Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azorov
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-02-2023
Mijn vraag?
Welk(e) onderdeel/onderdelen zal ik moeten upgraden om bijvoorbeeld Cities Skylines redelijk fatsoenlijk te kunnen spelen zodat ik niet bij een stad van 4000 inwoners al hoef te stoppen omdat de framerate niet te verdragen is? Verder zou ik graag een tijdje vooruit kunnen gamen op 1080p in andere games zoals World of Tanks, Armored Warfare en bijvoorbeeld Wolfenstein: The New Order.

Wat is je budget?
Op dit moment kan ik niet meer dan 700 euro uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen enkele voorkeur qua merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Case: CoolerMaster Case Silencio 352
CPU: Intel i5 4460
GPU: Radeon R7 290X 2GB
RAM: Crucial DDR3 Ballistix LP 2x4GB
Moederbord: MSI H97M - G43
HDD: Seagate 3.5" 1TB
Cooler: Scythe Mugen 4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:44
Je huidige hardware is niet de reden dat je dergelijk lage FPS haalt in Cities Skylines met maar 4000 inwoners, dus ik vermoed dat er ergens iets verkeerd zit in je configuratie. Het eerste waar ik aan denk is dat je misschien je monitor op je moederbord hebt aangesloten in plaats van op je videokaart. Zou je dit eens willen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azorov
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-02-2023
@Xyrr Ik heb net nog eens voor je gekeken en hij is 100% aangesloten op de GPU. En 4000 is misschien wat overdreven als ik zo denk...eerder 8000-10.000(nog steeds niet veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk even wat er nou precies op 100% loopt te draaien. Is het de CPU die op 100% draait ? Zit je RAM vol terwiijl de CPU op 60% zit te draaien ? Is het je GPU die voluit draait terwijl CPU en RAM niet vol zitten ? Door hier even naar te kijken weten we waar het probleem zit en of het normaal is of niet. Daarna kan je kijken naar wat het meeste oplevert.

Nou is Cities Skylines bij grote steden nogal zwaar op de CPU. Alleen bij andere games is het de GPU die het probleem is. Voor Wolfenstein is de GPU de bottleneck en is de rest nog prima. Opzich is het budget wel voldoende om zowel CPU als GPU te upgraden. Eventueel wat meer RAM kan ook geen kwaad. Persoonlijk zou ik het moederbord lekker laten zitten en voor een 2e hands i7 gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 01-01-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Skylines vreet CPU power. Je quadcore is an sich een prima processor, maar Skylines eet die cores op, wat tot de lage FPS leidt.

Ik heb het zelf meer dan 100 uur op een i5 6400 gespeeld en zag de FPS inzakken naarmate de stad groeide. Ben daarop naar een Ryzen 1600 gegaan, het resultaat was merkbaar, zo kan ik nu eindelijk weer mijn hoofdstad (130K inwoners) fatsoenlijk spelen.

Als je gaat upgraden zou ik kijken naar een volledige upgrade van CPU/Mobo/Ram, en van het geld dat je overhoudt een SSD kopen (welke geen effect heeft op je performance in Skylines, maar dat is gewoon een goede algemene upgrade).
CPU kijken naar een 1600/1700, of wellicht de 8700K als je budget het redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Heb je een van de V-sync opties aanstaan in Skylines? Die kan ook kunstmatig voor lagere frames zorgen.
XFlame schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:16:
Ik heb het zelf meer dan 100 uur op een i5 6400 gespeeld en zag de FPS inzakken naarmate de stad groeide. Ben daarop naar een Ryzen 1600 gegaan, het resultaat was merkbaar, zo kan ik nu eindelijk weer mijn hoofdstad (130K inwoners) fatsoenlijk spelen.
Skylines schaalt slecht met meer dan vier cores. Mijn vorige PC had een i7 2600K en die kon fluitend steden van 200K inwoners trekken. Mijn huidige PC heeft een dikke Xeon erin zitten, maar boven de vier cores is de schaling niet noemenswaardig dat het veel uit zal maken.

Videokaart kan nog wel een verschil maken. Skylines gaat heel slecht om met assets. Als je alle dlc's hebt merk je al dat game meer moeite krijgt. Dat is puur de engine. Als je dan nog een hoop mods hebt of andere assets uit de workshop kan je prestaties op fps gebied verder inzakken. Met pure rekenkrachtig kan je nog een en ander oplossen en hogere frames winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Nu online
CMD-Snake schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:41:

Skylines schaalt slecht met meer dan vier cores. Mijn vorige PC had een i7 2600K en die kon fluitend steden van 200K inwoners trekken. Mijn huidige PC heeft een dikke Xeon erin zitten, maar boven de vier cores is de schaling niet noemenswaardig dat het veel uit zal maken.
Weet je dat zeker? Wanneer je Taakbeheer opent zie je bij je CPU namelijk wel dat alle cores mooi gelijk worden gebruikt, wat zou aangeven dat het spel juist heel mooi met meer cores schaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
XFlame schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:17:
Weet je dat zeker? Wanneer je Taakbeheer opent zie je bij je CPU namelijk wel dat alle cores mooi gelijk worden gebruikt, wat zou aangeven dat het spel juist heel mooi met meer cores schaalt.
Het valt vies tegen. Op mijn Xeon is de belasting vooral terug te herleiden naar vier cores voor mijn grootste steden, dan heb ik het ook over steden van 100K-200K inwoners. Veel daarboven komt het gewoon niet, althans niet op een manier die meer dan vier cores noodzakelijk maakt. En afhankelijk van de load activeert de favored core functie en wordt alles gedumpt op de twee beste cores.

De frames hebben vooral te lijden onder de assets. De TS zegt ook niet of hij veel mods heeft geïnstalleerd staan. Sommige mods hebben ook behoorlijk negatieve effecten.

Met het budget van de TS zou ik dan investeren in een nieuwe, sneller, videokaart en eventueel een Haswell generatie i7. Dat is de makkelijkste upgrade. Naar Coffee Lake of Ryzen gaan betekend ook dat de Windows licentie van de TS komt te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Nu online
CMD-Snake schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:09:
[...]

Het valt vies tegen. Op mijn Xeon is de belasting vooral terug te herleiden naar vier cores voor mijn grootste steden, dan heb ik het ook over steden van 100K-200K inwoners. Veel daarboven komt het gewoon niet, althans niet op een manier die meer dan vier cores noodzakelijk maakt. En afhankelijk van de load activeert de favored core functie en wordt alles gedumpt op de twee beste cores.

De frames hebben vooral te lijden onder de assets. De TS zegt ook niet of hij veel mods heeft geïnstalleerd staan. Sommige mods hebben ook behoorlijk negatieve effecten.

Met het budget van de TS zou ik dan investeren in een nieuwe, sneller, videokaart en eventueel een Haswell generatie i7. Dat is de makkelijkste upgrade. Naar Coffee Lake of Ryzen gaan betekend ook dat de Windows licentie van de TS komt te vervallen.
Hmmmm oké fair enough! Dan heeft een platform switch inderdaad geen zin.

Wat wellicht ook kan helpen, is meer RAM. Mods houden van RAM, 8GB is niet genoeg als je flink wat mods aan het verzamelen bent.
Pagina: 1