Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...

Vorige week 27 december 2017 had ik een Gigabyte 1080ti Aorus gekocht en geplaatst. Sinds dat moment ondervind ik of vlak voor het inloggen in Windows 10 of vlak na het inloggen een BSOD. De computer restart voordat ik de code kan lezen maar snap vaak de code ook niet.

Kan iemand mij helpen de bron-oorzaak te vinden van mijn BSOD en hoe ik het kan oplossen?

EDIT:

Na het terugsturen van deze 1080ti en het aanschaffen van een ASUS ROG Strix 1080ti keren de problemen onmiddellijk terug. Het lijkt mij enorm sterk dat beide 1080ti's defect waren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

MOBO: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 (BIOS versie: F5) (BIOS versie: F9a)
CPU: AMD R7 1800X (geen OC)
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (OC'd to 2667 with XML, but reduced 3200 to 2667.)
GPU: Gigabyte Aorus 1080ti, (Driver versie: 388.71) Asus ROG Strix OC 1080ti (Driver versie 390.65)
PSU: Fractal Design Edison M 650W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
  • De BSOD komt niet altijd, maar vaak voor vlak voor het windows inlogscherm. Enkel is de BSOD voorgekomen na het inloggen.
  • De BSOD spelen op sinds het plaatsen van de GTX 1080ti, maar deden zich zowel als na het updaten van de drivers voor. Wat mijn vorige drivers waren weet ik niet meer.
  • Mijn vorige GPU was een Gigabyte Gaming G1 GTX 1070, dus geen AMD video drivers aanwezig op mijn systeem.
  • Eenmaal ca. 10min in windows en ik ervaar geen BSOD. Zelfs niet wanneer ik de Heaven benchmark draai of games speel.
  • Malwarebytes geeft geen problemen aan.
Ik heb geen idee welke informatie verder belangrijk is maar heb hier:

Critical events van de event viewer: http://www.filedropper.com/criticalevents

En mijn reliability monitors report: http://www.filedropper.co...reliabilitymonitorreports

EDIT: Wat ik nog meer heb gevonden of geprobeerd
...
  • Memtest86 voor een dag gedraaid. Geen errors.
  • Furmark voor een halfuur gedraaid. Geen probelemen en de GPU blijft op 73C hangen.
  • De computer viel geheel uit en herstartte zonder BSOD tijdens het spelen van een game. Dit terwijl er de afgelopen dagen geen problemen waren met hetzelfde game.
  • De laatste twee BSOD gaven aan:
    DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (cause by driver NETIO.SYS)
    PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (caused by driver nroskrnl.exe)
EDIT2: Wat ik nog meer heb gevonden of geprobeerd.
...
  • Met de oude 1070 terug in het systeem verdwijnt alle instabiliteit.
  • Een nieuwe 1080ti, ditmaal een ander model, geplaatst in het systeem. Drivers opnieuw geïnstalleerd en direct komen problemen terug.
  • Met de nieuwe 1080ti kreeg ik ergens rond de 10 BSOD bij het opstarten. Bluescreenview heeft geen memory dumps gevonden. De codes verschilden elke keer maar ik kreeg geen kans om te noteren wat er werd gezegd. Het woord 'stopcode' en 'memory' heb ik in ieder geval 1x zien langskomen.
  • Mijn geheugen was niet overclocked. Nadat ik XMP aan had gezet met de frequentie terug naar 2667Mhz kon ik in het systeem komen. Geen idee of dit gerelateerd was want eerder kwam ik in het systeem zonder OC.
  • Eenmaal in windows zijn er geen tekenen van instabiliteit. Burn-in tests en stress testen (Furmark / EVGA OC Scanner) verlopen zonder problemen.
  • Het updaten van mijn bios maakte geen verschil uit.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurd. De 1080ti lijkt stabiel, ook tijdens gamen en stress-testen. En toch is het gerelateerd aan frequente BSOD bij het opstarten.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 10:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe oud is je voeding? Misschien kan het toch je voeding zijn dat hij instabiel werkt. Want je geeft aan nadat je de 1080ti hebt geplaatst ondervond je de problemen.

En heb je de oude drivers verwijdert via DDU?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36
Wat gebeurd er i.c.m. de veilige modus van Windows 10?

Als je daarmee géén problemen ondervind kan het een software probleem zijn.

Ik zou altijd aanraden om met DDU (Display Driver Uninstaller) oude drivers te verwijderen in de safe mode.
Daarna pas nieuwe drivers installeren in de normale modus van Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:05
Download eens bluescreenview:
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Hierbij kun je zien welke bsod je elke keer krijgt.
Daarna kun je dat hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Heb je de drivers al keer helemaal verwijdert? Of stap erger; Windows opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
Sowieso DDU eroverheen gooien ongeacht NVIDIA drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton Hasselt
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06-2024
Kabels goed aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:53:
Hoe oud is je voeding? Misschien kan het toch je voeding zijn dat hij instabiel werkt. Want je geeft aan nadat je de 1080ti hebt geplaatst ondervond je de problemen.

En heb je de oude drivers verwijdert via DDU?
De voeding komt uit July 2016, dat lijkt mij niet oud genoeg. Maar vandaag ging de computer spontaan uit zichzelf herstarten tijdens het spelen van een game. Maar geen idee hoe ik een PSU kan testen.

In plaats daarvan heb ik Furmark geprobeerd. Maar na ruim 20 minuten gebeurd er niets en is de temperatuur nog een relatief comfortabele 73C. Is er wellicht een tool zoals Memtest86 waarmee ik de gehele GPU geheugen kan testen?

Ik heb overigens niet met DDU de drivers verwijderd. Dat zal ik doen in safe modus. Wist niet dat het nodig was binnen de zelfde generatie aan GPU's.
HugoBoss1985 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:54:
Wat gebeurd er i.c.m. de veilige modus van Windows 10?

Als je daarmee géén problemen ondervind kan het een software probleem zijn.

Ik zou altijd aanraden om met DDU (Display Driver Uninstaller) oude drivers te verwijderen in de safe mode.
Daarna pas nieuwe drivers installeren in de normale modus van Windows 10.
In de veilige modus gebeurd niets, maar soms gebeurd ook een hele dag niets in de normale modus.

Ik zal in ieder geval de ouder drivers verwijderen met DDU.
CryRaven schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 05:54:
Download eens bluescreenview:
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Hierbij kun je zien welke bsod je elke keer krijgt.
Daarna kun je dat hier plaatsen.
Dat is een handige programma. De laatste twee BSOD geven aan:

Geen idee wat dat betekend. Vandaag rebootte de pc overigens ook zonder BSDO tijdens het spelen van een game. Geen idee hoe ik opzoek wat daar de oorzaak van was.
grote_oever schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:03:
Heb je de drivers al keer helemaal verwijdert? Of stap erger; Windows opnieuw geïnstalleerd?
De drivers zal ik met DDU verwijderen en herinstalleren. Windows heb ik niet opnieuw geïnstalleerd. Graag ontdek ik of de GPU mankementen heeft nu ik nog de kans heb tot RMA.
Jazeker. Ik heb zelfs, omdat het een modulaire PSU is, andere kabel configuraties uitgeprobeerd. Altijd wel met twee dedicated 8pin naar 8pin en niet een 8 pin naar 16 pin wat ik ook blijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:05
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Dat is een handige programma. De laatste twee BSOD geven aan:

Geen idee wat dat betekend. Vandaag rebootte de pc overigens ook zonder BSDO tijdens het spelen van een game. Geen idee hoe ik opzoek wat daar de oorzaak van was.
Die Foutcodes lijken aan te geven dat een foutieve driver of drivers de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ik denk dat je met DDU van je problemen verlost bent. Aangezien ik denk dat de andere drivers je nieuwe GPU in de war maakt om het zo te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobdetweaker
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 20:12
Ik kreeg na het aanschaffen en plaatsen van mijn 1080ti ook bsod's, maar met andere error codes. Het kwam bij mij ook alleen maar voor onder load, zoals jij lijkt te beschrijven.

Na uren zoeken en proberen was het bij mij opgelost na het downgraden naar eerdere Intel drivers. Op de één of andere manier zaten zij in de weg. Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad. Hopelijk heb je hier iets aan!

P.S.: Niets overgeclocked? Zo ja, eventjes oude preset terugzetten en nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:51:
Dus ik denk dat je met DDU van je problemen verlost bent. Aangezien ik denk dat de andere drivers je nieuwe GPU in de war maakt om het zo te zeggen.
Helaas, nadat ik bet behulp van DDU in safe modus de drivers had verwijderd en vervolgens na herstarten opnieuw had geïnstalleerd blijven de BSDO zich voort doen. Ditmaal was de bug check string anders, al kan BlueScreenView deze niet terughalen. Het gaat weer om ntoskrnl.exe volgens BlueScreenView.
  • Uit Memtest86 bleek geen problemen voor mijn RAM na ruim 4 uren testen.
  • Samsung Magician geeft aan dat mijn beide SSD's prima zijn.
  • Vanochtend voordat ik de drivers herinstalleerde kreeg ik 3x een BSOD, na de 2e installatie kreeg ik een wit scherm tijdens het opstarten wanneer normaal er een zwarte scherm zou moeten zijn.
  • Als ik de pc opstart zonder drivers heeft het inlogscherm artefacten in de vorm van dunne blauw lijnen.
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik zal voor de zekerheid Prima95 draaien om mijn CPU te controleren en doe ik een 2e RAM test voor meer dan 8 passes.

Maar het lijkt er op alsof er iets fout gaat met de GPU. Voor de zekerheid haal ik hem eruit en plaats ik mijn 1070GTX terug.
bobdetweaker schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:18:
Ik kreeg na het aanschaffen en plaatsen van mijn 1080ti ook bsod's, maar met andere error codes. Het kwam bij mij ook alleen maar voor onder load, zoals jij lijkt te beschrijven.

Na uren zoeken en proberen was het bij mij opgelost na het downgraden naar eerdere Intel drivers. Op de één of andere manier zaten zij in de weg. Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad. Hopelijk heb je hier iets aan!

P.S.: Niets overgeclocked? Zo ja, eventjes oude preset terugzetten en nog eens testen.
Ik heb geen OC op de GPU. Tevens maak ik geen gebruik van Intel maar heb ik een AMD CPU. Voor de zekerheid heb ik de chipset ook geüpdatet maar dit maakte geen verschil uit.
CryRaven schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:01:
[...]

Die Foutcodes lijken aan te geven dat een foutieve driver of drivers de oorzaak zijn.
Tot nu toe is het bijna altijd ntoskrnl.exe+16c580 het adres. Eenmaal was het NETIO.SYS+14a20.
Niet alle BSOD's worden geregistreerd. Vandaag had ik er 3 achter elkaar, er was maar 1 dump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Heb je al geprobeerd de hardware volledig te verwijderen in Device Manager (Apparaatbeheer), drivers volledig eraf, en alles vers te installeren?

ntoskrnl.exe is de Windows Kernel, geloof ik, wat o.a. veroorzaakt kan worden door hardware problemen.

Heb je toevallig een andere pc waar je die kaart in kan steken? Of bij een vriend? Wellicht ook gewoon een hardware probleem (maar waarschijnlijk drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je mobo naar de nieuwste versie geflasht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sakete schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:52:
Heb je al geprobeerd de hardware volledig te verwijderen in Device Manager (Apparaatbeheer), drivers volledig eraf, en alles vers te installeren?

ntoskrnl.exe is de Windows Kernel, geloof ik, wat o.a. veroorzaakt kan worden door hardware problemen.

Heb je toevallig een andere pc waar je die kaart in kan steken? Of bij een vriend? Wellicht ook gewoon een hardware probleem (maar waarschijnlijk drivers).
Helaas krijg ik niet elke dag een BSOD en kan ik ze niet betrouwbaar herhalen. De kaart testen in een andere PC kan ook niet omdat alternatieve pc's tot mijn beschikking te zwakke PSU's hebben. Daarnaast verloopt mijn 2 weken voor tergsturing binnen enkele dagen.

Ondertussen heb ik prime95 gedraaid: 2 van de 16 werkers kwamen met een error binnen 3 uren. Rounding was 0,5, expected less than 0,4. Geen idee of dit slecht is of dat dit mogelijk gerelateerd is, online gaat het over overclocken maar mijn 1800X draait op standaard settings.

Ik zal voor nu mijn oude 1070GTX gebruiken en zien of ik nog steeds een BSOD krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Hmm, ik zou voor de zekerheid proberen om te ruilen voor een ander. Wellicht een soort van hardware probleem, maar dat is soms moeilijk vast te stellen, helemaal als het niet direct reproduceerbaar is of als je geen andere PCs ter beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compagnon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-12-2023
lijkt op een gevalletje "statische lading"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:17
Compagnon schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:06:
Lijkt mij een gevalletje ,Ik lul ook maar wat. >:)

Ik zal voor nu mijn oude 1070GTX gebruiken en zien of ik nog steeds een BSOD krijg.

Ik ben benieuwd wat hier uit komt.
Lijkt mij dan een gevalletje 1080ti defect vanuit de fabriek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
Wat voor voeding hebben die andere pc's dan? Want volgens mij verwacht je dat de gehele pc met 650W net aan draait. Als het 400W is kan het al veel zijn zonder overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sakete schreef op zondag 7 januari 2018 @ 04:07:
Hmm, ik zou voor de zekerheid proberen om te ruilen voor een ander. Wellicht een soort van hardware probleem, maar dat is soms moeilijk vast te stellen, helemaal als het niet direct reproduceerbaar is of als je geen andere PCs ter beschikking hebt.
Dit ga ik inderdaad proberen.
Compagnon schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:06:
Wat betekend dit?
MaXeRs schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:28:
[...]

Lijkt mij een gevalletje ,Ik lul ook maar wat. >:)

Ik ben benieuwd wat hier uit komt.
Lijkt mij dan een gevalletje 1080ti defect vanuit de fabriek. ;)
Met mijn oude 1070GTX in het systeem ging ik naar safe modus en had ik de oude drivers verwijderd. Bij de eerste keer opstartten wat DDU zelf deed kreeg ik 3x een BSOD achter elkaar, zelfde error als voorheen. Eenmaal in het systeem en nu met de meest recente versie drivers op de computer en het lijkt stabiel.

Wat mij extra opviel is dat ik geen artefacten kreeg met mijn 1070GTX zonder drivers. Dit had de 1080ti wel in de vorm van de eerder genoemde blauwe lijnen.

Ik blijf dezelfde situatie waarin hij voorheen BSOD's kreeg herhalen want drie dagen zegt nog niet veel.
Arunia schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:32:
Wat voor voeding hebben die andere pc's dan? Want volgens mij verwacht je dat de gehele pc met 650W net aan draait. Als het 400W is kan het al veel zijn zonder overclock.
Ik zit zelf met 650watt en volgens de PSU calculator van Cooler Master, de boost van AMD en nVidia niet meegenomen, wordt 500watt aanbevolen. De andere pc zit met een goedkope PSU van 430watt en een 8350FX wat iets meer aan stroom verbruikt dan mijn 1800X en had enkel 1x 8pin terwijl de 1080ti 2x 8pin gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bump de thread, er zijn nieuwe ontwikkelingen.

EDIT2: Wat ik nog meer heb gevonden of geprobeerd.
...
  • Met de oude 1070 terug in het systeem verdwijnt alle instabiliteit.
  • Een nieuwe 1080ti, ditmaal een ander model, geplaatst in het systeem. Drivers opnieuw geïnstalleerd en direct komen problemen terug.
  • Met de nieuwe 1080ti kreeg ik ergens rond de 10 BSOD bij het opstarten. Bluescreenview heeft geen memory dumps gevonden. De codes verschilden elke keer maar ik kreeg geen kans om te noteren wat er werd gezegd. Het woord 'stopcode' en 'memory' heb ik in ieder geval 1x zien langskomen.
  • Mijn geheugen was niet overclocked. Nadat ik XMP aan had gezet met de frequentie terug naar 2667Mhz kon ik in het systeem komen. Geen idee of dit gerelateerd was want eerder kwam ik in het systeem zonder OC.
  • Eenmaal in windows zijn er geen tekenen van instabiliteit. Burn-in tests en stress testen (Furmark / EVGA OC Scanner) verlopen zonder problemen.
  • Het updaten van mijn bios maakte geen verschil uit.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurd. De 1080ti lijkt stabiel, ook tijdens gamen en stress-testen. En toch is het gerelateerd aan frequente BSOD bij het opstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

Ik mis helaas toch nog steeds welke voeding je hebt. De ene 600W is de andere niet. ;) Heb je al een keer een schone installatie gedaan?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TommieW schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:13:
Ik mis helaas toch nog steeds welke voeding je hebt. De ene 600W is de andere niet. ;) Heb je al een keer een schone installatie gedaan?
De voeding is de Fractal Design Edison M 650W, staat in de originele post ergens in een lijstje. Deze stond op deze lijst en nam dus aan dat het ging om goede kwaliteit: http://www.tomshardware.c...547993/psu-tier-list.html

Ik ben nu inderdaad een schone installatie aan het plannen en hoop dat het enige uitkomst biedt. De problemen zijn immers niet consistent, zonet startte de pc met cold boot op zonder enige problemen.

Ik kan een 550W psu lenen en zal dat ook zeker uitproberen mocht een schone installatie geen uitkomst bieden. Deze staat naar mijn weten niet op de eerder genoemde lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmaster17
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-08 10:19
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. Het bleek dat mijn oude voeding niet meer genoeg spanning kon leveren terwijl dit volgens de boekjes geen probleem hoort te zijn. Deze heb ik toen vervangen voor een zelfde type voeding en het probleem was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 10:21
Voor je je waagt aan een andere PSU, heb je al geprobeerd om de videokaart in een andere PCI-e slot te steken ?
Ik heb met mijn oude PC een vergelijkbaar probleem gehad, waar mijn nieuwe videokaart het systeem liet crashen, maar in de PC van mijn vader zonder problemen werkte. Het bleek uiteindelijk de PCI-e slot die for some reason instabiliteit veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Is Windows zelf helemaal up to date? En alle overige drivers zoals de chipsetdrivers ook?

En staat je geheugen in de BIOS op 1T of 2T command rate? Ik heb ooit wel eens gehad dat 1T problemen gaf met bepaalde moederbord en geheugen combo's .

Edit: ik denk idd ook, net als wat anderen hier, dat de voeding het probleem is.

[ Voor 20% gewijzigd door Format-C op 19-01-2018 12:40 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Ik denk ook voeding.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1