Op donderdag 12 juli 2001 12:01 schreef arjo_kamp het volgende:
Mensen,
Ik zoek een digitale camera rond bovenstaand bedrag.
Wat ik graag zou willen hebben:
een camera

2,1 mpixeltjes
zo'n schermpje op de camera zelf (vrij std. volgens mij)
usb aansluiting voor pc (evt. ir)
bij die prijs moet alles inzitten, dus goed mem kaartje, oplader, batterijen, kabel je weet wel.
Nou heb ik ff gekeken op dpreview.com (voordat iedereen dit gaat schreeuwen)
maar ik kan momenteel niet comparen en een paar vraagjes daar nog over
wat betekent:
ccd type
ik weet het verschil niet...
zoom wide, zoom tele?
Zoom wide wil zeggen 'groothoek-opname' oftewel dat geeft aan hoe breed je een opname kan maken (breed gezichtsveld op de foto). Zoom tele (tele = ver) wil dus zeggen hoe sterk je iets in de verte dichterbij kan halen. 3x tele wil zeggen dat je iets ten opzichte van wide, de handel 3x vergroot op je schermpje/foto kan krijgen; gewoon 'dichterbij halen' dus
min shooter-max shooter
Minimale en maximale sluitertijden. Wil je opnamen maken van gewoon mensen, dan is 1/60 seconde goed. Wil je opnamen maken van snel bewegende dingen, dan krijg je op een gegeven moment wazig/bewogen beeld. Dan moet je met kleinere sluitertijden gaan werken (bijv. 1/100 seconde).
Wil je 's nachts opnamen kunnen maken (met statief), dan kan je ervoor kiezen om de maximale sluitertijd te nemen... bijvoorbeeld 3 seconden. Dan wordt een opname gemaakt gedurende 3 seconden. Gevolg is dat er meer licht op de CCD valt, waardoor de foto dus helderder wordt.
appertiur priority?
Apperature bedoel je... mgoed.. dat is de diafragmaopening. priority wil zeggen dat je een voorkeur kan geven. kleine diafragmaopening betekent dat je meer scherptediepte hebt (bijvoorbeeld tussen 2 meter en 10 meter afstand is alles scherp), terwijl je 'onderwerp' op 5 meter afstand staat. Kies je een grote diafragma-opening, dan is alleen je 'onderwerp' op 5 meter afstand scherp, maar alles op 10 meter niet en ook op 2 meter niet. Alleen de dingen die op ongeveer dezelfde afstand als het 'onderwerp' staan, zijn dan scherp.
shutter priority?
Priority heb ik je uitgelegd
Shutter is de sluitertijd. Als je bijvoorbeeld ervoor kiest om een kleine diafragmaopening te nemen (veel scherptediepte), dan komt er dus minder licht op het ccd dan met een grote diafragma-opening. Om de boel niet onderbelicht te krijgen, kan je dan de sluitertijd groter maken, waardoor er gedurende een langere tijd licht op het ccd valt.
Andere toepassing staat dus ook al beschreven met die bewogen/wazige foto's.
Misschien wil je juist bij een foto-opname juist beweging laten zien, en kies je ervoor om bijvoorbeeld een relatief lange sluitertijd te nemen. Iemand die een sprintje trekt, wordt dan dus wat wazig.....