Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rdebruijn
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 31-07 13:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc van mijn schoonvader is circa 10 jaar oud en begint steeds vaker kuren te krijgen (o.a. niet meer ondersteunde drivers). Hij gebruikt zijn pc dagelijks, voornamelijk voor onderzoek naar stambomen en de uitwerking daarvan (tekstverwerken). Daarbij maakt hij ook veelvuldig gebruik van afbeeldingen (o.a. gescande bidprentjes), maar die verwerkt hij per stuk.
Daarnaast wordt de pc gebruikt voor andere lichte werkzaamheden (foto's kijken, surfen, etc).

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten mogen circa 400-500 euro zijn voor alle componenten samen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De huidige harde schijf is op zich nog prima in orde en hoeft niet vervangen te worden. Ik zou wel het besturingssysteem (Windows 10) en programmatuur op een nieuwe SSD plaatsen ivm snelheid en de huidige schijf enkel gebruiken voor data.
De huidige pc beschikt over een videokaart, maar gezien het daadwerkelijke gebruik lijkt mij dat nu niet nodig. Verder zal het huidige beeldscherm mogelijk nog vervangen worden, maar dat valt buiten de huidige vraagstelling.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment heb ik zelf de volgende configuratie bedacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4620 Boxed€ 99,-€ 99,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master Silencio 352€ 56,39€ 56,39
1Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 86,95€ 86,95
1LG GH24NSD1 Zwart€ 12,77€ 12,77
1be quiet! System Power 8 400W€ 41,59€ 41,59
1Samsung 850 EVO 250GB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,55

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc staat op de werkkamer, maar enigszins stil is wel wenselijk. Verder moet de pc in een kastje passen van 25 breed x 43 hoog

Ga je overklokken?
Gezien het gebruik zal dat niet nodig zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Gezien mijn beperkte ervaring met het bouwen van pc's (slechts éénmaal eerder) zou ik graag willen weten of de door mij gekozen configuratie ook daadwerkelijk zou werken (lijkt van wel obv support documenten van de componenten) en of jullie wellicht verbetermogelijkheden zien binnen het budget.

• steff85
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 24-08 21:51
Dat moederbord werkt als de BIOS geupdate is om jouw Kaby Lake processor te ondersteunen. Voor de rest zie ik geen knelpunt. De processor lijkt niet de beste prijs-prestatie (bijv tov G4560) te hebben maar dat is marginaal.

Omdat er geen krachtige videokaart nodig is, lijkt zelfs een laptop te kunnen volstaan. Misschien is deze zelfs al aanwezig?

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:41

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik weet niet of je een hdd van 10 jaar oud moet willen meenemen. Heb je er al een sectorscan op gedaan?
Verder kan je denk ik besparen op de processor.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23-08 14:48

P_Tingen

omdat het KAN

Sommige onderdelen kunnen inderdaad best iets minder. Als je schoonvader nu een pc van tien jaar heeft met hdd gaat hij echt geen verschil merken tussen de snelste en de één na snelste pentium. Ik denk zelfs dat hij met een Celeron van de helft van het geld ook wel uit de voeten kan, maar dat is een keuze die ik aan jou laat. Als budget niet persé een probleem is, is dit een prima build.

Mogelijke alternatieven zitten bv op Crucial ssd (iets meer opslag), iets goedkoper geheugen en evt iets lichtere voeding. Of - in verband met afmetingen - eventueel een NUC / Brixx.

Die schijf van 10 jaar oud zou ik wel eens kritisch bekijken. En backuppen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• rdebruijn
Bedankt voor alle snelle reacties.

Op basis van jullie input heb ik de processor een stapje verlaagd (Pentium G4560), het intern geheugen aangepast naar een iets goedkopere versie, de SSD gewijzigd (Kingston SUV400S37) aangezien 120 Gb ruim voldoende is voor mijn schoonvader en tot slot de voeding naar 300W teruggebracht.

Ik zal de huidige HDD nog eens testen en met hem overleggen of hij een nieuwe wil (de kosten zijn vrij beperkt zie ik al).

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 25-08 14:07
De oude HDD werkt waarschijnlijk met PATA ipv SATA dus of je hem aan kan sluiten is maar de vraag.
Die biosupdate kun je desnoods gewoon even aanvragen bij de winkel waar je hem bestelt. Kost vaak maar 20 euro op zijn duurst.

pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

Verder zou je dus eventueel deze kunnen overwegen vanwege de betere value
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

Verder is deze behuizing een stuk fijner om mee te werken (kabels wegwerken is in de silencio toch een gedoe zeg), een stuk beter gebouwd en misschien zelfs stiller
pricewatch: Fractal Design Define Mini C dus tenzij meneer de ingebouwde cardreader van de silencio nodig heeft, zou ik die kiezen.

Verder heeft dit moederbord een veel betere netwerkcontroller. Jouw keuze is niet slecht en vrij logisch mbt geld, maar Realtek netwerkcontrollers hebben nog wel eens een "memory leak." Dan wordt je ram volgepropt door de driver/software van je netwerkkaart vanwege een bug. Verder heeft dit budget bordje de meest gebruikte "high end" netwerk kaart op de markt.
pricewatch: MSI H110M ECO

youridv1 wijzigde deze reactie 01-01-2018 22:15 (116%)

i7 6700K @ 4.7GHz | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury 2400MT/s | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming @ 2075MHz Core 11GHz Memory | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | 3TB WD Blue | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23-08 14:48

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
rdebruijn schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:59:
... de SSD gewijzigd (Kingston SUV400S37) aangezien 120 Gb ruim voldoende is voor mijn schoonvader ...
Ik zou wel voorzichtig zijn met 120Gb. Het kan voldoende zijn maar dan moet hij zo ongeveer niks aan applicaties gebruiken. Nou ja, dat is een beetje overdreven, maar Windows wil nog best wel groeien in de loop der tijd. Op mijn eigen systeem neemt Windows 20Gb in, de gebruikersmap 22Gb en de program files map 22Gb. Dat is samen dan al meer dan de helft van je schijf. Bij een update van Windows (2x per jaar) heb je aardig wat vrije ruimte nodig. Tel daarbij op dat een ssd traag wordt als hij bijna vol zit en het houdt niet over.

Als je schoonvader weinig applicaties gebruikt zal het kunnen, anders zou ik toch iets ruimer gaan zitten.

... en gaat over tot de orde van de dag

• rdebruijn
quote:
youridv1 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:07:
Verder is deze behuizing een stuk fijner om mee te werken (kabels wegwerken is in de silencio toch een gedoe zeg), een stuk beter gebouwd en misschien zelfs stiller
pricewatch: Fractal Design Define Mini C dus tenzij meneer de ingebouwde cardreader van de silencio nodig heeft, zou ik die kiezen.
Bedankt voor je tip. De cardreader is niet direct nodig heb ik inmiddels begrepen van hem, maar hij wil wel gebruik kunnen blijven maken van de mogelijkheid om software vanaf cd te installeren (oudere programma's m.n. voor genealogie-research) en filmpjes en foto's van vroeger op schijf te branden. Bij de Silencio heb je die mogelijkheid nog en (als ik het goed zie) bij de Fractal niet.

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 25-08 14:07
Externe usb optische drives zijn ook maar 30 euro.

Als je het intern wil houden dan is de silencio zo'n beetje de beste optie.

youridv1 wijzigde deze reactie 02-01-2018 16:24 (44%)

i7 6700K @ 4.7GHz | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury 2400MT/s | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming @ 2075MHz Core 11GHz Memory | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | 3TB WD Blue | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True