Toon posts:

Gezinnen zonder pc en internet thuis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik terugkijk op mijn jeugd waren we relatief laat toen we internet kregen. Ouders zijn digibeet en hadden nooit de behoefte om een computer aan te schaffen. Het was ik als 13-jarig jochie die steeds zeurde wanneer we een pc met internet thuis kregen. Stiekem was ik best jaloers op klasgenootjes die allemaal thuis wel een pc hadden.

Zijn er tegenwoordig nog gezinnen met kinderen die opgroeien zonder internet? Hoe kijken jullie hier tegenaan, heeft internet een positieve of negatieve invloed op kinderen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik denk dat er zeker wel streng religieuze huishoudens zijn die geen computer hebben, en als ze hem wel hebben, zal hij enkel en alleen worden gebruikt voor bijvoorbeeld schoolwerk, en meer niet.

Ik denk dat het een behoorlijk negatieve uitwerking heeft op kinderen om ze in deze tijd niet op te laten groeien met elektrische meuk en internet. Het is immers niet eens meer "de toekomst', je hebt het nu gewoon praktisch overal voor nodig. Bankzaken, verzekeringen, dingen van de overheid, dat zijn dingen die iedereen boven de 18 moet doen, en probeer die dingen maar eens analoog te doen.

En dan heb je ook nog het sociale stukje, het maakt weinig uit wat je er van vindt, de realiteit is dat je gewoon het makkelijkste "contact" hebt met mensen via het internet. .

People as things, that’s where it starts.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:01
Een oud-collega van mij was zeer gelovig. Ze droeg geen broeken, wel zwarte kousen, hadden geen televisie thuis, als we tjeempie of jeetje zeiden keek ze ons scheef aan. (het zijn tenslotte verbasteringen van Jezus)
Wat deed ze bij ons op het werk? Ze was grafisch designer op haar PowerMac :D
Ik vond het een prachtig contrast.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Er is toch iets als kerknet als provider?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval had het iig niets met religie te maken, simpelweg omdat mijn ouders laagopgeleid zijn en niet weten hoe ze met een computer om moeten gaan.

Huiswerk e.d waarvoor een pc nodig was moest ik op school of in de bieb doen. Gelukkig hebben we uiteindelijk na heel veel zeuren internet thuis gekregen met een tweedehandse pc van de kringloop.

Tegenwoordig kun je al heel veel met je telefoon, maar in de tijd rond 2003-2005 was dat nog echt anders.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik sluit me aan bij het verhaal van robinhood.
Je kunt als kind tegenwoordig niet zonder internet.
Daarmee wordt je ernstig beperkt in je ontwikkeling doordat je verstoken bent van informatie en sociale interacties die via het internet plaatsvinden.

Om nog maar te zwijgen over de communicatie en zaken die tegenwoordig alleen nog maar via het internet geregeld worden.

Je vormt dan een absolute minderheid en de kans is groot dat dit leidt tot ernstige psychologische problematiek.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:46
tja je kunt in Nederland of zeg maar in het westen niet zonder internet meer omdat je tegenwoordig wel moet,maar als je het niet heb lijkt me het ook overdreven dat het tot ernstige psychologische problemen leid naar mijn weten zijn er nog hele volksstammen die het niet hebben en die zijn niet meer of minder gelukkig dan de mensen die het wel hebben,al heb ik zelf het idee dat ze gelukkiger zijn zonder want internet is ook een hoop bagger over je heen krijgen maar goed dat is mijn mening

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Geloof is geen reden. De streng christelijke school (meiden in rokken, geen evolutietheorie, ...) in de buurt heeft zelfs een website, e-mail etc. Ook streng gelovige collega's gebruiken internet, alleen niet op zondag. Er zijn zelfs webwinkels die op zondag sluiten (je krijgt dan een pagina dat ze gesloten zijn).

Voor gezinnen met kinderen is een normaal leven zonder internet geen doen. Als ik zo kijk:
  • whatsapp voor de sportclub (trainingstijden, wedstrijd- en rij-schema's)
  • werkstukken maken gebeurt veelal op een PC. Vroeger had ik nog een typemachine en liet ik ruimte over de plaatjes die ik erachter tussen plakte.
  • als ze met het OV moeten, ov-chip, controleren vertrektijden
  • scholen gaan er van uit dat iedereen per e-mail bereikbaar is (als ze nu nog eens zouden snappen dat msoffice geen standaard is)
  • bankieren (Kunnen ze best zelf tot op zekere hoogte. Of ze whatsappen mij om te vragen wat het saldo op hun rekening is en soms ook om het aan te vullen)
  • we zijn vaak in het buitenland en mijn kinderen vliegen (sinds ze 16 zijn) zelfstandig op en neer (ik regel tickets en stuur hun de informatie).
Een gezin met opgroeiende kinderen kan naar mijn idee niet zonder internet. Kinderen worden erg beperkt in hun ontwikkeling. Op school hebben ze een enorme achterstand, kunnen niet meepraten, simpele taken zijn meteen al moeilijk, sociaal contact buiten schooltijd is niet te doen. De jeugd groeit op met internet en daar geen toegang toe hebben betekent uitsluiting.

Als ik zo zie hoe dat nu gaat is het lang niet allemaal positief.
  • Discussies/ruzie's etc. via social media zijn knap irritant. Door social media blijft dat 24 uur lang dooretteren tenzij je de telefoon inneemt. Zo ver dat ik mijn kinderen af en toe screenshots liet nemen om het er toch even met de ouders over te hebben. Als je vroeger op school ruzie had vocht je het daar uit en als je naar huis ging met je vrienden was het klaar. Morgen weer een nieuwe dag, de partijen zijn dan afgekoeld en verdroegen elkaar weer.
  • Door altijd en overal internet te hebben ontstaat er ook een soort gemakzucht, alles wordt opgezocht en bij verveling is er instant bevrediging. Verveling stimuleert de creativiteit, internet wordt te vaak gebruikt voor afleiding (betrap ik mezelf ook af en toe op als ik me afvraag waarom ik bepaalde dingen niet gedaan heb).
  • Door hun nieuwsgierigheid zien ze ook de mindere fraaie kanten van het internet

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:06
bie100 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:57:
naar mijn weten zijn er nog hele volksstammen die het niet hebben en die zijn niet meer of minder gelukkig dan de mensen die het wel hebben
Omdat die hele stam het niet heeft, wordt het ook niet gemist.
Als de hele stam op eentje na het wel heeft, raakt die ene toch in een digitaal isolement.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vergis je ook niet in armoede. Ik vermoed dat er ook nog steeds genoeg mensen zijn waar een (goede) computer een luxe zaak is.
Dat zal ook steeds minder worden: laptops kosten de wereld niet meer, en met triple play pakketten heb je ook al snel internet bij de rest van de abbo's. Maar toch, er zullen nog steeds genoeg kinderen zonder internet opgroeien.

Deels is dat jammer. Echter, ik denk ook dat het tegendeel waar is. Ik denk dat veel jongeren té afhankelijk van het internet opgroeien. (veel volwassenen zijn er ook al te afhankelijk van) Als facebook een storing heeft is er paniek. Een berichtje op de sociale media wordt direct voor waar aangenomen. Iedere brainfart moet maar de wereld in geslingerd worden zonder kritische noot of het wel iets toevoegt...
Soms is het misschien zelfs goed als iemand kritischer met internet moet omgaan. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Pat911 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:55:
[...]

Omdat die hele stam het niet heeft, wordt het ook niet gemist.
Als de hele stam op eentje na het wel heeft, raakt die ene toch in een digitaal isolement.
Volgens mij is het erger, en is een kind tegenwoordig in Nederland zonder internet op laten groeien kindermishandeling. Dit valt onder sociaal isolement...
http://www.handelingsprotocol.nl/component/content/article/101

Ik ben er niet uit of ik dat nou goed vind of niet.. Maar ben benieuwd naar jullie mening.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Bakkertjuhh schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:33:
[...]
Volgens mij is het erger, en is een kind tegenwoordig in Nederland zonder internet op laten groeien kindermishandeling. Dit valt onder sociaal isolement...
Er is inderdaad sprake van een sociaal isolement van een kind van een gezin zonder internet dat naar buiten gestuurd wordt om te spelen maar daar geen andere kinderen aantreft om mee te spelen. Die andere kinderen zitten, "veilig", binnen op de bank met de tablet te netflixen (het nieuwe niksen) of aan de spelletjes of sociale media. Maar misschien zijn het eigenlijk juist de tabletkinderen die sociaal geïsoleerd worden.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... er is een vergelijking te trekken tussen je kind in een donkere kelder opvoeden, en datzelfde kind wel naar school laten gaan en alle (digitale) relaties met de buitenwereld ontzeggen...
Aan de andere kant: zonder schermen is er meer tijd voor echte contacten, en geschaafde knieen (met alle opvoedkundige waarden van dien). Ik probeer Jester-JR met de nodige regelmaat buiten te laten spelen...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Er is voor beide wat te zeggen. Ja het is goed dat kinderen opgroeien met een pc en internet dit is goed voor de ontwikkeling en het is zo goed als een noodzaak geworden voor een hoop zaken.

Daarintegen zorgt het er tegelijk voor dat je minder sociaal bent. Ja je spreekt mensen via het internet maar je mist daarbij de menselijke interactie. Met iemand chatten is compleet iets anders als daadwerkelijk met iemand praten. En dat is belangrijker dan weten hoe je iets op internet opzoekt.

Dus ja het is belangrijk maar een schop onder de kont naar buiten is dat net zo

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 23:23:
Als ik terugkijk op mijn jeugd waren we relatief laat toen we internet kregen. Ouders zijn digibeet en hadden nooit de behoefte om een computer aan te schaffen. Het was ik als 13-jarig jochie die steeds zeurde wanneer we een pc met internet thuis kregen. Stiekem was ik best jaloers op klasgenootjes die allemaal thuis wel een pc hadden.

Zijn er tegenwoordig nog gezinnen met kinderen die opgroeien zonder internet? Hoe kijken jullie hier tegenaan, heeft internet een positieve of negatieve invloed op kinderen?
Zonder pc ? heel veel huishoudens !
Zonder tablet of smartphone? Een stuk minder :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 19:23
Wij hebben thuis geen PC, maar wel een glasvezelverbinding 100/100.

Alles gebeurd hier op de smartphone/tablet en tv (netflix).

Zodra mijn dochter naar de basisschool gaat en een pc of laptop nodig gaat hebben voor school zal deze er uiteraard komen. Echter, op de gekozen basisschool gebruiken ze amper computers, alles gaat via tablets.

Ik denk dat een gezin dus prima zonder computer kan. Internet is bijna een basisbehoefte aan het worden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar hebben die tablets dan allemaal toetsenborden erbij? Waardoor het effectief iig zo goed als een laptop wordt? Of gaan ze op een onscreen toetsenbordje hun werkstukken moeten maken?

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Sissors schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:06:
Maar hebben die tablets dan allemaal toetsenborden erbij? Waardoor het effectief iig zo goed als een laptop wordt? Of gaan ze op een onscreen toetsenbordje hun werkstukken moeten maken?
Copy-pasten lukt ook prima zonder toetsenbord hoor >:).

Ik denk dat een PC of laptop tot aan het eind van de basis school best gemist kan worden. Internet en smartphones zijn op steeds jongere leeftijd echt een basisbehoefte voor sociaal contact aan het worden. Of het een positieve of negatieve invloed heeft moet de toekomst uitwijzen. Wat de huidige trends onder jongeren laten zien is dat ze steeds 'braver' aan het worden zijn bron: trimbos instituut. Wat daar de redenen voor zijn en of meer thuiszitten met je smartphone daar een onderdeel van is, is volgens mij nog niet helemaal te zeggen.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

virtualite schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:01:
(...)
Alles gebeurd hier op de smartphone/tablet(...)
Echter, op de gekozen basisschool gebruiken ze amper computers, alles gaat via tablets.

Ik denk dat een gezin dus prima zonder computer kan. Internet is bijna een basisbehoefte aan het worden.
Ik denk, eerlijk gezegd, dat je de strekking van de vraag best snapt, maar hier kiest voor een semantische geneuzel in je antwoord. Wat is een tablet, anders dan een computer met alleen een touchscreen voor de input?

:>

me @ last.fm

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:01

Ja, die gezinnen zijn er. Arme gezinnen. Gelukkig is er bijvoorbeeld stichting Leergeld, welke helpt als ouders een aanvraag in durven te dienen... Deze zijn wel afhankelijk van donaties. Moeten ouders wel internet aansluiting kunnen betalen..

Is het zielig? Nee. Kinderen doen op de basisschool ook wel wat vaardigheden op en het internet is nou niet onwijs goed voor jonge kinderen. Werkstuk kan ook geschreven worden. op de middelbare school lijkt het mij wel erg belangrijk

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 19:23
Sissors schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:06:
Nee, waar er echt geschreven moet worden zal dat nog steeds op papier gebeuren. Dingen als spelling e.d. zal via on screen toetsenbord gaan.
Jester-NL schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Ik denk, eerlijk gezegd, dat je de strekking van de vraag best snapt, maar hier kiest voor een semantische geneuzel in je antwoord. Wat is een tablet, anders dan een computer met alleen een touchscreen voor de input?

:>
Ik begrijp de strekking wel, maar zie toch een groot verschil tussen een pc/laptop en een tablet. Ik zou mijn dagelijkse werk niet willen en kunnen uitvoeren op een tablet. (met of zonder toetsenbord).

Los van de input methode verschillen ze ook qua gebruik, kosten, grootte, performance en software. Een computer is voor vele zaken inmiddels al weer ouderwets terwijl sommige dingen ook weer niet zonder computer kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door virtualite op 02-01-2018 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
President schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Gelukkig is er bijvoorbeeld stichting Leergeld,
Dan is het nog maar de vraag of arme ouders die stichting weten te vinden, vaak zien ze het nut er niet van in omdat ze niet weten hoe een pc werkt.

Wij hadden nog geluk (ondanks we achteraf woonden) dat we een kabelaansluiting hadden en zodoende wel kabelinternet kregen. Het heeft me toentertijd wel een hoop kopzorgen gekost om 1. een tweedehands pc te krijgen 2. een internetabonnement. dat terwijl klasgenootjes allang op internet zaten. Uiteindelijk toch blij dat ik doorgezet heb want er ging een hele wereld voor me open. :)

Dat was 2004, de tijd dat een goede pc behoorlijk duur kostte en er nog geen smartphones of tablets waren.

Er zijn nog genoeg woningen op het platteland die nog geen internet hebben, of heel traag DSL. Hoe leven die gezinnen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 11:20 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gewoon, zoals de rest van Nederland?
Bron: goede vrienden van mij die het met een simpel 8mbit ADSL lijntje moeten doen in het buitengebied.

Vaak bu'j te bang!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:17:
[...]
Dan is het nog maar de vraag of arme ouders die stichting weten te vinden, vaak zien ze het nut er niet van in omdat ze niet weten hoe een pc werkt.

Wij hadden nog geluk (ondanks we achteraf woonden) dat we een kabelaansluiting hadden en zodoende wel kabelinternet kregen. Het heeft me toentertijd wel een hoop kopzorgen gekost om 1. een tweedehands pc te krijgen 2. een internetabonnement. dat terwijl klasgenootjes allang op internet zaten. Uiteindelijk toch blij dat ik doorgezet heb want er ging een hele wereld voor me open. :)

Dat was 2004, de tijd dat een goede pc behoorlijk duur kostte en er nog geen smartphones of tablets waren.

Er zijn nog genoeg woningen op het platteland die nog geen internet hebben, of heel traag DSL. Hoe leven die gezinnen?
Maar sinds 2004 is het wel enorm veranderd, ik denk dat je niet dat kan projecteren op de huidige situatie. Natuurlijk zullen er (arme) gezinnen zijn waar de ouders nut niet van internet in zien, maar ik denk dat er heel veel meer gezinnen zijn die niet veel hebben, maar wel internet hebben.
Ik denk dat er zat gezinnen in 2004 geen kabel internet of adsl hadden.

En mijn ouders hebben 2mbit internet. Soms behoorlijk irritant met dat websites traag laden omdat ze idioot groot zijn. En niet fatsoenlijk HD youtube kunnen kijken is ook irritant als ik er ben. Als je er permanent woont is ook zoiets als een update installeren een lang werk. Maar verder valt het wel mee. Je went er redelijk snel aan dat je iets moet wachten op websites, je gebruikt geen IPTV, en het gemiddelde spel is prima te spelen erop.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 02-01-2018 11:31 ]

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-11 15:24
Het wel of niet de beschikking hebben over een computer (met internet) zal het verschil gaan maken tussen wel goed opgeleid en niet goed opgeleid. Toegang tot meerdere bronnen dan alleen het schoolboek is onontbeerlijk.

Een computer mét internet is in ons land een basisbehoefte geworden. Gebrek aan loketten bij banken, nutsbedrijven en overheidsinstanties zijn hier debet aan.

Op veel zo niet alle middelbare scholen is de (huiswerk) agenda en info voorziening volledig gedigitaliseerd.

Maar als het gaat om het eindeloos spelen van games of een social-media-vergroeiing? Het valt me best mee. Ja met een k#tweerdag zitten ze wel wat vaker achter de games, maar vooralsnog is buiten voetballen nog steeds leuker...

Verwijderd

Als we even op zoek gaan naar harde data:

https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1514889262239

99,6% van de mensen in de leeftijd 12-25 heeft toegang tot internet. Ik heb het even nagerekend, in 2017 waren er totaal 2.703.846 inwoners in die leeftijdscategorie, wat betekent dat 10.815 (0,4%) mensen in de leeftijd 12-25 geen toegang hadden tot internet.

Wie dit zijn? Goeie vraag. Misschien mensen zoals Abdelhak Nouri misschien?

• boyette
  • Nu online
Juist en mensen die zodanig beperkt zijn in hun vrijheden dat ze geen internettoegang hebben
of daar geestelijk niet toe in staat zijn.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
We kregen de 1e pc midden jaren 90 en zonder internet, dat deed ik wel in de bieb toen na school. Dat kwam in 2000 toen ik nog 18 moest worden 1st via inbel en niet veel later via de kabel. Ik heb op scholen gezeten voor speciaal onderwijs en daar was toen ook geen internet. Dat ik het nu sindsdien heb is wel handig. Als ik er zo over nadenk is het wel echt erg dat de telefoongids etc wel snel zijn verdwenen omdat alles gedigitaliseerd werd.

Moeder en dr vriend niet laaggeschoold, maar hun vonden het niet nodig. Moeder weet nu een beetje met de laptop te werken omdat ze uit een depressie van jaren is/komt. Ze hebben 40 mbit van Ziggo, maar ze zouden ook met 20 mbit kunnen. Dat zou ik nu ook zelfs kunnen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als er al kinderen opgroeien zonder "internet" thuis vraag ik me ten zeerste af wat de reden zou moeten zijn.

Religieuze mensen hebben vaak gewoon een pc (om eerdergenoemde redenen). Hetzelfde geldt voor laagopgeleiden: misschien geen pc of laptop thuis, maar altijd minimaal een smartphone en/of tablet.
Mensen die financieel weinig in te brengen hebben, hebben ook altijd minimaal nog een smartphone. Moet er schoolwerk gedaan worden dan komt er vaak een tweede/derdehands laptop bij.

🖥️ | 🚗

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-11 16:50
Ik denk dat tegenwoordig een desktop/laptop/tablet/smartphone inderdaad nodig is voor werk en school.
Mijn zoon van bijna 8 moet sinds het 1st studiejaar (BE) al veel van zijn huiswerktaken maken via computer.
En als IT-er zit ik ook een groot deel van de werkdag achter de pc.
Dus inderdaad als je ouders digibeet zijn of het niet zo breed hebben, loop je de kans om digitaal een achterstand te hebben.

MAAR even off-topic ... dat houdt niet in de iemand (jong of oud) hele dagen online moet zijn of bereikbaar moet zijn.
Op het werk en op school zou men ook beter eens stilstaan bij het feit dat je geen slaaf moet worden van de digitale maatschappij. En zeker niet de verwachting hebben dat iemand na 2 minuten al reageert. Persoonlijk hou ik wel van "digitale rust", zeker als ik mij moet focussen op het werk of als ik 's avonds thuis tijd met de kinderen doorbreng. Dit houdt in dat ik o.a.
- privé mail lees ik maar 1x per dag. Als je mij dringend nodig hebt, moet je me maar bellen/smssen
- facebook lees ik gemiddeld 1x per week. Kheb er niet zoveel mee. Dus ook geen irriterende bliepjes bij updates. Kheb dan ook facebook NIET als app geïnstalleerd op mijn smartphone.
- Syncen van prive mail of werk mail naar smartphone doe ik niet. Dus na werktijd lees ik ook geen werkmail meer. Opnieuw, als het echt super dringend is, moet je maar bellen. En wonderbaarlijk, als je dit duidelijk aangeeft op het werk blijkt niemand daar problemen mee te hebben. Meer en meer collegas volgen nu het voorbeeld.
- Wifi en 4G staat bij mij meestal uit op mijn smartphone. Behalve om snel eens iets op te zoeken. Dus ook hier geen piepjes om de haverklap als iemand een whatsapp of snatchap of whatever app je ook lastig valt.
- Buiten spelen met de kinderen of (niet-digitale) gezeldschapsspelletjes spelen. Naast de tijd die ze doorbrengen voor tv/tablet/laptop vinden ze dit nog altijd super tof.

Gelukkig zijn er ook al werkgevers en scholen die inzien dat een mens ook dagelijks een beetje digitale rust nodig heeft. Ik vind het dan ook fantastisch dat sommige werkgevers en scholen hier rekening mee houden. Dat geeft je dan ook de kans om je vrije tijd iets of wat zelf in te plannen i.p.v. continue gestoord te worden.
Bijvoorbeeld:
- Mails buiten reguliere werktijd kunnen niet verstuurd worden.
- Leraars moeten taken vóór 16:00 klaarzetten indien deze nog tegen de volgende dag gemaakt moeten worden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ken er verschillende (en niet alleen hoog bejaarden), maar geen huishoudens met inwonende kinderen. Ze hebben de interesse niet.

Ik was zelf de eerste die op internet zat bij ons in de jaren '90. Eens in de twee maanden kwam mijn vader dan boos aanlopen met de telefoonrekening. Ik zat nooit lang op internet omdat ik wist dat het duur was maar het trok me toch aan (toen vooral de digitale stad Amsterdam, de kroeg, de Metro) dat ik heel vaak kort inbelde en dat liep dan op in twee maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 02-01-2018 12:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik kan me niet voorstellen dat je dat je kinderen wil aan doen.

Bij een moderne opvoeding hoort internet en een PC, en dat hoeft ook geen kapitalen te kosten.
Zonder internet geef je je kinderen een héél slechte start in het leven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 09:38
Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:25:
Ik kan me niet voorstellen dat je dat je kinderen wil aan doen.

Bij een moderne opvoeding hoort internet en een PC, en dat hoeft ook geen kapitalen te kosten.
En met alléén maar internet, of wat de techgiganten je voorschotelen als versie ervan als je niet oplet als ouder, ook niet echt een deftige. Een moderne, goede zo je wilt, opvoeding, betekent een gezonde mix van digitale en analoge informatie(middelen) in mijn ogen, als kinderen telkens met een tablet in de hoek v/d bank geparkeerd worden, en het niet veel meer dan een digitale fopspeen is, is er ook iets niet pluis. Aan de andere kant is het ook persoonlijk, mijn 14 jaar oude puberneef heeft zijn smartphone meestal met een dode accu op z'n kamer liggen en taalt niet naar social media bijvoorbeeld, waar zijn 10 jarige zusje met apps etc zangwedstrijdjes houdt met vriendinnetje, en laatst al vroeg naar een instagram account. Voor haar is een bezoek aan de theatershow van een vlogger even gewoon als naar een cabaretier gaan in datzelfde theater is, voor mij als 43 jarige oom.

uncle_sjohie

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Beetje offtopic gezien de vraagstelling, maar het meeste wat je noemt is toch normaal?
Ik heb nog geen werkgever gehad die van me verlangde dat ik buiten werktijd bereikbaar was via mail en op mijn telefoon kijken doe ik ook niet de godganse dag.
Enkel het compleet uitschakelen van de internetverbinding snap ik niet zo. Je kunt tegenwoordig prima instellen wanneer je waarmee lastig gevallen wil worden op je telefoon. Appgroepen staan hier sowieso gedempt en onder werktijd komen alleen telefoontjes direct door. Ik zie niet in waarom ik dan mijn hele verbinding (en de daaraan gekoppelde apps) zou willen uitschakelen.

🖥️ | 🚗

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 07:45
boyette schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:54:
Juist en mensen die zodanig beperkt zijn in hun vrijheden dat ze geen internettoegang hebben
of daar geestelijk niet toe in staat zijn.
Dat dacht ik dus ook, maar dat blijkt maar gedeeltelijk het geval: volgens de onderzoeksbeschrijving vallen personen in instellingen, inrichtingen en tehuizen niet onder de doelpopulatie van het onderzoek. Die zouden dus ook niet inbegrepen moeten zijn in de cijfers.

Be yourself, no matter what they say ...

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:06:
Als er al kinderen opgroeien zonder "internet" thuis vraag ik me ten zeerste af wat de reden zou moeten zijn.
In mijn geval was het vroeger niet zozeer de armoede maar mijn laagopgeleide ouders zagen het nut er niet van in. ''Te duur'' ''Niet nodig'' bla bla. Uiteindelijk zie je wel dat vriendjes wel een pc thuis hebben en ik niet. Dan is het moeilijk om niet in de slachtofferrol te kruipen maar je komt daarbij wel op een bepaalde achterstand ten opzichte van de rest.

• boyette
  • Nu online
voske schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:56:
[...]

Dat dacht ik dus ook, maar dat blijkt maar gedeeltelijk het geval: volgens de onderzoeksbeschrijving vallen personen in instellingen, inrichtingen en tehuizen niet onder de doelpopulatie van het onderzoek. Die zouden dus ook niet inbegrepen moeten zijn in de cijfers.
naah heb je dat cijfer van 2013 gezien?

100%

dan weet ik wel genoeg

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:59:
[...]
In mijn geval was het vroeger niet zozeer de armoede maar mijn laagopgeleide ouders zagen het nut er niet van in. ''Te duur'' ''Niet nodig'' bla bla. Uiteindelijk zie je wel dat vriendjes wel een pc thuis hebben en ik niet. Dan is het moeilijk om niet in de slachtofferrol te kruipen maar je komt daarbij wel op een bepaalde achterstand ten opzichte van de rest.
Ik heb het specifiek over nu, op dit moment. Jij spreekt in je startpost ook over tegenwoordig. Zoals ik al stelde heeft iedereen tegenwoordig wel een smartphone of tablet.

Misschien is het ook handig om uit je startpost de toegang tot internet los te koppelen van het al-dan-niet hebben van een pc. Ik ken ook wel hoogopgeleide mensen die thuis geen pc of laptop meer hebben omdat ze die niet nodig vinden, maar ondanks dat hebben ze alsnog wel volop toegang tot internet.

🖥️ | 🚗

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 23:54
Vroeger wel vrij vlot een PC, maar tot 2004 geen breedband internet kunnen krijgen omdat we in zo’n klein achterlijk dorp woonden.. Waren we ook de laatsten mee idd

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:05:
[...]

Ik ken ook wel hoogopgeleide mensen die thuis geen pc of laptop meer hebben omdat ze die niet nodig vinden, maar ondanks dat hebben ze alsnog wel volop toegang tot internet.
Lijkt me ontzettend onhandig. Ik krijg na een uur al nekklachten als ik op een tablet bezig ben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:07:
[...]
Lijkt me ontzettend onhandig. Ik krijg na een uur al nekklachten als ik op een tablet bezig ben.
Ken genoeg mensen die (zakelijk) alles op een tablet doen. Kwestie van houding/gewenning.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:59:
[...]
Ik denk niet zozeer dat het opleidingsniveau van je ouders er mee te maken heeft, maar eerder desinteresse. Genoeg laagopgeleide mensen die eind jaren '90 gewoon een (goede) internetverbinding hadden

Vaak bu'j te bang!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:20
paQ schreef op maandag 1 januari 2018 @ 23:49:
Er is toch iets als kerknet als provider?
Kliksafe (vroeger RD-net)
En Solcon heeft ook een dergelijk filter beschikbaar.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

MadMarky schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:05:
[...]

Ik heb het specifiek over nu, op dit moment. Jij spreekt in je startpost ook over tegenwoordig. Zoals ik al stelde heeft iedereen tegenwoordig wel een smartphone of tablet.

Misschien is het ook handig om uit je startpost de toegang tot internet los te koppelen van het al-dan-niet hebben van een pc. Ik ken ook wel hoogopgeleide mensen die thuis geen pc of laptop meer hebben omdat ze die niet nodig vinden, maar ondanks dat hebben ze alsnog wel volop toegang tot internet.
Jester-NL in "Gezinnen zonder pc en internet thuis?"
Ik stel voor dat we de PC in de startpost gewoon lezen/begrijpen als 'computer', waarbij het al dan niet inklapbaar zijn en muizen en toetsenborden zien als accessoires die niets af doen aan het online komen van genoemde computers...
Voordat we ook nog gaan muggenziften over een vaste internetverbinding, wifi van de buren of een mobiele verbinding van een niet nader gespecificeerde hoeveelheid G...

me @ last.fm

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-11 16:50
MadMarky schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:55:
[...]

Beetje offtopic gezien de vraagstelling, maar het meeste wat je noemt is toch normaal?
Ik heb nog geen werkgever gehad die van me verlangde dat ik buiten werktijd bereikbaar was via mail en op mijn telefoon kijken doe ik ook niet de godganse dag.
Er zijn nochtans werkgevers die dit verlangen, maar dat is misschien een minderheid.
Komt er meer op neer dat je moet vermijden dat werknemers in de avonduren thuis blijven doorwerken ... en dat is iets wat ik de laatste jaren meer en meer zie.
Daarnaast zie ik toch ook wel heel wat mensen tijdens de werkuren zeer frequent op hun mobiel kijken ... en dat is dan in de meeste gevallen niet werk-gerelateerd.
Enkel het compleet uitschakelen van de internetverbinding snap ik niet zo. Je kunt tegenwoordig prima instellen wanneer je waarmee lastig gevallen wil worden op je telefoon. Appgroepen staan hier sowieso gedempt en onder werktijd komen alleen telefoontjes direct door. Ik zie niet in waarom ik dan mijn hele verbinding (en de daaraan gekoppelde apps) zou willen uitschakelen.
Klopt volledig ... maar als ik zie hoeveel een actieve internetverbinding van mijn batterij vergt, zet ik em consequent uit. Afhankelijk van mijn gebruik, kom ik gemiddeld 2 tot 3 dagen toe met 1 lading. Dit in tegenstelling tot vrienden en kennissen die regelmatig op cafe/trein/bezoek/uitje paniekerig op zoek zijn naar een laadpunt of een power bank.

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Een vriend van me is midden dertig en heeft pas sinds een jaar of twee een emailadres. Complete desintresse gecombineerd met een nogal paranoide instelling. Het kan echt.

Via hem kwam ik er trouwens ook achter dat in ieder geval toen nog steeds overschrijvingskaarten bestaan. Inclusief enveloppen en "bestel nu uw volgende boekje" kaart..

Maar zelfs hij is om. Al was dat min of meer toeval.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 02-01-2018 22:10 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
wiemelen schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Er zijn nochtans werkgevers die dit verlangen, maar dat is misschien een minderheid
beetje offtopic, en toch ook niet. Als ik vrij ben, ben ik vrij. Dan kan de baas nog zo hard willen dat ik aan het werk ga, dan heeft ie toch echt dikke pech. Toch zie je dat men bezwijkt onder de druk en toch nog gaat werken.

Zo ook wel met kinderen. Die voelen toch ook wel een druk (zeker onder tieners!) om erbij te horen en een smartphone is gewoon een item dat gewoon verplicht is. juiste en nieuwste model en dergelijke.
Ik noem specifiek smartphones (en tablets horen daar ook bij) want een PC/laptop wil nog wel eens ontbreken.

Er zullen vast en zeker gezinnen zijn die geen internet hebben thuis. Die zijn zodanig flink in de minderheid dat als het meer dan 50.000 huishoudens zijn het al heel veel is.
Toch denk ik wel dat je een golf gaat krijgen bij ouders die er principieel niet aan gaan beginnen. Van het type die ook niet inenten om stupide redenen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in 1999 al via de voorgangers van Ziggo 24/7 kunnen surfen.. wingate routerthingie tussen de Pentium 100 waar mn ouders op rond surften en de "oude" 486SX25 met 7MB ram en windows98..
NE2000 compatibele ISA adapters.. good ol time! :-)

telefoon rekeningen gingen van 300~500 gulden per maand naar een schamele 99 gulden....
eerst via 56K later ISDN.. men klaagde nogal dat we onbereikbaar waren :')

al met al... internet was bij ons voor mij geen probleem... al was ik natuurlijk wel de jongste. van de 3.. dus tja over de andere 2 kan ik niet spreken..

404 Signature not found

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 14:18

T.C

Wow.... als ik dit hier lees, heb ik geluk gehad.
Mijn ouders kochten eind jaren 80 een headstart 80286, na 6 maanden van serieuze problemen kregen ze het geld terug en kochten een Tulip 80386sx. (a 5000 gulden)

Dat hebben ze beide betaald van 1 enkel leraren salaris op basisschool niveau...
Ja ik ben erg dankbaar...
Zonder internet is het erg druk lastig, maar zonder PC? Ik geniet nog steeds van de voorsprong die ik had: PC en dial in BBS en later (1995) dial in internet.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Lednov schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:53:
[...]

Er zullen vast en zeker gezinnen zijn die geen internet hebben thuis. Die zijn zodanig flink in de minderheid dat als het meer dan 50.000 huishoudens zijn het al heel veel is.
Toch denk ik wel dat je een golf gaat krijgen bij ouders die er principieel niet aan gaan beginnen. Van het type die ook niet inenten om stupide redenen.
Ik hoorde van de medewerkers bij de opvang van m'n kinderen dat de kinderen (kleuters) van nu aanmerkelijk minder ervaring zouden hebben met tablets en dergelijke dan de kleuters van 5 jaar geleden. Toen 'moest' dat bijna. Nu schijnen er relatief veel ouders te zijn die die dingen gewoon de eerste jaren bij hun kinderen weghouden en ze een doos kleurpotloden of zoiets in de handen duwen.

Dat zag men ook niet als een waardeoordeel. Meer als een observatie.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

-tom-562 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:16:
[...]

Ik denk niet zozeer dat het opleidingsniveau van je ouders er mee te maken heeft, maar eerder desinteresse. Genoeg laagopgeleide mensen die eind jaren '90 gewoon een (goede) internetverbinding hadden
Mijn ouders zijn geboren in de dertiger jaren én laag opgeleid. Ze hebben nooit enige interesse in computers of internet gehad. Niettemin: Midden 80’er jaren kochten mijn ouders op eigen initiatief een computer voor me. Want voor hun was het “de toekomst” en ze dachten dat het belangrijk voor mijn ontwikkeling was. En dat hebben ze, achteraf bekeken, heel goed gezien. Als ouder moet je verder kijken dan alleen je eigen behoeftes en ik ben erg blij dat mijn ouders dat toen gedaan hebben.

• BLACKfm
  • Laatst online: 04-11 21:54

BLACKfm

O_o

Waarnemer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:43:
Het wel of niet de beschikking hebben over een computer (met internet) zal het verschil gaan maken tussen wel goed opgeleid en niet goed opgeleid. Toegang tot meerdere bronnen dan alleen het schoolboek is onontbeerlijk.

Een computer mét internet is in ons land een basisbehoefte geworden. Gebrek aan loketten bij banken, nutsbedrijven en overheidsinstanties zijn hier debet aan.
Volgens mij kun je met het gebrek aan digitale middelen anders nog prima een echt vak leren. Er wordt dan misschien neergekeken op beroepen die (zwaar) lichamelijke inspanning verrichten, maar het is wel de basis van je samenleving. Zonder mensen die het riool leggen, een huis kunnen bouwen of de G/W/E in je huis kunnen aanleggen heb je niks aan dat mobieltje op het verwarmde toilet.

Het is maar in welk perspectief je het bekijkt, maar 'vakmensen' zijn niet bepaald laag opgeleid. Ze kunnen misschien geen serverpark optrekken of van een drol een model photoshoppen, maar dat zijn dan ook skills die je in het 'echte leven' niet echt veel opleveren. Of laat ik dan zeggen dat als de oorlog uitbreekt je weinig bereikt met je macbook in de schuttersputjes...

OT: De computer is er bij mij met de paplepel ingegoten. Ik heb naar mijn idee ook altijd wel de top of de bill in huis gehad in mijn jeugd. Niks geen 'console peasant' (S)NES, SEGA of Atari, maar gewoon een AMIGA (500). De eerste echte pc van een 486 van 40mhz.
Via de HCC dagen, en advertenties in blaadjes toen zelfs op dat systeem nog internet gehad via de telefoon. X minuten 'gratis' internet, Zonnet was volgens mij destijds wel een groot verspreider van die gratis minuutjes. Lekker onder windows 3.11 internetten. In die tijd stelde het waarschijnlijk niks voor, maar ik was er vroeg bij.

Later kwam vanuit een pc-privé project van het werk van mijn vader een Packerd Bell Pentium 2 in huis met DVD speler (met blade runner spel), en vanaf het 1ghz tijdperk heb ik nagenoeg alles wel een keer in de hand gehad en in elkaar geklust.

Ik zou niet weten hoe anders mijn jeugd er uit had gezien zonder de PC, maar weet wel dat ik er vandaag de dag veel baat bij heb, ondanks dat ik nagenoeg die kennis niet nodig heb ik mijn huidige beroep.
Blind typen, googlen als de besten, louche sites ontwijken alsin de Matrix en aan mijn lijf geen fishing.

Ik vind het altijd maar bijzonder hoe soms op het nieuws items voorbij komen over dat de 'jeugd van tegenwoordig' de computer eigenlijk helemaal niet zo goed kan gebruiken.
Zoeken op internet? Ja zolang het in het Nederlands is vinden ze het wel binnen 5 pagina's, maar je probleem/oplossing vind je 50x sneller in het engels, en meestal ook bij de eerste hits.
Ze weten tegenwoordig heel goed hoe ze een foto op facebook of Instagram moeten plaatsen, maar als je ze vraagt hoe whatsapp web werkt of hoe de de privacyinstellingen op facebook moet aanpassen beginnen de oren te klapperen...

Mensen die een computer in huis hebben of een top of de bill telefoon bezitten weten vaak maar 5% van de functies te gebruiken. Is veelal ook voldoende voor ze (mail checken, youtube kijken, appjes/games spelen), maar échte kennis hebben ze er totaal niet van.

Op mijn werk vind ik het dan ook vrij irritant hoe sommige mensen echt onnozele dingen doen met de pc (Heel omslachtig door mappen bladeren, half uur zoeken naar een knopje die in elk programma standaard op nagenoeg de zelfde plek zitten. Websites beginnen met www ervoor (al moet dat heel soms nog)).
Mensen die zich aan de simpelste foutmeldingen/infoberichten storen en ik in mijn snelheid van werken standaard al heb weggeklikt voordat ik de melding gelezen heb omdat je toch niks anders dan op OK kunt klikken.

Als je een 'digitaal' beroep wilt uitvoeren mag je wel een goede affiniteit met computers hebben. Maar ga je lekker de bouw in, op het gemeentewerf werken of achter de vuilniswagen hangen, lekker de computer links laten liggen als je daar geen interesse in hebt :).

[ Voor 52% gewijzigd door BLACKfm op 02-01-2018 23:44 ]

Verwijderd

Yucon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:22:
[...]

Ik hoorde van de medewerkers bij de opvang van m'n kinderen dat de kinderen (kleuters) van nu aanmerkelijk minder ervaring zouden hebben met tablets en dergelijke dan de kleuters van 5 jaar geleden. Toen 'moest' dat bijna. Nu schijnen er relatief veel ouders te zijn die die dingen gewoon de eerste jaren bij hun kinderen weghouden en ze een doos kleurpotloden of zoiets in de handen duwen.

Dat zag men ook niet als een waardeoordeel. Meer als een observatie.
Wat me dus echt totaal niet verkeerd lijkt. Als ik zie hoe m'n neefje van 3 op de tablet zit te klikken en constant zit door te klikken (van het ene domme filmpje naar de andere zonder maar 10 seconden aandacht er bij te kunnen houden) dan lijkt me dat echt niet gezond. Lineaire TV is dan echt 100x beter, omdat een kind gewoon niet met zoveel keuze in impulsen om kan gaan. Ook totaal hysterisch als de tablet afgepakt wordt. M'n neefje zit ook al te 'swypen' op het TV'scherm, laptop, en fotolijstjes en snapt niet waarom dat niet werkt :D

Sowieso, "tablet ervaring" lijkt me ook niet zo nuttig en altijd wel te leren. Misschien zou je het kind achter een gewone PC kunnen zetten, met een OS waar je nog een en ander zelf moet doen en zelf 'voor elkaar kunt krijgen'. Ik geef wel eens practica aan (Technische!) Masterstudenten, en die raken al totaal in paniek als ze een terminal console te zien krijgen. Dat gaat echt niet goedkomen met de iPad generatie.

Ik denk dat een kind echt tot een jaar of 12 prima zonder PC en internet kan, en daar later nooit enig nadeel van zal ondervinden. Helemaal omdat de kinderen onder 12 alleen maar "tablet ervaring" zullen hebben waar ze dus totaal geen 'voorsprong' mee opbouwen. Al was ikzelf bijvoorbeeld op veel eerdere leeftijd begonnen met programmeren (vanaf jaar of 3 op een Commodore 64), maar ik denk dat je dat niet echt kunt 'triggeren' tegenwoordig juist omdat alles met een iPad zo makkelijk gaat en alleen maar op consumptie gericht is...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2018 23:48 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:34

SomerenV

It's something!

Er zit overigens een groot verschil tussen opgroeien met een computer/laptop en opgroeien met een tablet/smartphone. Ik ken genoeg gezinnen waar ze geen laptop of computer hebben, maar waar ze alles doen op hun tablet en in mindere mate hun smartphone.

Zelf heeft m'n vader al sinds jaren 80 een computer dus ik (geboren in 89) ben er mee opgegroeid. Ik was er sowieso al vrij vroeg in geïnteresseerd dus vanaf m'n 3e ofzo speel ik al computerspelletjes bijvoorbeeld. Toen nog op Windows 3.1 en met hulp van m'n vader om software te installeren. Maar naarmate ik ouder werd groeide de interesse en ontdekte ik steeds meer dingen zelf. Later ook aan de haal gegaan met level-editors en dan via de inbelverbinding tutorials binnenslepen en uitprinten (wat uiteindelijk weer goed is geweest voor m'n Engels). Mijn broertje van 3 jaar jonger had die interesse overigens niet en heeft dan ook véél minder verstand van computers, maar hij kan prima om gaan met zijn laptop.

Tegenwoordig is een computer bij mij in ieder geval niet meer weg te denken. Ik haal er m'n informatie op binnen, ik monteer er m'n video's op en bewerk er mijn foto's op. En ik game er regelmatig op. En natuurlijk alle administratieve zaken.

Men denkt dat de jeugd die opgroeit met moderne apparatuur handig is met die apparatuur maar dat valt over het algemeen echt vies tegen. Zo ken ik jeugd die prima met een smartphone overweg kunnen maar die echt totaal niet weten hoe ze een computer of laptop moeten bedienen. En als er wat mis is met de smartphone (kan al een simpel probleem zijn) dan gaan ze direct naar de winkel voor een oplossing. Vroeger kon je vaak niet anders dan zelf het probleem op proberen te lossen, al dan niet via fora op het internet. Maar omdat alles nu zó makkelijk is, voornamelijk op smart-devices, leert men niet om na te denken om problemen te fixen.

Onze apparaten worden slimmer maar de mensen die ze gebruiken absoluut niet. Maar linksom of rechtsom moet je er wel mee om leren gaan dus je kunt bijna niet meer zonder een computer, laptop, tablet of smartphone. Steeds meer gaat digitaal dus je moet wel. Zelfs m'n opa van in de 80 kon zijn laptop prima bedienen om zo bijvoorbeeld zijn financiële zaken te regelen en om te mailen met kennissen en familie. Een tablet of laptop is onmisbaar anno 2018, maar wat ik wel mis is goede voorlichting qua gebruik. Een tablet is meer dan een handig apparaatje bedoeld om op te Instagrammen en te Facebooken en het is wat mij betreft aan de scholen om dat te leren aan de jeugd.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Waarnemer
BLACKfm schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:26:
[...]
Volgens mij kun je met het gebrek aan digitale middelen anders nog prima een echt vak leren. Er wordt dan misschien neergekeken op beroepen die (zwaar) lichamelijke inspanning verrichten, maar het is wel de basis van je samenleving. Zonder mensen die het riool leggen, een huis kunnen bouwen of de G/W/E in je huis kunnen aanleggen heb je niks aan dat mobieltje op het verwarmde toilet.
Ik heb het niet over wel of geen vak leren... maar er is meer te leren in het leven dat van belang is voor de deelname aan de maatschappij dan het leren fitten of pvc lijmen op de vakscholen... laatste keer dat ik keek en dat is best recent, kregen deze scholieren nog steeds engels, wiskunde, nederlands enzovoorts.. het huiswerk wordt digitaal medegedeeld en de cijfers staan online...

Nog even los van de straks tot ZZP-schap veroordeelde loodgieter, timmerman of metselaar die zijn materialen online moet bestellen en afrekenen....

Ook die vakmensen zullen nieuwe kennis en kunde opdoen in de loop der tijd... digitaal. Riool G/W/E heeft nogal wat voorwaarden en regels waar het aan moet voldoen en die veranderen ook nog wel eens.. cursusje veiligheid.. online te doen.. ander mag je de bouwplaats niet meer op is geen uitzondering...

Ook die vakmensen, en ik bewonder die mensen zeer, zullen gewoon de computer nodig hebben...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Kunnen navigeren op youtube en facebook is inderdaad geen computerkennis. Dat staat voor mij op het niveau van een TV bedienen of een Radio aan zetten. Dat kan inderdaad een kind van 3 leren.

Als ik vandaag kleine kinderen zou hebben, dan zou ik ze (naast een sportclub en buiten spelen) wat tools ter beschikking stellen om te leren programmeren.
Er is zelfs lego en ander spul waarmee kinderen dat leren.

Een beetje browsen, een word en excelleke maken leren ze zo wel als de tools voorhanden zijn.

Bij ons stond er altijd een computer in de woonkamer toen de kinderen klein waren, en wel zo dat het scherm zichtbaar was in de kamer.
Dan zie je wel wat ze doen, en of ze niet op hardcore porno terecht komen.
Onderschat ook niet wat kinderen van elkaar leren. Dat gaat allemaal sneller dan gedacht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-11 15:27

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik vind idd. niet dat we kinderen moeten overbeschermen van "al dat moderne kwaad", ik heb de indruk dat veel mensen daar nog steeds zo over denken, dan geven ze steevast negatieve voorbeelden zoals virussen, hoaxen, spam-mails, wraak-porno, digitaal pesten etc etc etc...

Meestal gaat dit dan om mensen die zelf nogal vrij basis (of zelfs nog minder) IT-kennis bezitten.

Ik ben zelf een kind van de jaren '80 en ben gedeeltelijk opgegroeid zonder pc en internet... Mijn eerste pc was een IBM 'Hightower' met Windows 4.x (ik denk 4.3) en geen internet, dat heeft nog geduurd tot mijn eerste Pentiummetje met 56K modem, en dat was vrij laat want het was toen al een tweedehandsmachine. Het was zo traag en onpraktisch dat ik het amper gebruikte.

Desondanks zijn mijn ouders nooit weigerachtig geweest en gelukkig altijd vrij open minded, nu zijn ze 68 en 69 jaar jong en kunnen beter om met PC, tablet, smart-tv en smartphone dan veel 40 - 50 'jarigen.

Mijn dochter is er nu 4 en heeft haar eigen tablet en kan en mag op internet (kent daar ook al goed haar weg in) Parental control staat geactiveerd en aankopen zijn niet mogelijk.

Ook zijn er afspraken: ze mag alle dagen op de tablet na het middageten maar genoeg is genoeg, we stelden bewust geen specifieke tijdslimiet op, de ene keer mag het wat langer dan de andere keer maar wanneer papa of mama beslist dat het genoeg is, dan is het genoeg en zonder gezeur. Dat werkt perfect.

Computer hebben we maar dat interesseert haar niet: ze kan niet lang genoeg stilzitten en die tablet schenkt haar toch wat meer bewegingsvrijheid. :P

En neen, wij als ouders zitten niet elke minuut mee te kijken op haar schermpje, hoeft ook niet: we kunnen steeds perfect horen dat ze alweer naar K3 op Youtube aan het kijken/luisteren is, voorlopig is dat toch het enige dat haar interesseert op internet. <3

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-11 15:27

PinusRigida

I put the p in pool.

SomerenV schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 05:27:
Er zit overigens een groot verschil tussen opgroeien met een computer/laptop en opgroeien met een tablet/smartphone. Ik ken genoeg gezinnen waar ze geen laptop of computer hebben, maar waar ze alles doen op hun tablet en in mindere mate hun smartphone.
Sinds ik 13 jaar geleden het ouderlijk huis verliet was dat bij mij ook zo, het heeft nog geduurd tot eind 2015 voordat ik m'n laptop kocht. Puur omdat sommige zaken te beperkt waren of aanvoelden op tablet/smartphone.

Sh*t: dubbel gepost, sorry, it won't happen again! |:(

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 03-01-2018 12:19 . Reden: dubbelpost, mea culpa ]

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Waarnemer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:24:
Nog even los van de straks tot ZZP-schap veroordeelde loodgieter, timmerman of metselaar die zijn materialen online moet bestellen en afrekenen....

Ook die vakmensen zullen nieuwe kennis en kunde opdoen in de loop der tijd... digitaal. Riool G/W/E heeft nogal wat voorwaarden en regels waar het aan moet voldoen en die veranderen ook nog wel eens.. cursusje veiligheid.. online te doen.. ander mag je de bouwplaats niet meer op is geen uitzondering...

Ook die vakmensen, en ik bewonder die mensen zeer, zullen gewoon de computer nodig hebben...
Met het gedeelte ZZP-er kan ik er zeker inkomen dat je het hele spectrum van eigen baas wel machtig moet zijn, dan is het onontkomelijk dat je met een computer aan de gang moet. Al kun je dan natuurlijk ook gewoon een accountant of anderszins extern persoon inhuren om dat soort zaken te regelt, dus zonder computerkennis kom je nog steeds prima aan de bak.
Dat je mogelijk daardoor jezelf uit de markt prijst omdat je te duur bent door alle extra kosten is dan wel een probleem, die kosten kun je verminderen door die kennis zelf te bezitten. Maar heden ten dagen is de prijs niet echt het probleem (maar meer de beschikbaarheid).

En niet alles hoeft digitaal gedaan te worden in het geval van lessen/cursussen. Juist vaak voor 'mensen van de praktijk' is een 'offline' cursus veel interessanter. Daarbij worden nieuwe eisen meestal 'op kantoor' bepaald en krijg je die instructies vervolgens doorgebriefd.

• Pat911
BLACKfm schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:41:
En niet alles hoeft digitaal gedaan te worden in het geval van lessen/cursussen. Juist vaak voor 'mensen van de praktijk' is een 'offline' cursus veel interessanter. Daarbij worden nieuwe eisen meestal 'op kantoor' bepaald en krijg je die instructies vervolgens doorgebriefd.
Maar online kan vaak 's avonds (en dan kun je overdag werken en heb je geen omzetverlies), of de cursus is wel alleen online (voorschriften klassikaal uitleggen is zo 2000).... in de huidige westerse wereld gaat gewoon veel online. En als zzp'er/vakman krijg je daar ook mee te maken.

Natuurlijk zullen er cursussen blijven waarbij je gewoon in de praktijk uitleg moet krijgen en oefenen. Maar veel andere werkzaamheden die bij je beroep horen gaan gewoon via de computer, boekhouding, offertes, facturatie, klantcontact etc.

En voor wat betreft computervaardigheid. Dat werd in mijn tijd op school (opa spreekt) gezien als kunnen programmeren (10 print "naam"; 20 goto 10 - bij de Dixons op de C64 en dan weglopen). Tegenwoordig zie ik toch meer dat je gebruik kunt maken van de tools/applicaties die er zijn. Hoe die werken? Maakt niet uit, is ook niet interessant, als je maar geld kan overboeken, zien wat voor weer het wordt, of hoe je moet rijden.

Als ik thuis aan het klussen ben, gebruik ik wel eens een hamer. Geen flauw idee hoe ik die moet maken, maar ik kan 'm wel gebruiken. In dat stadium zijn computers nu ook al enige tijd, en veel mensen hebben geen behoefte aan computer die van alles kan, daar is een simpele laptop of tablet (+toetsenbordje) meer dan genoeg. Zelfs Word is vaak niet nodig, ik denk 95% van de Wordgebruikers slechts 5% van de mogelijkheden van de applicatie gebruiken).

• Waarnemer
BLACKfm schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:41:
[...]

Al kun je dan natuurlijk ook gewoon een accountant of anderszins extern persoon inhuren om dat soort zaken te regelt
Als ondernemer ben je nog steeds zelf verantwoordelijk... die accountant doet weliswaar de boeken, maar je moet het nog steeds zelf (kunnen) controleren... gedegen onderwijs is écht noodzakelijk... en daar hoort gewoon die computer bij... praktijklessen heel leuk hoor.. maar even een kleine rondgang... je moet je online inschrijven, de bevestigingen komen per mail.. net als dat je met internetbankieren moet betalen...

Je kan hoog en laag beweren dat het niet nodig is maar zonder basiskennis op computergebied, een computer en toegang tot internet zit je gewoon zonder baan.. en zelfs een werkloze heeft internet nodig om aan zijn uitkering te komen..

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Waarnemer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:24:
[...]

Als ondernemer ben je nog steeds zelf verantwoordelijk... die accountant doet weliswaar de boeken, maar je moet het nog steeds zelf (kunnen) controleren... gedegen onderwijs is écht noodzakelijk... en daar hoort gewoon die computer bij... praktijklessen heel leuk hoor.. maar even een kleine rondgang... je moet je online inschrijven, de bevestigingen komen per mail.. net als dat je met internetbankieren moet betalen...

Je kan hoog en laag beweren dat het niet nodig is maar zonder basiskennis op computergebied, een computer en toegang tot internet zit je gewoon zonder baan.. en zelfs een werkloze heeft internet nodig om aan zijn uitkering te komen..
Tja, als je de accountant al niet kunt vertrouwen met je getalletjes dan ga je het zelf na een controle ook niet redden. En heb je die accountant ook helemaal niet nodig als je het zelf nog een keer dunnetjes over gaat doen. Dus dan moet je haast in alles zelfvoorzienend worden, en dat is niet te doen.
En of je nou 10.000 euro heb verdient of 1 miljoen weer je met je boerenverstand ook wel, daar heb je geen pc bij nodig.

Mogelijk in de toekomst, maar het gaat er nu nog niet in bij mij; Als iemand geen baan zou hebben en/of mogelijk ook geen geld voor een computer (of geld over heeft voor computertijd in een bibliotheek of iets) kun je naar mijn idee alsnog een nummertje trekken bij het UWV en iemand persoonlijk spreken die dingen samen kan gaan regelen.

Er kunnen nog heel veel dingen offline, maar er zijn alleen (relatief) veel kosten aan verbonden. En niet iedereen bied het meer aan.

Als je bijvoorbeeld geld naar iemand in het buitenland wil sturen kan dat per digitale overschrijving, maar je kan desnoods ook een pakketje afleveren bij een koeriersdienst die dat persoonlijk aflevert op het aflever adres. Je bent dan waarschijnlijk wel een klap geld voor kwijt, maar dat het onmogelijk is gaat er bij mij niet in.

Men staat wel achteraan in de samenleving op digitaal vlak als je er niet mee bedreven raakt, maar ik ben nog steeds van mening dat de meeste dingen, zo niet alles, ook nog gewoon offline kan.

• Waarnemer
BLACKfm schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:44:
[...]
Men staat wel achteraan in de samenleving op digitaal vlak als je er niet mee bedreven raakt, maar ik ben nog steeds van mening dat de meeste dingen, zo niet alles, ook nog gewoon offline kan.
Ga de uitdaging maar eens aan... probeer jij maar eens een maand zonder... en dan niet je facturen en rekeningen laten versloffen... gewoon naar de woningbouw kijken of je aan de balie je huur kan betalen.. het energie bedrijf, waterschap... probeer ook eens te veranderen van verzekeringsmaatschappij...

Help je kinderen eens met het huiswerk... ze hebben over twee weken een spreekbeurt...

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Waarnemer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:18:
[...]

Ga de uitdaging maar eens aan... probeer jij maar eens een maand zonder... en dan niet je facturen en rekeningen laten versloffen... gewoon naar de woningbouw kijken of je aan de balie je huur kan betalen.. het energie bedrijf, waterschap... probeer ook eens te veranderen van verzekeringsmaatschappij...

Help je kinderen eens met het huiswerk... ze hebben over twee weken een spreekbeurt...
Als je naar de bank gaat en zegt dat je een automatisch incasso wilt starten (krijg ik zo af en toe nog wel eens post van van instanties die ik nog 'handmatig' (digitaal :+ ) overmaak of ik even wil tekenen bij het kruisje voor automatisch incasso, en dat gaat gewoon per ouderwetse post) is dat naar mijn idee ook zo geregeld.

Een uitdaging zal het zeker zijn, maar zeker niet onmogelijk. Een verzekering kun je ook gewoon met een tussenpersoon regelen. Nu zal die misschien geen zak geld op de toonbank willen zien, maar wederom is een tripje naar de bank zo gemaakt.
Geldzaken lijken mij dan ook niet het meest lastige voorbeeld :).

En die spreekbeurt? Vroeger moest ik ook gewoon de openbare bibliotheek in (al haalde ik het toen al van het internet af voor een mager zesje), en de laatste keer dat ik keek zijn die ook nog steeds 'op iedere straathoek' beschikbaar >:) .

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Waarnemer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:18:
[...]

:/ ik ken nog zat (oude) mensen die alles met automatisch incasso of accept giro betalen. Bij de Rabobank kan je voorgefrankeerde acceptgiro enveloppen krijgen. (zorg)verzekeringen gaan gewoon zelf het online formuliertje voor je invullen als je belt en vervolgens krijg je alles per post.

Het is vooral lastig als je er niet (meer) aan gewend bent. Voor best een hoop mensen is offline werken gewoon dagelijkse kost, bejaardenhuizen zitten er vol mee :>

• Waarnemer
BLACKfm schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:32:
[...]

Als je naar de bank gaat en zegt dat je een automatisch incasso wilt starten (krijg ik zo af en toe nog wel eens post van van instanties die ik nog 'handmatig' (digitaal :+ ) overmaak of ik even wil tekenen bij het kruisje voor automatisch incasso, en dat gaat gewoon per ouderwetse post) is dat naar mijn idee ook zo geregeld.

Een uitdaging zal het zeker zijn, maar zeker niet onmogelijk. Een verzekering kun je ook gewoon met een tussenpersoon regelen. Nu zal die misschien geen zak geld op de toonbank willen zien, maar wederom is een tripje naar de bank zo gemaakt.
Geldzaken lijken mij dan ook niet het meest lastige voorbeeld :).

En die spreekbeurt? Vroeger moest ik ook gewoon de openbare bibliotheek in (al haalde ik het toen al van het internet af voor een mager zesje), en de laatste keer dat ik keek zijn die ook nog steeds 'op iedere straathoek' beschikbaar >:) .
Een tripje naar de bank is helaas helemaal niet "zo" gemaakt... de dichtstbijzijnde bank is voor mij 6 kilometer en een dorpen of stad verderop. En daar kan ik géén geld afhalen of brengen als ik dat niet eerst "digitaal" heb aangevraagd.
Die tussenpersoon heb ik... die heeft een fantastische internet portal waar ik de af te nemen verzekeringen digitaal ondertekend kan accepteren...
We hebben nog een bieb, maar als ik een speciaal boek wil wordt ik verzocht dat in te tikken op de daar aanwezige computer....in veel plaatsen zijn de biebs verdwenen... zelfs de aloude bibliobus komt niet meer...:( jammer goede herinneringen aan...

• Pat911
BLACKfm schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:44:
Mogelijk in de toekomst, maar het gaat er nu nog niet in bij mij; Als iemand geen baan zou hebben en/of mogelijk ook geen geld voor een computer (of geld over heeft voor computertijd in een bibliotheek of iets) kun je naar mijn idee alsnog een nummertje trekken bij het UWV en iemand persoonlijk spreken die dingen samen kan gaan regelen.
Ze kunnen je wel helpen bij het UWV, maar daar staan ook computers want je denkt toch niet dat ze alle vacatures nog in kaartenbakken hebben staan. En ook daar verwachten ze dat je zelf inlogt op werkplein.nl (of zoiets) en zelf zoekt. Ja, je kunt hulp krijgen, maar ik denk niet dat er veel werkgevers op je zitten te wachten.

Het gaat er ook niet om of het goed of slecht is dat er overal computers bij gebruikt worden, het is gewoon de realiteit.

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Waarnemer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:00:
[...]

Een tripje naar de bank is helaas helemaal niet "zo" gemaakt... de dichtstbijzijnde bank is voor mij 6 kilometer en een dorpen of stad verderop. En daar kan ik géén geld afhalen of brengen als ik dat niet eerst "digitaal" heb aangevraagd.
Die tussenpersoon heb ik... die heeft een fantastische internet portal waar ik de af te nemen verzekeringen digitaal ondertekend kan accepteren...
We hebben nog een bieb, maar als ik een speciaal boek wil wordt ik verzocht dat in te tikken op de daar aanwezige computer...
Ik denk dat om die reden de hashtag #durftevragen is uitgevonden omdat mensen niet meer om hulp durven vragen. Het is niet zo lastig om aan een dame of heer achter de bali bij de bieb te vragen waar je welk boek kunt vinden, die gaan je echt niet bij herhaaldelijk aangeven dat je niet met een computer overweg kan (of het amish geloof volgt) de deur wijzen omdat ze zelf te beroerd zijn om het even voor je op te zoeken.

En die tussenpersoon stuurt het op verzoek ook wel op per post (tegen extra kosten ga ik dan maar van uit), en anders is het gewoon een luie drol :P.

En dat de dichtstbijzijnde bank voor jouw 6km verderop is, of dat je misschien 50km moet reizen voor je een bank tegenkomt waar je die zaken wel kunt regelen is het probleem niet, er mankeert hopelijk niks met je benen en anders is er altijd nog het openbaar vervoer of een taxi.

Het is echter vaak een kwestie van geld, want het kost een hoop om het allemaal analoog te regelen.
Pat911 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:53:
[...]

Ze kunnen je wel helpen bij het UWV, maar daar staan ook computers want je denkt toch niet dat ze alle vacatures nog in kaartenbakken hebben staan. En ook daar verwachten ze dat je zelf inlogt op werkplein.nl (of zoiets) en zelf zoekt. Ja, je kunt hulp krijgen, maar ik denk niet dat er veel werkgevers op je zitten te wachten.
Ja, wie zit daar wel op te wachten, maar dat is in dat geval gewoon je werk bij het UWV. Je kan ze ook gratis een uitkering geven omdat ze toch niet overweg kunnen met een pc. Een computercursus kunnen ze er dan ook nog wel bij geven, gelijk meer kans op de arbeidsmarkt.

En dan n.a.v. onderstaand: Goedemorgen :).

[ Voor 19% gewijzigd door BLACKfm op 04-01-2018 09:37 ]

• Pat911
BLACKfm schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:11:
Ja, wie zit daar wel op te wachten, maar dat is in dat geval gewoon je werk bij het UWV. Je kan ze ook gratis een uitkering geven omdat ze toch niet overweg kunnen met een pc. Een computercursus kunnen ze er dan ook nog wel bij geven, gelijk meer kans op de arbeidsmarkt.
Ik schreef dat een werkgever niet op je zit te wachten.... het UWV bemiddelt alleen maar.

En computercursussen biedt het UWV ook aan, en ook heel veel andere omscholingscursussen. Inderdaad om je meer kans te geven op de arbeidsmarkt. Want computerkennis is gewoon heel handig voor heel veel functies, en soms zelfs vereist.
Zou makkelijk zijn geweest als je in je jeugd al computerervaring had kunnen opdoen (en daar gaat dit topic tenslotte over). Iets wat volgens jou niet nodig is, of speel je bewust advocaat van de duivel.

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Pat911 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:19:
[...]

Ik schreef dat een werkgever niet op je zit te wachten.... het UWV bemiddelt alleen maar.

En computercursussen biedt het UWV ook aan, en ook heel veel andere omscholingscursussen. Inderdaad om je meer kans te geven op de arbeidsmarkt. Want computerkennis is gewoon heel handig voor heel veel functies, en soms zelfs vereist.
Zou makkelijk zijn geweest als je in je jeugd al computerervaring had kunnen opdoen (en daar gaat dit topic tenslotte over). Iets wat volgens jou niet nodig is, of speel je bewust advocaat van de duivel.
Mijn excuus, las de werkgevers als 'werknemers van het UWV 8)7.

Nee, ik predik niet dat computerkennis niet nodig is, maar je kunt daar heden te dagen nog wel zonder.

Mijn eerste reactie in dit topic betrof een reactie op een uitspraak dat een computer met internet (en dan de inherente kennis daarvan) een basisbehoefte is geworden omdat je blijkbaar haast niks meer aan de balie kunt regelen.
Het wordt men mogelijk lastiger gemaakt, maar is nog steeds mogelijk.

• Waarnemer
#durftevragen houdt dus in dat je een ander nodig hebt MET computerkennis om jou simpele zoekklusje te doen... tja je kan geluk hebben... als je de tijd hebt zal het allemaal nog wel gaan.. daarom zie je wel hulp aan digibeten in een bejaardentehuis..tijd zat.. maar niet op school, op je werk en nee ook niet bij het uwv... u moet wachten... neemt u plaats achter de beschikbare computer en zoek vast naar een geschikte vactature... dan kunnen we het daar straks over hebben...
Het is echter vaak een kwestie van geld, want het kost een hoop om het allemaal analoog te regelen
Niet alleen jouw geld... ook dat van anderen... en tijd... heel veel tijd.. elke keer plannen wanneer je de analoge zaken gaat regelen met bank, huisvesting, verzekering, bieb.. tegen de zomer heb je geen dagen meer over voor de vakantie... maar die kon je toch al niet boeken... digitaal....

Je kan het volhouden maar de enige mensen in dit land die nog analoog door het leven kunnen gaan zijn bejaarden en verstandelijk beperkten... die krijgen steun.. de rest mag erop hopen of heeeeeeeel veeeeeel extra betalen en tijd in stoppen....

Je kunt natuurlijk als basisbehoefte slechts eten, drinken, onderdak zien, dan ben je wel klaar.. maar deze menselijke defenitie raakt het toch echt wel beter: Wikipedia: Basisbehoeften

Onafhankelijkheid is toch wel die ene die je opgeeft als je geen basiskennis en internettoegang hebt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Oudere mensen (50+?) zonder kinderen kunnen nog wel zonder. Solliciteren kan op co.puters van het UWV, voor afspraken (huisarts bijvoorbeeld) kun je (nog) bellen, reisbureaus zijn er nog enkele.

Met kinderen moet je dat je kinderen niet aandoen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Als ik naar mij zelf kijk, ik ben 37 nu, op mijn 17e mijn eerste PC gekregen en ben toen ook begonnen met een IT opleiding.

Ondertussen ben ik vader van 2 kinderen (7 en 5 jaar), en die hebben maar zeer zelden op de pc/laptop gezeten.
Wel doen ze wat dingetjes op de tablet zoals spelletjes en wat educatieve apps.
Maar dit is echt max 15-20 minuten per dag. (meestal wanneer ik nog niet thuis ben en mijn vrouw eten gaat koken).
Ook televisie kijken beperken we best wel, spelcomputers hebben we (nog) niet.

Ik vind sociale ontwikkeling en spelen op dit moment belangrijker in hun ontwikkeling.
Ik denk dat we na de zomer wanneer me dochter naar groep 5 gaat wel meer met de PC in aanraking laat komen, maar de jongste zeer zeker nog niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marzman schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:51:
Oudere mensen (50+?) zonder kinderen kunnen nog wel zonder. Solliciteren kan op co.puters van het UWV, voor afspraken (huisarts bijvoorbeeld) kun je (nog) bellen, reisbureaus zijn er nog enkele.

Met kinderen moet je dat je kinderen niet aandoen.
Eerlijk gezegd maak ik me minder zorgen over kinderen dan over bejaarden. Ik heb een zoon in de kleuterklassen. Een significant deel van z'n klasgenootjes heeft niet of nauwelijks geletterde ouders die recent uit de binnenlanden van bijv Ghana komen en dus ongeveer de grootste achterstand hebben die je kunt hebben in NL. Toch zie je dat ze binnen een paar maanden vrolijk meedoen op de iPads die voor sommige toepassingen in de klas gebruikt worden. In de hoek van de klas staat een klasPC, met toetsenbord met extra grote, kleurrijke letters, waar ze voorzover ik kan zien vooral oefenen met een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren voor toepassingen. En reken maar dat dit niet een of andere eliteschool is, het is gewoon een openbare basisschool middenin de Bijlmer. Alle kleuters krijgen basale computervaardigheden mee, als ze ouder worden staan er computers in de infotheek waar ze werkstukken op kunnen maken.

Wil niet zeggen dat er geen verschil is tussen kinderen met ouders die meerdere computers thuis hebben en ook snappen hoe ze werken en wat ermee mogelijk is, en kinderen met ouders die dat missen - of tussen gezinnen waar wel een PC aanwezig is en gezinnen waar dat niet zo is, maar anno 2018 krijgt iedereen genoeg mee vanuit school om mee te kunnen draaien. Dat zit wel goed.

Maar tegenover de basisschool zit een bejaardenhuis. Daar ontbreekt dit allemaal. Het is onzin dat bejaarden niet meer in staat zijn nieuwe dingen te leren. Ik word altijd geinspireerd door het verhaal van m'n grootvader, die voorbij z'n 80e als eerste in de familie email ging gebruiken, en letterlijk tot op het moment van z'n dood (hij was vlak voor z'n 97e verjaardag met achterkleinkinderen aan het chatten...) bij bleef. Mooi dat hij dat kon, doodzonde dat zoveel andere bejaarden afgeschreven worden en men het normaal vindt dat ze niet mee kunnen draaien in de digitale maatschappij :o

Oslik blyat! Oslik!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:03

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:17:
[...]

In 2004 was ik 19 en had zo'n beetje alles en iedereen om me heen al een PC. Sterker nog, zonder PC was het niet eens mogelijk om rapporten te schrijven want andere vormen werden niet geaccepteerd.

In 1998 waren ik en een vriend van mij de enigen die internet hadden, maar een PC was al sinds 1990 bij ons in huis te vinden. In 2004 waren de PC's echt niet zo duur al 10 jaar daarvoor (instap laptop was destijds zo'n 2500 tot 3000 euro!).

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:25:
Je moet een computer ook niet overschatten. Mijn kinderen hebben thuis geen toegang tot tablet of pc, tenzij het nodig is voor een school project. Misschien als ze 10 of 12 zijn wel, maar ik vind ze nu nog veel te jong. Als iemand iets echt wil weten, zeg ik altijd "zullen we dat samen opzoeken?" En dan leg ik ook één en ander uit.

Als ik andere kinderen zie, dan zitten ze eigenlijk alleen maar domme spelletjes of videos te kijken, nou dan heb ik dus liever dat ze zelf iets gaan doen als tekenen of knutselen.

Wat @Shadow ook al zei, sommige kinderen van 2-3 zijn al "verslaafd" aan het swypen op een scherm, en waarom? In restaurants zie ik ook vaak kleine kinderen van vanaf 18 oid maanden al aan een tablet zitten, omdat ze dan lekker stil zijn. Maar van het sociale aspect met anderen wat eten krijgen ze niets mee.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
dion_b schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 03:30:
[...]

Maar tegenover de basisschool zit een bejaardenhuis. Daar ontbreekt dit allemaal. Het is onzin dat bejaarden niet meer in staat zijn nieuwe dingen te leren. Ik word altijd geinspireerd door het verhaal van m'n grootvader, die voorbij z'n 80e als eerste in de familie email ging gebruiken, en letterlijk tot op het moment van z'n dood (hij was vlak voor z'n 97e verjaardag met achterkleinkinderen aan het chatten...) bij bleef. Mooi dat hij dat kon, doodzonde dat zoveel andere bejaarden afgeschreven worden en men het normaal vindt dat ze niet mee kunnen draaien in de digitale maatschappij :o
Ben je wel eens binnen geweest in dat bejaardenhuis en heb je gekeken (en geïnformeerd) wat de mogelijkheden zijn qua computergebruik? Voor zover mij bekend zijn de mogelijkheden over het algemeen namelijk gewoon aanwezig en zijn er ook zat bejaarden die in een willekeurig bejaardenhuis computers gebruiken.
Denk eerder dat je je vergist in de wens/wil van veel bejaarden om daadwerkelijk een computer te gebruiken. Mooie verhalen zoals die van je opa ken ik ook in mijn omgeving maar ik ken ook heel veel verhalen van bejaarden die nul komma nul interesse hebben in computers.

Mijn vader heeft denk ik rond z'n 65e (dat was in 2004) een computer aangeschaft zodat hij eenvoudig(er) contact kon hebben met mij en z'n kleinkinderen (niet van mij, die zijn van m'n broer)
M'n broer zelf (drie jaar jonger dan mij) woont dichtbij wat contact eenvoudig(er) maakt maar heeft tot op de dag van vandaag thuis zelf geen computer dus contact was toch niet mogelijk via de computer.
Begin 2011 werd hij ziek, halverwege 2012 overleed hij en vanaf eind 2011 tot aan de dag van vandaag is die computer nooit meer gebruikt. M'n moeder heeft nog minder dan niks met computers, heeft nooit naar dat ding omgekeken (ook niet toen m'n vader nog leefde) en wij hebben het opgegeven om haar ooit nog aan de computer te krijgen.
Enige nadeel dat er nu is voor haar is dat een aantal zaken die m'n vader ooit omgezet heeft van analoog naar digitaal (bijv water, gas en elektra) na een dergelijke omzetting nooit meer terug te draaien zijn naar analoog. Verzoeken tot het invullen van meterstanden gaan dus ieder jaar naar een mailadres dat sinds 2012 niet meer bestaat en uiteindelijk levert dat ieder jaar een 'boze' ouderwetse brief op dat er toch echt gereageerd moet worden op alle email die verstuurd is.
Buiten dat ongemak valt er voor haar prima te leven zonder computer, bankzaken kan nog zonder, belasting kun je laten invullen enz enz.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ninjazx9r98 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Ben je wel eens binnen geweest in dat bejaardenhuis en heb je gekeken (en geïnformeerd) wat de mogelijkheden zijn qua computergebruik? Voor zover mij bekend zijn de mogelijkheden over het algemeen namelijk gewoon aanwezig en zijn er ook zat bejaarden die in een willekeurig bejaardenhuis computers gebruiken.
Ja, ik ben er binnen geweest als begeleider van de kleuterklas van m'n zoontje die op bezoek ging. Er is inderdaad een computer, maar er zijn geen georganiseerde cursussen, laat staan dat basaal functioneren in de digitale samenleving op welke manier dan ook meegenomen wordt in de dagelijkse routine. Voor een "PC-gebruik voor ouderen"-cursus een titel dat bijna even bejaard klinkt als de doelgroep moet je bij de buurthuis zijn.
Denk eerder dat je je vergist in de wens/wil van veel bejaarden om daadwerkelijk een computer te gebruiken. Mooie verhalen zoals die van je opa ken ik ook in mijn omgeving maar ik ken ook heel veel verhalen van bejaarden die nul komma nul interesse hebben in computers.
Juist. En dat tolereren we collectief. Het is een haal- en brengplicht. We moeten duidelijk maken dat we niet meer in 1960 leven en dat we verwachten, nee eisen, van iedereen dat ze zich blijven ontwikkelen om mee te kunnen blijven draaien in de maatschappij was 15 jaar terug nog 5 minuten hot in de politiek onder noemer "leven lang leren". Bedenk dat met gestegen levensverwachting mensen zelfs met de huidige gestegen pensioensleeftijden mensen gemiddeld 15 jaar na pensioenering door blijven leven en dat steeds toeneemt. Je wilt stimuleren dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven leven, zowel voor eigen kwaliteit van het leven als voor niet onnodig belasten van zorgfaciliteiten door mensen die het niet nodig hoeven hebben.
Maar dat kun je alleen als je niet alleen eist maar ook zorgt voor facilitering en onderwijs.

Ten dele is het trouwens wel een generatie- en opleidingskloof. De mensen die in de knoop raken zijn mensen die 50 jaar geleden een vakdiploma (cq huisvrouwenschool) gehaald hebben en vervolgens de verwachting hadden nooit meer iets bij te hoeven leren. Als je tussen je 17e en je 67e nooit iets aan je intellectuele ontwikkeling gedaan hebt is het niet gek dat het wat stroef gaat. De mooie voorbeelden van mensen die op hoge leeftijd nu al prima digitaal meekomen zijn allemaal ofwel hoogopgeleid danwel formeel laagopgeleid maar in de tussentijd wel constant met hun hersenen beziggeweest.
Zo'n "nooit meer leren" - idee is nu gelukkig flink achterhaald, maar juist aan de marges van de maatschappij zal het een probleem blijven.
Mijn vader heeft denk ik rond z'n 65e (dat was in 2004) een computer aangeschaft zodat hij eenvoudig(er) contact kon hebben met mij en z'n kleinkinderen (niet van mij, die zijn van m'n broer)
M'n broer zelf (drie jaar jonger dan mij) woont dichtbij wat contact eenvoudig(er) maakt maar heeft tot op de dag van vandaag thuis zelf geen computer dus contact was toch niet mogelijk via de computer.
Begin 2011 werd hij ziek, halverwege 2012 overleed hij en vanaf eind 2011 tot aan de dag van vandaag is die computer nooit meer gebruikt. M'n moeder heeft nog minder dan niks met computers, heeft nooit naar dat ding omgekeken (ook niet toen m'n vader nog leefde) en wij hebben het opgegeven om haar ooit nog aan de computer te krijgen.
Enige nadeel dat er nu is voor haar is dat een aantal zaken die m'n vader ooit omgezet heeft van analoog naar digitaal (bijv water, gas en elektra) na een dergelijke omzetting nooit meer terug te draaien zijn naar analoog. Verzoeken tot het invullen van meterstanden gaan dus ieder jaar naar een mailadres dat sinds 2012 niet meer bestaat en uiteindelijk levert dat ieder jaar een 'boze' ouderwetse brief op dat er toch echt gereageerd moet worden op alle email die verstuurd is.
Buiten dat ongemak valt er voor haar prima te leven zonder computer, bankzaken kan nog zonder, belasting kun je laten invullen enz enz.
Kijk, dit bedoel ik dan met 'tolereren'. En waarschijnlijk (ik ken jullie situatie natuurlijk niet) van iemand die ik hierboven beschreef. Een kind dat geen zin heeft in computers moet toch echt ermee leren omgaan, al op de kleuterschool tegenwoordig. Maar een bejaarde komt ermee weg. Doodzonde.

Oslik blyat! Oslik!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:51:
[...]

Ja, ik ben er binnen geweest als begeleider van de kleuterklas van m'n zoontje die op bezoek ging. Er is inderdaad een computer, maar er zijn geen georganiseerde cursussen, laat staan dat basaal functioneren in de digitale samenleving op welke manier dan ook meegenomen wordt in de dagelijkse routine. Voor een "PC-gebruik voor ouderen"-cursus een titel dat bijna even bejaard klinkt als de doelgroep moet je bij de buurthuis zijn.
Ik ken dat specifieke bejaardenhuis uiteraard niet maar je hebt het over een computer daar waar ik denk aan een eigen computer op de eigen kamer voor een ieder die daar interesse in heeft. Het probleem met een cursus in het buurthuis zie ik eerlijk gezegd niet, wie interesse heeft gaat daar lekker heen en doet zo'n cursus. Wie geen interesse heeft doet, wat mij betreft, lekker niets en leeft vrolijk verder zonder computer.
Basaal functioneren is wat mij betreft ook zwaar overdreven, je kunt in deze tijd prima (en zeker op hogere leeftijd) functioneren zonder ook maar iets met een computer te doen.
Juist. En dat tolereren we collectief. Het is een haal- en brengplicht. We moeten duidelijk maken dat we niet meer in 1960 leven en dat we verwachten, nee eisen, van iedereen dat ze zich blijven ontwikkelen om mee te kunnen blijven draaien in de maatschappij was 15 jaar terug nog 5 minuten hot in de politiek onder noemer "leven lang leren". Bedenk dat met gestegen levensverwachting mensen zelfs met de huidige gestegen pensioensleeftijden mensen gemiddeld 15 jaar na pensioenering door blijven leven en dat steeds toeneemt. Je wilt stimuleren dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven leven, zowel voor eigen kwaliteit van het leven als voor niet onnodig belasten van zorgfaciliteiten door mensen die het niet nodig hoeven hebben.
Maar dat kun je alleen als je niet alleen eist maar ook zorgt voor facilitering en onderwijs.
Ben ik het in de toekomst mogelijk helemaal met je eens maar is op dit moment in tijd nog een (groot) aantal stappen te ver. Op dit moment kun je nog prima leven zonder computer en dat zal ook nog wel even zo blijven, tegen de tijd dat het echt niet meer zonder kan zijn de huidige bejaarden uitgestorven om het maar oneerbiedig te zeggen en hulp voor mensen voor wie het echt niet kunnen/willen zal er altijd hulp zijn wat mij betreft.
Kijk, dit bedoel ik dan met 'tolereren'. En waarschijnlijk (ik ken jullie situatie natuurlijk niet) van iemand die ik hierboven beschreef. Een kind dat geen zin heeft in computers moet toch echt ermee leren omgaan, al op de kleuterschool tegenwoordig. Maar een bejaarde komt ermee weg. Doodzonde.
Leuk in theorie en geschreven op een forum maar hoe zie je dat voor je in de praktijk?
Ik sleur mijn moeder aan haar arm de trap op, dump haar in de bureaustoel, druk de muis in haar handen en schreeuw naar haar "en nu ga je GVD wat met die computer doen!"
We zijn letterlijk al jaren bezig op alle mogelijke manieren om haar aan de computer/smartphone/tablet te krijgen maar geloof me het gaat NIET gebeuren.
Ze leeft haar leven probleemloos zonder die computer dus het argument dat je niet zonder kunt hebben we al niet eens om mee te beginnen.
Sterker nog, we gaan op een punt komen dat ieder contact verbroken wordt als we hier over blijven zeuren/zeiken en wat mij betreft terecht in de tijd waarin we nu leven. Leven in de huidige maatschappij is, zeker op hogere leeftijd. echt heel goed mogelijk zonder mee te gaan in de digitalisering van de maatschappij. Als m'n vader nooit met een computer was begonnen kwamen er nog steeds lekker ouderwets brieven van water en gas/elektra en was dat ongemak er ook niet geweest. Papieren bankafschriften bestaan nog, overschrijvingsformulieren bestaan nog, enz.
Ik ken wat dat betreft redelijk wat bejaarden in m'n omgeving en geloof me, je kunt prima leven zonder computer.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ninjazx9r98 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:19:
[...]

Wie geen interesse heeft doet, wat mij betreft, lekker niets en leeft vrolijk verder zonder computer.
Basaal functioneren is wat mij betreft ook zwaar overdreven, je kunt in deze tijd prima (en zeker op hogere leeftijd) functioneren zonder ook maar iets met een computer te doen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Allereerst is er wel degelijk een trend naar cashloos en online dat ervoor zorgt dat diensten een voor een moeilijk bereikbaar worden zo niet onbereikbaar worden. De hoeveelheid moeite die je moet doen voor alle 'ouderwetse' workarounds is nu al een veelvoud van wat nodig zou zijn om gewoon de nieuwe onder de knie te krijgen. Komt bij dat workaround op workaround stapelen het onderliggende probleem niet aanpakt.
[...]

Ben ik het in de toekomst mogelijk helemaal met je eens maar is op dit moment in tijd nog een (groot) aantal stappen te ver. Op dit moment kun je nog prima leven zonder computer en dat zal ook nog wel even zo blijven, tegen de tijd dat het echt niet meer zonder kan zijn de huidige bejaarden uitgestorven om het maar oneerbiedig te zeggen en hulp voor mensen voor wie het echt niet kunnen/willen zal er altijd hulp zijn wat mij betreft.
Onderschat de levensverwachting niet. Gemiddeld wordt men ~80 op dit moment, maar dat betekent dat er ook een fors aantal ver daarboven doorleeft. Een flink deel van de huidige 70-jarigen zullen over 20 of zelfs 30 jaar nog leven. Als ik zie hoeveel er de afgelopen twee, drie jaar al veranderd is heb ik uitermate weinig vertrouwen dat je over 10 jaar nog weg kunt komen met leven alsof het nog 1960 is.

Komt bij dat de mentaliteit in kwestie weliswaar afneemt, maar zeker niet gaat verdwijnen als er een nieuwe generatie ouderen is, sterker nog, door de vergrijzing kan het zomaar zijn dat iedere vooruitgang procentueel gezien (ouderen die nog mee willen met de tijd) toch niet resulteert in een afnamen van absolute aantallen van ouderen die dat niet willen.

Het is sowieso niet alleen iets van digitalisering, kijk maar naar de mensen die nog stug in Guldens blijven rekenen. In de UK heb je in dezelfde categorie nog mensen die vast blijven houden aan temperaturen in Farenheit. De omschakeling van F naar C is daar van 1962 (beide naast elkaar) tot 1970 (geen F meer) gedaan. En anno 2018 - 56 jaar later dus - heb je nog mensen die het vertikken om C te snappen. Want ze hebben op school geleerd hoe F werkt en toen was school afgelopen dus hoeven ze niet meer te leren |:(
[...]

Leuk in theorie en geschreven op een forum maar hoe zie je dat voor je in de praktijk?
Ik sleur mijn moeder aan haar arm de trap op, dump haar in de bureaustoel, druk de muis in haar handen en schreeuw naar haar "en nu ga je GVD wat met die computer doen!"
We zijn letterlijk al jaren bezig op alle mogelijke manieren om haar aan de computer/smartphone/tablet te krijgen maar geloof me het gaat NIET gebeuren.
Ze leeft haar leven probleemloos zonder die computer dus het argument dat je niet zonder kunt hebben we al niet eens om mee te beginnen.
Sterker nog, we gaan op een punt komen dat ieder contact verbroken wordt als we hier over blijven zeuren/zeiken en wat mij betreft terecht in de tijd waarin we nu leven. Leven in de huidige maatschappij is, zeker op hogere leeftijd. echt heel goed mogelijk zonder mee te gaan in de digitalisering van de maatschappij. Als m'n vader nooit met een computer was begonnen kwamen er nog steeds lekker ouderwets brieven van water en gas/elektra en was dat ongemak er ook niet geweest. Papieren bankafschriften bestaan nog, overschrijvingsformulieren bestaan nog, enz.
Ik ken wat dat betreft redelijk wat bejaarden in m'n omgeving en geloof me, je kunt prima leven zonder computer.
Je kunt dit ook omdraaien: je moeder is een ongelofelijke hork die het vertikt om ook maar iets zelf te doen en verwacht dat haar hele omgeving (zowel instellingen als familie) extra inspanningen doen om haar daarin te faciliteren. Nu, dat tegen je moeder zo plat zeggen gaat natuurlijk niet vliegen, en haar contact laten verliezen hierom krijg je niet over je hart - maar dit is overduidelijk emotionele chantage, en waar je dat als kind over je hart kunt strijken is het maatschappelijk onacceptabel en gaat het dat steeds meer worden, zowel doordat er relatief meer bejaarden komen door de vergrijzing van de maatschappij als door de verdere maatschappelijke veranderingen.

Oslik blyat! Oslik!

• Jingel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-02-2021

Deze situatie is voor mij heel herkenbaar. Ook bij ons thuis kregen wij pas toen ik een jaar of 10 was een computer, laat staat internet. Ik heb zelf alleen niet het idee dat ik dat eerder nodig zou hebben gehad. Wel speelt jaloezie snel een rol onder kinderen, maar daar mogen ze meer leren omgaan vind ik.

Wat betreft de invloed op kinderen vind ik dat kinderen tot een jaar of 7 gewoon geen computer, internet oid zouden moeten hebben. Simpelweg omdat het hun ontwikkeling niet ondersteunt of daar ook maar iets in helpt. In die leeftijd is leren bewegen, spreken en contact maken met anderen (sociaal zijn) heel belangrijk. Natuurlijk maken (zeker oudere kinderen) veel digitaal contact, maar juist dan mis je het leren omgaan met emoties van jezelf en anderen, maar ook de lichaamstaal die bij het in contact zijn met mensen hoort.

Na een jaar of 7 lijkt het mij verstandig om als ouder je kind te leren omgaan met de digitale wereld. Tot een jaar of 10 soms 12 is het naar mijn idee het meest verstandig om dat samen te doen. Op die manier kan de ouder uitleg geven aan het kind bijv. over hoe iets wat geschreven staat bedoeld is. Kinderen op die leeftijd moeten nog leren wat de wereld nou precies is en hoe je daar (veilig) mee om kan gaan. Zeker kinderen vanaf 9 jaar leren zichzelf te beschermen, omdat ze steeds vaker en meer zonder ouders iets mogen uitvoeren (bijv. iets ophalen uit de supermarkt of alleen naar school fietsen/lopen).

Pas na 12 jaar vind ik het persoonlijk gepast om kinderen langzaamaan steeds meer eigen speelruimte te geven in de digitale wereld. Mee kijken blijft belangrijk, net als het bespreken van dat wat kinderen digitaal hebben gezien of meegemaakt. Op die manier kan je als ouder uitleg geven bij de situatie of je eigen waarden en normen overdragen/benoemen en bespreken met het kind.

En stiekem vind ik dat een leven zonder computer en internet zeker mogelijk is. Het is alleen zo veel makkelijker gemaakt om alles wel digitaal te doen.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik ga effe de boute aanname doen dat jij geen kinderen hebt, en ik ga je gelijk vertellen waar ik die aanname op baseer:
Je begint met de stelling dat je vindt dat kinderen tot pak en beet een jaar of 7 'lekker moeten spelen'. Vanaf groep 1 (dat zijn de kleuters van een jaar of 4) worden televisie, youtube en ipads tegenwoordig gebruikt als leermiddelen. Bijvoorbeeld omdat spelenderwijs leren rekenen (met ingebouwde controles) voor kinderen én leerkrachten best handig (en leuk) is.
Ga daarnaast een kind maar eens vertellen dat internet en computers niet goed zijn... terwijl pa en ma beide hele dagen thuis werken, achter een twee monitor setup.

Mijn insteek als ouder is dat ik moet uitvoeren wat ik preek, en preken wat ik uitvoer. Ik kan slecht tegen mijn werkgever zeggen dat ik niet kan werken als mijn kind thuis is, en tegelijkertijd mijn werkplek afbreken omdat mijn kind uit school komt. Wat ik wel kan is hem wijzen op wat ik doe, en hoe ik het doe.
Ik heb niet het gevoel dat mijn kind op een mindere manier opgroeit dan ik indertijd (met alleen TV op zaterdag en woensdagmiddag vanaf 15:30 uur). Hij heeft vriendjes, gaat naar buiten, sport... en in tegenstelling tot zijn vader (jaren terug) heeft hij nog steeds (en bijna dagelijks) contact met zijn beste vriend die twee jaar geleden ge-emigreerd is. Handig joh... via whatsapp spreken en zien ze elkaar... waar het in mijn tijd ging om het schrijven van brieven.

Ik krijg al jaren nauwelijks uitnodigingen voor verjaardagen meer, maar wordt toegevoegd aan de desbetreffende chatgroep. Zwemles? Voortgang per e-mail. Schoolgesprekken, inloopmiddagen en buiteschoolse activiteiten? Zonder internet niet te regelen...
Mijn kind is met 8 jaar te jong voor een eigen telefoon... maar ik ben allang blij dat hij op een eigen webbookje kan internetten. En pa houdt dat (veel) harder in de gaten dan zoonlief denkt.

me @ last.fm

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Jingel - mijn vermoeden is inderdaad ook, geen kinderen en beste stuurlui aan wal !

Hier 2 jongens, 10 en 16j, en beiden vanaf dag één in aanraking met computers/digitaal omdat dat nu eenmaal zo is.

Mijn oudste heeft gewoon contact met leeftijdsgenoten buiten, en binnen, en zelfs met kinderen van collega's van mij, die aan de andere kant van het land wonen.
Ik spreek hun ouders zo vaak niet, als dat hij dat met de kinderen doet.
We hebben een enkele keer per jaar een personeelsuitje met gezin, en die gasten hebben hun dag dan AL beter gepland dan dat wij dat hebben.

De jongste stuurt autonoom berichtjes naar oma en familie, gewoon om te vragen 'hoe gaat het' en 'ik heb vandaag hoorn-les gehad'
Als ze de kans krijgen is het 24/24 online gamen en filmpjes kijken, maar DAT is nu juist het gene waar je als ouder moet ingrijpen, en uitleggen wat en waar / wanneer !
Opvoedtaken zijn verandert, mijn vader heeft mij geleerd vuurtje stoken, mijn moeder heeft me geleerd om te genieten van koken, en daarna het eten ...
Ik probeer dat mee te geven aan mijn kinderen, maar ondertussen ook bewustwording van de gevaren en mogelijkheden van "online" zijn
Pagina: 1