Budget NAS met mogelijkheid voor Plex transcoding

Pagina: 1
Acties:

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 09:23
Ik zoek een?
Een budgetvriendelijke NAS die ook minstens één Plex transcode (1080p) aankan. Daarnaast wil ik er een Time Machine-backup voor twee computers op draaien.

Wat is je budget?
€500-€700

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk: Nee. Qua functies: hotswap is niet nodig, maar is wel een leuke extra.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik ga de NAS gebruiken in mijn appartement, als Plex mediaserver (die kan transcoden) en met een dienst als Couch Potato om de HDDs te vullen. Mijn huidige 2TB disc voldoet niet meer aan mijn eisen (te langzaam, moet ingeplugd zijn in mijn Macbook om bruikbaar te zijn, staat in de weg op m'n bureau etc.).
De machine wordt aangesloten op het ethernet-netwerk, en daarna ook als backup-device gebruikt voor twee macbooks.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en een klein lijstje samengesteld, maar gezien ik 0,0 verstand heb van PC-hardware, heb ik geen idee of ik wel de juiste dingen samen heb gesteld. De case (Fractal Design Core 500) ondersteunt 3x 3.5" en 3x 2.5", maar ik denk dat ik liever heb dat er X bays zijn, waar ik zelf kan kiezen of ik er 3.5" of 2.5" inhang. Dit omdat 3.5" gewoon veel goedkoper is per GB.

Dingen die ik op mijn lijstje heb:
Case: pricewatch: Fractal Design Core 500
Processor: pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed
Geheugen: 16GB DDR4, op Amazon heb ik 2 van deze op m'n lijstje.
Moederbord: Geen idee wat je hier nodig hebt, maar ik had deze gevonden. Echter zie ik ook moederborden voor de helft van die prijs en ik heb geen idee of die eigenlijk net zo goed gebruikt kunnen worden in een NAS?

Daarna mis ik natuurlijk nog een power supply, fan en kabels. En het belangrijkste: de HDDs!

Ik ben benieuwd wat jullie samen kunnen stellen :) Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, maar ik wil geen rotzooi hebben staan. Daarnaast is de case qua grootte ook wel belangrijk (de Fractal Design Node 304 is ook mooi qua grootte EN voldoet aan mijn eis om zelf te kiezen of ik een 3.5" of 2.5" in inbouw), gezien ik het ding in de woonkamer ga zetten.

Bedankt alvast!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:41
Waarom niet een synology ?

Cloud ☁️

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Ik had voorheen een Celeron G1820 als CPU in mijn NAS zitten. Draaide als een zonnetje met het transcoden van 1080p materiaal. Dit icm met single channel 4GB RAM.

Vorig jaar naar een i3 geupgrade en een extra reepje RAM erbij gezet. Totaal overbodig, want Plex transcode nu niet ineens nog sneller ofzo, maar het was een relatief goedkope upgrade.

Een Celeron of Pentium is snel zat en scheelt aardig in de kosten. Ook RAM is erg duur en 4GB zou in het begin ruim voldoende zijn.

www.ping-win.nl

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-12-2025
Dat haalt die niet met dat budget. Instap modellen zijn niet krachtig genoeg om uberhaupt te transcoderen. Dan heb je naast de NAS zelf (Qnap is beter dan Synology (meer ram en betere processor) ook nog schijven nodig. Dan loop je zo richting de 1200 euro. Mijn Qnap 453A (Intel Celeron N3150 Quadcore 1.6Ghz (600+ euro zonder schijven) met 8GB ram haalt het net ( 1x 1080P stream van buitenaf ) op maximale kwaliteit (meestal 60-80% CPU load). Probleem van Plex is dat het geen support heeft voor hardware-acceleratie (intel quick sync). Emby als alternatief ook niet. Ik geloof dat de video-app van Qnap/Synology wel deze support heeft. Maar dan heb je geen fijne library met metadata.
Direct-Play binnen netwerk is over het algemeen geen probleem (meerdere). Soms kan Plex welleens moeilijk doen over ondertiteling/geluid waardoor die alsnog gaat transcoderen.

Maar uit zijn verhaal maak ik wel op dat hij het echt wil gebruiken als back-up apparaat. Een NAS heeft een hardware-raidcontroller wat wel beter is.Valt er een schijf uit, nieuwe er in en hij kan zich herstellen.

Het is ook mogelijk om voor een software-raid te gaan via Freenas.
Met zijn budget is het handiger om een pctje te bouwen met server (https://www.alternate.nl/Hardware/Moederborden/Server-moederbord (dat ECC geheugen ondersteund) en dan freenas er op installeren. ECC is wel nodig ander loop je de kans dat je data corrupt raakt.

Andere optie is gewoon een pctje bouwen met Windows en voor lief nemen dat een hardeschijf stuk gaat en je je data kwijt ben. Of je moet het dubbel backuppen naar externe schijven. _/-\o_ .

Maar een i5 processor is eigenlijk wel aan te raden. Een i3 of i5 in NAS vorm Qnap/Synology haalt die uberhaupt niet met dat budget |:(

[ Voor 26% gewijzigd door Lootbox op 02-01-2018 11:22 ]

• RVervuurt
Als je met een mooie Synology kan komen, die kan doen wat ik wens, vind ik het helemaal prima! Ik zie echter door de bomen het bos niet meer (welke kan wel transcoden? Welke niet? Welke een beetje? etc.) en dus dacht ik dat zelfbouw misschien wel de beste oplossing was.

• RVervuurt
Rye schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:59:
Ik had voorheen een Celeron G1820 als CPU in mijn NAS zitten. Draaide als een zonnetje met het transcoden van 1080p materiaal. Dit icm met single channel 4GB RAM.

Vorig jaar naar een i3 geupgrade en een extra reepje RAM erbij gezet. Totaal overbodig, want Plex transcode nu niet ineens nog sneller ofzo, maar het was een relatief goedkope upgrade.

Een Celeron of Pentium is snel zat en scheelt aardig in de kosten. Ook RAM is erg duur en 4GB zou in het begin ruim voldoende zijn.
Dus de dingen die ik nu heb gevonden, zijn wat overpowered? Misschien maar één reepje RAM dan, van 4GB?

Wat kan je aanraden als set? Welke processor, moederbord etc.?

• Rye

Rye

RVervuurt schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:19:
[...]

Dus de dingen die ik nu heb gevonden, zijn wat overpowered? Misschien maar één reepje RAM dan, van 4GB?

Wat kan je aanraden als set? Welke processor, moederbord etc.?
Eigenlijk maakt het allemaal weinig uit. Zolang er maar genoeg SATA-poorten opzitten en de netwerkchip ondersteund wordt door het OS dat je wilt gaan draaien.
Intel netwerkchips zijn meestal erg goed ondersteund door Linux.

Wat voor RAID-config wil je gaan draaien? Die Celeron die ik had was snel zat om mijn 3x 2TB schijven in RAID5 aan te sturen. Dit is natuurlijk wel software RAID. Ik heb ook nog een oude hardware RAID-kaart liggen (Dell Perc 5i) liggen, maar die gaf meer problemen dan een simpele software RAID.

Lijstje van moederborden die geschikt zouden moeten zijn:
categorie: Moederborden
(de H110 chipset heb ik er uit gefilterd. Deze zou oudere PCI-e gebruiken, aldus een random forum post op tomshardware en de tabel op deze pagina: http://www.tomshardware.c...d-price-list,4814.html#p1)

En qua CPU's:
categorie: Processors

Leef jezelf uit qua budget. Elke cpu op die lijst is snel zat voor Plex transcoden (1080p). Geen enkele is afaik snel genoeg voor 4K (iig h265) transcoden.

Let wel even op of de CPU die je uitkiest een Coffee Lake is of niet. Coffee Lake draait alleen op de Z370-chipset ondanks dezelfde socket! (omdat Intel geld graag wil dat we nieuwe moederborden kopen).

Edit:
Die je zelf had gevonden is ook prima hoor. Dual NIC, mogelijkheid tot de allernieuwste CPU's. Alleen is ie wat prijziger.

[ Voor 7% gewijzigd door Rye op 02-01-2018 11:38 ]

www.ping-win.nl

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:41
RVervuurt schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:16:
[...]

Als je met een mooie Synology kan komen, die kan doen wat ik wens, vind ik het helemaal prima! Ik zie echter door de bomen het bos niet meer (welke kan wel transcoden? Welke niet? Welke een beetje? etc.) en dus dacht ik dat zelfbouw misschien wel de beste oplossing was.
Je hebt bijvoorbeeld de:

Synology DiskStation DS218play
Is een twee bay nas en heeft ondersteuning voor h.265-videotranscoding in 4K +- 230 euro

Of de DS418 waar 4 disken in passen en 10-bits h.265-videotranscoding in 4K ondersteuning heeft. +- 400 euro

Twee keer een 4 TB schijf er bij en je zit nog binnen budget.
pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 02-01-2018 11:56 ]

Cloud ☁️

• RVervuurt
Ik ga naar alle waarschijnlijkheid FreeNAS draaien, op aanraden van m'n broer die het zelf ook gebruikt.

Ook ga ik waarschijnlijk voor de Fractal Design Node 304, gezien ik 6 bays met vrije keuze (ipv 2x 3 bays, waar de keuze is gemaakt) fijner vind. Wel jammer, want de Core 500 vind ik stiekem mooier :D

Qua moederbord ga ik dan gewoon een sub-€100 ding kopen. Met 8GB aan RAM (zit ik sowieso goed de komende tijd) en een processor uit het lijstje wat je linkte.

Is er een manier om deze NAS nu a 4k-transcode-klaar te maken? Of hebben we het dan over een flinke prijsstijging? Een 4K staat helemaal niet op de planning, maar mocht de huidige TV kapot gaan, is 4K bijna niet te voorkomen.

Enig idee qua koeling en voeding? Ik kreeg deze aangeraden: pricewatch: Sharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W
Maar dat is alweer lang geleden, dus er is waarschijnlijk wel wat beters te krijgen nu?

Ik heb nog geen idee in wat voor RAID ik ze wil hangen, eerlijk gezegd :X RAID 5 klinkt wel het slimst, maar ik denk dat ik in het begin met 2 schijven begin. Ja, mijn 2TB staat vol nu, maar ik kan flink opruimen, dus 2x 2TB moet een prima begin zijn. Ik kan natuurlijk ook 2x 3TB doen, of 3x 2TB zodat ik echt RAID5 kan benutten. Daar moet ik nog even over nadenken in ieder geval!

En dan misschien wel het belangrijkste, maar waar ik ook geen idee van heb: kabels! Een netwerkkabel heb ik wel liggen, maar krijg je een stroomkabel bij de voeding? Wat met de kabels van de HDDs naar het moederbord?

Ik ben er echt een noob in, dus stel waarschijnlijk redelijk stomme vragen :) Dus extra bedankt als je er op wil antwoorden _/-\o_

• Rye

Rye

https://www.reddit.com/r/...to_transcode_4k_video_on/
https://forums.plex.tv/di...ch-cpu-for-4k-transcoding

Komt er op neer; je zal flink moeten investeren om goed 4K te kunnen transcoden. En het nu al 4K ready maken is leuk, maar wil je tegen die tijd mss ook 3D of mss HDR doen? Geen idee wat er daar voor nodig gaat zijn.

Je kan beter kijken naar een native 4K-player dan dat je Plex laat transcoden. Sowieso is alleen nodig als het apparaat het bestand zelf niet aan kan. Een goede mediaplayer zal dus het bestand native afspelen en je CPU ongemoeid laten.

RAID is leuk, maar niet heiligmakend. Is het niet erg als je data kwijt bent? Gewoon makkelijk JBOD doen. Wel erg? Zorg iig voor goede backups en RAID is een leuke failsafe.

In de Node 304 past gewoon een ATX voeding (heb m zelf ook). pricewatch: Corsair CX450M Die is momenteel het populairst en doet het vast prima. 450Watt is zelfs al overkill. 300Watt is al ruim voldoende!
Zelf draai ik met een 300Watt BeQuite! die ik nog had liggen.

Bij een voeding komt gewoon een kabel ;) Sata kabels zitten vaak bij het moederbord. Zitten er dan 2 of 3 ofzo bij. Anders even voor een paar euro er 2 bij bestellen?

www.ping-win.nl

• RVervuurt
Bedankt voor de hulp!

Ik denk dat ik in het begin RAID 1 doe met 2 3TB-schijven. De backups zijn tot nu toe nooit nodig geweest, maar dat kan veranderen, dus het zou wel zuur zijn als de data verdwijnt. Aan de andere kant staat er ook zoveel in de cloud tegenwoordig (behalve de 100+ GB foto's, waar je eigenlijk tegenwoordig ook niets meer mee doet...) dat er EIGENLIJk heel weinig fout kan gaan.

Of misschien begin ik wel gewoon met JBOD met 2x 3TB, lekker veel ruimte, haha!

Ik heb momenteel alles verzameld op een wishlist bij Amazon, gezien ik daarvoor een cadeaukaart heb. Ga ik richting bestellen, ga ik alles natuurlijk price-checken :D

Zou je eens kunnen kijken of er iets mist op deze lijst? De USB-stick is voor het OS, wat blijkbaar (wist ik tot vandaag niet) heel gewoon is bij een NAS?

Edit: Er mist nog een koeler, lijkt me? 8)7

• Rye

Rye

Lijkt mij een prima lijst. Niet te duur en toch te upgraden. Geen idee of die usb stick genoeg gaat zijn. Heb er ook over gelezen, maar ik wilde de gok niet wagen en de mogelijkheid voor andere doeleinde openhouden en ben voor een ssd gegaan.

Zou wel voor kortere SATA-kabels gaan. De 304 is een leuke, maar compacte kast. 30cm is ruim voldoende.
Die voeding is ook top, maar mocht je een modulaire of semi-modulaire voor niet al te veel meer kunnen krijgen; doen!
Ik heb ook gewoon een met alle kabels er al aan en moet de kabels wel goed bij elkaar binden om te zorgen dat ze niet te veel in de weg zitten.

Koeler zit gewoon bij je CPU.

De NAS-oplossingen die hierboven aangehaald worden zijn hele mooie apparaatjes, echter kan Plex niks met deze cpu's of videochips.

[ Voor 35% gewijzigd door Rye op 02-01-2018 22:08 ]

www.ping-win.nl

• RVervuurt
@Rye

Wat heeft dit nieuws voor invloed op mijn samenstelling? Is het een idee om een andere processor te kiezen? nieuws: 'Patch voor ernstige Intel-bug verlaagt softwareprestaties aanzienlijk'

Verwijderd

RVervuurt schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:16:
[...]

At your service: https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488

Waarom wil je perse transcoden? Ik draai Plex op een DS414 en heb dat nooit nodig.

• RVervuurt
Omdat ik in de slaapkamer stream vanaf een iPad naar een Apple TV 3 en dan wil Plex (iig op mijn Macbook) transcoden. Ging er vanuit dat dit hetzelfde was op een NAS.

• Rye

Rye

Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:47:
[...]

At your service: https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488

Waarom wil je perse transcoden? Ik draai Plex op een DS414 en heb dat nooit nodig.
Volgens mij staat in de titel duidelijk dat het gaat om een "Budget NAS" en staat z'n budget ook vermeldt.
Van die lijst is er geen enkele NAS onder €900,- die 1080p transcode aan kan.

www.ping-win.nl

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rye schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:25:
[...]

Volgens mij staat in de titel duidelijk dat het gaat om een "Budget NAS" en staat z'n budget ook vermeldt.
De meeste Synology NAS'en kunnen prima transcoden hoor. Zeker als je de + versie neemt. Bijv. de DS918+, 4-bay.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 08:21

Grudgie

PSN: Grudgie7

Neem dan een leuke NAS met Nvidia Shield erachter, laat je het transcode aan de Shield over.

• Rye

Rye

Microkid schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:30:
[...]

De meeste Synology NAS'en kunnen prima transcoden hoor. Zeker als je de + versie neemt. Bijv. de DS918+, 4-bay.
Blijkbaar is dat ook pas sinds kort. Voorheen werd de HW encoder/decoder helemaal niet gebruikt en was je aangewezig op Synology's eigen videogebeuren.
Wel fijn dat de (nieuwe) goedkope modellen met Intel CPU's dit nu ook kunnen.

www.ping-win.nl

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:26
Kun je je hardware lijst niet in het forum posten aan de hand van deze uitleg: Handleiding Pricewatch? Ik ga niet op Amazon puzzelen of je build nu in budget valt of niet en wat de eigenschappen zijn van dat moederbord. Met een wenslijstje in je post zie ik dat allemaal veel sneller, handig voor wie dit bekijkt op een smartphone.

Als je PMS aangeeft te transcoden, heb je dan al bekeken wat voor videobestanden dat zijn? Een Apple TV 3 zou dit moeten ondersteunen:
Videostructuren

H.264 video tot 1080p, 30 beelden per seconde, High of Main Profile level 4.0 of lager, Baseline Profile level 3.0 of lager met AAC-LC audio tot 160 Kbps per kanaal, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren
MPEG-4 video tot 2,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 beelden per seconde, Simple Profile met AAC-LC audio tot 160 Kbps, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren
Motion JPEG (M-JPEG) tot 35 Mbps, 1280 x 720 pixels, 30 beelden per seconde, audio in ulaw, PCM-stereogeluid in .avi-bestandsstructuur

Audiostructuren

HE-AAC (V1), AAC (16 tot 320 Kbps), Protected AAC (van iTunes Store); MP3 (16 tot 320 Kbps); MP3 VBR; Apple Lossless, AIFF en WAV; Dolby Digital 5.1 surround sound-doorgifte
Dus wat voor videobestanden speel je af, en ben je zeker dat het niet de ondertitels of audio zijn die het transcoden veroorzaken? Als je MacBook met PMS moet transcoden is het CPU verbruik dan hoog? Het is namelijk alleen het transcoden van video dat veel CPU kracht vereist, de meeste Synology NAS systemen (ook die met ARM processor) kunnen wel audio transcoden.

Ik heb zelf een zelfbouw NAS en het is heel handig om gelijk welk videobestand te kunnen afspelen op alle clients (ook telefoons bv), maar het gebruiksgemak is niet hetzelfde als een Synology, na het bouwen van de NAS komt er nog een boel configuratie bij kijken en als je een probleem hebt moet je zelf naar een oplossing zoeken. Als dat je niet afschrikt dan zijn de extra kracht en de veel grotere keuze aan software van een zelfbouw NAS wel de moeite.
RVervuurt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:38:
@Rye

Wat heeft dit nieuws voor invloed op mijn samenstelling? Is het een idee om een andere processor te kiezen? nieuws: 'Patch voor ernstige Intel-bug verlaagt softwareprestaties aanzienlijk'
Tja daar zijn twee dingen die je je kunt afvroegen
  • Indien niet gepatcht, hoe ernstig is dit en wanneer wordt dit opgelost.
  • En heeft die patch wel echt zoveel effect op de prestaties voor jouw gebruik.
Het eerste punt weet ik niet zo, er is tot volgende week een embargo over wat het nu eigenlijk gaat en Intel heeft nog niet gereageerd. Op dit moment is er voor zover ik weet nog geen toepassing voor deze vulnerability en ik heb alleen maar gelezen over patches voor Linux en Windows, maar voor MacOS en FreeBSD (waar FreeNAS op gebaseerd is) zal er ook een patch moeten komen. Ik zie niet echt een reden om over te stappen naar een AMD systeem, voor FreeNAS wordt meestal toch Intel aangeraden.

Het grootste effect op de prestaties zou bij IO intensieve taken te merken zijn, maar dat is hier niet echt van toepassing. Deze benchmarks (https://www.phoronix.com/...em=linux-415-x86pti&num=2) tonen bij x264 en FFmpeg geen verschil in prestaties. Daarnaast heeft de G4400 toch al reserve voor een 1080p transcode, Plex raadt CPU's met een Passmark score van minimaal 2000 aan voor een 1080p transcode, de G4400 heeft een score van 3579.
[...]

Maar dan blijft er ook niet veel meer over voor de harde schijven, die NAS kost meer dan €500. Als video transcoden niet zo nodig is als gedacht, zou ik eerder een DS418 nemen.

Verwijderd

Rye schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:25:
[...]

Vandaar ook mijn vraag, waarom wil je transcoden? ;)
RVervuurt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:52:
Omdat ik in de slaapkamer stream vanaf een iPad naar een Apple TV 3 en dan wil Plex (iig op mijn Macbook) transcoden. Ging er vanuit dat dit hetzelfde was op een NAS.
Plex is leuk voor de plaatjes en info, voor de rest zinloos. Speel gewoon alles af met een fatsoenlijke player en je bent overal vanaf. Je gaat je toch niet in allerlei bochten wringen en kosten maken omdat een Plex app perse wil dat je transcode?
[...]

De meeste Synology NAS'en kunnen prima transcoden hoor. Zeker als je de + versie neemt.
Niet mee eens. Zie de lijst en mijn ervaring(en).

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 17:58 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 22:20

Harrie

NederVlaming

Heb je een PlexPass? Want als je die hebt, kan je Intel Quicksync gebruiken volgens mij, en heb je dus helemaal niet zo'n krachtige cpu nodig.

Ik zelf heb een J1900 onboard processor (Passmark 1860, dus net onder de 2000). Daarmee gaat 1 stream nog wel (zonder QuickSync), maar de hoogste bitrates zou ik nog eens moeten testen. Natuurlijk erg laag in verbruik, maar wat krapper qua performance.

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie op 03-01-2018 18:12 ]

• meesje
  • Laatst online: 19:30
Waarom wil je eigenlijk zelf gaan knutselen? En waarom Plex?

Ik zie dat je een iPad hebt, een Apple TV 3 en dus ook Airplay. Dan is een Synology (wat velen hier al adviseren) ideaal. Op de Synology installeer je de Synology app Video Station en op je iPad de DS Video app. Middels deze app kun je door je content op je Synology/Video Station bladeren en deze middels Airplay naar je Apple TV 3 streamen. Het mooie is dat je dan eigenlijk alleen je ipad gebruikt om je film/serie te selecteren. De stream zelf loopt direct vanaf de Synology naar de Apple TV 3. Met de afstandsbediening kun je de stream b.v. pauzeren.

Indien je een moderne Synology serie kiest uit de x08 serie (de normale, de +, of de play, maar niet de j) dan zit je qua transcoden zeker veilig. Deze kunnen allemaal 4k transcoden. Je kunt ook nog voor een 216play gaan, maar dan heb je 2 jaar minder support. Wat dat betreft zou ik nu altijd voor een 18 versie gaan, of een ouder model moet natuurlijk prijstechnisch gunstig zijn. ;)

Daarnaast kan Video Station ook offline transcoden. Dan maakt je Synology de content al vast gereed om te kunnen afspelen. Mijn ervaring is dat dit offline transcoden zo gebeurd was.

Ik zou in ieder geval niet zelf gaan knutselen. Of je moet dat gewoon erg graag willlen. Ieder z’n hobby. Vroeger zou ik dat ook leuk hebben gevonden. Nu wil ik gewoon dat het (vrijwel) direct werkt.

Succes met je zoektocht.

• RVervuurt
Waarom bouwen? Omdat dat natuurlijk ook gewoon leuk is om eens te proberen :)

Ik ga jullie posts ook even goed bekijken (en de systemen die jullie aanraden). @MacPoedel, ik zal ook even kijken of ik het in een lijstje kan proppen als ik tijd heb :)

• Rye

Rye

RVervuurt schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:45:
Waarom bouwen? Omdat dat natuurlijk ook gewoon leuk is om eens te proberen :)

Ik ga jullie posts ook even goed bekijken (en de systemen die jullie aanraden). @MacPoedel, ik zal ook even kijken of ik het in een lijstje kan proppen als ik tijd heb :)
Knutselen is altijd leuk. Ik doe ook wat meer met mijn NAS dan alleen Plex. Downloaden, webserver, met linux spelen en direct aan een tv hangen.

Als ik wil kan ik de Plex client of Kodi er zelf op zetten, er een emulation station van maken (Retro Pie) en een Pi Hole (ads blokkeren).

Een ander voordeel; je zelfbouw NAS is makkelijk te upgraden. Meer RAM, andere CPU of mss wel 16 schijven aansluiten? Allemaal mogelijk.

Maar, let wel, een kant en klare NAS biedt je veeeeel meer gebruiksgemak out of the box.

Als je een OS kiest dat standaard al veel NAS functionaliteiten biedt (FreeNAS, NAS4Free, OpenMediaVault, etc) dan scheelt dat heel veel knutselen, maar je ontkomt niet aan de command line.

Als je niet bent afgeschrikt; mss kan je eens kijken naar XPenology (Het OS en WebUI van Synology). Het Grote XPenology Topic

www.ping-win.nl

• RVervuurt
De webserver-functie is ook iets waar ik aan zit te denken. Daarnaast natuurlijk de backup-functie. En de mogelijkheid om makkelijk te upgraden, in het geval van te weinig plek, te langzaam etc.

@MacPoedel hier het wensenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 47,95€ 47,95
1Biostar B250GTN€ 81,08€ 81,08
2Seagate IronWolf, 3TB€ 96,-€ 192,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
1Crucial CT8G4DFS824A€ 82,40€ 82,40
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,88

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:26
Bedankt voor het lijstje :).

Let wel, dat is de een Pentium die geen Hyperthreading heeft, dus heeft maar 2 threads. Pentiums met 4 threads heb je vanaf de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed. Voor die €25 meer heb je dan een CPU die veel meer kan transcoden, de G4400 is op zich genoeg voor één FHD client, de G4560 zou er twee aankunnen. Het is een keuze die je moet maken, de G4400 is waarschijnlijk voldoende maar qua waar voor je geld vind ik de G4560 beter.

Het moederbord kan een stukje goedkoper met een pricewatch: ASRock H110M-ITX, zéker als je de G4400 zou nemen. Het voordeel van een B250 bord is dat die gegarandeerd zonder het BIOS te moeten updaten zal werken met een Kaby Lake CPU (G4560 is Kaby Lake, G4400 is Skylake, kwam een jaar eerder uit, I know, verwarrend). Een H110 bord kan ouder zijn en nog niet de vereiste BIOS update hebben, al is die kans ondertussen wel heel klein. H110 borden rollen nog steeds van de band en dat met een recentere BIOS versie, omdat er geen H210 borden zijn. Ik zou dus de pricewatch: ASRock H110M-ITX nemen, op Amazon kost die ook bijna €50 minder dan de pricewatch: Biostar B250GTN, dan kun je dat gokje toch wagen.

Als je de optie open wilt houden om een M.2 SSD te plaatsen, neem dan wel de B250GTN, want die H110M-ITX heeft alleen 4 SATA poorten, voor 6 schijven is dat dus niet genoeg zonder een PCIe SATA controller er bij te nemen (maar dat probleem heeft de B250GTN ook). Het goedkoopste bord met 6 SATA poorten (en een Intel netwerkcontroller) is de pricewatch: ASRock H270M-ITX/ac. Daarbij krijg je ook nog WiFi en een tweede ethernet poort (WiFi misschien niet zo handig hier, maar die ethernet poort wel).

• RVervuurt
Hè, jammer, ik had je post niet gelezen voordat ik bestelde! Al denk ik wel dat ik een prima setje heb hier.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,21€ 110,21
1Asus Strix ROG B250I GAMING€ 110,50€ 110,50
2Seagate IronWolf, 4TB€ 115,-€ 230,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,-€ 77,-
1Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 13,90€ 13,90
1Crucial CT8G4DFD8213€ 80,95€ 80,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,51

Het mooie van dat moederbord (helaas wel wat duurder, maargoed), is dat er dus wel zo'n m.2 poort op! (als ik het goed begrijp)

Gezien ik een cadeaubon voor Amazon.de had, heb ik daar het meeste besteld. Helaas had de 3TB schijf een levertijd van 1 tot 2 maanden, dus geupgrade naar 4TB. Hierdoor helaas m'n budget iets overschreden (hogere belasting in Denemarken, waardoor producten op Amazon.de wat duurder werden), maargoed. :D Ik heb er zin in!

Ik zal het topic up-to-date houden qua bouwen en OS, zodat ander noobs hetzelfde kunnen doen als ik :P Of juist niet, als het fout gaat, haha!

[ Voor 3% gewijzigd door RVervuurt op 08-01-2018 10:42 ]

• RVervuurt
Update: Het moederbord is DOA! Ik heb alles gedebugged en het enige dat het moederbord doet, is stroom doorgeven aan de "gamer" LEDs (ik wist niet eens dat er LEDs op zaten, totdat ik 'm aanzette) en de CPU-fan. Er is op geen enkele manier video-output of BIOS-geluid te krijgen (terwijl het niet aangesloten hebben van een toetsenbord al genoeg zou moeten zijn voor een piepje).

Deze gaat dus terug en ga nu zoeken naar een ander moederbord. Zonder LED-strip :P

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10-2024
Wat ik me afvraag is waarom niemand het heeft over stroomverbruik... :X

Algemeen bekend is dat een NAS veel minder stroom gebruikt dan een PC
En ik heb begrepen dat bv een oude PC als NAS gebruiken al gauw zo'n 400-500 euro per jaar gaat kosten.
Dus de aanschaf van een NAS is zo terug verdiend lijkt me...

Hoe zit dat eigenlijk met een 2e handse laptop (met bv een DAS) en dit als NAS/mediaserver/Netwerk-recorder gebruiken ? Is dat net zo zuinig qua stroomverbruikals een NAS ? Een laptop met i3 of i5 en 8gb aan RAM zou makkelijk moeten kunnen transcoden lijkt me...

Help Java!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@gerbruggeman mooi oud topic gekicked?

Ik heb hier 24/7 een zelfbouw NAS draaien met Celeron, SSD en 2x4TB spinning disk maar zie vrijwel geen verhoging in maandelijks verbruik. Wellicht een stijging van een tientje of 5 totaal op jaarbasis maar dat kan ook door andere factoren komen. Geen schrikbarend bedragen zoals jij stelt.

Zo'n ding staat ook gewoon 90% van de tijd niks te doen natuurlijk .

Default blanke hetero

Pagina: 1