Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
Hallo,

Ik heb een probleem wat ik zelf niet opgelost krijg.
Ik heb op een oude pc waar Vista op stond nu windows 10 Professional opgezet en wil alles weer zo indelen als voorheen. Nu loop ik vast bij het delen van 2 schijven. Deze schijven wil ik delen om ze vervolgens met een pc waar windows xp opstaat (met software die alleen op xp draait) benaderen maar dat lukt niet. In windows xp krijg ik telkens de melding dat de lokatie niet toegankelijk is en dat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb.
Nu is het altijd lastig om bij het installeren van windows de juiste instellingen voor netwerk etc te kiezen en dit is ook bij iedere windows anders. Maar ik heb een andere pc met windows 10 (die is wel home) en daar zijn mappen op gedeeld. Deze kan ik wel benaderen vanaf de windows xp pc, hij vraagt om de inloggegevens van de pc en ik zit er op. Ik heb zover ik kan zien alle instellingen voor delen hetzelfde staan. En wat ook lukt is de toegang tussen de 2 windows 10 pc's onderling. Dat gaat zonder problemen. Dan wordt er ook gevraagd om de inloggegevens dus hetzelfde als van windows xp naar windows 10 home. In windows xp kan ik bij netwerklokaties zoeken naar computers in werkgroepen. Daar komen netjes alle pc;'s te staan maar zodra ik op de windows 10 professional klik krijg ik de bewuste foutmelding. Wat wel overeenkomt van xp naar de beide windows 10 pc's is dat als je een netwerklokatie wil toevoegen bij beide windows 10 pc's geen gedeelde mappen laat zien om mee te verbinden. Maar goed feit blijft dat ik van xp naar windows 10 home er uiteindelijk wel op kan komen maar naar windows 10 professional op geen enkele manier.
Wat ik ook nog heb geprobeerd is om de computer naam aan te passen nadat alle instellingen op de beide windows 10 pc's hetzelfde stonden. Misschien had windows xp daar problemen mee. Maar ook dat was niet de oplossing. Ik heb het ook geprobeerd met de firewall uitgeschakeld op de windows 10 pc maar ook dat lost niets op.

Heeft iemand hier wel een oplossing voor waar nog een instelling verkeerd kan staan?
En graag geen commentaar op waarom ik windows xp nog gebruik. Daar heb ik een rede voor. En als ik het probleem met beide windows 10 pc's gehad zou hebben dan had ik het al lang op gegeven. Maar nu het met 1 werkt heb ik zoiets dan moet het op de andere ook mogelijk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik had hier hetzelfde probleem , XP kon de shares van Windows 10 (Pro) ook niet benaderen. :?
De oplossing was het installeren/aanzetten van "Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS delen van bestanden" onder Windows 10.
MS technet: How to enable/disable SMBv1 in Windows 10

Programma's en onderdelen > Windows-onderdelen in- of uitschakelen > Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1571w0y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
@The_Doman

ok, ik zal dit eens gaan proberen. maar het is niet alleen dat ik de shares niet kan benaderen. ik krijg de melding al meteen bij het aanklikken van de pc naam in xp. Maar is dit een specifiek probleem van windows 10 pro omdat ik er bij de home editie geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Even resumeren:
Je hebt een PC met W10 Professional, waar je een aantal mappen gedeeld hebt.
Je hebt een PC met XP waar je genoemde mappen wilt benaderen.
Op het moment dat je op de XP-machine de W10-bak wilt benaderen krijg je een pop-up waarin gevraagd wordt om de juiste credentials...

Volg ik het tot hier?

Oplossing lijkt me om de juiste credentials in te voeren ;)
En anders kijk je even goed naar hoe je je share hebt ingericht. Bedenk je dat je op een pro-machine meer rechten en instellingen hebt die je veel meer opties geven tot het beperken van (onbevoegde) toegang.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
@The_Doman Op de windows 10 Pro pc stond de onderste van die 3 opties niet aangevinkt en op windows 10 home wel. Dus ik had hoop dat dit het probleem zou oplossen maar nee.

@Jester-NL Wat je zegt klopt bijna helemaal tot het laatste. Als ik op de windows xp pc de windows 10 pc wil benaderen dan krijg ik de melding dat deze lokatie niet toegankelijk is en dat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb, dus nog voor er wordt gevraagd om inloggegevens. Ik denk inderdaad dat het ergens in een instelling zit of hoe ik de mappen heb gedeeld maar kan het dus niet vinden. Zover ik kan zien staat alles nu hetzelfde als op de windows 10 home pc waar ik wel toegang toe heb vanaf xp. En wat ik al zei de 2 windows 10 pc's onderling lukt ook beide kanten op.

[ Voor 3% gewijzigd door tajvdz op 02-01-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maar... je realiseert je dat er een verschil is tussen W10 home, en W10 pro.
De een is (veel meer) gericht op een plug & play-omgeving dan de ander, waardoor de instellingen die in je home-versie wel werken niet per se hoeven te werken in de pro-omgeving.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ik heb geen idee wat het verschil precies is. achteraf had W10 home ook volstaan op deze pc want ik had juist pro genomen vanwege extern bureaublad. Maar goed nu blijkt dat op beide te kunnen en gaat het alleen om het benaderen van de windows 10 pc zelf wat niet kan met home en niet of je van windows 10 op een andere pc kan.

[ Voor 3% gewijzigd door tajvdz op 02-01-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 21:02

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Als je de betekenis van smbV1 dit afgelopen jaar niet heb meegekregen zou ik zsm zorgen dat de xp machine van het netwerk is gescheiden. Je kan dan beter met een portable hd dingen overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
@NLKornolio ik snap je opmerking niet, en zou graag een oplossing horen in plaats van deze opmerking.

Maar voor nu heb ik even voor een andere oplossing gekozen. De bestanden die op de gedeelde schijf stonden heb ik verplaatst naar mijn nas die wel toegankelijk is voor xp.

Maar als er nog iemand mij kan helpen om met de xp pc toegang te krijgen tot windows 10 pro dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

tajvdz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:53: ik snap je opmerking niet, en zou graag een oplossing horen in plaats van deze opmerking.
De oplossing is geen XP gebruiken op een netwerk, dat is wat @NLKornolio bedoelt. Omdat XP ondertussen al bijna 4 jaar niet meer wordt bijgewerkt en de ingebouwde versie van het SMB protocol (welke zorgt dat je bestanden kan uitwisselen op het netwerk) dusdanig lek is dat het de nodige risico's met zich meebrengt.

Het is bovendien niet aan jou om te bepalen wat je wel en niet wilt horen, dit is een openbaar en vrij forum :P

Afijn, staan de instellingen in netwerkcentrum (daarna Geavanceerde instellingen voor delen) hetzelfde op beide W10 machines? Allebei dezelfde build van Windows 10 (nieuwste is 1709, voor controle win+r > winver)?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
@nelizmastr nou ik geef in het begin al aan dat ik geen discussie wil voeren over de door mij gebruikte programma's. Dat ik windows xp toch wil gebruiken is mijn keuze.

Ja ze zijn beide 1709 en die instellingen staan hetzelfde.
Pagina: 1