Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis tuin en keuken PC voor vaders

Pagina: 1
Acties:

• Urrim
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-11 12:06

Urrim

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alledaagse dingen als mailen, tekstbewerking, surfen en muziek luisteren en branden. Het liefst heeft hij een PC die een tijdje mee kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst rond de €550, om en nabij, inclusief OS en assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten, maar randapparatuur als monitor, speakers, toetsenbord en muis houdt hij gewoon.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
8 GB ram, een 275 GB SSD en een 1 TB HDD. En hij zou het fijn vinden als hij twee optical drives kon hebben, dus dat is even opletten met behuizingen, aangezien de meesten maar één slot hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, maar ik heb zelf meer ervaring met Intel CPU's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een middelgrote behuizing, niet al te krap, met een relatief laag geluidsniveau en energieproductie. Ik heb hem ook al gezegd dat hij een NUC kan kopen, maar dan zou hij externe CD/DVD-spelers moeten gebruiken, wat niet echt handig is.

Ga je overklokken?
Nee ;)

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat ik wat advies krijg over welke onderdelen nou het best passen bij zijn plaatje, en of de onderdelen uit mijn lijstje compitabel zijn met elkaar. Ik vroeg mij ook af wat nou goede optical drives zijn om regelmatig te gebruiken, want ik ben bang dat sommige misschien erg veel geluid produceren bij gebruik.

Ik wilde op zich wel zelf de PC in elkaar zetten, maar ben toch bang dat ik misschien iets verkeerd doe. Als ik hem laat assembleren, was ik van plan dat bij Azerty te doen.

Dit is mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 104,60€ 104,60
1MSI H110M ECO€ 47,-€ 47,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 44,29€ 44,29
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 56,-€ 56,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 83,49€ 83,49
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 83,50€ 83,50
2Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 13,95€ 27,90
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 83,89€ 83,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 587,62

Is de i3-6100 overkill? Is de Carbide 100R een goede case, of zijn er betere bang-for-buck cases met twee optical drives slots? En zijn er misschien minder luidruchtige alternatieven voor de asus optical drive?

Qua alternatieven dacht ik voor de case aan deBitfenix NOVA en voor de CPU aan Intel Celeron G3930.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor dit bedrag kan je beter een generatie (of 2) opzoeken in categorie: PC's en dan voor een euro of 250 filteren en daar een SSD in plaatsen (en eventueel een brander)

Hetgeen wat hij doet met zijn PC heb je niet perse een nieuwe nodig (zelfs een tweedehands enterprise HP PC van 100 euro, met wat upgrades) zijn voldoende.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou juist gaan voor een prefab en zo'n losse DVD speler is niet zo spannend. De paar keer dat je 'm gebruikt kan dat best. Een Intel NUC is een prachtige oplossing voor zoiets. :)

Anders wellicht, naast zelfbouw, eens kijken naar zakelijke lijn Dell of HP.

Nadeel van zelfbouw is dat je ook meteen de support voor je rekening mag nemen. Voor een ander zou ik dat niet meteen willen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Urrim
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-11 12:06

Urrim

Wannabe-Tweaker

Topicstarter
@Vorkie Ja, ik ben ook op V&A aan het kijken, dat is inderdaad misschien een beter idee dan alles nieuw te kopen. Ik had deze PC op het oog, wat misschien helemaal niet zo'n slecht idee is. Het enige punt is dat het niet twee optical drives heeft, maar dat is geen ramp. Voor de rest is ie waarschijnlijk nog steeds sterker dan nodig.

@unezra Ja, een NUC is misschien nog steeds wel het overwegen waard. Maar is een NUC ook niet lastiger als je wilt upgraden? En een NUC heeft misschien beperkte ruimte voor opslag. Mja, een prefab zou natuurlijk ook nog kunnen, met 'gratis' OS een geen assemblagekosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Urrim op 02-01-2018 11:08 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Urrim schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:02:
@Vorkie Ja, ik ben ook op V&A aan het kijken, dat is inderdaad misschien een beter idee dan alles nieuw te kopen. Ik had deze PC op het oog, wat misschien helemaal niet zo'n slecht idee is. Het enige punt is dat het niet twee optical drives heeft, maar dat is geen ramp. Voor de rest is ie waarschijnlijk nog steeds sterker dan nodig.

@unezra Ja, een NUC is misschien nog steeds wel het overwegen waard. Maar is een NUC ook niet lastiger als je wilt upgraden? En een NUC heeft misschien beperkte ruimte voor opslag. Mja, een prefab zou natuurlijk ook nog kunnen, met 'gratis' OS een geen assemblagekosten.
NUC koop je inderdaad niet om te upgraden. Meer dan het geheugen en de opslag kun je er überhaupt niet aan upgraden. :)

Kortom, ik zou een NUC kopen met zo veel RAM en storage als je de komende 3-5 jaar nodig denkt te hebben en dan de NUC te verkopen. Vooral géén rekening houden met eventuele upgrades.

Stiekem kunnen ze nog best veel geheugen aan (32G als ik het goed zie) en zijn ze voorzien van een M.2 SATA 600 slot. (Ik zie zo even niet zo snel dat het ook NVME doet.) Hoe dan ook, ook op dat gebied zijn het prima beestjes.

Prefab (ook een NUC) heeft inderdaad het voordeel dat je het niet hoeft te assembleren (ok, een NUC stop je geheugen en een SSD in maar dat is het dan wel, da's 5 minuten werk) en als er iets mee is, je vader naar de fabrikant kunt sturen. Ook best fijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.