Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Topicstarter
Hi,

Is het mogelijk een ethernetkabel te splitten zodat ik die voor twee apparaten kan gebruiken en hoe zou dit moeten?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Beste antwoord (via Meg op 01-01-2018 21:34)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 19:09

Felyrion

goodgoan!

Pak gewoon een switch. Ja dit is plug en play en kost je twee tientjes ongeveer. Voorbeeld:

pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch

Pak alsjeblieft niet zo'n splitter, daar moet ik bijna van huilen. ;w

[ Voor 43% gewijzigd door Felyrion op 01-01-2018 21:30 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nee, niet zomaar. Neem gewoon een kleine switch, probleem opgelost.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:23:
Nee, niet zomaar. Neem gewoon een kleine switch, probleem opgelost.
Wat zou dat ongeveer kosten dan en is dat plug en play?

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ja, dat kan.

Er zijn UTP splitters te koop. Let wel op, dat je "maar" 100 Mbit overhoudt per apparaat. Dus als dat geen NAS / PC's zijn, geen probleem.

https://www.ebay.nl/itm/2...e20b18:g:rxgAAOxyGqZSV9st

Kost 8,08 euro. Inclusief verzending.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 01-01-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:24:
Ja, dat kan.

Er zijn UTP splitters te koop. let wel op, dat je "maar" 100 Mbit overhoudt per apparaat. Dus als dat geen NAS / PC's zijn, geen probleem.

De kabel is er al, maar heb er hier 2 nodig. Dus is er ook zo iets zonder kabel aan de andere kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een switch is wat je zoekt, gewoon een 5 of 8 poort tp-link ofzo voor 2 tientjes. Alle kabels erin en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:24:
Ja, dat kan.

Er zijn UTP splitters te koop. let wel op, dat je "maar" 100 Mbit overhoudt per apparaat. Dus als dat geen NAS / PC's zijn, geen probleem.

Kost 8,08 euro. Inclusief verzending.
Let op, dit is echt niet aan te raden. Het switch verhaal is zoals 'het hoort'. Je moet dan aan beide kanten de kabel sowieso splitsen, anders gaat er van alles mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonder kabel aan de "andere kant"? Welke kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:26:
Zonder kabel aan de "andere kant"? Welke kant?
De kant waar nu al een kabel zit, omdat er al een kabel naar boven loopt en ik die in 2 wil splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sorted.bits schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:25:
[...]

Let op, dit is echt niet aan te raden. Het switch verhaal is zoals 'het hoort'. Je moet dan aan beide kanten de kabel sowieso splitsen, anders gaat er van alles mis.
Wat is hier mis mee? Uiteraard heb je twee units nodig. En die krijg je ook als je ze besteld.

Wordt zelfs in bedrijven gebruikt. Zolang je met je poten van af blijft is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:22

Fiber

Beaches are for storming.

Kan best. Google weet vast wel hoe dat moet en wat de verdere consequenties zijn. Of is zelf even zoeken te veel moeite...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@Fiber als ik weet wat ik nodig zou hebben en hoe zulke dingen werken had ik via Google gezocht, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Pak gewoon een switch. Ja dit is plug en play en kost je twee tientjes ongeveer. Voorbeeld:

[ Voor 43% gewijzigd door Felyrion op 01-01-2018 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
[...]

Wat is hier mis mee? Uiteraard heb je twee units nodig. En die krijg je ook als je ze besteld.

Wordt zelfs in bedrijven gebruikt. Zolang je met je poten van af blijft is er niets aan de hand.
Dit is dan alleen bij bedrijven die geen geld hebben om een fatsoenlijke switch neer te zetten. En dat is best sneu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een kabel heeft TWEE kanten. Eentje bij jou heet "boven", en eentje "beneden". Daar benden zal wel een router / switch staan (met TWEE vrije poorten).

Het ene appraraatje wat je op ebay koopt steek je in die TWEE vrije poorten, en boven zelfde, allen daar gaat de kabel die (uit de muur komt) IN de enige kabeltje die op de foto ziet, en daar heb je dan twee vrije poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Felyrion schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:28:
Pak gewoon een switch. Ja dit is plug en play en kost je twee tientjes ongeveer.

Dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

sorted.bits schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:28:
[...]

Dit is dan alleen bij bedrijven die geen geld hebben om een fatsoenlijke switch neer te zetten. En dat is best sneu :)
Niet helemaal waar. Als er een bestaand kantoor is met xxx UTP aansluitingen, en die zijn allemaal VOL. Nu kom ik als nieuwe gebruiker / medewerker, en ik heb een speciaal werkstation (extra) nodig. Bv. een simulatie programma die onder Unix draait. Daarvoor krijg ik een tweede PC met Unix erop.
Nu de aansluitingen. Er zijn GEEN vrije aansluitingen meer. Wat doe je dan? Je wilt juist GEEN actieve, onbeheerde apparaten in je netwerk (stel je voor, dat ik nog wat apparatuur in een switch kan doen)..... Dat wil de systeembeheerder niet.

Dit heeft niets te maken met een "fatsoenlijke switch" maar met een tekort aan kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Ik zou bedrijven die niet 20,- hebben niet serieus nemen of als voorbeeld voor jezelf ;)
TS: gewoon een simpele 5 poorts switch erop zetten, heb je 4 poorten boven die elk gewoon goed werken.

@Anoniem: 203842
Je wilt juist GEEN actieve, onbeheerde apparaten in je netwerk (stel je voor, dat ik nog wat apparatuur in een switch kan doen)..... Dat wil de systeembeheerder niet.
Daarom koopt het bedrijf beheerde apparaten... Weet niet wat voor budget bedrijven jij het over hebt die maar 8 euro in kas hebben maar niet 20 euro en die zou ik dan ook absoluut niet als voorbeeld nemen tenzij je wil laten zien hoe het absoluut niet moet...
In het echt koopt een bedrijf een switch welke inhaakt op de management interfaces die er al liggen en wordt de switch dus daarmee en vanuit LDAP/AD per user bepaalt...

[ Voor 37% gewijzigd door RGAT op 01-01-2018 21:34 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Voor de volledigheid is dit ongeveer wat je moet doen:
Binnekomende kabel in de switch prikken, apparaat 1 in de switch prikken, apparaat 2 in de switch prikken en klaar.
Je zult dus twee extra netwerk kabeltjes nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
En dat brengt de duurte niet aan, super! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En trouwens, ik heb 4 jaar in een bedrijf gewerkt, met 80 man !!! en daar hadden we alleen maar een 10/100 netwerk, met een 80 Mbit glas aansluiting. Er stonden dus GEEN servers. En wij werkten uiteraard met serveropslag, enz.... en we wisten 4 jaar lang niet eens dat die servers 100 km verder stonden. Zo snel was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:31:
[...]

Niet helemaal waar. Als er een bestaand kantoor is met xxx UTP aansluitingen, en die zijn allemaal VOL. Nu kom ik als nieuwe gebruiker / medewerker, en ik heb een speciaal werkstation (extra) nodig. Bv. een simulatie programma die onder Unix draait. Daarvoor krijg ik een tweede PC met Unix erop.
Nu de aansluitingen. Er zijn GEEN vrije aansluitingen meer. Wat doe je dan? Je wilt juist GEEN actieve, onbeheerde apparaten in je netwerk (stel je voor, dat ik nog wat apparatuur in een switch kan doen)..... Dat wil de systeembeheerder niet.

Dit heeft niets te maken met een "fatsoenlijke switch" maar met een tekort aan kabels.
Haha...... nee. Het is simpel genoeg om dit goed te regelen. Maar TS heeft zijn oplossing, wat gewoon de simpelste en beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:33:
En trouwens, ik heb 4 jaar in een bedrijf gewerkt, met 80 man !!! en daar hadden we alleen maar een 10/100 netwerk, met een 80 Mbit glas aansluiting. Er stonden dus GEEN servers. En wij werkten uiteraard met serveropslag, enz.... en we wisten 4 jaar lang niet eens dat die servers 100 km verder stonden. Zo snel was dat.
Je vergelijkt een 80Mbit zakelijke aansluiting met consumentenspul?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gaan we niet een beetje offtopic nu?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga met deze zinloze discussie stoppen.

TS heeft twee opties:

1. Kabel splitter op ebay kopen
2. Switch neerzetten.

Meer is er niet

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 01-01-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:41
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:31:
[...]

Dan trek je er een kabel bij en ga je niet met splitters lopen klooien. #hobbybob

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 373993

#azijnzeikers

Dit is een forum waar mensen vragen kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HKLM_ schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:36:
[...]

Dan trek je er een kabel bij en ga je niet met splitters lopen klooien. #hobbybob
Hoeveel kost een mannetje per uur om een kabel te trekken, alle plafondplaten eruit halen, 6 verdiepingen in de schacht werken... Quanta costa?

En nu die splitter en de tijd voor installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 373993 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:37:
#azijnzeikers

Precies! En er geven mensen antwoorden, en er zijn mensen die het "niet goed" vinden, of "beter weten", etc.....

En daardoor dwarrelen we van de echte topic / probleem van de TS af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Anoniem: 373993 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:37:
#azijnzeikers

?? Ts heeft zijn antwoord toch ? Verder is ingaan op dat splitters niet echt een handige keuze is geen azijnzeikerij

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Hoeveel kost een mannetje per uur om een kabel te trekken, alle plafondplaten eruit halen, 6 verdiepingen in de schacht werken... Quanta costa?

Dat doet de systeembeheerder bij de wat kleinere bedrijven, die zoekt er een uurtje voor wanneer hij niets te doen heeft of regelt een stagiaire...
Anyway waarom adviseren om een slechte oplossing te doen welke door een handvol bedrijven is gedaan die heel andere eisen hebben, ander budget en andere omstandigheden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik ga voor een switch, zoals @Felyrion aangaf. Dat is voor mij de makkelijkste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Anoniem: 203842 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Hoeveel kost het om een probleem te troubleshooten ? Wat achteraf een splitter blijkt te zijn die iedereen al lang vergeten is ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb bij 23 klanten in de laatste 8 jaar ook zo'n splitter geïnstalleerd. Nog nooit iemand over gehoord. Gewoon met je fikken afblijven, en het werkt 20 jaar later nog steeds.

En nu stop ik met deze "zinloze" discussie over wat goed / slecht is. De TS heeft de twee oplossingen, mag hij zelf uit kiezen wat het makkelijkst / beste / goedkoopste / betrouwbaarste etc... is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
En blijkbaar kan @Anoniem: 203842 niet lezen, want ik heb inmiddels allang een keuze gemaakt... Jammer dat jij alleen maar door blijft gaan met de discussie, die nergens op slaat en absoluut niet relevant is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Zullen we 2018 weer lief zijn tegen elkaar?

- TS heeft besloten voor een simpele switch: Prima oplossing.

UTP splitter: Ook niets mis mee als je aan 100Mbit voldoende hebt (en dat is vaak prima voor internet, printers of wat dan ook)
'Ff' een kabeltje bijtrekken is idd niet zo moeiljik.. thuis. Maar in een bedrijf is het toch soms een heel ander verhaal. Halve plafond los, (brand)doorvoeren, aansprakelijkheid, aanbestedingen, verzin het. Domme splitter wordt vaak gebruikt en is helemaal niets mis mee als je het bewust inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper1987vd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 16:22
Nu ik weer een kabel ga splitten en deze thread heb doorgelezen (aangezien ik benieuwd was naar een "vierde" oplossing) valt het mij op dat nog niemand de makkelijkste en goedkoopste manier heeft besproken.

Derde oplossing:
Split een kabel met 8 aders (gigabit) naar max 2x 4 (100mbps) of zelfs 4x 2 (megabit). Als je een nette kabel wilt hebben kan je er nog een sleeve eroverheen trekken en vastzetten met een krimpkousje met lijm.

Ik heb dit zelf gedaan voor een netwerkprinter die er nog bij moest komen, maar er waren geen poorten in de wanddoos over. Een switch is simpelweg overkill voor een extra verbinding. Uiteraard moet je er rekening mee houden dat je aan de andere zijde dit ook toepast. Testen met een lan meter voor de connecties, job done.

Hiervoor had ik al een 8 aderige kabel gesplit naar 3 keystones: 100mbit (rj45) and 2x mbit voor telefonie (rj11), werkt gewoon naar behoren, zoals geïmpliceerd als je de oeroude specs naleest. Dit trucje had ik zeer lang geleden geleerd van een elektricien die kabels in de meterkast kwam trekken, waar in één buisje maar één kabel paste.

Deze thread and post zal ongetwijfeld nog worden nagelezen, good luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
casper1987vd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:46:
Nu ik weer een kabel ga splitten en deze thread heb doorgelezen (aangezien ik benieuwd was naar een "vierde" oplossing) valt het mij op dat nog niemand de makkelijkste en goedkoopste manier heeft besproken.

Derde oplossing:
Split een kabel met 8 aders (gigabit) naar max 2x 4 (100mbps) of zelfs 4x 2 (megabit). Als je een nette kabel wilt hebben kan je er nog een sleeve eroverheen trekken en vastzetten met een krimpkousje met lijm.

Ik heb dit zelf gedaan voor een netwerkprinter die er nog bij moest komen, maar er waren geen poorten in de wanddoos over. Een switch is simpelweg overkill voor een extra verbinding. Uiteraard moet je er rekening mee houden dat je aan de andere zijde dit ook toepast. Testen met een lan meter voor de connecties, job done.

Hiervoor had ik al een 8 aderige kabel gesplit naar 3 keystones: 100mbit (rj45) and 2x mbit voor telefonie (rj11), werkt gewoon naar behoren, zoals geïmpliceerd als je de oeroude specs naleest. Dit trucje had ik zeer lang geleden geleerd van een elektricien die kabels in de meterkast kwam trekken, waar in één buisje maar één kabel paste.

Deze thread and post zal ongetwijfeld nog worden nagelezen, good luck :)
toon volledige bericht
De 3e post noemt notabene nog die optie:
Anoniem: 203842 in "Ethernetkabel splitsen"

4x2 kan niet, want je hebt voor ethernet 4 aders nodig (100Mbit)

Voor analoge telefonie of whatever kan het wel, maar dat heeft niets met Mbits te maken. Daarnaast is dit een topic van 1,5 jaar oud. Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde is voor iets wat al benoemd is.
2x mbit voor telefonie... Ga niet met termen gooien als je niet weet wat ze inhouden.

Als je een vergelijkbaar probleem/vraag hebt kun je een nieuw topic openen. Maar zo'n oud topic zinloos omhoog trappen is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.