Chenbro 34169 interne voeding condensator vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik heb een Chenbro ES34169 die gevoed wordt met een extern voedingsadapter.
Deze externe voeding wordt door een interne PCB omgezet naar PC spanning voor de interne componenten.

Op deze interne PCB zijn een aantal condensatoren bol / beginnen te lekken.
Het gaat om 5 SACON 16V 1000uF en 5 SACON 25V 470uF condensatoren.
Deze wil ik zsm gaan vervangen. Heb ook geen keuze want de PCB is niet meer leverbaar.

Inmiddels weet ik dat ik radiale condensatoren moet hebben, pinafstand 5mm en een doorsnee van 10mm.
Wel heb ik nog een aantal vragen:

- Wat zijn goede merken om vervangende condensatoren van te kopen?
Als ik het goed begrijp zijn Nichicon en Panasonic erg goed?
- Ik heb 5 paarse 16V 1000uF maar ook 2 groenige 16V 1000uF condensatoren.
Beide 105 graden maar de groenige is iets langer. Zijn deze condensatoren gelijk of zit er toch een verschil in?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden als ik andere condensatoren wil kopen?

Alvast bedankt voor de tips!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Nichicon/Panasonic/Vishay/Rubycon zijn prima.

Je wil Low ESR en 105graden versies.

Er zal verschil tussen die 2 kleuren zitten, wellicht was niet overal Low ESR nodig en hebben ze niet overal geplaatst om kosten te besparen, 10ct verschil is nogal wat als je er vele duizenden maakt.

Waar rekening mee houden:
- Maatvoering (vergeet de hoogte niet)
- Of ze Low ESR zijn, soms wat moeilijk terug te vinden.
- Bij monteren goed de polariteit in de gaten houden en zorg voor een krachtige soldeerbout, condensators zitten meestal aan vrij flinke stukken koper vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het kan toch geen kwaad om Low ESR terug te plaatsen ook al waren de "originele" geen Low ESR?

en tja maatvoering is soms ook wel een bitch... maar t gros staat toch niet zo stijf tegen elkaar aan dat je niet een millimeter kan smokkelen :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Als ik het goed begrijp betekent Low ESR minder interne weerstand en dat is om meerdere redenen beter.
Qua prijs maakt het weinig uit. Goeie tip, ik ga shoppen.

Heeft het nog zin om condensatoren met een hogere toelaatbare spanning te kopen?
Als ik het goed begrijp hebben die meer capaciteit over?

Ik heb een (hele fijne) (d8 35W) Weller soldeerbout, voldoet tot nu toe altijd.
Als ik een elektronische koop, wat voor temperatuur moet ik dan aanhouden?

Mag ik wel loodtin gebruiken trouwens? Als ik het goed heb begrepen wordt dat op pcb's niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
Low ESR is meestal, maar niet altijd beter. In bepaalde omstandigheden is de ESR juist nodig om oscillaties te dempen.

De toegelaten spanning is just that: de maximaal toegelaten spanning. Het heeft geen zin om hier iets hogers te nemen dan je nodig hebt, maar het kan geen kwaad (behalve dat een condensator met een hogere spanning vaak ook een hogere ESR heeft).

De temperatuur waarop je soldeert hangt af van het gebruikte tin (loodvrij=warmer) maar ook van de gebruikte punt én van het ontwerp van de printplaat (denk aan een dikke ground plane die alle warmte afvoert). Een punt met meer thermische massa heeft een lagere temperatuur nodig dan eentje met minder. Je wil de boel niet te warm hebben, maar te koud is ook niet goed (je wil graag dat het soldeer snel smelt zodat je de tijd dat je de soldeerbout op het bord hebt zo kort mogelijk houdt). Het luistert niet zo nauw, dus ik zou hem gewoon ergens rond de 300-350C zetten en kijken hoe het gaat.

Lood mag niet in commerciële electronica zitten. Voor hobbywerk mag het wel. Soldeer met lood werkt heel veel prettiger dan loodvrij soldeer dus dat zou ik zeker aanraden.