SSD in mijn Lenovo z580 i7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• japserflapser
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-10-2025
Hallo mede Tweakeraars,

Ik heb een vraagje over mijn laptop de Lenovo z580 i7 variant (pricewatch: Lenovo IdeaPad Z580-M81DFMH.

Een goede laptop met 8 gb werkgeheugen, een gt 630 m 2gb aan boord, dit alles met een intel i7 3612QM processor geprikt op een Mobile Intel® HM76.

Hij begint langzamerhand wat langzaam te worden, ik zelf denk dat dit is op te lossen door de HDD te vervangen voor een SSD. Maar daarbij komt het volgende om de hoek namelijk, De HDD zelf is namelijk niet heel erg snel, dit is dan ook het minste onderdeel van deze laptop. Alleen vroeg ik mij af of het moederbord dit wel ondersteunt en het wel rendabel zou zijn.

Denken jullie dat dit mogelijk is en zo ja welke SSD van het liefste 500 gb of meer zou hier goed voor zijn? . Daarbij komt dan wel kijken dat een SSD meestal geen 9mm is wat mijn HDD op het moment wel is, gaat dit zorgen voor problemen?

Groetjes,
Jasper

Beste antwoord (via japserflapser op 03-01-2018 11:02)

• Maaskant
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-01 13:46
Ik heb dezelfde laptop gehad.

De CD-drive heb ik vervangen door een HDD caddy met daarin de originele harde schijf en op de plek van de originele harde schijf heb ik een Samsung 840 Evo geplaatst.
Voor de rest geen brackets o.i.d. nodig gehad.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:14
Ja, het zal het waard zijn. De meest gangbare SSD's nu zijn de Samsung 850 Evo en de Crucial MX300.

Wat bedoel je verder met 9mm?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• japserflapser
@Nat-Water ik bedoel de fysieke dikte van de harde schijf.

• Nat-Water
SSD's zijn meestal wat dunner, ja. Heb er nog nooit problemen mee gehad bij HDD / SSD vervangingen though/

Maar mocht je dikte tekortkomen in de houder kan je natuurlijk iets van een papiertje dubbelvouwen en dat tussen de houder van de HDD en de SSD doen. Is het totaal weer net zo dik.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Soms zit er bij een SSD een zwart plastic ' mounting spacer' met een plaklaagje dat daarvoor bedoeld is. Het ding boven de schroevendraaier op onderstaande foto.

Maar geloof dat ik die dingen zelf nooit nodig heb gehad. Zo wel, dan kun je ze wellicht kopen, of makkelijk daar zelf wel wat voor fabrieken...

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71RbZyUDojL._SL1500_.jpg

Afbeeldingslocatie: https://d17kynu4zpq5hy.cloudfront.net/igi/crucial/BhAHtJaRPv3ilX4Q.medium

[ Voor 12% gewijzigd door dragon2 op 02-01-2018 15:29 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:29
De enige die kan controleren of een SSD past, ben jij zelf.
Hoe:
- Open Appraatbeheer en kijk bij Opslag
- kijk welk type harddisk je hebt en of in de naam SATA voorkomt
- zo niet: dan google je of het een SATA-harddisk is (of PATA/IDE)
Als je bestaande harddisk een SATA aansluiting heeft en 2,5" (inch) grootte heeft, kan je de SSD zo in je harddisk-houder bouwen: schroefjes losmaken, harddisk er uit, SSD er in, schroefjes vastdraaien, klaar.

Daarna zet je in je BIOS AHCI aan (als dat nog niet aan staat) en installeer je Windows 10 opnieuw (daarbij het licentie-venster skippen!). Daarna bouw je je harddisk in in een USB-case en gebruik je die harddisk gewoon dóór.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zover ik weet levert Crucial bij al hun dunnere SSD's een dergelijke spacer mee die op de SSD geplakt kan worden om 9mm dik te worden.

• japserflapser
@dcm360 @Renault @Nat-Water http://www.storagereview....e_review_750gb_wd7500bpvt dit is de harde schijf die erin zit hij blijkt 9,5 mm x 2,5 inch te zijn op een sata 2 poort.

Bedankt voor jullie hulp

• Nat-Water
Ja, ik had de schijf al gezien / opgezocht toen ik keek of de HDD makkelijk vervangen kon worden.

(En ja, dat kan)

Acties:
  • Beste antwoord

• Maaskant
Ik heb dezelfde laptop gehad.

De CD-drive heb ik vervangen door een HDD caddy met daarin de originele harde schijf en op de plek van de originele harde schijf heb ik een Samsung 840 Evo geplaatst.
Voor de rest geen brackets o.i.d. nodig gehad.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 19:40
Renault schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:18:
De enige die kan controleren of een SSD past, ben jij zelf.
Hoe:
- Open Appraatbeheer en kijk bij Opslag
- kijk welk type harddisk je hebt en of in de naam SATA voorkomt
- zo niet: dan google je of het een SATA-harddisk is (of PATA/IDE)
Als je bestaande harddisk een SATA aansluiting heeft en 2,5" (inch) grootte heeft, kan je de SSD zo in je harddisk-houder bouwen: schroefjes losmaken, harddisk er uit, SSD er in, schroefjes vastdraaien, klaar.

Daarna zet je in je BIOS AHCI aan (als dat nog niet aan staat) en installeer je Windows 10 opnieuw (daarbij het licentie-venster skippen!). Daarna bouw je je harddisk in in een USB-case en gebruik je die harddisk gewoon dóór.
Ik denk niet dat een laptop met een i7 36xx een IDE aansluiting heeft Renault ;)

@TS, check wel even of de schijf makkelijk te vervangen is of dat je dit bij een winkel laat doen. Het staat me bij dat menig Lenovo consumentenlaptop haar keyboard laat ontmantelen voordat ze jou bij haar HDD laat komen.

• japserflapser
@Maaskant is het ook mogelijk de HDD te vervangen voor een SSD en kost dat veel moeite?

Jasper

• Renault
japserflapser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:01:
@Maaskant is het ook mogelijk de HDD te vervangen voor een SSD en kost dat veel moeite?

Jasper
Als ik het antwoord van Maaskant lees, heeft hij in zijn identieke laptop het volgende gedaan:
1. de HDD vervangen door een SSD (dat is dus je antwoord: ja, dat kan en dat werkt zonder inbouwspullen nodig te hebben)
2. met behulp van een Caddy heeft hij op de plek van de originele DVD de HDD terug ingebouwd, zodat in de laptop nu zowel een SSD zit (voor Windows, dus om snel van op te starten en snel te kunnen werken) als de HDD (waarschijnlijk voor opslagruimte).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of je moet nog echt vaak een CD / DVD er in steken..

al heb je voor 2 tientjes ook gewoon een usb powered CD/DVD drive tegenwoordig :-)

gemist heb ik hem eigenlijk nooit.. ;-)

404 Signature not found

• japserflapser
@SMSfreakie dat is dus juist net het probleem die heb ik nog wel regelmatig nodig voor school :(

• SMSfreakie
  • Niet online
japserflapser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:47:
@SMSfreakie dat is dus juist net het probleem die heb ik nog wel regelmatig nodig voor school :(
een usb model geen optie? ( of een ISOtje maken van de schijfjes en deze in een virtual drive steken? ;) )

ik had zelf gewoon een 16GB usb stick met de diverse iso's er op van dingen tijdens mijn schooltijd :o

404 Signature not found

• japserflapser
@SMSfreakie Ja, alleen doet school daar moeilijk over, copyright geneuzel :( altijd iets om te zeuren he !!!

• SMSfreakie
  • Niet online
japserflapser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:53:
@SMSfreakie Ja, alleen doet school daar moeilijk over, copyright geneuzel :( altijd iets om te zeuren he !!!
bij ons kreeg je gewoon al een gekopieerde CD / DVD om te gebruiken.... en verder zal het wel geholpen hebben dat die dingen regelmatig niet meer leesbaar waren O-)

404 Signature not found

• Maaskant
japserflapser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:01:

Jasper
Yes, is super simpel te vervangen. Zoals Renault hieronder schrijft heb ik op de plek van de originele HDD de SSD geplaatst.
Renault schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:35:
[...]

Als ik het antwoord van Maaskant lees, heeft hij in zijn identieke laptop het volgende gedaan:
1. de HDD vervangen door een SSD (dat is dus je antwoord: ja, dat kan en dat werkt zonder inbouwspullen nodig te hebben)
2. met behulp van een Caddy heeft hij op de plek van de originele DVD de HDD terug ingebouwd, zodat in de laptop nu zowel een SSD zit (voor Windows, dus om snel van op te starten en snel te kunnen werken) als de HDD (waarschijnlijk voor opslagruimte).

• Renault
japserflapser schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:47:
Dat probleem had ik óók!
Ik heb nu dit aangeschaft https://nl.hardware.info/...32/samsung-se-506cb-black, wat ik aan elke Apple- en Windows PC/laptop hier in huis kan hangen om CD's, DCD's en Blueray's af te spelen & te branden. Super oplossing!

Ik zie nu de huidige prijzen van dit ding, maar ik had hem voor 83 Euro en op Ebay/Marktplaats staan ze regelmatig goedkoper.
Voorbeeld: https://www.ebay.com/itm/...d1c324:g:kkcAAOSwh1haRpFu :+

• SMSfreakie
  • Niet online
Renault schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:20:
[...]

Dat probleem had ik óók!
Ik heb nu dit aangeschaft https://nl.hardware.info/...32/samsung-se-506cb-black, wat ik aan elke Apple- en Windows PC/laptop hier in huis kan hangen om CD's, DCD's en Blueray's af te spelen & te branden. Super oplossing!

Ik zie nu de huidige prijzen van dit ding, maar ik had hem voor 83 Euro en op Ebay/Marktplaats staan ze regelmatig goedkoper.
Voorbeeld: https://www.ebay.com/itm/...d1c324:g:kkcAAOSwh1haRpFu :+
kreeg zowat een hartverzakking toen ik de prijs zag.. gewoon eerst niet lezen dat t ding ook BD schijfjes kan lezen en bakken :)

404 Signature not found

• japserflapser
@SMSfreakie toch een minder handige oplossing :P en vooral dure!!

• SMSfreakie
  • Niet online
japserflapser schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:40:
@SMSfreakie toch een minder handige oplossing :P en vooral dure!!
Ach als je cd/dvd only doet en BD weg laat kan je ze voor minder scoren... Al kan je ook een behuizing scoren waar de huidige drive in kan

Voor nog geen 5 euro heb je ook een kabeltje van usb maar sata voor je huidige dvd drive.. Das dan wel goedkoop

[ Voor 15% gewijzigd door SMSfreakie op 04-01-2018 19:50 ]

404 Signature not found

Pagina: 1