Toon posts:

automatisch referentienummer toekennen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allen,

Ik probeer in excel een overzicht van verschillende activiteiten (en de achterliggende begroting) weg te zetten. Dit bestand is bedoeld om gedurende het jaar bijgewerkt te worden door verschillende collega's. Wij werken voor elke activiteit met een activiteiten code (referentienummer).

Mijn doel is dat ik 3 tabbladen heb (voor de jaren 2018, 2019 en 2020) met de geplande activiteiten en een invoer tabblad.
Op het invoer tabblad vraag ik verschillende invoer, waaronder:
1. Jaar van uitvoering (bepalend voor naar welk tabblad de informatie gaat).
2. Naam activiteit

De verdere invoer rekent het een en het ander uit en maakt vervolgens een tabel (die in volgorde overeenkomt met de tabel op de 2018, 2019 en 2020 tabbladen).

Ik heb twee vragen:
1. Hoe maak ik de macro die op basis van de invoer bij 'jaar van uitvoering' (keuzelijst) de informatie naar het juiste tabblad kopieert. Hoe doe ik dit zodat het netjes onder aan de tabel bijgevoegd wordt?

2. Ik wil de activiteitencodes als 2018-001, 2018-002, 2018-003, etc gebruiken (jaartal gevolgd door referentienummer). Dit kan overigens ook 2018001 (zonder streepje) zijn, als dat makkelijker is. Hoe ken ik dit automatisch toe? Het liefst zie ik namelijk op het invoerblad het nummer van het eerstvolgend beschikbare (of nog niet toegewezen) activiteitennummer, zodra ik aangeef in welk jaar ik het uitvoer.

Ik maak gebruik van Excel 2010, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Al vast bedankt, Anne

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:16
Hoi Anne,
zou je de macro-code die je al hebt even kunnen posten? Dat praat wat makkelijker, en ik/we krijg(en) sneller een idee wat je precies wilt.

[ Voor 75% gewijzigd door breew op 02-01-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja :)

Wat tips:
1: VBA-functies OnChange() om wakker te worden bij een wijziging en End(xlDown) om onderaan de lijst te komen.

2: max() + 1.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:16
F_J_K schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:48:
[...]
End(xlDown) om onderaan de lijst te komen.
Ik pak het rijnummer van de onderste rij met data altijd dmv
.Cells(.Rows.Count,"A").End(xlUp).row

Je zoekt dan van onderaf; op die manier gaat het niet fout als er lege regels tussen de data staan.

[ Voor 9% gewijzigd door breew op 02-01-2018 11:22 ]