Toon posts:

D:\ is niet beschikbaar...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een groot probleem, ik heb een 3 TB HDD maar deze werkt niet of zo iets. momenteel kan ik enkel opslaan op mijn SSD en de is bijna vol.
weet iemand een oplossing?
kijk bijlage dit bestand voor de volledige foutmelding; https://imgur.com/a/q7kAD
bedankt

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin eens bij schijfbeheer.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:35
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:14:
Hallo allemaal,

Ik heb een groot probleem, ik heb een 3 TB HDD maar deze werkt niet of zo iets. momenteel kan ik enkel opslaan op mijn SSD en de is bijna vol.
weet iemand een oplossing?
kijk bijlage dit bestand voor de volledige foutmelding; https://imgur.com/a/q7kAD
bedankt
Inderdaad kijk eens bij schijfbeheer of de disk er nog tussen staat en deze online is.

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
HKLM_ schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:22:
[...]

Inderdaad kijk eens bij schijfbeheer of de disk er nog tussen staat en deze online is.
Beste, bij schijfbeheer staat mijn HDD er niet bij. eergisteren moest ik gewoon mijn pc eens heropstarten en dan werkte hij, na een uur of zelfs minder werkte hij dan niet meer.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:35
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:27:
[...]

Beste, bij schijfbeheer staat mijn HDD er niet bij. eergisteren moest ik gewoon mijn pc eens heropstarten en dan werkte hij, na een uur of zelfs minder werkte hij dan niet meer.
Check dan eens in de bios of die daar nog bij staat.
Zo niet kijk dan eens of die goed is aangesloten. Luister tevens of je hem hoort spinnen hij kan ook nog defect zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 01-01-2018 21:31 ]

Cloud ☁️

• PilatuS
  • Niet online
Controleer de kabels die naar de HDD gaan en kijk of ie in de BIOS/UEFI staat. Verder kan je ook luisteren wat de HDD aan geluiden maakt bij het aanzetten van de PC. Gaat de HDD draaien ? Maakt ie vreemde geluiden ?

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:30:
Controleer de kabels die naar de HDD gaan en kijk of ie in de BIOS/UEFI staat. Verder kan je ook luisteren wat de HDD aan geluiden maakt bij het aanzetten van de PC. Gaat de HDD draaien ? Maakt ie vreemde geluiden ?
beste, ik zal zo een foto nemen van mij bios en hoe mijn hdd is aangesloten, ik zal ook eens kijken of het geluid maakt bij opstarten.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik maak dat tegenwoordig ook wel eens mee, precies zoals je beschrijft. Schijf wordt herkent bij opstarten maar soms is deze, nadat Windows 10 al uren draait, ineens niet meer beschikbaar nadat deze eerder wel als opslag is gebruikt tijdens die sessie. Ik denk dat de schijf aan het overlijden is want ik heb er eentje uit een vrij beruchte reeks en die leeft al veel langer dan ik gedacht had.

Als ik mijn PC herstart dan wordt de schijf weer gevonden en kan deze ook soms weer weken probleemloos draaien zonder datgene mee te maken wat je beschrijft.

Voor mij is er niet direct een noodzaak om de schijf te vervangen, heb de opslag niet werkelijk nodig. Was dit wel het geval dan was dit inmiddels al gebeurd.

pricewatch: Seagate Desktop HDD, 3TB

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij de foto van mijn bios -> storage en een foto van de aansluiting bij de HDD, de linkse kabel iks verbonden met de SSD en de PSU. bij het opstarten hoor ik de HDD een normaal geluid maken. https://imgur.com/a/achme

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:44:
Hierbij de foto van mijn bios -> storage en een foto van de aansluiting bij de HDD, de linkse kabel iks verbonden met de SSD en de PSU. bij het opstarten hoor ik de HDD een normaal geluid maken. https://imgur.com/a/achme
Ook een schijf uit dezelfde "beruchte" reeks zie ik.

Je kunt controleren of de laatste firmware al op je schijf staat, dat zou verbetering kunnen brengen als er verder niets met de schijf aan de hand is.

https://apps1.seagate.com/downloads/request.html

Je serienummer kan je middels de volgende tool achterhalen.

http://support.seagate.com/kbimg/utils/drivedetect.exe

Vergelijk je huidige firmware met degene die als laatste versie is verschenen voor je schijf. Is er een nieuwere dan zou je een update kunnen overwegen.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
is het serienummmer zichtbaar op de HDD zelf?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jawel, maar de tool leest het ook zo uit.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
zou ik screenshots kunnen doorsturen want ik begrijp het niet zo goed?

• Compagnon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:01:
zou ik screenshots kunnen doorsturen want ik begrijp het niet zo goed?
graag

Verwijderd

Topicstarter
https://imgur.com/a/RPBjK
de eerste drie foto's zijn met behulp van het programma en de laatste is met het serie nummer.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:27
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:27:
[...]

Beste, bij schijfbeheer staat mijn HDD er niet bij.
Ontbreekt disk 1 daar volledig?

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:08:
[...]

Ontbreekt disk 1 daar volledig?
Schijf 0 is er maar er is geen schijf 1

• jeroen3
Aangezien de tools van Seagate hem wel vinden, kun je de Diagnostic tool gebruiken van Seagate. Die staat in het lijstje in een van de screenshots.
*seatools for windows diagnostic*

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 01-01-2018 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:11:
Aangezien de tools van Seagate hem wel vinden, kun je de Diagnostic tool gebruiken van Seagate. Die staat in het lijstje in een van de screenshots.
waar vind ik deze?

• PilatuS
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:11:
Ehm... Die tool ziet een Sandisk 120GB SSD :P

• jeroen3
PilatuS schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:13:
[...]
Ehm. Die tool ziet een Sandisk 120GB SSD :P
8)7

Verwijderd

Misschien zit het probleem in Windows? Kijk eens met een live cd/usb van GParted (zie: https://gparted.org/) of je dan je HDD ziet?

• PilatuS
  • Niet online
Aangezien ie nergens gezien word maakt dat de kans dat ie defect is wel groot. Probeer nog even een andere SATA kabel en andere voedingsaansluiting, het liefst op een andere lijn. Mocht dit niet werken haal de HDD eens uit de kast en leg deze op de tafel. Dan met je oor er boven naar luisteren of ie gaat draaien en welke geluiden ie maakt, als ie nog geluiden maakt.

• jeroen3
POST ziet hem nog? Dat is er ook zo vreemd.
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:44:

• PilatuS
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:22:
POST ziet hem nog? Dat is er ook zo vreemd.
Click of death misschien. Hoe dan ook, even naar het ding luisteren is wel zo handig op dit punt.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 01-01-2018 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik hier doen? https://imgur.com/a/ST2Hr

• PilatuS
  • Niet online
Niets, want de HDD word er niet gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:14:
Misschien zit het probleem in Windows? Kijk eens met een live cd/usb van GParted (zie: https://gparted.org/) of je dan je HDD ziet?
nu krijg ik dit https://imgur.com/a/RPBjK

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:24:
[...]

Click of death misschien. Hoe dan ook, even naar het ding luisteren is wel zo handig op dit punt.
hij maakt een normaal geluid bij opstarten

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:31:
[...]

hij maakt een normaal geluid bij opstarten
Als ie netjes opspint en geen vreemde klik geluiden maakt lijkt het er op dat ie intern goed is. Dan even naar de voeding en SATA kabel kijken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er werd gevraagd om Gparted en je post screenshot van Seagate. Dat is niet hetzelfde dus mogelijk zet je ons op een verkeerd spoor.

Domme vraag; heb je de kabel naar de HDD al gecontroleerd / aangedrukt / vervangen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:33:
[...]

Als ie netjes opspint en geen vreemde klik geluiden maakt lijkt het er op dat ie intern goed is. Dan even naar de voeding en SATA kabel kijken.
is het correct dat de sata kabel met de ssd verbonden is en met de PSU

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Nee... Elke SATA kabel gaat naar het moederbord.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Je hebt 2 kabels. De SATA kabel naar het moederbord en een voedingstekker naar de PSU.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:17
Je kan proberen om de sata kabel van de ssd te wisselen met diegene van de hdd.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:36:
[...]

Je hebt 2 kabels. De SATA kabel naar het moederbord en een voedingstekker naar de PSU.
Malantur schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:37:
Je kan proberen om de sata kabel van de ssd te wisselen met diegene van de hdd.
momenteel is er een sata kabel die verbonden is met de ssd en de hdd en PSu

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:38:
[...]

momenteel is er een sata kabel die verbonden is met de ssd en de hdd en PSu
Nee.

Een SATA kabel kan je niet verbinden met de PSU.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:40:
[...]

Nee.

ik zal morgen uitgebreid een comment hieronder zetten met foto's waarin ik zal zeggen wat met wat verbonden is. ik heb momenteel geen tijd meer

• PilatuS
  • Niet online
Je foto zegt alles:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dY6VW0G.jpg

De linker kabel is de voeding. Die gaat naar de PSU en kan gebruikt worden voor meerdere HDD's en SSD's omdat ze allemaal op 1 lijn zitten. Die kabel heeft meerdere connectors.

De rechterkabel is de SATA kabel en die gaat naar het moederbord en heeft maar 2 connectors. 1tje zit in het moederbord en 1tje in de HDD. Die kabel moet je even vervangen om het te testen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:38
PilatuS schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:40:
[...]

Nee.

Het is wellicht wat krom omschreven, maar het is een "SATA power cable" en die is wel degelijk afkomstig van de PSU. Alleen wat verwarrend wanneer men het tevens heeft over "SATA data cables", wat in de meeste gevallen als gewoon SATA kabel wordt bestempeld.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:42:
[...]

ik zal morgen uitgebreid een comment hieronder zetten met foto's waarin ik zal zeggen wat met wat verbonden is. ik heb momenteel geen tijd meer
Misschien handiger om morgen de PC even naar een PC-winkel of technische vriend te brengen?

Het is erg lastig troubleshooten als je het verschil tussen de verschillende kabels in een PC niet herkent.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:45:
[...]

Misschien handiger om morgen de PC even naar een PC-winkel of technische vriend te brengen?

Het is erg lastig troubleshooten als je het verschil tussen de verschillende kabels in een PC niet herkent.
juist

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-12 21:00
@Verwijderd
Zeg eerst eens wat je probleem is: wil je je data terug die op die harddisk staat of wil je die harddisk opnieuw gaan gebruiken?
- Als je je data terug wilt die op die harddisk staat, dan ga je met de PC naar de winkel en vraag je om te kijken waaraan het ligt dat je harddisk het niet doet. Laat ze niets initialiseren/formatteren, alleen hardwarematig kijken of de harddisk aan de praat te krijgen is.
Sowieso koop je een nieuwe (externe?) harddisk erbij die minimaal even groot is.
Als je harddisk het weer doet, maak je EERST een volledige kopie van al je data naar de nieuwe harddisk.
Dan heb je in elk geval je data weer en daarna ga je door met backups maken.
- als de PC winkel je harddisk niet meer aan de praat krijgt en je toch je data terug wil hebben en je geen backup hebt van de data, ga je nadenken of je pakweg 750 Euro over hebt voor professionele datarecovery. Adressen daarvoor vind je wel op internet of op dit forum (even zoeken).
- als je harddisk weer aan de praat is en je je data weer terug hebt, post je hier de SMART-gegevens van de harddisk (ZONDER test te draaien!) en dan vertellen we je wel of de harddisk nog bruikbaar is.
Pagina: 1