VPN op campus met 'gereguleerd internet'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Mijn vraag
Ik wil mijn devices gebruiken op een locatie waar ik internet via een lan-kabel op mijn router zet. Om nu te kunnen internetten moet ik eerst aanloggen via de homepage van de campus met mijn user en passw. Vervolgens is het internet toegankelijk.

Vraag:
Ik vraag me f in hoeverre mijn internetdata te traceren is door de beheerder.

- wat gebeurt er als ik NA dit het proces van inloggen en ik mijn VPN aan zet? Is dan alle data onzichtbaar?
of,

Is het beter dat ik voordat ik inlog al mijn VPN aan heb staan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via borgoe72 op 01-01-2018 17:45)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:11
borgoe72 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:04:
dank voor de snelle antwoorden. Idd, zonder in te loggen heb ik geen internet.

Ik gebruik NordVPN. Dus als ik het goed begrijp is na het aanzetten en bevestiging van de VPN dienst dat de connectie actief is, dus niet zichtbaar waar ik naar toe surf, welke applicaties ik uitvoer en zijn ook mijn wachtwoorden van dropbox ed niet te traceren?
Wachtwoorden van websites en diensten welke gebruik maken van TLS (https verbinding over het algemeen / slotje in de browser) zijn ook zonder VPN te gebruiken niet te achterhalen door een lokale beheerder, dus als dat jouw zorg is hoef je echt geen VPN te gebruiken.

Standaard applicaties welke niet direct een verbinding opzetten zijn tevens ook niet bekend bij de beheerder hoor.

Ik vraag me alleen af waarom je NordVPN meer vertrouwt dan een onderwijsinstelling/campus? Want vergeet niet; je stuurt wel al jouw verkeer even naar NordVPN.

Als je wilt dat ze (waar ze = beheerder lokale netwerk/campus) echt niet weten wat je doet zal je trouwens echt ervoor moeten zorgen dat er geen enkele vorm van split-tunneling voorkomt (o.a. Lokale subnetten blokkeren en ook dns-requests door de tunnel sturen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:18

Detmer

Professioneel prutser

borgoe72 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:46:
Mijn vraag
Ik wil mijn devices gebruiken op een locatie waar ik internet via een lan-kabel op mijn router zet. Om nu te kunnen internetten moet ik eerst aanloggen via de homepage van de campus met mijn user en passw. Vervolgens is het internet toegankelijk.

Vraag:
Ik vraag me f in hoeverre mijn internetdata te traceren is door de beheerder.

- wat gebeurt er als ik NA dit het proces van inloggen en ik mijn VPN aan zet? Is dan alle data onzichtbaar?
of,

Is het beter dat ik voordat ik inlog al mijn VPN aan heb staan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Voor het inloggen heb je nog geen internet als ik het goed begrijp. De VPN kan dus geen verbinding maken met de server zonder eerst in te loggen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 09:55
Vooraf je VPN aanzetten werkt denk ik niet. Je zal eerst moeten inloggen op Captive portal ( Wikipedia: Captive portal ) van de campus.

Doorgaans geldt;
Al jouw internet gegevens, wat je bekijkt, waar je naar toe gaat etc... kan door de beheerder ofwel de ISP worden ingezien. Ze kunnen zelfs alle data aftappen zonder dat jij dit door hebt. En geloof mij. Dit gebeurt.

Alleen websites met een "slotje" zorgen er voor dat ze niet kunnen zien wat jij opvraagt van die website. Maar de beheerder ziet dus wel dat je naar die website bent gegaan.

Als je een VPN tunnel opzet naar een VPN provider dan kan de beheerder van de campus niet zien wat jij via de VPN tunnel opvraagt. Hij ziet alleen dat je een VPN tunnel gebruikt en met welke VPN provider.

Natuurlijk moet je dan wel je VPN software goed configureren.

Succes!

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17

Ik gebruik NordVPN. Dus als ik het goed begrijp is na het aanzetten en bevestiging van de VPN dienst dat de connectie actief is, dus niet zichtbaar waar ik naar toe surf, welke applicaties ik uitvoer en zijn ook mijn wachtwoorden van dropbox ed niet te traceren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:11
borgoe72 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:04:

Wachtwoorden van websites en diensten welke gebruik maken van TLS (https verbinding over het algemeen / slotje in de browser) zijn ook zonder VPN te gebruiken niet te achterhalen door een lokale beheerder, dus als dat jouw zorg is hoef je echt geen VPN te gebruiken.

Standaard applicaties welke niet direct een verbinding opzetten zijn tevens ook niet bekend bij de beheerder hoor.

Ik vraag me alleen af waarom je NordVPN meer vertrouwt dan een onderwijsinstelling/campus? Want vergeet niet; je stuurt wel al jouw verkeer even naar NordVPN.

Als je wilt dat ze (waar ze = beheerder lokale netwerk/campus) echt niet weten wat je doet zal je trouwens echt ervoor moeten zorgen dat er geen enkele vorm van split-tunneling voorkomt (o.a. Lokale subnetten blokkeren en ook dns-requests door de tunnel sturen).