Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:48
Ik heb vorige week een nieuwe pc samengesteld, die in basiscomponenten toevallig overeen komt met de BBG:
Ryzen 5 1600
MSI B350 PC MATE
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15

Nu lijkt het er op dat een van de twee geheugenbankjes wat problemen heeft.
Als ik ze samen in de PC heb zitten dan lijkt het moederbord ze alletwee te zien (A2 en B2), maar als ik een XMP profiel laadt dan boot de PC niet meer.
Haal ik het tweede bankje eruit (positie B2) dan werkt de PC (A2 gevuld)
Stop ik het tweede laatje op de positie van het eerste latje (A2, B2 leeg) dan boot de machine helemaal niet meer en kom ik ook niet meer in de UEFI omgeving.
Is de conclusie dat dit latje stuk is juist?
Ik zie dat deze set geheugen ook niet op de QVL staat van het moederbord...

Beste antwoord (via Pensacola op 02-01-2018 20:10)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als je met het latje waarvan je vermoed dat die kapot is, alle vier de bankjes probeert en het werkt niet, dan lijkt me kapot een redelijke conclusie. Maar als je het terugstuurt, dan kan je misschien ook een ander bordje gaan overwegen. De ASUS Prime Plus staat nu wel als alternatief in de BBG. Die heeft dus wel meer functionaliteit voor die paar euro extra. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:14
Draait de pc de laatste bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 23:07
Contact opnemen met waar je het RAM hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
PC draait inderdaad de laatste BIOS.
RMA is aangevraagd, maar ik wilde even verifieren of ik alles uitgesloten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Heb je al handmatig geprobeerd? Ook lagere instellingen?
Dit soort topics blijven namelijk maar opduiken met dit bordje. Het is ook de reden dat ik dit bordje eigenlijk uit de BBG wou hebben. MSI is ook lui met hun bios updates voor dit bordje...

Veel andere B350 bordjes hebben ook geen problemen meer om 2933MHz te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-01-2018 10:58 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Handmatig heb ik ook al geprobeerd, maar dat leverde op de hoge setting niets op.
Lagere settings heb ik nog niet geprobeerd.
Het kan dus de combinatie van het geheugen met het moederbord zijn...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als je met het latje waarvan je vermoed dat die kapot is, alle vier de bankjes probeert en het werkt niet, dan lijkt me kapot een redelijke conclusie. Maar als je het terugstuurt, dan kan je misschien ook een ander bordje gaan overwegen. De ASUS Prime Plus staat nu wel als alternatief in de BBG. Die heeft dus wel meer functionaliteit voor die paar euro extra. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Bedankt voor de feedback allemaal!
Net even het slechte bankje geheugen in alle slots proberen te testen, werkt in geen enkel slot.
Met het goede bankje geheugen kan ik wel overklokken tot 2666 maar de 2933 wil niet lukken.
Ik ga dus beginnen met het geheugen omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brockto1020
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik heb exact dezelfde componenten en heb momenteel exact hetzelfde probleem.
Mijn vraag is daarom ook heb je het probleem ondertussen kunnen oplossen?
Zo ja, op welke manier?
Ik zou het zeer op prijs stellen als je me verder kunt helpen, ben namelijk al een maand aan het strugglen met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:48
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:57:
Heb je al handmatig geprobeerd? Ook lagere instellingen?
Dit soort topics blijven namelijk maar opduiken met dit bordje. Het is ook de reden dat ik dit bordje eigenlijk uit de BBG wou hebben. MSI is ook lui met hun bios updates voor dit bordje...

Veel andere B350 bordjes hebben ook geen problemen meer om 2933MHz te halen.
Helaas zie je ook topics met dat alternatieve asus prime bord opduiken.

Volgens mij zou het de helft schelen als mensen op de QVL lijst kijken. Mischien dat dat bij de BBG vermeld moet worden. Setje dat TS heeft staat namelijk niet op de QVL lijst van de MSI.

Natuurlijk moet het gewoon werken maar we weten nou eenmaal dat die ryzens behoorlijk kieskeurig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Philip Ross schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:52:
[...]

Helaas zie je ook topics met dat alternatieve asus prime bord opduiken.

Volgens mij zou het de helft schelen als mensen op de QVL lijst kijken. Mischien dat dat bij de BBG vermeld moet worden. Setje dat TS heeft staat namelijk niet op de QVL lijst van de MSI.

Natuurlijk moet het gewoon werken maar we weten nou eenmaal dat die ryzens behoorlijk kieskeurig zijn.
Er speelt nog wel meer mee. QVL lijsten zijn lange tijd ook niet accuraat geweest omdat setjes die erop stonden alsnog niet werkte en visa versa. Verder is het de vraag welke bios je hebt en of je geen pech hebt met je memory controller. De Ryzen CPU's zijn het afgelopen jaar ook beter gaan clocken en geheugenprestaties zijn daar ook een beetje afhankelijk van. Zou niet verbaast zijn als nieuwere CPU's al relatief minder problemen hebben.

Maar in dit geval was er een latje kapot, en dat is ook weer niet de fout van het moederbord lijkt me. Qua BBG merk ik dat mede door de prijzen het eigenlijk niet meer zinvol is om iets snellers dan 2666 te pakken. Kost te veel, en levert zelden extra prestaties op. Ook vraag ik me eerlijk gezegd wel eens af hoeveel mensen door hebben dat je geheugen handmatig moet instellen op een hogere snelheid. Ik betwijfel of het er veel zijn die gebruik maken van de BBG. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:48
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:15:
[...]

Er speelt nog wel meer mee. QVL lijsten zijn lange tijd ook niet accuraat geweest omdat setjes die erop stonden alsnog niet werkte en visa versa. Verder is het de vraag welke bios je hebt en of je geen pech hebt met je memory controller. De Ryzen CPU's zijn het afgelopen jaar ook beter gaan clocken en geheugenprestaties zijn daar ook een beetje afhankelijk van. Zou niet verbaast zijn als nieuwere CPU's al relatief minder problemen hebben.

Maar in dit geval was er een latje kapot, en dat is ook weer niet de fout van het moederbord lijkt me. Qua BBG merk ik dat mede door de prijzen het eigenlijk niet meer zinvol is om iets snellers dan 2666 te pakken. Kost te veel, en levert zelden extra prestaties op. Ook vraag ik me eerlijk gezegd wel eens af hoeveel mensen door hebben dat je geheugen handmatig moet instellen op een hogere snelheid. Ik betwijfel of het er veel zijn die gebruik maken van de BBG. :/
Ik heb sowieso die 3000MHz setjes het geld niet waard gevonden. Slechts in hele specifieke gevallen waar de CPU de bottleneck is kan je zo'n 1% of 2% winst halen. En zeker gecombineerd met de problemen die er in het begin waren ben ik gewoon voor een degelijk 2666MHz setje gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Philip Ross schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Ik heb sowieso die 3000MHz setjes het geld niet waard gevonden. Slechts in hele specifieke gevallen waar de CPU de bottleneck is kan je zo'n 1% of 2% winst halen. En zeker gecombineerd met de problemen die er in het begin waren ben ik gewoon voor een degelijk 2666MHz setje gegaan.
Het punt was nu juist dat het prijsverschil lange tijd zo gering was dat je net zo goed voor 3000 kon gaan. Dat is nu wel veranderd. :)

Pagina: 1