Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NLE/Telfort VDSL Experiabox achter eigen Router gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 13:36
Mijn vraag
Ik probeer de Experiabox v10 achter mijn eigen modem aan de praat te krijgen. Waarom? Omdat ik met een eigen mdem en router veel meer configuratieopties heb, makkelijk een VPN kan instellen en de boel stabieler draait.
Een andere optie is om een eigen router achter de Experiabox te hangen die in DMZ staat, maar dan zit met met dubbel NAT (en alle gevolgen van dien). Daarom heb ik er juist voor gekozen om een eigen modem te gebruiken zodat ik zelf alle invloed heb op de verbinding.
Internet werkt al prima en op volle snelheid. Maar omdat NLE/Telfort en KPN nog steeds wijgeren de gegevens vrij te geven is het nog steeds nodig om de Experiabox te gebruiken voor TV en Telefoon. Na wat zoekwerk ben ik wat berichten tegengekomen die aangeven dat het mogelijk is om de Experiabox achter je eigen modem/router te hangen. Maar het probleem waar ik tegenaan loop is om de juiste VLANs door te geven.

NLE/Telfort gebruiken twee VLANs, 34 voor internet en 4 voor IPTV. 34 tagt hij automatisch al op het modem, daarom heb ik nu ook internet. Maar ik wil nu vanaf mijn modem (Draytek Vigor 2760n) VLAN 34 en 4 door mijn twee Managed Netgear switches (GS105Ev2 en GS108Ev3) sturen en uit laten komen op poort 5 van de GS105Ev2. Ik sluit dan de Experiabox aan op Poort 5 van de GS105Ev2.

Het idee is dan dat de Experiabox denkt "Oh ik zit op het netwerk van NLE/Telfort, laat ik eens een IP aanvragen (in dat geval een intern IP van mijn modem/router) en de verbinding voor de IPTV en Telefonie opzetten". Maar dat is helaas wat er niet gebeurt. Het Internet lampje op de Experiabox blijft Rood. Ik heb zelf het idee dat ik iets niet goed doe met het Taggen van die VLANs, dus vandaar dat ik hier even wat hulp van de experts vraag.

Ik vermoed dat de Experiabox de VLANs zelf aanmaakt in het geval van VDSL, maar dat de VLANs er al zijn in het geval van Glasvezel (en dus de WAN connectie die ik nu gebruik). Maar ik weet niet of ik nu in de juiste richting zit te denken...

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Draytek Vigor 2760n
  • GS105Ev2
  • GS108Ev3
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://forum.telfort.nl/...ervangen-49307#post440808
http://netwerkje.com/eigen-router (is voor KPN en Glasvezel, maar het lijkt me dat ik de Experiabox ook via de WAN poort aan kan sluiten en het zelfde truukje kan doen)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Alle reacties

• jackyr
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-10 16:17

• Saeverix
Ja die had ik gevonden. Maar mijn situatie is net iets anders.

Ik wil mijn Draytek aansluiten en daarmee Internet gebruiken op VLAN 34 (dit werkt al prima).
Vervolgens wil ik met de Draytek of een andere router op mijn eigen netwerk weer een VLAN 34 en VLAN 4 aanmaken en deze taggen op een specifieke poort op mijn switch. Op die poort wil ik dan de Experiabox aansluiten zodat die denk dat hij op een Glasvezel aansluiting zit.

De Experiabox gebruik ik dan voor de telefonie en voor beide IPTV boxen. Dat leek mij de ideale setup. Internet via een eigen stabiel modem en router, telefonie en IPTV via de Experiabox.

Vraag is met name of de Glasvezel NTU die VLANs aanmaakt of dat die vanuit de provider al komen. En de andere vraag is of het gewoon kale VLANs zijn of dat er ook een DHCP server aan hangt.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 11:45

Kek

3flix

de glasvezel NTU doet niet zo veel, behalve van glas en ethernet aansluiting maken, in dit geval is het een "dom" apparaat.

Ik verwacht dat de glas-vlans met een DHCP zijn ingesteld, anders kan niets daar aan verbinden of een IP krijgen...

• Saeverix
Ik schop dit topic toch weer even omhoog omdat ik toch graag zeker wil weten of deze theorie gaat werken...

Kan ik een eigen modem gebruiken (in Bridge mode naar een eigen Router) voor mijn VDSL verbinding, en daarachter de Experiabox v10 aan een switch hangen zodat ik daar de Telefoon en IPTV box aan kan hangen?

Op die manier heb ik namelijk volledig de controle over mijn internet verbinding, maar gaat TV en Telefonie nog steeds via de Experiabox.

• Saeverix
Anyone?

Verwijderd

Hi Werner!

Dat is mij tot op heden niet gelukt, ik heb de Experiabox nu helemaal buiten beeld liggen. Het punt is dat je met die VLAN's aan de gang moet en er daardoor niet een signaal kan worden doorgezet dat door de Experiabox weer kan worden opgepakt. Althans, niet met mijn router, maar dat zou dus de oplossing zijn waar je naar moet zoeken als je daadwerkelijk de Experiabox wil blijven gebruiken.

Mocht je er, net als ik, vrede mee hebben om de Experiabox helemaal niet meer te gebruiken, bekijk dan mijn topic op het forum van Telfort even! :-)
Experiabox vervangen | Telfort

• Saeverix
Bij een VDSL connectie worden de VLANs aangemaakt op de Experiabox (lijkt me?). Is dat bij een Glasvezel connectie anders? Komen daar de VLANs al uit de NTU?

Pagina: 1