Ik had deze vraag al gesteld in het algemene topic gesteld:
Wat is jullie advies hierin? Is een L/W-warmtepomp nu wel of niet haalbaar?
Ikzelf zat te denken aan een Loria maar ik hoor daar verschillende verhalen over.
Ook over de SWW voorzieningen zijn de meningen heel erg verschillend, ik zal binnenkort wel eens offertes gaan aanvragen maar de bedrijven in onze regio (Walcheren) zijn nog niet helemaal ingespeeld op duurzaam.
Daar kwam de volgende reactie op:Ik ben nu al enige weken aan het uitzoeken wat het beste bij onze situatie past. Het uiteindelijke doel is om straks een installatie te hebben die geen gas meer verbruikt. Ik wilde het in etappes doen en ben mij op L/L gaan oriënteren maar ik had nog geen oplossing voor SWW.
Nu heeft onze CV-ketel het begeven, de interne boilers is aan het lekken. We vangen nu tijdelijk het water op door middel van bakjes die we 2x per dag legen. Dus ik zal nu uiteindelijk wel keuzes moeten gaan maken. Ik weet niet of ons huis geschikt is voor een L/W installatie.
Ons huis is een vrijstaande houtcasco woning uit 1990 voorzien van mechanische ventilatie type C en is redelijk goed geïsoleerd. Ook zit er vloerverwarming op de beneden verdieping in maar die is uitgeschakeld i.v.m. een parketvloer van oude planken. Komende zomer wil ik de kruipruimte extra isoleren en we hebben dit jaar alle kozijnen vervangen voor kunststof en HR++ glas geplaats. Over 2 weken worden er 20 LG zonnepanelen geplaatst met een totaal van 6400WP en we kunnen hier nog verder op uitbreiden. Ook hebben we 2 jaar geleden op de beneden verdieping de standaard radiatoren vervangen voor Vasco vlakke designradiatoren die ook geschikt zijn voor lage temperatuur verwarmingssystemen. (zegt men)
Wij hebben een vloeroppervlakte beneden van 75m2 met een inhoud van 175m3. Boven stoken we bijna niet, alleen staan de radiatoren een heel klein beetje open om de kou eraf te krijgen. In de badkamer hangt wel een designradiator die warmte afgeeft. Dan hebben we nog een garage waar nu een extra radiator hangt om daar ook de kou eraf te krijgen. Boven de garage zit nog een werkkamer met een oppervlakte van 18m2 waar ik 2 dagen in de week ook daadwerkelijk werk.
We hebben nu een Nefit Economy ketel die 6.7 liter water geeft bij een Dt van 45c, dit hebben we ook minimaal nodig voor onze regendouche. We zijn beide luxe douchers en douchen zo’n 10 minuten per dag. We hebben vorig jaar 1950m3 aan gas verbruikt puur voor verwarming en SVV en 5200KW/h aan stoom waar wij ook op koken. Hier moet ik wel bij zeggen dat de vrouw de huizes toen het hele jaar thuis zat en dat is nu niet meer het geval.
Wat kunnen jullie aanbevelen? Ikzelf keek naar een Loria Duo en volgens een berekening van hier zal ik er één moeten hebben van 10kW?
Alvast bedankt voor jullie input.
Nu heb ik mijn keteltemperatuur op zijn laagst gezet en die varieert tussen 38 en 42 graden. Gisterenavond toen wij gingen slapen heb ik de thermostaat op 15 graden gezet en vanochtend was het afgekoeld van 21 naar 17 graden. Ik krijg nu wel mijn huis warm gestookt maar dat duurt allemaal wat langer, wat op zich ook logisch is. Met een L/W-warmtepomp zal ik dan geen of een minimale nachtverlaging moeten doen.Verwijderd schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:23:
@kenny73 ik zou gaan voor de volgende opstelling, l/w wp voor verwarming van 5 kW, elwa boiler inhoud 200 liter voor sww (kun je camera 30 min op douchen voordat hij leeg is) rechtstreeks gevoed vanuit pv systeem, eventueel mocht het te weinig zijn een doorstromer om de uitstroomtemp te verhogen. Voor je badkamer kun je de radiator nog voorzien van een e element. Weet je of je met je ketelthermostaat laag, zeg 40 graden de boel nog warm kunt houden? Dan weet je of je radiatoren groot genoeg zijn.
Wat is jullie advies hierin? Is een L/W-warmtepomp nu wel of niet haalbaar?
Ikzelf zat te denken aan een Loria maar ik hoor daar verschillende verhalen over.
Ook over de SWW voorzieningen zijn de meningen heel erg verschillend, ik zal binnenkort wel eens offertes gaan aanvragen maar de bedrijven in onze regio (Walcheren) zijn nog niet helemaal ingespeeld op duurzaam.
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler