Waarnemer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:43:
Het wel of niet de beschikking hebben over een computer (met internet) zal het verschil gaan maken tussen wel goed opgeleid en niet goed opgeleid. Toegang tot meerdere bronnen dan alleen het schoolboek is onontbeerlijk.
Een computer mét internet is in ons land een basisbehoefte geworden. Gebrek aan loketten bij banken, nutsbedrijven en overheidsinstanties zijn hier debet aan.
Volgens mij kun je met het gebrek aan digitale middelen anders nog prima een echt vak leren. Er wordt dan misschien neergekeken op beroepen die (zwaar) lichamelijke inspanning verrichten, maar het is wel de basis van je samenleving. Zonder mensen die het riool leggen, een huis kunnen bouwen of de G/W/E in je huis kunnen aanleggen heb je niks aan dat mobieltje op het verwarmde toilet.
Het is maar in welk perspectief je het bekijkt, maar 'vakmensen' zijn niet bepaald laag opgeleid. Ze kunnen misschien geen serverpark optrekken of van een drol een model photoshoppen, maar dat zijn dan ook skills die je in het 'echte leven' niet echt veel opleveren. Of laat ik dan zeggen dat als de oorlog uitbreekt je weinig bereikt met je macbook in de schuttersputjes...
OT: De computer is er bij mij met de paplepel ingegoten. Ik heb naar mijn idee ook altijd wel de top of de bill in huis gehad in mijn jeugd. Niks geen 'console peasant' (S)NES, SEGA of Atari, maar gewoon een AMIGA (500). De eerste echte pc van een 486 van 40mhz.
Via de HCC dagen, en advertenties in blaadjes toen zelfs op dat systeem nog internet gehad via de telefoon. X minuten 'gratis' internet, Zonnet was volgens mij destijds wel een groot verspreider van die gratis minuutjes. Lekker onder windows 3.11 internetten. In die tijd stelde het waarschijnlijk niks voor, maar ik was er vroeg bij.
Later kwam vanuit een pc-privé project van het werk van mijn vader een Packerd Bell Pentium 2 in huis met DVD speler (met blade runner spel), en vanaf het 1ghz tijdperk heb ik nagenoeg alles wel een keer in de hand gehad en in elkaar geklust.
Ik zou niet weten hoe anders mijn jeugd er uit had gezien zonder de PC, maar weet wel dat ik er vandaag de dag veel baat bij heb, ondanks dat ik nagenoeg die kennis niet nodig heb ik mijn huidige beroep.
Blind typen, googlen als de besten, louche sites ontwijken alsin de Matrix en aan mijn lijf geen fishing.
Ik vind het altijd maar bijzonder hoe soms op het nieuws items voorbij komen over dat de 'jeugd van tegenwoordig' de computer eigenlijk helemaal niet zo goed kan gebruiken.
Zoeken op internet? Ja zolang het in het Nederlands is vinden ze het wel binnen 5 pagina's, maar je probleem/oplossing vind je 50x sneller in het engels, en meestal ook bij de eerste hits.
Ze weten tegenwoordig heel goed hoe ze een foto op facebook of Instagram moeten plaatsen, maar als je ze vraagt hoe whatsapp web werkt of hoe de de privacyinstellingen op facebook moet aanpassen beginnen de oren te klapperen...
Mensen die een computer in huis hebben of een top of de bill telefoon bezitten weten vaak maar 5% van de functies te gebruiken. Is veelal ook voldoende voor ze (mail checken, youtube kijken, appjes/games spelen), maar échte kennis hebben ze er totaal niet van.
Op mijn werk vind ik het dan ook vrij irritant hoe sommige mensen echt onnozele dingen doen met de pc (Heel omslachtig door mappen bladeren, half uur zoeken naar een knopje die in elk programma standaard op nagenoeg de zelfde plek zitten. Websites beginnen met www ervoor (al moet dat heel soms nog)).
Mensen die zich aan de simpelste foutmeldingen/infoberichten storen en ik in mijn snelheid van werken standaard al heb weggeklikt voordat ik de melding gelezen heb omdat je toch niks anders dan op OK kunt klikken.
Als je een 'digitaal' beroep wilt uitvoeren mag je wel een goede affiniteit met computers hebben. Maar ga je lekker de bouw in, op het gemeentewerf werken of achter de vuilniswagen hangen, lekker de computer links laten liggen als je daar geen interesse in hebt

.
[
Voor 52% gewijzigd door
BLACKfm op 02-01-2018 23:44
]