogelijk ook bijelkaar / door elkaar) loop je tegen een bekend probleem aan, wat vaak moeilijk te achterhalen is.

De opbouw van de module zelf. Bij de Samsun modellen die je aangeeft is het duidelijk, dual rank met 4 chips, en dual rank met 8 chips (2Rx4 en 2Rx8). Probleem is, dat die 2 samen al niet compatible zijn, door verschillende densities van de chips. Geheugencontrollers kunnen vaak niet overweg met verschillende opbouw van chips, daarnaast hebben ze vaak ook beperkingen wat ze aankunnen qua densities en ranks op een bepaalde snelheid.

Zoals hierboven ook al word aangegeven, zijn er bar weinig Core2 chipsets die daadwerkelijk meer als 8GB supporten, enkele nVidia chipsets (voor Core2) konden 32GB en dat was vaak al veel (en werkte ook heel vaak niet).

Ander probleem is, dat de meeste geheugen fabrikanten, op z'n zachts gezegd, vaag zijn over de specificaties. Ze zetten er vaak wel groot met koeieletters op hoeveel Mhz ze wel niet hebben, maar de belangrijke informatie betreft compatibility (de opbouw van de chip, ranks, dichtheid, enz) laten ze achterwege.

Ik heb zelf ook wel problemen gehad met RAM upgrades, vooral bij laptops, dat het geheugen eigenlijk zou moeten werken maar het niet deed, of maar half (werd wel gezien, kon niet gebruikt worden). Had uiteindelijk ook te maken met de opbouw van de modules, modules met een hoge denisity werkten vaak niet goed.

Upgrades voor PC's zoals oud als die van jou zijn vaak niet rendabel meer. RAM (DDR2) is vaak te duur voor wat het aan performance oplevert (ALS het al werkt...). Ik gooi er zelf ook nog wel eens geld tegen aan wat eigenlijk niet rendabel is (Pentium 4 met SDRAM >:) ), maar dat is puur hobby spul. Voor serieus werk is het gewoon niet rendabel meer.

Vaak ben je al goedkoper uit met een 2e hands PC met een Core i3 of i5 (kant en klaar systeempje, HP of Dell hebben vaak van die goedkope bakkies maar werken prima), DDR3 geheugen is vaak iets makkelijker te krijgen, vaak goedkoper dan DDR2, en grotere formaten zijn vaak makkelijker werkend te krijgen (vaak is 8GB geen probleem).

Of bij Vraag&Aanbod kijken naar een upgrade set, zat AMD FX of Core i3/i5/i7's te krijgen voor een relatief lage prijs. Die dingen zijn al een stuk sneller dan een Core2 en vaak al met 8GB uitgerust.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je 1e foto werkt niet, en op je 2e foto zie ik staan: 12Gb Dual Channel DDR2. Dus wat is dan precies het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Ja klopt, foto heeft het verkeerde formaat, sorry, wordt nu aan gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
als het goed is nu met de juiste foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens in de BIOS of je een optie "memory remap" tegenkomt. Speel daar eens mee.

Ook even volledige reboot van Windows uitvoeren indien je dit nog niet gedaan hebt. Windows 10 vernieuwt niet bij een normale shutdown. Lijkt me sterk, maar het komt voor :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat zijn de exacte typenummers van zowel de oude als nieuwe geheugenmodules? Een eerste gok van mijn kant zou zijn dat de nieuwe modules ECC hebben, en dat de detectie daardoor wel werkt maar gebruik vervolgens niet. Maar de typenummers zouden uitsluitsel geven of mijn gok correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSDN: Memory Limits for Windows and Windows Server Releases (Windows)

Windows 10 home 64 bit kan niet meer dan 4Gb aan.

nev mind. X86.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
@dcm360
De nieuwe geheugenmodules zijn non-ecc

Ik zit al bijna twee weken te klooien, en het gekke is dat het wel al eerder gelukt is. Ik heb verschillende modules gekocht en geprobeerd. Wat ik niet snap is waarom Speccy en CPU-Z het geheugen wel herkennen maar Windows 10 niet.

Gisteravond wat YouTube bekeken en wat stappen gevolgd om het te verbeteren. Alleen is het slechter geworden met de prestaties want vanochtend had ik 20 Google Chrome vensters open staan en het werkte net zo snel als dikke stront in een dunne buis (excuus voor mijn taalgebruik).

@nelizmastr
De Memory Remap optie in de BIOS wil ik graag proberen. Is daar een pagina van met de te nemen stappen? Of een YT video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Squadracorse Maar wat zijn de typenummers nu? Dat was de belangrijkste vraag uit mijn post, niet de speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 17:23
Het was makkelijker geweest als je eerst had verteld hoeveel geheugen je nou daadwerkelijk in je pc hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Al geprobeerd de 4gb sticks om te ruilen met de 2gb sticks?(a>b)
In theorie zou hij dan 8gb moeten "geven" lijkt me.
Wat bij de 1156 plankjes vaak voor kwam/komt is dat als de cooler te strak werd/word aangedraaid de cpu uit positie gaat en/of pennetje(s) scheef drukt.
Misschien een poging doen de cpu en cooler te reseaten :?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

evilweed schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:54:
Al geprobeerd de 4gb sticks om te ruilen met de 2gb sticks?(a>b)
In theorie zou hij dan 8gb moeten "geven" lijkt me.
Wat bij de 1156 plankjes vaak voor kwam/komt is dat als de cooler te strak werd/word aangedraaid de cpu uit positie gaat en/of pennetje(s) scheef drukt.
Misschien een poging doen de cpu en cooler te reseaten :?
Bij de Core2 zit de memorycontroller in de Northbridge, niet in de CPU zelf, dus dat heeft geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
zetje01 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:04:
Het was makkelijker geweest als je eerst had verteld hoeveel geheugen je nou daadwerkelijk in je pc hebt gezet.
Ik hoop dat ik dit mag quoten.
Je hebt gelijk, mijn excuses.
Het systeem heeft altijd gedraaid met 4GB door twee modules van Kingston Hyper-X à 2GB. Vervolgens heb ik een aantal verschillende modules gekocht aan de hand van de voorgeschreven modules van het moederbord. Ik heb nu beschikbaar:

Standaard uitgevoerd met:
Kingston Hyper-X = 2x2 = 4GB

Verder beschikbaar:

4x 4GB Samsung M378T5263AZ3-CF7
2x 2GB Samsung M378T5663EH3-CF7
4x 2GB G.Skill F2-6400CL5D-4GBNT
2x 1GB Hynix HYMP112U64CP8-Y8 AB-C

Volgens de handleiding kan het moederbord 16GB hebben maar dat is mij nog steeds niet gelukt. Waarom weet ik niet maar het systeem wil dat ik de originele Kingston modules gebruik, daarna is het mogelijk om andere modules bij te steken.

Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd om eerst met 2x 4GB te beginnen maar dat pakt het systeem niet. Blauwe en zwarte schermen en regelmatig opstarten is dan het gevolg.

Kunnen jullie daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Nemesizz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:35:
[...]

Bij de Core2 zit de memorycontroller in de Northbridge, niet in de CPU zelf, dus dat heeft geen nut.
Hoi Nemesizz
Weet jij dan hoe ik in de BIOS naar de Remap kom??? Ik heb wat geprobeerd maar het zit aardig goed verstopt. 😶😶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=260794.0

Remap voor verschillende borden.

En even superfout iets uit een ander topic quoten :-)
Hakulaku schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:30:
Windowsteken + R

typ: msconfig

verwijder vinkje zoals aangegeven in onderstaand plaatje

[afbeelding]

reboot
Zie plaatjes: Staat daar toevallig rechts bij maximum memory iets ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
@White Feather sorry, maar daar wordt je niet wijzer van om erachter te komen hoe je een Remap kunt doen. Ik heb het artikel al eerder gelezen en de schrijver vraagt het een aantal keer maar uiteindelijk heeft hij het zelf gevonden. Ook de linkjes in diezelfde topic heb ik gevolgd en staat niets in......of ik moet er totaal overheen lezen .......

Met betrekking tot het msconfig verhaal;

Ook dat heb ik gelezen en gecontroleerd: En ja dat is gechecked en daar staat niets aan gevinkt, was het maar zo makkelijk.

Ik wordt er behoorlijk moe van jongens, echt waar. Naar mijn mening heb ik al veel geprobeerd maar niets biedt soelaas. Alleen het remappen is mij nog niet gelukt, daar vestig ik mijn hoop op.

Nog meer ideeën?
Of misschien iemand die weet wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-09 17:23
Dus je hebt 14 reepjes geheugen daar liggen?
Probeer eens 2x4 GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
@zetje01 ...zo ongeveer
en uiteraard heb ik verschillende dingen al geprobeerd maar ik kom met het hele systeem niet verder dan 8GB. Dat is op zich al een hele verbetering hoor maar als MSI aangeeft dat het maximaal haalbare 16GB is, waarom lukt dat dan niet?

Er is vast ergens iets in de software - of van W10 of in de Bios - waarom het niet wordt herkend.....

Ach, je hebt ook gelijk, als ik eerst met 8GB kan werken ben ik al geholpen en dan heb ik wat meer tijd om uit te zoeken hoe het komt dat die 12-16GB niet gehaald kunnen worden.

...ooooh ja, inmiddels spreek ik een aardig woordje Indias, Pakistaans etc.... :-)

Ik ga er nu mee beginnen, die 8GB is mij al eerder gelukt en werkte fantastisch...dan laat ik jullie even weten of dat gelukt is.

Toch zou ik het fijn vinden als de knappe koppen hier wat dieper in willen duiken want ik heb wel de drang om het op te lossen hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelizmastr schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:28:
Kijk eens in de BIOS of je een optie "memory remap" tegenkomt. Speel daar eens mee.

Ook even volledige reboot van Windows uitvoeren indien je dit nog niet gedaan hebt. Windows 10 vernieuwt niet bij een normale shutdown. Lijkt me sterk, maar het komt voor :+
Hierover gesproken, is het mogelijk om het bij W10 in te stellen dat het wel elke keer volledig 'vernieuwt' wanneer je restart of shut down kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zijn het "double sided" of "single sided" geheugen reepjes. Het kan zijn dat nog een oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Standaard uitgevoerd met:
Kingston Hyper-X = 2x2 = 4GB

Verder beschikbaar:

4x 4GB Samsung M378T5263AZ3-CF7
2x 2GB Samsung M378T5663EH3-CF7
4x 2GB G.Skill F2-6400CL5D-4GBNT
2x 1GB Hynix HYMP112U64CP8-Y8 AB-C
Verschillende modules door elkaar gebruiken is vaak niet verstandig. Er komt veel meer bij kijken dan alleen 'DDR2' op snelheid X. Het grootste probleem met geheugen van verschillende merken/types, is de opbouw van de module. Het aantal chipjes, ranks (is wat anders dan single of double sided), en soms zijn modules ook nog eens ECC of ECC Reg. Het is dus heel goed mogelijk dat die andere modules een andere opbouw hebben en dus niet compatible zijn met je Hyper-X modules. In sommige gevallen komt een PC niet eens voorbij de POST (krijg je foutmeldingen), andere PC's starten wel op maar krijg je dus 'gekkigheid' zoals niet alle RAM beschikbaar of foutmeldingen/BSOD's (blue screens).

Heb de handleiding nog even doorgespit, maar zit geen remap functie in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
@Nemesizz je hebt gelijk hoor m.b.t. de reepjes. Daar had ik wel rekening mee gehouden, alleen niet met de insteekvolgorde van de reepjes.

Ik heb dus vanmiddag 4 reepjes Samsung DDR2 (nieuw gekocht) bij elkaar gepakt. Dat zijn dus 4 reepjes die geadviseerd worden en getest zijn en werkend zijn met dit moederbord. Het zijn de M378T5263AZ3 reepjes van elk 4GB. Dan zou er toch niets mis mogen gaan of wel?

Keurig netjes op volgorde geplaatst met uiteraard de welbekende klik, check ....check....dubbel check. Opstarten .......

Helaas, foutmeldingen....Weer onderzoek gedaan via Google en daar vindt ik ergens hier in dit forum dat het weleens verstandig zou kunnen zijn om de knoopcel batterij een half uurtje te verwijderen, vervolgens opnieuw plaatsen en weer opstarten....

Zo geschreven zo gedaan....
Alleen weer foutmeldingen maar dan van andere aard, waarschijnlijk omdat ik ergens iets in de BIOS heb vergeten in te stellen.

De foutmelding luidt "kan het besturingssysteem niet laden omdat de kernel ontbreekt of beschadigd is" met daaronder "Bestand: \windows\system32\ntoskrnl.exe" en daaronder vermeld de foutcode "0xc0000221".

🤔 ben ik dom geweest en ben ik wat vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Bij het wissen van de BIOS settings, zijn dingen zoals ACHI/IDE settings ook reset (van je hardeschijf), vaak is het simpel gewoon weer naar ACHI zetten (of als die op IDE stond naar IDE, al word die meestal niet gebruikt) en dan zou die wel weer moeten starten.

Zal wel ergens bij Integrated Peripherals (spelling kan fout zijn) staan in de BIOS of ergens bij SATA settings.
(iedere BIOS / moederbordfabrikant geeft er altijd verschillende naampjes aan, en de handleiding van het bord had ik alweer weg gegooid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Nemesizz schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:57:
Bij het wissen van de BIOS settings, zijn dingen zoals ACHI/IDE settings ook reset (van je hardeschijf), vaak is het simpel gewoon weer naar ACHI zetten (of als die op IDE stond naar IDE, al word die meestal niet gebruikt) en dan zou die wel weer moeten starten.
Ik heb geen idee hoe dit ingesteld was, wat denk jij? Gewoon proberen en kijken wat werkt? Of toch maar in de handleiding kijken (gesaved op mobiel) welke instellingen gemaakt moeten worden? (ik kan me niet heugen dat in de handleiding daar iets over vermeld staat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Squadracorse schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Ik heb geen idee hoe dit ingesteld was, wat denk jij? Gewoon proberen en kijken wat werkt? Of toch maar in de handleiding kijken (gesaved op mobiel) welke instellingen gemaakt moeten worden? (ik kan me niet heugen dat in de handleiding daar iets over vermeld staat...)
Gewoon bij de SATA controller settings kijken. Staat die op IDE, probeer je die op ACHI. Staat die al op ACHI, dan probeer je IDE. En dan gewoon kijken of Windows weer wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
@Nemesizz ik heb je een pbtje gestuurd i.p.v. dit forum te vervuilen.

Inmiddels ben ik flink in de war....😖
[modbreak]
Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen
  • Een discussie op een andere plaats voortzetten. Reacties als 'mail me maar' zijn dus voor zowel op GoT gewenste als ongewenste onderwerpen niet de bedoeling.
Als je in de war bent helpen we je graag hier op het forum verder. Het is erg respectloos naar alle andere mensen die je in dit topic hebben proberen te helpen als je solo met een persoon gaat messagen. Sowieso zijn veel mensen er ook niet van gediend om zo benaderd te worden. Hou het aub op het forum, anders gaat je topic dicht omdat je er toch niets mee doet...

[ Voor 73% gewijzigd door dion_b op 04-01-2018 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Nou sorry Dion maar wat je hier schrijft slaat nergens op. In Gods naam, hoe haal jij het in je hoofd om dingen te beweren als "je er toch niets mee doet.." en daarvoor "respectloos naar alle anderen..."

Sorry hoor, maar jij bent hier degene die totaal respectloos is! Goed, als het in de regels staat dat ik iets fout doe okay, maar om mij te betichten geen respect te hebben en er niets mee te doen......

Echt, ik ben woest....heel woest, op jou! 😤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb de handleiding maar even weer gedownload.

Je moet dus naar 'Integrated Perihperals' dan naar 'On-Chip ATA Deveices' en dan bij 'Raid-mode' kun je kiezen uit IDE, ACHI, of RAID. Raid zul je denk ik niet gebruiken, dus dan is het proberen tussen IDE en ACHI en kijken of je Windows dan weer wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Ja dat heb ik gevonden en veranderd. Thanks! Helaas heeft dat niet het gewenste effect gehad, het systeem wil nog steeds niet opstarten. D.w.z. het start op en vervolgens direct foutmeldingen.

Ik was er helemaal zat van dus alle reepjes eruit gehaald en toch eens geprobeerd om ze in een andere volgorde te plaatsen, helaas ook weinig effect.

Dus vanochtend met een kwade kop alle reepjes weer verwijderd en de oorspronkelijke Kingston Hyper-X modules weer geplaatst, dat is 2x 2GB op bank 1 en 3 en gelukkig werkt het nu weer.

Wel heb ik wat anders gezien op het moederbord, dat zijn namelijk jumpers die ingesteld kunnen worden. Ik heb daar foto's van gemaakt, die plaats ik vanmiddag. Ik ben benieuwd of dat misschien iets te maken heeft met het accepteren van het RAM door het moederbord ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Zo, even flink bezig geweest met de foto's van het moederbord, de jumpers en de instellingen.
@Nemesizz Misschien heb jij een andere handleiding als ik, maar ik heb de handleiding goed doorgenomen via mijn mobiel en goed gezocht maar ik kon er helaas niets over vinden (m.b.t. 'Integrated Perihperals' dan naar 'On-Chip ATA Deveices').

In ieder geval heb ik het moederbord nog eens aandachtig bestudeerd n.a.v. alle problemen. Wat ik nog nergens heb gelezen en/of gezien, is dat het moederbord van MSI aangeeft dat er verschillende instellingen mogelijk zijn met de jumpers voor wat betreft de snelheid van het RAM geheugen ??

Of zit ik hier helemaal mis?

Ik pak even de reepjes die ik beschikbaar heb als 4 identieke reepjes.
Dan heb ik de volgende:

Samsung DDR2 4GB M378T5263AZ3
daar staat op vermeld 2Rx4 PC2-6400U-666-12-E3
en heb ik gekocht als DDR2 non-ecc, en het belangrijkste; geschikt voor Intel.
Volgens mijn gegevens is dat dan een max. Bandwidth van 400MHz.

Daarnaast heb ik ook vier stuks gekocht van het merk G.Skill met de aanduiding
F2-6400CL5D-4GBNT, deze heb ik gekocht als zijnde 4GB per stuk. Bij binnenkomst na het uitpakken staat er op de sticker in het klein ook nog wat anders: DDR2-800 CL5-5-5-15 (1.8V) en PC2-6400 2Gx2.

Tot nu toe werkte het systeem altijd met 4GB in totaal door middel van 2 reepjes Kingston Hyper-X, in een blauw koellichaam met de volgende gegevens: PC2-6400 (dus ook weer 400MHz) als part number 2G-UDIMM. Dat ging allemaal prima maar dit is zo langzamerhand te weinig, helemaal wanneer ik verschillende Chrome vensters open heb staan en fotobewerking doe met gimp en/of videobewerking met Movavi.

Mijn gedachten waren om eerst eens extra geheugen te plaatsen en kijken of het systeem nog een beetje kan meekomen qua snelheid, zonder uit elkaar te vallen tijdens intensief gebruik. Daar wringt de schoen want ik krijg het niet voor elkaar om een combinatie te kunnen maken van bovenstaande reepjes maar ook niet door alle vier van een serie te gebruiken. Dit gaat met vallen en opstaan, met progjes als CPU-Z en Speccy wordt er meer geheugen gevonden maar W10 weet niet wat ze wil. Soms herkent ze 8GB, soms maar 4GB en slechts een enkele keer heeft ze zelfs 12GB gevonden, zij het van korte duur en ineenstoring van de pc.

Dus ergens is er iets flink fout. Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat het MSI moederbord - volgens mij - niet gemaakt of niet geschikt is voor Windows 10 maar tot nu toe daar wel mee werkte.

a) Kan het zijn dat het moederbord echt te oud is om te werken met Windows 10 en daarom het RAM geheugen niet accepteert?

b) Moet ik de jumpers (zie foto) anders instellen zodat het moederbord geschikt is om te kunnen werken met 800MHZ? Het is immers dual mode en 2x400=800MHz ?? Of heeft dit er niets mee te maken?

c) in de BIOS van dit moederbord is er geen mogelijkheid om een remap te doen van het geheugen. Zijn hier alternatieven voor? Of is het beter als ik dit in zijn geheel vergeet en niet meer moet proberen?

d) Behalve de Kingston reepjes staan de andere reepjes in de Vendor's Approval list. Ik heb ook nog twee stuks van Samsung met elk 2GB met typenummer M378T5663EH3 en daarbij 2GB 2Rx8 PC2-6400U-666-12-3 en ook vermeld op dezelfde lijst. Eigenlijk mogen die reepjes dan geen probleem zijn toch? Want dat is de informatie die MSI vrijgeeft, wat geschikt is voor het moederbord, zelfs is getest met het moederbord en goed bevonden. Als de reepjes het niet zijn, wat blijft er dan over??

e) of heb ik in de BIOS de verkeerde "timing tables" ingevoerd en moeten deze exact overeenkomen met de gemonteerde reepjes? Ik DENK dat ik in de BIOS die tabellen wel kan veranderen, tot nu toe heb ik nooit gecontroleerd of de vermelde waarden ook overeenkomen met wat er op de reepjes staat. (CAS Latency - RAS to CAS - RAS Precharge - tRAS en tRC).

Ik hoop echt dat jullie daar meer van weten want ik zit met mijn handen in het haar, moet zo voorzichtig mogelijk doen met de pc want ik gebruik het voor mijn bedrijf. Het is erg lastig (en ook op zoek naar een nieuwere danwel compleet nieuwe computer) maar tot zo lang is dit mijn enige en loop ik elk uur met de duimen te draaien dat er niets fout gaat.

En alles wordt zeer gewaardeerd hoor, echt, iedereen met ideeen en opties krijgen van mij een bult pluspunten.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/p4NOV2P2SQBw/1k0.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Squadracorse op 04-01-2018 22:23 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat het probleem NU is, weet ik niet. MAar je eerdere opstelling was hardwarematig gewoon prima.

In het 2e screenshot wat je postte hier, staat keurig dat je PC 12 Gb DDR2 geheugen heeft.

Alleen windows geeft aan 4Gb en gebruikt ook 4Gb fysiek geheugen.

Je probleem ZAT dus niet in de hardware, maar in je windows. Wat er NU mis is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je ook al naar de Memory QVL gekeken van dit board?
https://www.msi.com/file/test_report/TR10_1482.pdf

De enige 4x4GB combinatie die er op staat en getest is als werkend, is 4 stuks Samsung K4T2G084QA-HCE6.
Dat is DDR2-667 (PC2-5300) geheugen.

Alle sticks die je hebt liggen zijn sneller dan dat. Misschien dat het helpt als je zelf de snelheid terugschakelt, maar ik vermoed dat de compatibility met 4GB sticks gewoon beroerd is.
Core2 systemen met meer dan 8GB RAM zijn uberhaupt vrij schaars, en vaak werken slechts heel weinig soorten 4GB sticks.

Herkennen en daadwerkelijk bruikbaar zijn, is ook een verhaal appart. SPD chips kunnen lezen, maar niet daadwerkelijk kunnen gebruiken is best mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 04-01-2018 22:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Dat lijkt mij een goede conclusie @Verwijderd zo had ik dat nog niet gezien en niet aan gedacht, goeie van je 👌.

Als het probleem inderdaad bij Windows 10 ligt, moet ik op zoek naar een andere invalshoek, of niet?

Maar wat zijn dan de opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
@McKaamos je kunt best weleens gelijk hebben......Dat is dan een flinke fout van mij. Dat is namelijk dezelfde lijst die ik ook heb en ook onder punt d) van mijn post heb genoemd. Ik meende werkelijk dat die voor de PC2-6400 waren......😶

Oeps..... en nu?
Volgens mij heb ik genoeg aan 8GB, dat heb ik 1x werkend gekregen alleen van korte duur. Maar die paar dagen werkte het systeem voortreffelijk. Dat was zelfs een combinatie van de Kingston Hyper-X met 2 stuks G.Skill en ook met de toevoeging van 2 stuks Samsung.

Wat is raadzaam in dit geval?
Is het beter om de snelheid handmatig te verkleinen (Ik zou heel graag willen weten hoe ik dit moet doen😉) ?

Maar hoe zit het dan met het antwoord van HomeAut? Daar is toch ook wat voor te zeggen? Dat niet zozeer de Hardware het probleem is maar het systeem van Windows 10 ?? Ik vindt dat zeer aannemelijk want Speccy en CPU-Z vinden al die reepjes wel behalve W10. Wat dat betreft ben ik maar een Newbie en weet ik echt niet wat de voorkeur van de ene boven de andere is.

Mijn idee om een SSD te kopen voor dit systeem valt nu ook direct in duigen. Dat lijkt me niet erg zinvol. Dan moet ik eerst op zoek naar een andere desktop of een ander moederbord. Maar ja, welk moederbord moet ik selecteren die wat moderner is als de huidige MSI en wel het W10 systeem ondersteunt, als het even kan de huidige DDR2 reepjes accepteert (anders moeten die in de verkoop, zijn nieuw...) en waar mijn Core 2 Q9550 2,83GHz in past?? Anders wordt het een dure aangelegenheid; nieuw moederbord + nieuwe chipset + nieuw RAM geheugen (en als toetje een SSD).....

😐

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als ik even kijk welke modules je gebruikt hebt (en mogelijk ook bijelkaar / door elkaar) loop je tegen een bekend probleem aan, wat vaak moeilijk te achterhalen is.

De opbouw van de module zelf. Bij de Samsun modellen die je aangeeft is het duidelijk, dual rank met 4 chips, en dual rank met 8 chips (2Rx4 en 2Rx8). Probleem is, dat die 2 samen al niet compatible zijn, door verschillende densities van de chips. Geheugencontrollers kunnen vaak niet overweg met verschillende opbouw van chips, daarnaast hebben ze vaak ook beperkingen wat ze aankunnen qua densities en ranks op een bepaalde snelheid.

Zoals hierboven ook al word aangegeven, zijn er bar weinig Core2 chipsets die daadwerkelijk meer als 8GB supporten, enkele nVidia chipsets (voor Core2) konden 32GB en dat was vaak al veel (en werkte ook heel vaak niet).

Ander probleem is, dat de meeste geheugen fabrikanten, op z'n zachts gezegd, vaag zijn over de specificaties. Ze zetten er vaak wel groot met koeieletters op hoeveel Mhz ze wel niet hebben, maar de belangrijke informatie betreft compatibility (de opbouw van de chip, ranks, dichtheid, enz) laten ze achterwege.

Ik heb zelf ook wel problemen gehad met RAM upgrades, vooral bij laptops, dat het geheugen eigenlijk zou moeten werken maar het niet deed, of maar half (werd wel gezien, kon niet gebruikt worden). Had uiteindelijk ook te maken met de opbouw van de modules, modules met een hoge denisity werkten vaak niet goed.

Upgrades voor PC's zoals oud als die van jou zijn vaak niet rendabel meer. RAM (DDR2) is vaak te duur voor wat het aan performance oplevert (ALS het al werkt...). Ik gooi er zelf ook nog wel eens geld tegen aan wat eigenlijk niet rendabel is (Pentium 4 met SDRAM >:) ), maar dat is puur hobby spul. Voor serieus werk is het gewoon niet rendabel meer.

Vaak ben je al goedkoper uit met een 2e hands PC met een Core i3 of i5 (kant en klaar systeempje, HP of Dell hebben vaak van die goedkope bakkies maar werken prima), DDR3 geheugen is vaak iets makkelijker te krijgen, vaak goedkoper dan DDR2, en grotere formaten zijn vaak makkelijker werkend te krijgen (vaak is 8GB geen probleem).

Of bij Vraag&Aanbod kijken naar een upgrade set, zat AMD FX of Core i3/i5/i7's te krijgen voor een relatief lage prijs. Die dingen zijn al een stuk sneller dan een Core2 en vaak al met 8GB uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Dank je wel @Nemesizz voor deze duidelijke en uitvoerige uitleg, super!

Nadat mijn systeem het ook gisteren weer behoorlijk moeilijk heeft gehad en ik met angst en beven naar het scherm zit te kijken (waarbij HWM aangeeft dat geheugen voor 90-93% wordt aangesproken) wil ik echt proberen meer RAM te plaatsen.

De afgelopen weken heb ik verschillende geprobeerd en met CPU-Z ook resultaten geboekt, tenslotte werkte de pc goed.

Summary CPU-Z:
RAM 12GB Dual-Channel DDR2 @ 334MHz (5-5-5-15).

Daarvoor heb ik 2x de Kingston Hyper-X gebruikt van elk 2GB en 2x Samsung M378 van elk 4GB.

Als ik dit weer voor elkaar kan krijgen ben ik tevreden, het werkte goed en crashte niet. Ik ga straks beginnen en kijken hoever ik kom.

Wat mij hierin verbaasde zijn de RAM gegevens die CPU-Z heeft gevonden:

Physical Memory
Memory usage 49%
Total physical 4GB
Available physical 2.04GB
Total virtual 7.62GB
Available virtual 5.48GB

Bij elkaar opgeteld kom ik inderdaad op 12GB en dat komt overeen met de summary.

Wat is het verschil tussen de Physical en Virtual memory?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het komt er op neer dat ie van de 12GB slechts 4GB gebruikt.

Physical is echt het RAM zelf (hardware), viritual is geheugen dat gebruikt word op de hardeschijf/SSD (wisselbestand vaak, maar als RAM vol is word dat aangesproken). Dat is echter erg traag (hardeschijven zijn traag, maar zelfs een SSD is erg traag in verhouding tot RAM geheugen).

Dus komt er op neer wat ik in een eerdere post aangaf, dat het geheugen waarschijnlijk niet goed met elkaar wil werken. Je hebt fysiek er 12GB inzitten, je PC wil er maar 4GB van gebruiken (die andere worden nu niet gebruikt).

Je zal dit waarschijnlijk ook terug zien in Windows taakbeheer in de prestaties tab.

Als je persé verder wil met je Core2 systeem, zul je waarschijnlijk dus op zoek moeten naar hetzelfde type Hyper X geheugen wat je nu hebt. Die werken tot nu toe het beste van wat je hebt geprobeerd (wat ik zo lees), dus de grootste kans dat als je zo'n set erbij doet dat ie wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Het is even waar ik verder mee moet, bovendien werkte het systeem erg goed totdat ik met - zij het eenvoudige - videobewerking ben begonnen. En ik dacht door het toevoegen van RAM ik in ieder geval nog even verder gebruik kon maken van dit systeem, zeker omdat het nog nooit een overclock heeft gehad o.i.d.

Toch heb ik dan nog een vraag m.b.t. physical en virtual; in de basisconfiguratie (Dus met 2x Kingston Hyper-X à 2GB = 4GB) heb ik ook een uitdraai van CPU-Z en Speccy gedaan. Zelfs dan geeft die aan dat ie 4GB fysiek heeft liggen PLUS 8,84 aan totaal virtueel geheugen waarvan er nog 2,12GB beschikbaar is. Voor mijn simpele ziel is dat niet te begrijpen. Waar haalt ie die dan vandaan?

Een ander ding wat mij is opgevallen is de verandering van DRAM Frequency in beide gevallen. Ik had verwacht dat ie voor beide systemen gelijk zou moeten zijn. Maar in de basis is die keurig 400MHz.

In de 12GB configuratie (2x Kingston met 2x Samsung) is de DRAM Frequency opeens teruggelopen naar 334,2MHz geworden. Dat is toch heel raar? Of mis ik dan een stukje techniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het virtuele geheugen regelt Windows zelf, is vaak een percentage van beschikbare schijfruimte (meestal staat die optie op automatisch, dus kan het aantal virtueel geheugen wisselen).

Van je 4GB word ongeveer de helft gebruikt, en je hebt ongeveer de helft vrij (fysiek geheugen), en dan is er dus nog het virtueel geheugen dat gebruikt kán worden als je fysieke RAM vol is.
Echter, virtueel geheugen is puur een 'noodoplossing' van Windows zelf voor als het RAM vol is, anders crashed je PC (wat wel eens gebeurt bij mensen die virtueel geheugen uitzetten).
Virtueel geheugen is echter zoals ik eerder aangaf erg traag in verhouding tot fysiek RAM.
In de 12GB configuratie (2x Kingston met 2x Samsung) is de DRAM Frequency opeens teruggelopen naar 334,2MHz geworden. Dat is toch heel raar? Of mis ik dan een stukje techniek?
Dat is vrij normaal, en heeft te maken met beperkingen van de memorycontroller.
Hoe meer RAM modules je in een PC stopt, hoe lager de maximum snelheid waarop het kan draaien, omdat de memorycontroller niet sneller aankan. Ook de opbouw van modules spelen een rol.

Dit staat ook soms wel aangegeven in de handleiding dat bepaalde snelheden alleen gehaald kunnen worden met 1 of 2 modules, en dat meer modules een lagere snelheid draaien.

Ook is het zo, als je bijvoorbeeld 400Mhz en 333Mhz mixed, dat ze beide op 333Mhz zullen draaien.
(hier waarschijnlijk niet het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Nemesizz schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:47:
Ook is het zo, als je bijvoorbeeld 400Mhz en 333Mhz mixed, dat ze beide op 333Mhz zullen draaien.
(hier waarschijnlijk niet het geval).
🤔 moeilijk hoor....
Ik heb de Kingston nog eens goed gecontroleerd maar die draaien toch echt op 400MHz.

Verder had je geschreven dat er twee verschillende soorten Samsung modules zouden zijn maar dat vindt ik niet terug. Ik heb op internet gezocht naar het stukje technische info van Samsung en dan kom ik - voor mij - rare dingen tegen. In je eerdere post had je het over 2Rx4 (4GB) en 2Rx8 (2GB). Lijkt mij ook heel erg logisch hoor, maar als ik pagina 4 van de Samsung DDR2 SDRAM Module Ordering Information bestudeer, dan zouden beide modules nagenoeg hetzelfde moeten zijn. In de volgende post plaats ik even een foto van de desbetreffende pagina.

Inmiddels ben ik erachter dat het systeem alleen wil draaien wanneer de twee stuks Kingston gemonteerd zijn op bank 1 en 3. Ik heb de Samsung (beide uitvoeringen) en G.Skill geprobeerd maar niets werkte. Plaats ik de Hyper-X dan duurt het eventjes maar alles draait weer normaal. Ik vindt dat heel bijzonder en ik moet eerlijk zeggen dat ik daarin dan ook een stijfkop ben en dan net zolang door wil haan tot het ook echt werkt.

De 4GB zijn in ieder geval niet toereikend, volgens het MSI moederbord moet het 16GB kunnen hebben, wat bijna onmogelijk is. Maar er moet toch een manier zijn om e.e.a. met 8GB aan de rit te krijgen?

Het zijn bij elkaar echt heel veel verschillende mogelijkheden met allemaal hun voor en tegens maar tot nu toe werkt het niet. Ik weet dat ik goedkoop een gebruikt setje kan kopen maar dat is mijn eer te na, sorry. Inmiddels zie ik dit ook als een soort hobby alleen heb ik daarvoor niet de juiste pc gebruikt. Wel heb ik een nieuw ASUS moederbord gekocht (wel weer socket 775-zodat ik de huidige CPU en RAM kan gebruiken) voor weinig, een SSD van 1TB en ik hoop dat ik dat over enige weken kan installeren. Misschien moet ik toch eens op zoek naar een Intel Core i)liefst i5) systeem als basis en dat ik de andere dan als hobby kan gebruiken. ........denk denk denk.....denk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squadracorse
Samsung DDR2 SDRAM Memory Product Guide 2012

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/6oWpx9I2A0A2/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Opbouw van geheugenmodules zit vrij ingewikkeld inelkaar en is vaak lastig uit te leggen. Helemaal omdat de meeste fabrikanten enorm vaag zijn over die specs, slechts een handje vol (of beter, je kan ze zowat op 3 vingers tellen) willen de specs op hun site zetten, de meeste anderen noemen er nergens over, zelfs niet in de specsheets.

En dat is een probleem waar je toch regelmatig tegenaan loopt bij geheugen upgrades.
Zelf vervang ik het ook altijd, zet er niks bij (oude eruit, nieuwe erin).

Dan nog kan het mis gaan, vanwege de opbouw van de modules waar de geheugencontroller niet mee overweg kan (helft van RAM zichtbaar, of werkt helemaal niet door 'onbekende' redenen).

Ik vermoed dus ook dat het hier het geval is, de geheugencontroller kan niet overweg met de opbouw van die modules (en daarom boot het systeem waarschijnlijk ook niet als je alleen die modules gebruikt).
Pagina: 1