Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 20:16
Ik heb een Nintendo Switch gekregen met kerst. Erg blij mee, maar het viel me op dat het beeldscherm kleine horizontale lijntjes vertoonde (ik noem ze even scanlines voor het gemak).

Omdat ik nogal kritisch ben op schermkwaliteit, heb ik deze Switch omgeruild. Ook deze had dezelfde lijntjes. Maar omdat deze Switch met een beschadigde achterkant kwam, heb ik ook deze omgeruild.

De nieuwe Switch had eerst geen last van deze lijntjes, maar gek genoeg na een dag wel. En tot op heden zijn ze ook niet meer weggegaan.

Heb natuurlijk wat onderzoek gedaan en op Reddit worden de lijntjes geassocieerd met de afstand tussen rijen pixels.

Vreemd, want waarom zie ik dit effect dan niet altijd? En waarom lijkt het effect minder te worden naargelang het scherm langer aan staat?

Het lukt me niet om er een foto van te maken. Het effect is alleen te zien bij live gebruik.
Deze afbeelding lijkt er een beetje op (ware het niet dat ze bij de Switch veel fijner zijn)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.xl.thumbs.canstockphoto.com/scanlines-background-empty-crt-tv-image_csp26954872.jpg

Mijn vraag: Wie herkent dit? En is het een defect? Slechte schermen?

Het effect heb ik eerder ook weleens gezien bij iPhones e.a. schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:42

Major_ton

Shoot!

Mijn Asus laptop heeft precies hetzelfde. Ben er na bijna 3 jaar nog niet achter wat het is en heb het ook nog niet eerder op een ander display gezien. Na 5 a 10 minuten is het weg. Bij mij zijn de de lijnen overigens verticaal en bijna niemand anders ziet het.

[ Voor 18% gewijzigd door Major_ton op 01-01-2018 23:56 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Herken het wel deels als je de Switch net opstart, net of mag het scherm nog even 'warm worden', ene keer valt het meer op dan de andere keer of dat het helemaal niet meer aanwezig is. Vooralsnog niet storend omdat het vaker niet voorkomt,dan wel. Kan me inderdaad wel in je post vinden (handheld modus).

[ Voor 7% gewijzigd door rudyman85 op 02-01-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ienni1983
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 12:42
Wanneer verschijnen de scanlines?

Is dit wanneer de switch in de dock zit of wanneer je deze als handheld gebruikt?

http://tinyurl.com/5sdar8p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Ienni1983 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:36:
Wanneer verschijnen de scanlines?

Is dit wanneer de switch in de dock zit of wanneer je deze als handheld gebruikt?
Alleen in handheld-mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ienni1983
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 12:42
Kan misschien te maken hebben met dat de resolutie lager is wanneer deze als handheld gebruikt wordt.

Maar ik kan het mis hebben.

http://tinyurl.com/5sdar8p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Ienni1983 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:30:
[...]

Kan misschien te maken hebben met dat de resolutie lager is wanneer deze als handheld gebruikt wordt.

Maar ik kan het mis hebben.
Render resolutie staat los van de paneel resolutie, al is het in het geval van de Switch meestal gelijk. Maar los daarvan zou het in zo'n geval altijd wel of altijd niet zichtbaar moeten zijn.

Het lijkt wel of om en om een rij pixels op halve helderheid draait en dit langzaam wegtrekt na een paar minuten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Major_ton schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:49:
[...]

Render resolutie staat los van de paneel resolutie, al is het in het geval van de Switch meestal gelijk. Maar los daarvan zou het in zo'n geval altijd wel of altijd niet zichtbaar moeten zijn.

Het lijkt wel of om en om een rij pixels op halve helderheid draait en dit langzaam wegtrekt na een paar minuten.
Krijg veel commentaar dat ik te kritisch ben. Maar kom op, een scherm zou tegenwoordig toch zonder issues moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Kayce schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:21:
[...]

Krijg veel commentaar dat ik te kritisch ben. Maar kom op, een scherm zou tegenwoordig toch zonder issues moeten kunnen werken.
Ik ben het met je eens, maar ik weet niet of het daadwerkelijk een issue is of dat het bij de techniek van het gebruikte paneel hoort. Helaas heb ik er ook nog nooit iets over kunnen vinden. Mijn laptop scherm heeft binnen de eerste 10 minuten ook last van retentie wat voor een LCD paneel heel erg raar is. Ik ben opgehouden met te kritisch te zijn, want als het aan mij ligt stuur ik elk beeldscherm terug wat ik de afgelopen jaren voor mijn neus gehad heb. Een perfect paneel bestaat gewoon niet (LCD, Plasma, OLED, whatever...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:04
Mogelijk maakt de switch gebruik van row inversion (zie hier onder Inversion voor uitleg), en zijn de voltages niet helemaal gelijk als de switch net aan staat.
Pagina: 1