Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals mijn naam zegt: gamen. Maar ik wil ook graag streamen. Als ik niet game en stream, dan kijk ik TV, Netflix of Twitch tijdens het gamen. Ik draai windows 10, chrome, office en games als PUBG, World of Tanks, Civilization VI en X-Com 2.
Uiteraard, als er nieuwe games komen, wil ik die ook kunnen spelen. Ik wil graag winnen, maar het oog wil ook wat
Mijn partner is een nieuwe opleiding begonnen: netwerk en media beheer. Zij wil een netwerk maken van onze nieuwe PCs die ze kan beheren zoals in een bedrijf zou gebeuren. Ze wil dan oefenen met Linux, Microsoft Server (denk ik) en.. uhm... geen idee... soort gelijken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn absolute maximum prijs staat niet vast. Ik hoop dat ik een aantal componenten mee kan nemen, zoals mijn HDD, SSD, voeding en mogelijk ook kast. In totaal mag het EUR 1.000 kosten per machine. Maar zoals je in mijn lijstjes zal zien, zit ik daar momenteel nog onder. Wat natuurlijk beter is.
Ik zal zelf assembleren, ik heb geen software nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hieronder de lijst met wat ik heb.
Ik ben niet 100% zeker van de kast, maar de mijne lijkt er verdacht veel op. De grootte, merk en serie (Cooler Master Elite) zijn zeker goed, ook het aan en uit knopje ziet er uit als op mijn kast.
Hoe meer ik mee kan nemen, hoe beter. Ik denk aan HDD, SSD, de voeding en wellicht de kast. Ik heb momenteel ook een DVD herschrijver. Het kan zomaar zijn dat ik die er uit laat.
Ik neem alle randapparatuur mee (muis, toetsenbord, headset, schermen). Beide schermen zijn full HD 1080. Echter, ik vermoed zomaar dat die nog eens vervangen gaan worden. Zeker de Samsung. De kwaliteit/kleur is jammer. De kans is groot dat ik er dan wat meer geld aan uitgeef voor een hogere resolutie en bijvoorbeeld IPS.
Mijn 27" scherm zit op de GPU, mijn IPS scherm op het moederbord. Dit is natuurlijk niet ideaal. Kan dit anders? In een andere thread las ik van iemand dat die een oude GPU meenam voor een tweede scherm. Is dat voor mij een optie/logisch?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 lijstjes gemaakt, een Intel en een AMD versie. Daarnaast heb ik een lijste gemaakt met een alternatieve kaart en vervangende onderdelen voor die onderdelen die ik misschien mee kan nemen.
Intel Volgens mij is Intel nog altijd beter. Heb ik dat goed begrepen?
AMD Ryzen hebben meer cores en zijn daarom wellicht beter in gamen en streamen/Netflix kijken tegelijk?
Alternatieven Dit zijn de componenten die wellicht een goed alternatief zijn voor wat ik misschien toch niet mee (kan) nemen. Een kast vind ik een lastige keuze: geluid, ruimte, koeling...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prestatie is voor mij het belangrijkste. Maar, mijn partner en ik gamen beide in dezelfde zolder kamer zonder airco. Warmte en geluid kan een issue zijn. Ik hoef niet zozeer in mijn kast te kunnen kijken, als dat wel kan ook goed.
Ga je overklokken?
Nee, daar ben ik veel te onzeker voor.
Wat verwacht je van ons?[i]
Voor een duppie op de eerste rij. Maar als het uiteindelijk niet voldoet aan mijn verwachtingen, wordt het alsnog weggegooid. Dus ik spendeer graag een beetje meer voor iets beters.
Ik hoop dat jullie kunnen vertellen...
In ieder geval bedankt!
Zoals mijn naam zegt: gamen. Maar ik wil ook graag streamen. Als ik niet game en stream, dan kijk ik TV, Netflix of Twitch tijdens het gamen. Ik draai windows 10, chrome, office en games als PUBG, World of Tanks, Civilization VI en X-Com 2.
Uiteraard, als er nieuwe games komen, wil ik die ook kunnen spelen. Ik wil graag winnen, maar het oog wil ook wat
Mijn partner is een nieuwe opleiding begonnen: netwerk en media beheer. Zij wil een netwerk maken van onze nieuwe PCs die ze kan beheren zoals in een bedrijf zou gebeuren. Ze wil dan oefenen met Linux, Microsoft Server (denk ik) en.. uhm... geen idee... soort gelijken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn absolute maximum prijs staat niet vast. Ik hoop dat ik een aantal componenten mee kan nemen, zoals mijn HDD, SSD, voeding en mogelijk ook kast. In totaal mag het EUR 1.000 kosten per machine. Maar zoals je in mijn lijstjes zal zien, zit ik daar momenteel nog onder. Wat natuurlijk beter is.
Ik zal zelf assembleren, ik heb geen software nodig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hieronder de lijst met wat ik heb.
Ik ben niet 100% zeker van de kast, maar de mijne lijkt er verdacht veel op. De grootte, merk en serie (Cooler Master Elite) zijn zeker goed, ook het aan en uit knopje ziet er uit als op mijn kast.
Hoe meer ik mee kan nemen, hoe beter. Ik denk aan HDD, SSD, de voeding en wellicht de kast. Ik heb momenteel ook een DVD herschrijver. Het kan zomaar zijn dat ik die er uit laat.
Ik neem alle randapparatuur mee (muis, toetsenbord, headset, schermen). Beide schermen zijn full HD 1080. Echter, ik vermoed zomaar dat die nog eens vervangen gaan worden. Zeker de Samsung. De kwaliteit/kleur is jammer. De kans is groot dat ik er dan wat meer geld aan uitgeef voor een hogere resolutie en bijvoorbeeld IPS.
Mijn 27" scherm zit op de GPU, mijn IPS scherm op het moederbord. Dit is natuurlijk niet ideaal. Kan dit anders? In een andere thread las ik van iemand dat die een oude GPU meenam voor een tweede scherm. Is dat voor mij een optie/logisch?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 197,50 | € 197,50 |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Cooler Master Elite 335 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | LG IPS234V-BN Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung S27E330H Zwart | € 176,31 | € 176,31 |
| 1 | Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech G500 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ICIDU Value DDR3,1333-8GB KIT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Creative Labs Sound Blaster EVO Zx | € 83,61 | € 83,61 |
| 1 | Cooler Master B600 | € 69,- | € 69,- |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 620,42 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 lijstjes gemaakt, een Intel en een AMD versie. Daarnaast heb ik een lijste gemaakt met een alternatieve kaart en vervangende onderdelen voor die onderdelen die ik misschien mee kan nemen.
Intel Volgens mij is Intel nog altijd beter. Heb ik dat goed begrepen?
| 1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 182,- | € 182,- |
| 1 | Gigabyte Z370P D3 | € 90,- | € 90,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC | € 409,50 | € 409,50 |
| 1 | Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB | € 167,50 | € 167,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 849,- | |
AMD Ryzen hebben meer cores en zijn daarom wellicht beter in gamen en streamen/Netflix kijken tegelijk?
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 192,50 | € 192,50 |
| 1 | MSI B350 PC Mate | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC | € 409,50 | € 409,50 |
| 1 | Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB | € 167,50 | € 167,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 852,45 | |
Alternatieven Dit zijn de componenten die wellicht een goed alternatief zijn voor wat ik misschien toch niet mee (kan) nemen. Een kast vind ik een lastige keuze: geluid, ruimte, koeling...
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 495,- | € 495,- |
| 1 | NZXT S340 Zwart | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 194,- | € 194,- |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 CM 500W | € 71,90 | € 71,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 826,85 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merk voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prestatie is voor mij het belangrijkste. Maar, mijn partner en ik gamen beide in dezelfde zolder kamer zonder airco. Warmte en geluid kan een issue zijn. Ik hoef niet zozeer in mijn kast te kunnen kijken, als dat wel kan ook goed.
Ga je overklokken?
Nee, daar ben ik veel te onzeker voor.
Wat verwacht je van ons?[i]
Voor een duppie op de eerste rij. Maar als het uiteindelijk niet voldoet aan mijn verwachtingen, wordt het alsnog weggegooid. Dus ik spendeer graag een beetje meer voor iets beters.
Ik hoop dat jullie kunnen vertellen...
- welke onderdelen ik prima mee kan nemen
- of mijn 2 lijstjes correct zijn samen gesteld
- of de alternatieve GPU het waard is
- of de gekozen geheugen modules onderdoen voor de geheugen modules in de alternatieven (die staan namelijk in de BBG van deze maand)
- of ik misschien interessante componenten of alternatieven over het hoofd heb gezien (een capture card misschien?)
- of er op korte termijn nieuwe producten worden verwacht die voor mij interessant kunnen zijn, ik wil natuurlijk niet wachten, maar ik kan wel wachten.
- welke vragen ik nog meer had moeten stellen
- Intel of Ryzen?
In ieder geval bedankt!