Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:50
Afgelopen jaar hebben we een nieuwe TV aangeschaft die 4K en HDR ondersteunt (Samsung UE55KS8000) en nu wil ik ook wel eens wat 4K content in x265 formaat gaan afspelen ;)

Zodoende ben ik op zoek naar een upgrade voor mijn bestaande HTPC om dit mogelijk te maken.
- Optie 1 is om de complete HTPC te upgraden naar een nieuw mobo met HDMI 2.0 + CPU met geïntegreerde GPU welke dit ondersteunt.
- Optie 2 is om enkel een nieuw videokaartje erin te prikken en klaar, nu dacht ik zelf aan een GT1030 variant, rest van de HTPC moet nog vlot genoeg zijn om mee te kunnen.

Wat zijn jullie adviezen/ervaringen/alternatieven?
Voorwaarde is wel dat ik helemaal klaar wil zijn voor alles wat mijn TV ondersteunt (4K, 60hz, HDR etc.) via HDMI

Specs huidige HTPC:
AMD A6-3500
ASUS F1A75-M Pro
Corsair Vengeance Blue 8GB DDR3-1600 CL9 kit
Crucial m4 128GB
Windows 7 met Kodi

Alles loopt via een Denon X3300 receiver die ook 4K@60Hz passthrough ondersteunt.

Alles draait onder WIndows 7 met Kodi en alle media wordt afgespeeld vanaf mijn Synology DS1813+ NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Overigens is de GT1030 een PCI-E 3.0 kaart en heeft mijn mobo maar een PCI-E 2.0 slot, zal dit een beperking gaan vormen of zal hij toch makkelijk 4K content af kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tycho hietberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 14:30
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Ben juist aan het kijken naar een 1030 (dat zou gewoon moeten werken), maar ben benieuwd wat anderen mensen erover denken. Ik kijk dus even vrolijk mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
wellicht nog maar even wachten met upgraden?
HDR support in Windows 10 werkt volgens mij nog niet echt lekker en ook onder Kodi vlot het niet lekker, heb geen zin om met externe players aan de gang te gaan, alles moet gewoon vlekkeloos onder Kodi werken zoals ik nu gewend ben;
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=295362&page=7

Heeft Windows 7 überhaupt HDR support of wordt ik sowieso gedwongen over te stappen naar Win10?

[ Voor 17% gewijzigd door Peule_P op 03-01-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Met de softwarekant kan ik je zo 123 niet helpen, zelf zit ik nog op 1080p. Het plaatsen van een PCI-E 3.0 kaart in een 2.0 slot is geen probleem. Dit is backwards compatible. Het bijplaatsen van een discrete videokaart is verreweg het goedkoopst en meest simpel.

Software ondersteuning zal waarschijnlijk wel komen en zolang je Hardware er maar voor geschikt is zal dit wel loslopen. Echter je hebt hier nu geen garantie.

Gebruik je overigens ook netflix? Ik kom wat problemen tegen bij het gebruik van die GT1030 icm met 4k Netflix, iets met minimaal 3GB VRAM nodig hebben (onzin natuurlijk). Al met al zou ik zelf alleen upgraden wanneer je persé naar 4k toe wilt, HDR zou ik nog even laten voor wat het is.

P.s. Nog steeds op W7? Snel upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
bedankt, Win7 zal idd steeds minder support krijgen voor dit soort zaken, dus zal er toch een keer aan moeten geloven om over te gaan naar Win10 ;)

Ik gebruik geen Netflix, dit zou ik eventueel ook met de ingebouwde Netflix app van de Samsung TV kunnen doen.
Anders zou ik ook nog ooit kunnen upgraden naar een GTX1050 met 4GB als ik problemen krijg met 4K Netflix :)

[ Voor 17% gewijzigd door Peule_P op 03-01-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
jaapsander schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:45:
Met de softwarekant kan ik je zo 123 niet helpen, zelf zit ik nog op 1080p. Het plaatsen van een PCI-E 3.0 kaart in een 2.0 slot is geen probleem. Dit is backwards compatible. Het bijplaatsen van een discrete videokaart is verreweg het goedkoopst en meest simpel.

Software ondersteuning zal waarschijnlijk wel komen en zolang je Hardware er maar voor geschikt is zal dit wel loslopen. Echter je hebt hier nu geen garantie.

Gebruik je overigens ook netflix? Ik kom wat problemen tegen bij het gebruik van die GT1030 icm met 4k Netflix, iets met minimaal 3GB VRAM nodig hebben (onzin natuurlijk). Al met al zou ik zelf alleen upgraden wanneer je persé naar 4k toe wilt, HDR zou ik nog even laten voor wat het is.

P.s. Nog steeds op W7? Snel upgraden ;)
Gisteravond dan toch maar een key gekocht voor Win10 en meteen geupgrade, bevalt tot nu toe prima >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tycho hietberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 14:30
Zoals eerder gemeld zat ik in hetzelfde schuitje. Ik heb maar een GT 1030 gehaald, en dat werkt perfect. Ben nu vrolijk 4K aan ket kijken.

Kan enkel HDR niet bevestigen aangezien mijn TV dat niet aankan (al decodeerd de videokaart 't prima zover ik zie).

Houd er wel rekening mee dat 4k netflix (nu) niet werkt op de GT 1030. Die werkt eigelijk alleen vanaf de GTX 1050 (GB>=3) . Voor mij niet belangrijk; passieve cooler wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Goed om te horen!

Netflix gebruik ik toch niet, heb al mijn beeldmateriaal zelf lokaal op de NAS en zou desnoods ook de ingebouwde Netflix App van mijn Samsung TV kunnen gebruiken.
En een GT1030 is nu ook weer geen gigantische investering, ik denk dat ik dan toch maar een passieve ga bestellen :)
Pagina: 1