Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-11 09:18
Ik had deze vraag al gesteld in het algemene topic gesteld:
Ik ben nu al enige weken aan het uitzoeken wat het beste bij onze situatie past. Het uiteindelijke doel is om straks een installatie te hebben die geen gas meer verbruikt. Ik wilde het in etappes doen en ben mij op L/L gaan oriënteren maar ik had nog geen oplossing voor SWW.
Nu heeft onze CV-ketel het begeven, de interne boilers is aan het lekken. We vangen nu tijdelijk het water op door middel van bakjes die we 2x per dag legen. Dus ik zal nu uiteindelijk wel keuzes moeten gaan maken. Ik weet niet of ons huis geschikt is voor een L/W installatie.

Ons huis is een vrijstaande houtcasco woning uit 1990 voorzien van mechanische ventilatie type C en is redelijk goed geïsoleerd. Ook zit er vloerverwarming op de beneden verdieping in maar die is uitgeschakeld i.v.m. een parketvloer van oude planken. Komende zomer wil ik de kruipruimte extra isoleren en we hebben dit jaar alle kozijnen vervangen voor kunststof en HR++ glas geplaats. Over 2 weken worden er 20 LG zonnepanelen geplaatst met een totaal van 6400WP en we kunnen hier nog verder op uitbreiden. Ook hebben we 2 jaar geleden op de beneden verdieping de standaard radiatoren vervangen voor Vasco vlakke designradiatoren die ook geschikt zijn voor lage temperatuur verwarmingssystemen. (zegt men)

Wij hebben een vloeroppervlakte beneden van 75m2 met een inhoud van 175m3. Boven stoken we bijna niet, alleen staan de radiatoren een heel klein beetje open om de kou eraf te krijgen. In de badkamer hangt wel een designradiator die warmte afgeeft. Dan hebben we nog een garage waar nu een extra radiator hangt om daar ook de kou eraf te krijgen. Boven de garage zit nog een werkkamer met een oppervlakte van 18m2 waar ik 2 dagen in de week ook daadwerkelijk werk.

We hebben nu een Nefit Economy ketel die 6.7 liter water geeft bij een Dt van 45c, dit hebben we ook minimaal nodig voor onze regendouche. We zijn beide luxe douchers en douchen zo’n 10 minuten per dag. We hebben vorig jaar 1950m3 aan gas verbruikt puur voor verwarming en SVV en 5200KW/h aan stoom waar wij ook op koken. Hier moet ik wel bij zeggen dat de vrouw de huizes toen het hele jaar thuis zat en dat is nu niet meer het geval.

Wat kunnen jullie aanbevelen? Ikzelf keek naar een Loria Duo en volgens een berekening van hier zal ik er één moeten hebben van 10kW?

Alvast bedankt voor jullie input.
Daar kwam de volgende reactie op:
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:23:
@kenny73 ik zou gaan voor de volgende opstelling, l/w wp voor verwarming van 5 kW, elwa boiler inhoud 200 liter voor sww (kun je camera 30 min op douchen voordat hij leeg is) rechtstreeks gevoed vanuit pv systeem, eventueel mocht het te weinig zijn een doorstromer om de uitstroomtemp te verhogen. Voor je badkamer kun je de radiator nog voorzien van een e element. Weet je of je met je ketelthermostaat laag, zeg 40 graden de boel nog warm kunt houden? Dan weet je of je radiatoren groot genoeg zijn.
Nu heb ik mijn keteltemperatuur op zijn laagst gezet en die varieert tussen 38 en 42 graden. Gisterenavond toen wij gingen slapen heb ik de thermostaat op 15 graden gezet en vanochtend was het afgekoeld van 21 naar 17 graden. Ik krijg nu wel mijn huis warm gestookt maar dat duurt allemaal wat langer, wat op zich ook logisch is. Met een L/W-warmtepomp zal ik dan geen of een minimale nachtverlaging moeten doen.

Wat is jullie advies hierin? Is een L/W-warmtepomp nu wel of niet haalbaar?
Ikzelf zat te denken aan een Loria maar ik hoor daar verschillende verhalen over.

Ook over de SWW voorzieningen zijn de meningen heel erg verschillend, ik zal binnenkort wel eens offertes gaan aanvragen maar de bedrijven in onze regio (Walcheren) zijn nog niet helemaal ingespeeld op duurzaam.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ga niet over 1 nacht ijs en probeer deze instellingen gewoon een heel stookseizoen.
Probeer ook de temperatuur nog verder omlaag te zetten, 38 tot 42 is behoorlijk hoog voor een warmtepomp.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Kenny73
De keteltemperatuur staat al op minimaal, dus lager gaat niet, ook is het boilervat aan het lekken, ik moet dus echt knopen gaan doorhakken. 8)7

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik zou geen overhaaste beslissing maken ten gunste van een WP maar het lijkt erop dat het wel mogelijk zou moeten zijn in jouw situatie. Als je de mogelijkheid hebt om gebruik te gaan maken van je vloerverwarming (desnoods begrensd op een relatief lage vloertemperatuur) en je designradiatoren kunnen voorzien van ventilatoren voor extra warmte afgifte ( = lagere temperatuur) zou ik het wel aandurven.

Als beide opties niet kunnen en je wilt niet investeren in nieuwe LTV convectoren dan zou ik het niet doen.

• Kenny73
Ik denk dat het een te grote gok gaat worden. Het kost echt een hoop tijd om nu, met de laagste ketelinstelling van +/- 41 graden, het huis op 21 graden te krijgen.

Volgens mij is het toch het verstandigste om airco's te gaan gebruiken. (2 buitenunits, één voor de beneden en één voor de bovenverdieping) Mocht het dan extreem koud worden dan kan ik altijd nog een elektrische CV ophangen.

Nu nog een goede oplossing verzinnen voor SWW. Zijn er wp-boilers die via elektra bij kunnen?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Kenny73 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:53:

Nu nog een goede oplossing verzinnen voor SWW. Zijn er wp-boilers die via elektra bij kunnen?
WP boilers hebben vaak een extra 'weerstand' om hogere temp te kunnen bereiken of om een legionella-programma te draaien (verhitten tot 60 graden)
Dat is gewoon in de specificaties op te vragen en is meestal wel duidelijk aangegeven/niet ver weg verstopt in kleine lettertjes.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Persoonlijk zou ik dan eerder gaan kijken naar een warmtepomp met voldoende capaciteit.
Ik zie hierboven iemand met een 5kw komen, waar het op gebaseerd is geen idee maar ik zou niet zo'n minimaal pompje neerzetten. ik zou wel voor een wat serieuzer model gaan. Je woning koelt wel erg veel af vind ik persoonlijk, het is buiten niet koud en je verliest nu al 4 graden. Weet je ook wat er gebeurd als het buiten -5 is?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kenny73 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:53:
Ik denk dat het een te grote gok gaat worden. Het kost echt een hoop tijd om nu, met de laagste ketelinstelling van +/- 41 graden, het huis op 21 graden te krijgen.

Volgens mij is het toch het verstandigste om airco's te gaan gebruiken. (2 buitenunits, één voor de beneden en één voor de bovenverdieping) Mocht het dan extreem koud worden dan kan ik altijd nog een elektrische CV ophangen.
Je kan ook combineren. LW-WP voor algemene verwarming. Airco voor extra boost indiend nodig,.
Voor SWW heb ik een Clage CEX doorstroomverwarming. Deze wordt gevoed middels een hygieneboiler welke weer 300l voorgewarmd water bevat. Door de warmtepomp verwarmd tot 30'C.

Dus de doorstroomverwarmer gaat enkel 10-15'C verwarmen.

De hygieneboiler zal ooit ook voorzien worden van zonnecollectoren zodat het een zonneboiler wordt.
Deze is parallel aangesloten op het VVW-circuit, dus dient ook als buffervat. (omdat het een hygieneboiler is, is legionellaprogramma niet nodig)

[ Voor 48% gewijzigd door kmf op 02-01-2018 12:03 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Jou huis koelt snel af zelfs nu het nog geen winter is.
Ik zou eerst voor een nieuwe combi ketel gaan, compleet geïnstalleerd worden ze hier in Friesland voor minder dan 1500 euro aangeboden.
Je kan later wel het warm water gedeelte vervangen door zonneboilers/ panelen.

Het is juist nu in de winter wel een duurdere tijd om een ketel te vervangen, als je dat een nog een aantal maanden kan rekken... zal zo'n 200 euro verschillen met montage in het voorjaar of winter.

[ Voor 27% gewijzigd door frisianstar op 02-01-2018 13:04 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Rhaelak
Vergeet niet dat hij geen massa heeft die warm blijft (vloerverwarming). Afkoeling gaat dan een stuk rapper.

• Kenny73
frisianstar schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:59:
Jou huis koelt snel af zelfs nu het nog geen winter is.
Ik zou eerst voor een nieuwe combi ketel gaan, compleet geïnstalleerd worden ze hier in Friesland voor minder dan 1500 euro aangeboden.
Je kan later wel het warm water gedeelte vervangen door zonneboilers/ panelen.

Het is juist nu in de winter wel een duurdere tijd om een ketel te vervangen, als je dat een nog een aantal maanden kan rekken... zal zo'n 200 euro verschillen met montage in het voorjaar of winter.
Het is juist de bedoeling om van het gas af te gaan. ;)
kmf schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Je kan ook combineren. LW-WP voor algemene verwarming. Airco voor extra boost indiend nodig,.

[...]

Voor SWW heb ik een Clage CEX doorstroomverwarming. Deze wordt gevoed middels een hygieneboiler welke weer 300l voorgewarmd water bevat. Door de warmtepomp verwarmd tot 30'C.

Dus de doorstroomverwarmer gaat enkel 10-15'C verwarmen.

De hygieneboiler zal ooit ook voorzien worden van zonnecollectoren zodat het een zonneboiler wordt.
Deze is parallel aangesloten op het VVW-circuit, dus dient ook als buffervat. (omdat het een hygieneboiler is, is legionellaprogramma niet nodig)
Ik denk dat een combi van LW-WP wel heel erg kostbaar gaat worden. :'(

Volgens mij is een WP-boiler met eventueel daarachter nog een doorstromer de beste oplossing.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Kenny73 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:51:
[...]
Volgens mij is een WP-boiler met eventueel daarachter nog een doorstromer de beste oplossing.
pas wel op met doorstromers, die hebben een flinke kW elektra aansluiting nodig, en dan nog is het niet zo lux als een gas ketel. (een stuk minder liter per minuut of l/m)

een WP-boiler levert vrijwel max l/m (zoveel als je er in koud geduwd krijgt komt er uit.) en dat is vaak meer als wat een gasketel kan.

een doorstromer hotfillen betekend niet dat hij meer water gaat leveren, hij gaat alleen minder stroom gebruiken. (als hij het aan kan, anders gaat hij in error en dat is helemaal irritant.)

een gasketel doet 20 tot 30kW, een doorstromer zit rond de 11kW tot 14kW en dan een 3fase aansluiting.
levert dat jouw genoeg l/m op?
(heb je die al uitgezocht voor je zelf, een keer gemeten wat je nu gebruikt?
en waarmee je genoeg zou hebben?
is nogal persoonlijk wat mensen genoeg l/m vinden en wat niet. ;)
sommige mensen vinden het al problematisch als ze een bad moeten vullen met een cw3 gasketel en dat is nog altijd meer als een doorstromer. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rhaelak
Met jouw opgegeven debiet van 6.7 l/min en een deltaT van 45 graden heb je een benodigd vermogen nodig van 21 kW als doorstromer. Dat kan je vergeten.

Beter zou zijn een WP boiler of elektrische boiler. Boilergrootte in de orde van 300 liter is genoeg voor jullie douchegedrag zoals omschreven in je openingspost.

• Kenny73
Dat klopt. Ik heb net een WP-boiler van 270 liter besteld.
Op dit moment werkt de CV-ketel nog steeds ,het is alleen vervelend om 2x per dag een bakje water te moeten legen. Dus straks gaan we de boiler aansluiten en dan kunnen we zien of er nog een doorstromer achter gezet moet worden.

Pagina: 1