Toon posts:

Zwart scherm met alleen cursor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd terug besloot ik mijn werklaptop aan de monitor van mijn desktop computer te hangen. Toen ik daarna mijn desktop computer opstartte (waarbij de monitor alweer aan deze computer was gekoppeld) kreeg ik na het booten een zwart scherm als opstartscherm met louter een cursor die ik kon bewegen.

Enige schermpjes die ik in beeld kan toveren zijn 5 maal shift (sticky notes), windows+u en windows+p.

Ik heb meerdere dingen geprobeerd om dit op te lossen. Van Windows repair (via recovery CD, helaas geen restore points), checkdisk, scannow, tot aan bootable usb's die op malware/virussen controleren, of de Windows registry proberen te herstellen, of verschillende monitoren aan de pc hangen, componenten (RAM,) ontkoppelen ontstoffen, etc., niets heeft gewerkt. Extra vervelend is dat Safe mode hetzelfde gedrag vertoont.

Geluk bij een ongeluk: alle bestanden blijken wel bereikbaar te zijn op de schijf (heb ik namelijk kunnen inzien na opdrachtprompt op te hebben gestart in Windows Recovery).

OS betreft Windows 7. De schijf waar het euvel op bestaat is een 128GB SSD van Samsung. Ondertussen een goede 5 jaar oud.

Heeft iemand nog een advies wat ik verder kan doen om dit op te lossen?

Ik las dat de SSD over eventueel bad sectors zou kunnen beschikken en dat imagen naar een andere hdd een volgende stap zou kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
Je kunt wel in de recovery console komen
kijk eens even of er een hiberfil.sys aanwezig is in de root
zo ja verwijder deze

en hetzelfde met de pagefile.sys

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 01-01-2018 03:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je Ctrl+Alt+Del indrukt, krijg je dan wel de optie om de Task Manager te starten?
Mocht dat lukken, dan kun je via de Task Manager (Taakbeheer) explorer.exe starten. Het kan zijn dat iets in de startprocedure hangt waardoor dus Explorer (de shell) niet geladen wordt.

Zo heb ik al enkele systemen weer tot leven gewekt zonder dat recovery/herinstallatie nodig was.

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Vinnie schreef op maandag 1 januari 2018 @ 03:40:
Als je Ctrl+Alt+Del indrukt, krijg je dan wel de optie om de Task Manager te starten?
Mocht dat lukken, dan kun je via de Task Manager (Taakbeheer) explorer.exe starten. Het kan zijn dat iets in de startprocedure hangt waardoor dus Explorer (de shell) niet geladen wordt.

Zo heb ik al enkele systemen weer tot leven gewekt zonder dat recovery/herinstallatie nodig was.
Ook een goed idee maar volgens mij is het CTRL + SHIFT + ESC

[ Voor 80% gewijzigd door boyette op 01-01-2018 03:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
boyette schreef op maandag 1 januari 2018 @ 03:51:
Ook een goed idee maar volgens mij is het CTRL + SHIFT + ESC
Ctrl+Alt+Del is om de verschillende opties in beeld te krijgen; Lock, Switch User, Sign Out, Change password, Task Manager.

Maar Ctrl+Shift+Esc is inderdaad een direct toetsencombinatie om de Task Manager te starten. Ik ben hier persoonlijk minder fan van, omdat je met de Ctrl+Alt+Del combinatie feedback hebt en ziet of het systeem verder wel iets doet dan alleen een zwart beeld geven+cursor.

En old habits ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
ja er is alleen meer kans dat die functie niet werkt omdat de skin (explorer?) sowieso al niet wordt geladen dus het zou vreemd zijn als dat dan daarmee opeens wel lukt.
Terwijl een aantal andere directe toetscombinaties ook werkt dus zou de taskmanager misschien ook kunnen opdoemen..

[ Voor 29% gewijzigd door boyette op 01-01-2018 03:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Dat maakt niks uit, de oproep blijft hetzelfde. Daar heb je explorer niet voor nodig. Afijn, het is even afwachten of het effect heeft voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noch ctrl+alt+del, noch ctrl+shift+esc werken. Dit was ook mijn eerste ingeving.

Enige schermpjes die ik in beeld kan krijgen zijn 5 maal shift (sticky notes), windows+u en windows+p..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op maandag 1 januari 2018 @ 03:40:

Ik moet zeggen, toen ik via recovery in opdrachtpromp de registry aan het controleren was (winlogon), stond SHELL niet op explorer.exe, maar op cmd.exe, heb dit naar explorer.exe gewijzigd, maar ook dit hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
boyette schreef op maandag 1 januari 2018 @ 03:34:
Je kunt wel in de recovery console komen
kijk eens even of er een hiberfil.sys aanwezig is in de root
zo ja verwijder deze

en hetzelfde met de pagefile.sys
Er was een pagefil.sys (verborgen), verwijderd... maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
geen hiberfil aanwezig?
swapfile?

en in veilige modus opstarten wat is het gevolg daarvan?

[ Voor 46% gewijzigd door boyette op 02-01-2018 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
boyette schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 01:31:
geen hiberfil aanwezig?
swapfile?

en in veilige modus opstarten wat is het gevolg daarvan?
Nope, alleen een pagefile.sys was er, en die heb ik verwijderd. Geen invloed.

Horen Hiberfile en swapfile standaard aanwezig te zijn?

Veilige modus geeft hetzelfde zwarte scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ah is windows 7 misschien niet

kijk eens of die pagefile nu weer terug is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
boyette schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 01:46:
ah is windows 7 misschien niet

kijk eens of die pagefile nu weer terug is
Will do, maar wat is de relevantie ervan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
omdat we dan weten tot hoever je systeem opstart
als die weer terug is dan is het misschien virusscanner of een update die de boel tegenhoudt
of een netwerkadapter waar het systeem op wacht

Je hebt sowieso al heel wat dingen geprobeerd.
Ik neem aan ook opstartherstel?
herstelpunten waren er niet..

We kunnen nog het complete register vervangen om in ieder geval te proberen om windows op te starten maar ja dat is een heleboel getyp
bovendien ben je dan je profiel kwijt en is het nog niet gezegd dat we dat kunnen herstellen. We weten dan in ieder geval de oorzaak.

Uiteindelijk gaat het minder tijd kosten om een backup te maken van je persoonlijke bestanden en windows op nieuw te installeren

ik weet niet wat het belang precies is

Ook kunnen we nog proberen de virusscanner te verwijderen en je netwerkadapter uit te schakelen
maar aangezien het probleem is ontstaan na het wisselen van de monitor zijn dit nogal wilde gokken..
En dat blijft het vanaf nu in het wilde weg dingen proberen die het probleem op lossen om te kijken of we dichter bij de oorzaak kunnen komen.

Ook zou ik alle usb apparaten en sd cards die evt nog aangesloten zijn eruit halen

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 02-01-2018 02:00 ]

Pagina: 1