Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17
Mijn vraag
Beste Tweakers, ik zit al een week met een traag netwerk waarvan ik zelf het probleem niet kan achterhalen. Het probleem lijkt zich niet voor te doen als ik een torrent via m'n Mac download. Maar inloggen op de Synology en/of Youtube films streamen gaat verschrikkelijk langzaam, tot op het punt dat er timeout foutmeldingen worden gegeven.

Hebben jullie aan de hand van onderstaande informatie toevallig wat tips over wat het misschien kan zijn, of hoe ik het probleem kan herleiden?

Ik heb trouwens de afgelopen maand geen updates gedraaid of instellingen gewijzigd in m'n systeem, het netwerk, m'n Nas of router.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Een MacBook Pro uit 2016, met een Sharkoon USB-C netwerk/USB adapter mét de laatste drivers
- Een Synology DS213j
- Een Time Capsule uit 2011
- Een 5-poort switch
- Alles is sinds het begin al met elkaar verbonden via UTP-kabeltjes. Op 'n Apple TV en PS4 na is alles voorzien van een Cat6/Gigabit netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zit op een Mac, en heb het volgende al bekeken voor zover ik er uit kwam:
  • Via Netwerkhulpprogramma heb ik gekeken of er veel fouten zitten in de verzonden pakketten. Dat was niet het geval
  • De Synology heb ik een test laten doen, en zowel het systeempje en de HD's gaven geen foutmeldingen.
  • Ik heb gekeken of het via Wifi beter werkt, maar dat bracht geen verbetering.
  • Via Google heb ik nog het een en ander getracht op te zoeken, omdat ik eerst dacht dat het aan de Synology lag. Via die weg kwam ik erachter dat je een hardware test kunt doen om te zien of er iets mis is met het apparaat.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is alle netwerkkabels lostrekken. Ik had het vermoeden dat dat het niet ging oplossen omdat de problemen zich ook voordoen via Wifi. Ook de laptop van m'n vriendin leverde dezelfde problemen op, en via de Apple TV een TV show streamen vanaf de Synology levert een merkbare vertraging op. Ik ben dus een beetje ten einde raad waar ik nog naar kan zoeken! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toevallig geen Essent HUB in je netwerk? Die schijnen de boel ook enorm te vertragen, zonder duidelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
IPTV wat over de switch loopt? (IGMP Snooping).

Wat gebeurt er als je de switch even buitenspel laat en je MacBook en Synology rechtstreeks op de Time Capsule aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Nee @sypie, die heb ik hier gelukkig niet staan :)

@ThinkPad:
De MacBook en Synology staan als enige direct op de Time Capsule aangesloten. De 3e (en laatste) netwerkaansluiting op de Time Capsule gaat naar de switch... daarop heb ik alleen de minder belangrijke apparaten aangesloten (de Apple TV en de PS4).

Ik wilde juist om de snelheid er in te houden de Synology en de MacBook een zo snel mogelijke verbinding geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

- Welke internetprovider heb je?
- Maak je gebruik van IPTV?
- is de Time Capsule ingesteld als router of als access point (staat "routermodus" op "Uitgeschakeld (brugmodus)" of op "DHCP en NAT" in de Airport Utility).
- Heb je nog een router/modem van je internetprovider staan? Zo ja, wat voor type router/modem is dit?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@donny007
- Ik heb SKP (een lokale Kabel provider in Pijnacker)
- Ik heb digitale TV wat in een 3-in-1 pakket zit bij deze provider
- De Time Capsule is ingesteld als Router met "DHCP en NAT" inderdaad aangevinkt
- Van de provider is er inderdaad een modem aanwezig, een Cisco 3940 modem. Hier is wifi uitgezet en verder staat alles op de standaard instellingen.

Alle bovenstaande punten staan trouwens al hetzelfde sinds ik hier woon (nu ongeveer anderhalf jaar), en zijn in de afgelopen tijd niet gewijzigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:06

Osxy

Holy crap on a cracker

Mogelijk een inkoppertje maar soms zijn het de simpele dingen.

1. Synology al keer volledig geherstart?
2. Een andere apparaat dan je Mac een file laten binnenhalen van de Synology

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik ben ondertussen ook nog even bezig geweest en heb de modem en de router in z'n geheel gereset naar de fabriekswaarden. Ik ben nu weer bezig met het uitvogelen waarom Synology nu helemaal geen verbinding meer maakt, ook niet via de Synology Assistant, maar dat wordt even een klusje voor morgen.

Het zijn in ieder geval niet de modem of router die kuren hebben, want dat werkte na een beetje vogelen weer prima :)

Oh, en ik heb ook de reset-knop van de Synology 10 seconden ingedrukt om o.a. de netwerksettings weer terug te zetten naar fabriekswaarden... en weer geen succes helaas. Ik begin 't toch vreemd te vinden dat die Synology maar zo eindeloos langzaam blijft 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Kapotlood op 01-01-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kapotlood schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:33:
... Ik begin 't toch vreemd te vinden dat die Synology maar zo eindeloos langzaam blijft 8)7
Al eens in de log file van die synology gekeken?
Misschien issie een raidset aan het rebuilden of staatie wanhopig sectors te realloceren op een kaduke disk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Als ik dat zou kunnen had ik 't graag gedaan @Brahiewahiewa, maar het inloggen duurt al 30+ minuten nu, en het doorklikken van één venster geeft in 9/10 gevallen foutmeldingen. Wat ik nog wel weet is dat ik van de week een log-mailtje kreeg (had ik ingesteld als controle op de HD's), maar die gaf aan dat er geen foute sectoren waren en dat het systeem prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Inloggen via SSH?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 20:40

ongekend41

Division Brabant

Kapotlood schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:46:
@donny007
- Ik heb SKP (een lokale Kabel provider in Pijnacker)
- Ik heb digitale TV wat in een 3-in-1 pakket zit bij deze provider
- De Time Capsule is ingesteld als Router met "DHCP en NAT" inderdaad aangevinkt
- Van de provider is er inderdaad een modem aanwezig, een Cisco 3940 modem. Hier is wifi uitgezet en verder staat alles op de standaard instellingen.

Alle bovenstaande punten staan trouwens al hetzelfde sinds ik hier woon (nu ongeveer anderhalf jaar), en zijn in de afgelopen tijd niet gewijzigd :)
Die Cisco is afaik een modem+router dus alles achter de TC heeft dubbel nat en dhcp. Dat kán het probleem zijn maar kan worden uitgesloten wanneer je de TC in AP-mode (zonder nat/dhcp) zet en de problemen blijven.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:28
Als er twee dhcp servers zijn die IP adressen in dezelfde range uitgeven kan dat problemen geven. In welke ranges geven de Cisco modem/router en Time Capsule IP adressen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zoals ik het nu heb ingesteld wordt de Cisco alleen gebruikt als bridge. Ik heb wifi en DHCP modus in de modem zelf helemaal uitgezet, en de Time Capsule als router die verder alles regelt :) Toen ik de modem net had kreeg ik inderdaad die "u gebruikt dubbele NAT" meldingen, maar daar kwam ik gelukkig wel snel achter.

M'n Time Capsule geeft daar netjes een melding van, wat hij ook na het resetten van de modem en router (na het instellen van de modem in bridge-modus) niet deed.

Ik kreeg het gisternacht nog wel voor elkaar om Opslagbeheer te bekijken op de Synology, maar zowel opslagbeheer als het integriteits-vinkje in de menubalk van DSM gaven allebei groen licht (en geen enkele foutmelding). Kan het zijn dat de Synology niet alle HD-fouten of problemen kan zien?

In dat licht: kun je een Synology-geformatteerde HD, lezen in Windows of OSX eigenlijk? Ik kan wel een extern kastje halen voor die schijf namelijk, maar weet niet of deze direct aan te sluiten zijn op je PC/Mac om de data er ook eventueel nog af te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
Misschien ten overvloede, maar een switch kan ook kapot gaan ...
Hier ooit een Netgear die de boel opmerkelijk vertraagde.
Vervangen hiervan loste de boel gelukkig op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:44
Wanneer je direct je macbook via ethernet aan je cisco modem hangt, haal je dan wel voldoende snelheid om youtube te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Zat ik ook aan te denken @FreshMaker, maar zowel de MacBook als de Synology hangen direct aan de router... dan zou de switch (die anderhalf jaar oud is) niet zo'n probleem moeten geven toch?

@Emperor_: Dat heb ik gisteravond nog even bekeken omdat ik de modem wilde resetten, maar dat werkte gewoon prima. Ik kwam er ook achter dat als ik een andere browser gebruik (Opera bijvoorbeeld), dat Youtube een stuk beter werkt. Ik ben het langzame streamen daarom maar even los gaan zien van het Synology probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
De switch is onderdeel van het netwerk, dus ondanks dat die niet in de directe routing zou zitten, kan die wel invloed uitoefenen ( foutieve broadcasts, vertragingen )

In mijn netwerk zat hij ook niet rechtstreeks in de keten, maar ondanks dat ik de NAS aansprak met de PC, knipperden de lampjes wel ( simpelweg gesteld )

edit :
De synology pas geupdate ?
De 212j hier werkt prima, als je hem 'zijn' dingetjes zelf laat doen
De webinterface en filestation zijn amper bruikbaar geworden sinds de V6 er op staat.

De mijne staat nu in de meterkast en is een backup/tussenstation geworden voor online webdav van Stack ;)

[ Voor 31% gewijzigd door FreshMaker op 02-01-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, dan zal ik dat vanavond nog even nakijken @FreshMaker, als het misschien tóch de switch is is dat makkelijk opgelost ten slotte.

Ik wilde sinds de problemen de Synology nog updaten, maar daar kreeg ik alleen maar foutmeldingen op en lukte niet. Voor de problemen was de DS213j wel wat trager (hij is ten slotte wat ouder), maar hij werkte inderdaad prima voor wat hij moest doen... als ik deze problemen niet zou hebben had ie nog makkelijk een jaartje of 2 mee gekunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
De hdd kan je wel uitlezen, ( misschien zelfs via de commandprompt van MACos )
https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

Ik doe dat wel eens via een livecd van Ubuntu

Maar de NAS zelf zou gewoon te gebruiken moeten zijn, alleen is de directe toegang ( de GUI apgina's ) wat langzaam.
SMB en NFS gaan gewoon prima, mijn mediaplayers werken zonder stotteren, en ook ftp van buitenaf hoor ik geen klachten ( al is dat 'maar' 4MB upload )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Klopt inderdaad... voorheen kon ik 'm gewoon via SMB en via de webinterface bereiken, en was er allemaal prima mee te werken. Ook het streamen naar m'n Apple TV 4 ging allemaal perfect. Wat betreft het apparaat en de CPU e.d. is het eigenlijk allemaal gewoon nog goed, maar érgens zit een probleem waardoor het nu niet meer te gebruiken is.

Inloggen duurde vanochtend bijvoorbeeld ±30 minuten voordat ik het opgaf. Via Synology Assistant de DS213j proberen te vinden leverde "niet verbonden" meldingen op of simpelweg een foutmelding dat er niets gevonden is. Via SMB verbinding maken? Dat werkt pertinent niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:32
Ipv willekeurige acties te gaan doen op goed geluk, ga eens aan de slag met WireShark.
Deze tool geeft al een aardig beeld wat er gaande is op het netwerk en met een beetje geluk kun je hiermee de oorzaak achterhalen.

Laat het eens een seconde of 10 draaien en post het resultaat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, bedankt voor de tip @Bas.! Ik zit nu bij een klant, maar ga dat vanavond eens proberen... en ze hebben een Mac app ook zie ik, dus da's makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Mickey77

Allround ICT-er

Zoals je op mijn avatar kunt zien woon ik in een bos. Als er bij mij iets langzaam loopt, dan ga ik de kabel checken. We hebben hier op zolder een flink aantal extra bewoners die graag aan grijze netwerkkabels knagen... dan loopt de snelheid beneden aardig terug.

Wellicht woon jij in een knaagdiervrij huis, maar als een kabel een knik heeft, zou het kunnen dat een deel van de data pakketjes wordt vernaggeld. Dus ik zou ook eens kijken of een andere kabel helpt (hoeft niet door de muur maar kun je ook even tijdelijk door de gang leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Muizen hebben we hier ook wel (een klein beetje)... ik woon niet al te ver van kassen en weilanden, in een jaren '80 huis met buren die kippen houden :) Maar die komen niet in de woonkamer en zitten alleen op zolder en in de tuin. Kabels heb ik ook wel nagekeken door een paar andere kabels te testen tussen de Synology en de router, maar dat leverde eigenlijk geen winst op helaas.

p.s.: ook omdat ik het probleem via wifi heb denk ik niet dat het aan het bekabelde netwerk ligt, maar eerder iets in/op/aan/via de Synology (al dan niet het apparaat of de switch).

[ Voor 19% gewijzigd door Kapotlood op 02-01-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bas. schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:00:
Laat het eens een seconde of 10 draaien en post het resultaat eens.
Ik heb Wireshark even laten draaien, maar die gegevens gaan m'n pet te boven :)

Ik heb 'm maar even als TXT file bewaard... is dat wat je graag wilde zien?
https://www.dropbox.com/s...20capture%20file.txt?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:32
Zo! Daar is een flinke broadcast storm gaande.

Je netwerk communiceert op basis van MAC-adressen van je netwerkapparatuur. Wireshark vist al die info op. Een FF-FF-FF-FF-FF-FF destination adres betekent dat er data naar elk apparaat in je netwerk gestuurd wordt.

Zie je continu een zelfde source MAC-adres verschijnen bij de broadcasts? (FF-jes) Of zijn het verschillende apparaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
Waarom bouw je je netwerk niet stap voor stap opnieuw op, om te bepalen wie of wat de oorzaak is?
Eerst snelheid testen met Cisco - Time Capsule - MacBook, vervolgens de andere componenten één voor één toevoegen en kijken wat de snelheid doet.

Het lijkt erop dat niet je netwerk, maar je Syno het probleem is. Die heeft zich misschien in een update verslikt.
Je kan de Syno resetten, en de besturingssoftware opnieuw installeren, met behoud van je data.
Kijk hier voor details

[ Voor 24% gewijzigd door Masimo op 02-01-2018 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Masimo, zo'n soft reset van o.a. het admin wachtwoord en de netwerkinstellingen had ik al eens gedaan, maar dat heeft helaas niets opgelost. Maar bedankt voor de tip :)

En verder werkt alles in het netwerk perfect: zowel de apparaten die direct op de router aangesloten zitten als de apparaten die aan de switch hangen. De enige die nog niet meewerkt is de Synology.

@Bas., dat is vreemd... als ik 't exporteer als TXT-bestand zie ik die FF'jes ook, maar in Wireshark zelf kan ik die nergens terugvinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Kapotlood op 02-01-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
Je moet misschien een stapje verder gaan dan de "softreset", namelijk het opnieuw installeren van het besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk het ook... ik krijg morgen de USB behuizing binnen zodat ik nog kan kijken of de HD's niet kapot zijn (en om wat data te kunnen kopieren). Als ik weet of ik die data kan kopiëren, of niet natuurlijk, dan kan ik daarna gelijk kijken of en hoe ik het systeem terug kan zetten naar de fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Haal eerst eens alles uit je netwerk wat je niet nodig hebt om met je MBP te surfen, en sluit dan alles stap per stap terug aan.

Ik heb wel nog geen verklaring waarom downloaden wel goed gaat en de rest zo moeizaam.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
Op hoeveel staat je "maximum number of connections" in je torrent client?

Misschien even verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh sorry, ik denk dat ik daar niet helemaal duidelijk in ben geweest. Het downloaden vanaf m'n eigen computer via een torrent app werkt goed, niet het downloaden (of welke andere handeling dan ook) vanaf de Synology. Dus eigenlijk alles wat je op 'n netwerk kunt doen (browsen, streamen, downloaden, etc.) werkt naar behoren... alleen de Synology doet eigenlijk niets meer, terwijl het laatste wat ik kon zien via de web interface is dat hij totaal geen foutmeldingen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
Kapotlood schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:58:
Oh sorry, ik denk dat ik daar niet helemaal duidelijk in ben geweest. Het downloaden vanaf m'n eigen computer via een torrent app werkt goed, niet het downloaden (of welke andere handeling dan ook) vanaf de Synology. Dus eigenlijk alles wat je op 'n netwerk kunt doen (browsen, streamen, downloaden, etc.) werkt naar behoren... alleen de Synology doet eigenlijk niets meer, terwijl het laatste wat ik kon zien via de web interface is dat hij totaal geen foutmeldingen gaf.
Nee excuus, je was duidelijk. Ik lag te slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Nou, net de modem, router én Synology compleet gewist zodat bij alledrie de fabrieksinstellingen terug gezet zijn. Ik heb ook alle overige apparaten van de router gehaald zodat ik alleen de Synology en de modem op de router er aan heb hangen.

In de eerste instantie kon ik via de Synology Assistant de Synology vinden en de installatie van een schoon systeem starten, maar daarna kreeg ik weer dezelfde "unable to connect" foutmeldingen, time-out foutmeldingen e.d. Nu, na een keer of 7 proberen, lijkt de geheugentest die voorheen dezelfde foutmeldingen gaf, eindelijk z'n test uit te voeren... ik ben benieuwd of en wat daar uit gaat komen, maar dikke kans dat het de problemen niet gaat oplossen.

Ik heb ook maar een ticket bij Synology geopend in de hoop dat ze me of kunnen helpen, of in ieder geval kunnen bevestigen wat ik vermoed: dat mijn DS213j overleden is. Als ik maar íéts zeker weet zodat ik het kan oplossen, dan ben ik al tevreden.

Bedankt voor alle tips en hulp in ieder geval allemaal! Er zat helaas geen verlossend antwoord tussen, maar ik ben in ieder geval een paar stappen verder gekomen... ook al was het niet in de richting die ik hoopte ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kapotlood op 03-01-2018 21:30 ]

Pagina: 1