Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 09:55
Van de Belastingdienst heb ik een brief ontvangen dat ik een voorlopige teruggave ontvang van €2.355
Als ik zelf ga rekenen kom ik uit op ongeveer €4.800. Het dubbele.

Als ik de tool invul bij de belastingdienst kom ik daar uit op een teruggave van €2.400.

Is dat dan het bedrag naast de eerder door hun geschreven €2.355 of is het in plaats van de €2.355? Er staat mij van vorig jaar iets bij dat het naast elkaar is. Ik weet het alleen niet meer zeker |:(

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De informatie die je geeft is wel wat summier.

Als er inderdaad een verschil van 2400 Euro is, zal er ongetwijfeld iets veranderd zijn in jouw situatie afgelopen jaar. Ben je meer gaan verdienen? Zijn aftrekposten verlaagd door de overheid? Heb je zaken afgelost?

Het voordeel is; een voorlopige (!!) teruggaaf is een voorlopige berekening. Het kan zomaar zijn dat de fiscus inderdaad jouw 2355 Euro wil gaan teruggeven maar als alle "data" binnen is, kan dat nog naar boven of naar beneden worden bijgesteld.

Het fijne is dat ze morgen weer open zijn dus mogelijk kan je ze dan even bellen; ik denk dat dat aanzienlijk sneller een antwoord oplevert dan dat we hier "uitvoerig" exacte bedragen gaan vragen van jou die je misschien helemaal niet wil posten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Natuurlijk zijn er morgen weer andere bronnen beschikbaar...maar dat is vrijwel altijd het geval. Er zijn vast kenners die het antwoord wel weten.

Komt er een nieuw totaal bedrag uit de tool rollen. Of alleen het verschil ten opzichte van de reeds gemaakte voorlopige aanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik heb dat een aantal jaren terug ook gehad, dat die voorlopige berekening de plank volledig missloeg. Uiteindelijk was het bedrag dat ik terugkreeg wel het juiste. Ik zou nu vooral even afwachten, want het is en blijft een voorlopige berekening, wat slechts een indicatie is en op papier geen nut dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Dit heeft niks in WVB te zoeken. Tikje naar PFSL.

Maar we kunnen hier niet zoveel betekenen voor je met de informatie die je geeft. De VT is een bedrag X. De rekentool geeft X. Alleen jij komt op Y. Zoek de verschillen in de berekening zou ik zeggen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het antwoord is volgens mij simpel. Iedere nieuwe berekening is een volledige berekening. Het is nagenoeg onmogelijk rekening te houden met voorgaande berekeningen. Dus op basis van je verhaal heb je vooralsnog recht op dat bedrag.

Wel kan het zijn dat de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet erbij zit, omdat je niet (meer?) de minst verdienende bent bij fiscaal partnerschap. Echter dat is een pure gok (ligt rond het ontbrekende bedrag) en het kan in veel zaken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:11
In navolging op het bovenstaande, hoe hoog is het geschatte/opgegeven inkomen? Je kunt namelijk niet meer terug krijgen dan (fictief) afgedragen wordt..
Edit: Wat Devil zegt :Y
+ de aftrekpost die overblijft (en niet volledig verrekend kan worden), wordt dan doorgeschoven naar de toekomst: zie restant persoonsgebonden aftrek op de site van de bd voor meer info.

[ Voor 41% gewijzigd door Saumaran op 02-01-2018 01:33 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Saumaran schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:33:
In navolging op het bovenstaande, hoe hoog is het geschatte/opgegeven inkomen? Je kunt namelijk niet meer terug krijgen dan (fictief) afgedragen wordt..
Hoezo niet?

Als ik 30K verdien maar door andere omstandigheden een hypotheek van 2 miljoen heb tegen 7% rente, krijg ik wel meer terug dan wat er (fictief) afgedragen wordt op het inkomen.

Of ik begrijp je verkeerd??

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

PLAE schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:28:
Van de Belastingdienst heb ik een brief ontvangen dat ik een voorlopige teruggave ontvang van €2.355
Als ik zelf ga rekenen kom ik uit op ongeveer €4.800. Het dubbele.

Als ik de tool invul bij de belastingdienst kom ik daar uit op een teruggave van €2.400.
De tool van de belastingdienst is in de regel erg betrouwbaar. Hoe reken je zelf dan? Ik zou eerder uitgaan van de BD dan een eigen berekening. Zeker aangezien ze in 2 gevallen op bijna hetzelfde bedrag uitkomen. Weet je zeker dat je alle informatie ingevoerd hebt?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

MAX3400 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Hoezo niet?

Als ik 30K verdien maar door andere omstandigheden een hypotheek van 2 miljoen heb tegen 7% rente, krijg ik wel meer terug dan wat er (fictief) afgedragen wordt op het inkomen.

Het is een aftrekpost, dus je betaalde rente wordt afgetrokken van je inkomen en over dit nieuwe inkomen wordt de belasting opnieuw berekend. Over 30k inkomen betaal je ongeveer 6000 euro belasting. Over een negatief inkomen (30k - 140k = -110k) betaal je 0 euro belasting. Het verschil is 6000 en dat krijg je terug. Je krijgt dus nooit meer terug dan wat je anders aan belasting betaald zou hebben.

En om het compleet (en ingewikkelder) te maken, in 2018 moet je ook nog eerst 30k eigenwoningforfait optellen bij je inkomen er vanuitgaande dat je woning ook een WOZ waarde van 2 miljoen heeft. Maar het eindresultaat is nog steeds dat je precies terugkrijgt wat je betaald.

[ Voor 15% gewijzigd door Devil op 02-01-2018 01:33 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:39
Kan het zijn dat je eerder kinderkorting kreeg, maar dat nu al je kinderen > 12 zijn? Dan heb je geen recht meer op de kinderkorting. Vraag me niet waarom onze eeuwig wijze overheid juist de kinderkorting laat stoppen als je kinderen pas echt geld gaan kosten, maar het is nu eenmaal zo. De tool van de belastingdienst zit er meestal niet naast. Het scheelt mij vanaf dit jaar ook 200 euro netto per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 01:46:
Kan het zijn dat je eerder kinderkorting kreeg, maar dat nu al je kinderen > 12 zijn? Dan heb je geen recht meer op de kinderkorting. Vraag me niet waarom onze eeuwig wijze overheid juist de kinderkorting laat stoppen als je kinderen pas echt geld gaan kosten, maar het is nu eenmaal zo. De tool van de belastingdienst zit er meestal niet naast. Het scheelt mij vanaf dit jaar ook 200 euro netto per maand.
Omdat het een specifieke korting is om werken in combinatie met jonge kinderen te stimuleren.
Met een kind van 12 kun je prima fulltime werken en het verschil dus weer zelf erbij werken.
De regeling is best duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

PhilipsFan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 01:46:
Ik heb een maandelijkse rekening van het KDV die hoger is dan mijn hypotheek die het met je oneens is.
Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat een kind van 12 meer kost dan een minimumloon.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:40
PLAE schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:28:
Is dat dan het bedrag naast de eerder door hun geschreven €2.355 of is het in plaats van de €2.355? Er staat mij van vorig jaar iets bij dat het naast elkaar is. Ik weet het alleen niet meer zeker |:(
Het is niet en-en. Een nieuwe berekening is gewoon wat je gaat krijgen. Bij een voorlopige berekening is er volgens mij ook een veld waar je in kan vullen wat je al terug hebt gehad. Als je daar je 2355 heb ingevuld en je krijgt nog 2400 terug, dan zit je weer op je geschatte bedrag. Staat daar 0 en krijg je 2400 terug, dan is dat wat je ongeveer gaat krijgen en zal je zelf (eventueel samen met de BD) moeten zoeken naar waar het verschil vandaan komt.
Devil schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 01:24:
En om het compleet (en ingewikkelder) te maken, in 2018 moet je ook nog eerst 30k eigenwoningforfait optellen bij je inkomen er vanuitgaande dat je woning ook een WOZ waarde van 2 miljoen heeft. Maar het eindresultaat is nog steeds dat je precies terugkrijgt wat je betaald.
Vanaf 2018 wordt dat bedrag toch langzaam opgebouwd en niet gelijk 100%? Heb ik dat zelf verkeerd begrepen of zit ik met een andere regeling in mijn hoofd die ook wordt aangepast? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
In mijn geval is de belastingdienst altijd wat ruimhartiger, ik krijg standaard bij de voorlopige teruggaaf te veel, dit moet ik al 4 jaar achterelkaar zelf in januari aanpassen om niet terug te hoeven betalen. Ze weten zelf ook niet wat er mis gaat.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
TheBrut3 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:00:
...
Vanaf 2018 wordt dat bedrag toch langzaam opgebouwd en niet gelijk 100%? Heb ik dat zelf verkeerd begrepen of zit ik met een andere regeling in mijn hoofd die ook wordt aangepast? :+
Nee. Voorheen was het zo dat wanneer je EWF hoger was dan de hypotheekrenteaftrek, je een extra aftrekpost kreeg ter grootte van dat bedrag. Oftewel, over je box I-huis hoefde je effectief nooit belasting te betalen. Die extra aftrekpost wordt nu in 30 jaar afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gokje: aftrekpost is die 4800 en die 2300 is wat je dan terug gaat krijgen?
Ik zie wel vaker de misvatting dat je een aftrekpost volledig gaat terugkrijgen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Zojuist gebeld met de fiscus. Ze kwam er niet helemaal uit. In theorie is het een vraag die je zou moeten kunnen beantwoorden zonder welke gegevens dan ook te hebben.

Uiteindelijk trok ze de conclusie dat de uitkomst van de berekening op de site apart staat van het bedrag in je voorlopige aanslag. Ik ga per maand 2 aparte boekingen ontvangen gaf ze aan.

Maar het klonk zij twijfelend dat ik het eerst moet zien.

Edit:
Het is niet en-en. Een nieuwe berekening is gewoon wat je gaat krijgen. Bij een voorlopige berekening is er volgens mij ook een veld waar je in kan vullen wat je al terug hebt gehad. Als je daar je 2355 heb ingevuld en je krijgt nog 2400 terug, dan zit je weer op je geschatte bedrag. Staat daar 0 en krijg je 2400 terug, dan is dat wat je ongeveer gaat krijgen en zal je zelf (eventueel samen met de BD) moeten zoeken naar waar het verschil vandaan komt.
Goed idee! Ik heb dat stukje weggehaald en nu krijg ik idd ongeveer 5k.

Antwoord op de vraag: Het is dus wel en-en als je je voorlopige aangifte opneemt in het online formulier. Het nieuwe bedrag dat verschijnt komt dan naast van de eerder per brief ontvangen voorlopige aanslag.

Mooi verbeteridee voor de fiscus denk ik om dit iets duidelijker aan te geven. En die vrouw van de belastingtelefoon had uiteindelijk gelijk.

[ Voor 53% gewijzigd door PLAE op 02-01-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ach, het is een blijft een voorlopige aanslag.
Ik begrijp nooit zo goed al die ophef!

Ik krijg liever nu 2.300 euro te weinig terug, dan dat ik eind van het jaar 2.300 euro moet terugbetalen, omdat ik die onterecht heb ontvangen.

Maargoed, gelukkig zit ik in de "luxe positie" dat ik alle lasten zonder toeslagen kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Zit gelukkig in dezelfde positie. Maar als ik daar recht op heb, heb ik liever maandelijks €200 erbij waarmee ik kan doen wat ik wil, dan volgend jaar zomer. Nog vervelender vindt ik het als ik een financiële denkfout lijkt te maken. Dan zoek ik het ook liever direct uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een paar aannames:

- Je betaalt maandelijks 750 euro rente. Dat is dan dus 9000 euro per jaar.
- Je huis heeft een WOZ waarde van 250.000 euro.
- Een groot deel van je belastbaar inkomen wordt belast met 40,85%.

Dit zou je voor de HRA opleveren: 3.677 euro per jaar.
Maar je krijgt ook nog een "bijtelling" van je eigenwoningforfait: 1.750 euro. Hierover betaal je dan dus 715 euro extra belasting.

In dit geval zou je VT (enkel gebaseerd op het hebben van dat huis) ongeveer 2960 per jaar. Maar als je bijvoorbeeld Combinatiekorting krijgt, dan zal je VT wellicht zelfs nog hoger uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
PLAE schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:04:
Ik ga per maand 2 aparte boekingen ontvangen gaf ze aan.
Als het goed is niet... Heb je een fiscaal partner? Dan kun je wel allebei VT krijgen, maar is nog steeds één per persoon. Als je een nieuwe berekening indient (met DigiD accordeert) dan vervallen alle voorgaande berekeningen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
MAX3400 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Hoezo niet?

1 van de belangrijkste regels in de fiscaliteit is dat je nooit meer kan terugkrijgen van de overheid dan dat je aan belastingen betaald hebt!

In België is dit 1 van de redenen waarom soms pensioensparen niet interessant is voor mensen met een laag inkomen. Als je maar evenveel verdient als de belastingvrije som, mag je nog zoveel onkosten aangeven als je wil, je krijg 0.0€ van de overheid terug.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Dat is in Nederland niet anders.
Pagina: 1