Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Spaghetticat
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 25-03 17:33
Beste allemaal,

Ik zit al lange tijd in twijfel over mijn huidige studie, maar ik kom er echt niet uit. Het is inmiddels een behoorlijk lang verhaal geworden dus ik zal proberen het kort samen te vatten.
2,5 jaar geleden ben ik gestart aan een duaal traject hbo-mechatronica. Hoewel het werken mij ontzettend waardevolle ervaring heeft gegeven en ik het supergaaf vond om zoveel te mogen leren, viel de studie op z'n zachst gezegd tegen. Er zijn zoveel niet waargemaakte beloftes, onterechte studievertraging en zo kan ik nog even doorgaan. Maar vooral de studie zelf vind ik gewoon niet leuk, met name het mechanische deel.

En dus ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wil stoppen en opnieuw beginnen met de studie waar altijd mijn ambities lagen, technische informatica/ict. Nu heb ik ook altijd de ambitie gehad om naar het tue te gaan omdat de studie computer science me heel interessant leek. Vooral omdat ik de indruk heb dat deze studie vrij diep gaat met wiskunde en eerder mijn waarom-vragen beantwoord dan bij het hbo waar ik vaak 'neem het maar gewoon aan' te horen krijg. Echter betekent dit weinig/geen inkomen omdat het om een voltijd studie gaat. Ik woon op mezelf dus dan zou ik geld moeten lenen.
Het alternatief is fontys ict deeltijd in combinatie met een baan, wat een voordeel zou zijn omdat ik dan geen studieschuld opbouw. Daarnaast hoor ik veel mensen zeggen dat hbo praktischer en beter in het bedrijfsleven is. En ik vind werken een leuke afwisseling. Wel heb ik gemerkt dat een baan in de ict zonder de juiste kwalificaties vrij lastig is.

Conclusie: ik wil in februari met deeltijd ict starten of in september tue computer science. Zijn er mensen die een van de twee studies gedaan hebben en me kunnen vertellen wat het verschil precies is en welke ik zou moeten overwegen? (ik wil hoogstwaarschijnlijk later nog een master doen)

• DixxyJS
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 28-03 11:24
Heb je de OU ook al eens overwogen?
Dan kun je ook makkelijk je baan combineren met een opleiding.

• Spaghetticat
quote:
DixxyJS schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:38:
Heb je de OU ook al eens overwogen?
Dan kun je ook makkelijk je baan combineren met een opleiding.
Wel ooit heel even, maar ik ben niet helemaal bekend met de OU en ik weet niet of ze net zo technisch diep gaan als het tu? Maar ik zal even goed kijken, in ieder geval bedankt :)

• ImaPseudonym
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 30-03 09:10
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken hoe lang het nog zou duren om je huidige studie af te maken. Het zou het overwegen waard kunnen zijn om uit te zoeken of je bij de TUE aan de master van computer science kan beginnen met je afgeronde bachelor (HBO-mechatronica).

Ik zit momenteel in het biomedisch onderzoek, ik zie dat veel van mijn collega's de volgende route gevolgd hebben:
-HBO laboratoriumtechniek o.i.d. (opleiding tot assistent in het lab, betekent in het dagelijks werk vnl ondersteunende taken voor de andere onderzoekers en management van de logistiek (bestellingen van materiaal e.d.) in het lab).
-Master biomedische wetenschappen
-Promotieonderzoek in biomedische richting
Deze collega's kwamen er vaak tijdens de stages van de HBO-opleiding achter dat ze eigenlijk 'meer' wilden en konden vervolgens meteen in een master biomedische wetenschappen instromen.

Het zou voor jou sneller (en dus goedkoper!) kunnen zijn om zo snel mogelijk je huidige studie af te maken en een bachelor-diploma te verdienen om dan aan een master te beginnen dan het is om vanaf jaar 1 een 3-jarige bacheloropleiding te moeten doen en daarna nog een master.

Edit: Volledig eens met JackBol onder mij, het klinkt inderdaad alsof je zeker voor die master moet gaan. Maar gezien je niet vanaf 0 hoeft te beginnen zou ik wel uitzoeken hoe je daar het snelste komt, potentieel gaat jaar 1 van een bachelor technische informatica je ook niet erg uitdagen.
Extra advies voor in deze edit: probeer in contact te komen met de studieadviseur van (de faculteit van) technische informatica aan de TUE.

Edit 2: Extra reden om even contact op te nemen met de studieadviseur is omdat die ook wel weet welke masters er allemaal aansluiten op een bachelor technische informatica. Of anders, tot welke masters je toegang kunt krijgen met het HBO-diploma van je huidige studie, en of het dan nog nodig is om 1 of enkele vakken uit een bachelortraject in te halen.
Ik wens je succes! Het lijkt erop dat je er iig de juiste motivatie voor hebt en dus zal het wel goedkomen!

[Voor 27% gewijzigd door ImaPseudonym op 02-01-2018 16:25]

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
Spaghetticat schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:11:
Vooral omdat ik de indruk heb dat deze studie vrij diep gaat met wiskunde en eerder mijn waarom-vragen beantwoord dan bij het hbo waar ik vaak 'neem het maar gewoon aan' te horen krijg.
Op basis van deze opmerking zou ik je adviseren een universitaire opleiding te doen. Je bent nieuwsgierig van aard en mijn ervaring is dat alleen een universiteit deze 'itch' goed 'scratched'.
quote:
Echter betekent dit weinig/geen inkomen omdat het om een voltijd studie gaat. Ik woon op mezelf dus dan zou ik geld moeten lenen.
Ligt eraan wat mogelijk is voor je. Je kan naast een studie best 10~15u werken. Vooral in het weekend. Okay, het is een paar jaar doorbuffelen, maar je doet het niet voor niets.

In mijn ogen is het short term pain for long term gain :)

En in het bedrijfsleven kom je overigens prima aan de bak met een universitair IT papiertje. Daar hoeft je je echt geen zorgen om te maken.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Spaghetticat
Bedankt voor jullie advies! :) in eerste instantie was mijn plan om door te bijten met de studie en daarna inderdaad een aansluitende master in computer science te doen. Helaas is er zoveel gerommeld met het traject dat de kans aanzienlijk klein is dat ik volgend jaar afstudeer (zoals zou moeten). Daarnaast zit er minder informatica in mechatronica als ik had gehoopt (basically heb ik alleen leren c programmeren) dus ik ben ook bang dat ik onvoldoende voorkennis heb voor een master in computer science.

Ik ga in ieder geval morgen met een studie adviseur van de faculteit praten over de mogelijkheden. Ik maak me op zich niet zo druk om van nul te beginnen, alleen het gemis van een baan zal een uitdaging zijn. Tijdens de open dag vertelden ze me dat een bijbaan niet te combineren was door de druk van de opleiding :o

In ieder geval bedankt voor jullie advies, dit helpt zeker in mijn keuze :)

• libtak
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-11-2018
De programeer taal C kan nog welleens een plus zijn voor je voorkennis.
Programmeer talen maakt weinig uit het gaat om het programmeren en niet de syntax ;)
Computer science is meer wiskundig dan gewoon programmeren.

Ik zeg hbo ICT als je wilt programmeren en Computer Science als je wiskunde en programmeren bij elkaar wilt hebben.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
Spaghetticat schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:21:
Tijdens de open dag vertelden ze me dat een bijbaan niet te combineren was door de druk van de opleiding :o
Dat zeggen ze altijd, maar ik en vele anderen hebben gewoon gewerkt naast onze studie. Zelf werkte ik tussen de 8 en 12u per week in een bar (ik kon vroeger beter tegen weinig slaap ;) )

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True