Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Zorian
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:30
Mijn vraag
Ik heb vanwege het feit dat ik geen mobiel bereik in mijn wijk (en dus al helemaal niet binnenhuis) heb met alle providers een tijd geleden gekozen voor Vodafone omdat die de enige provider is welke WiFi calling ondersteunt. Dit in combinatie met een Samsung Galaxy S8 welke bij het abonnement inbegrepen zat.

Nou is mijn probleem dus dat ik, ondanks het gebruik van WiFi calling, enorm haperende gesprekken heb. Zowel ik, maar voornamelijk mijn gesprekspartner, kan mij zelden goed horen omdat ik constant enorm haper. Een beetje alsof ik alsnog via mobiele netwerken bel welke amper bereik hebben.

Echter zou dit niet mogen, aangezien ik het WiFi calling icoontje heb, en ook tijdens het bellen (en tijdens het maken van de oproep) overal staat dat het een VoWiFi call betreft en geen VoLTE call. Als ik WiFi uitschakel komt er inderdaad VoLTE call te staan dus dat klopt wel verder.

Bereik van WiFi en bandbreedte mag geen enkel probleem zijn. Ik heb een ASUS RT-AC3200, waar ik circa 1-2 meter vanaf zit tijdens het bellen, en ik heb 1000Mbit WAN bandbreedte. Ruim voldoende dus.

Het gebeurt zowel bij bellen naar vaste als mobiele nummers.
Ook gebeurt het niet enkel op mijn eigen WiFi. Als ik bij iemand anders thuis bel gebeurt het net zo goed.

Iemand een idee waarom ik zelfs met WiFi calling nog een zeer slecht 'bereik' heb en dus enorm haper?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Galaxy S8 i.c.m. Vodafone Red op Android 7 met de laatste security patch/firmware van december 2017.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andermans WiFi netwerk gebruikt, WiFi opnieuw ingesteld op router en mobiel, router factory-resetted, eventuele benodigde poorten tijdelijk open gezet ter test (hielp niet, dus weer dicht gedaan en er is geen verschil tussen beide situaties), firmware opnieuw geflashed, factory reset gedaan. Niks heeft verandering gebracht.

Zorian wijzigde deze reactie 31-12-2017 13:31 (3%)

Alle reacties

• Sirhc_95
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:24
Vervelend zeg! Ik heb net wat met mijn S8 met Vodafone sim zitten rommelen. Waarschijnlijk heb je dit allang goed staan, maar als je de 'telefoon' app opent en dan rechtsboven op de drie puntjes klikt kan je de instellingen openen. Vervolgens moet je helemaal onderaan bij WiFi-bellen even kijken of de voorkeur op Wifi- of mobiel netwerk staat. Misschien dat je telefoon probeert over te schakelen naar het mobiele netwerk?

Ik ga zo nog even een testtelefoontje doen om te kijken of ik er ook last van heb!
EDIT: Ik had tijdens dat testtelefoontje nergens last van :?

Sirhc_95 wijzigde deze reactie 31-12-2017 16:08 (5%)

• Zorian
quote:
Sirhc_95 schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:57:
Vervelend zeg! Ik heb net wat met mijn S8 met Vodafone sim zitten rommelen. Waarschijnlijk heb je dit allang goed staan, maar als je de 'telefoon' app opent en dan rechtsboven op de drie puntjes klikt kan je de instellingen openen. Vervolgens moet je helemaal onderaan bij WiFi-bellen even kijken of de voorkeur op Wifi- of mobiel netwerk staat. Misschien dat je telefoon probeert over te schakelen naar het mobiele netwerk?

Ik ga zo nog even een testtelefoontje doen om te kijken of ik er ook last van heb!
EDIT: Ik had tijdens dat testtelefoontje nergens last van :?
Ja die staat inderdaad qua voorkeur op WiFi.

• s3n
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:35
Ik heb hetzelfde op een iPhone. WiFi bellen staat inmiddels uit helaas.

• Megapaul
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:02
Ook hier problemen met wifi bellen. Wanneer ik wifi bellen gebruik (op mijn thuisnetwerk) klink ik volgens de andere kant als een robot en ook vaak haperend geluid vanaf mijn kant. De tegenpartij hoor ik wel prima. Gebruik ook een Samsung S8.

Megapaul wijzigde deze reactie 01-01-2018 01:17 (5%)

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Zorian
Lijkt dus op een probleem met de service van Vodafone aangezien meerdere mensen dit probleem herkennen hier... Zal eens proberen te bellen met Vodafone morgen.

Zorian wijzigde deze reactie 01-01-2018 21:38 (4%)

• Megapaul
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:02
quote:
Zorian schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:38:
Lijkt dus op een probleem met de service van Vodafone aangezien meerdere mensen dit probleem herkennen hier... Zal eens proberen te bellen met Vodafone morgen.
Wist je al iets meer?

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Zorian
quote:
Helaas nog niet toegekomen aan bellen, was nogal druk vandaag. :)

• AlteKiet
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 05-07 08:01
quote:
Zorian schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:30:
...
Nou is mijn probleem dus dat ik, ondanks het gebruik van WiFi calling, enorm haperende gesprekken heb. Zowel ik, maar voornamelijk mijn gesprekspartner, kan mij zelden goed horen omdat ik constant enorm haper. Een beetje alsof ik alsnog via mobiele netwerken bel welke amper bereik hebben.
...
Hier had ik ook vreselijk last van. Vodafone support deed alsof ze er nog nooit van hadden gehoord...

De oplossing in mijn geval was het internetmodem (Ziggo - Cisco EPC3925) 30s van de stroom halen. Algemeen internetten en video's streamen was daarna ook veel vlotter!

Ben benieuwd. Succes!

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:20

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik had/heb dit probleem ook. Ik had een iPhone 7 en nu een iPhone 8. Uiteindelijk heb ik het maar uit gezet.

Ik had het niet op 1 plek, maar op meerdere plekken:

- Thuis: ZeelandNet met Linux router en Ubiqiuti Access Points 5Ghz
- Werk: ZeelandNet met MikroTik router Ubiqiuti Access Points 5Ghz
- Vriendin: Telfort met Experiabox v8

In alle gevallen haperde bellen over WiFi gewoon té vaak waardoor ik het maar uit gezet heb. Ik heb hier geen contact over opgenomen met Vodafone omdat ik er simpelweg geen zin in had.

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:37
quote:
Snow_King schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:21:
Ik heb hier geen contact over opgenomen met Vodafone omdat ik er simpelweg geen zin in had.
Dat begrijp ik maar het is wel een gemiste kans! Juist door dit soort dingen te melden is er een kans dat er iets mee wordt gedaan.

In het verleden heb ik wel eens last gehad van harde ruis bij gesprekken bij Vodafone tijdens stiltes in een telefoongesprek. Toen ik daar melding van maakte werd er aangegeven dat het aan mij lag en niet aan het netwerk, omdat ze daar geen meldingen van hebben gekregen. Toen ik ergens op tweakers las dat meer mensen er last van hadden, baalde ik. Het lag dus toch aan het netwerk!

• Zorian
Ik heb zojuist gebeld met Vodafone. De eerste medewerker wist geeneens dat ze VoWiFi aanbieden, dus opnieuw gebeld en de 2e persoon wist nergens vanaf qua problemen.
Kwam niet veel verder dan 'reset uw toestel eens naar fabrieksinstellingen' ondanks dat ik aangaf dat ik ook nog een zakelijk Vodafone toestel heb met VoWiFi welke hetzelfde doet.
Heb er maar op aangedrongen dat er een onderzoek moet worden gestart en daarbij gewezen naar dit topic. Nu maar hopen dat dat ook gaat gebeuren.
Misschien helpt het inderdaad als er meer mensen dit rapporteren.

Inmiddels draait mijn toestel op Android 8 met de januari patch en het is er nog steeds.
Tevens heb ik lopen spelen om te kijken 'what if'.
2 toestellen met Vodafone VoWiFi. Een Galaxy S8 op Android 8 en een Galaxy J5 2017 (zakelijk) op Android 7.
S8 en J5 VoWiFi aan: Beiden haperen.
S8 aan en J5 uit: S8 hoor je haperen aan de kant van de J5, andersom valt het wel mee.
S8 uit en J5 aan: Bovenstaande omgedraaid
S8 uit en J5 uit: Gehaper weg/veel minder.
Heb deze testen wel gedaan bij iemand anders thuis met 4g+ omdat ik geen mobiel bereik heb in mijn wijk.
De symptomen en mate van gehaper waren bij diegene thuis echter vrijwel identiek.

Zorian wijzigde deze reactie 27-01-2018 10:53 (36%)

• Fybz
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-07 15:11
Is er nog voortgang over dit probleem te melden? Ik heb KPN en zit sinds dec 2017 in een nieuwbouwhuis met dramatische dekking binnenshuis. Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Vodafone vanwege VoWifi, maar dan moet het natuurlijk wel werken als advertised.

i7 2600k 4ghz/mugen 3/corsair ddr3-1600-16gb/asus p8p67 pro/crucial m4/sapphire hd5850 oc/iiyama e2473hds-b1/corsair 500R

• Zorian
quote:
Fybz schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:55:
Is er nog voortgang over dit probleem te melden? Ik heb KPN en zit sinds dec 2017 in een nieuwbouwhuis met dramatische dekking binnenshuis. Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Vodafone vanwege VoWifi, maar dan moet het natuurlijk wel werken als advertised.
Niet echt.
De ene dag lijkt het redelijk goed te gaan en de andere dag is het ronduit drama.
Helaas heb ik weinig keus, het is haperen of helemaal niks.
Vodafone heeft tot op heden nog niet echt iets erkent of weet nergens van.
Apart genoeg werkt het bij mijn ouders op de wifi wel altijd feilloos. Terwijl de snelheid en bereik (van wifi) daar juist veel slechter zijn.

Zorian wijzigde deze reactie 14-06-2018 11:59 (10%)

• Fybz
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-07 15:11
Hmm, kan het niet met je eigen infrastructuur te maken hebben? Poorten die misschien dicht staan? Als je via wifi belt met een andere app, whatsapp bijv, ervaar je dan ook haperingen?

i7 2600k 4ghz/mugen 3/corsair ddr3-1600-16gb/asus p8p67 pro/crucial m4/sapphire hd5850 oc/iiyama e2473hds-b1/corsair 500R

• Zorian
quote:
Fybz schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:21:
Hmm, kan het niet met je eigen infrastructuur te maken hebben? Poorten die misschien dicht staan? Als je via wifi belt met een andere app, whatsapp bijv, ervaar je dan ook haperingen?
Mijn infrastructuur is v.z.i.w. opener en stabieler dan een modem van een provider.
Bellen via andere apps doe ik niet aan. Wifi is wel gewoon stabiel, een download gaat gewoon met de volle snelheid en het signaal is altijd maximaal.
Poorten die dicht zitten lijkt me overigens sterk, dan zou de functie geeneens moeten werken.
Nu is het gewoon een gevalletje dat ik de ander wel goed hoor maar de ander mijn stem soms even niet hoort voor enkele seconden.

• robbvdb
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:06
Test hier je lijn eens ..... vooral jitter doet je gesprek geen goed en is meer van belang dan mooie snelle download-snelheden in dit geval !

https://www.voipreview.org/speedtest

• Zorian
quote:
robbvdb schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 00:52:
Test hier je lijn eens ..... vooral jitter doet je gesprek geen goed en is meer van belang dan mooie snelle download-snelheden in dit geval !

https://www.voipreview.org/speedtest
Ik zie dramatische waardes, maar ik heb het idee dat de oorzaak bij de test ligt.
Kom amper boven adsl snelheden uit op die test terwijl ik 1000Mbit heb. Ook een ping van 400ms met 600ms jitter geloof ik niet.

Heb gelijk even met Nperf gekeken en daar trek ik wel rustig 600-700Mbit door de lucht. Gemiddelde ping zit op 2ms met een jitter van 0ms.

• Ellen2307
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 28-06 18:59
Ik heb sinds kort de Samsung s9 en nu is ook eindelijk mijn abonnement ingegaan bij Vodafone.
Maar nu kan ik nergens in mijn telefoon de optie Wi-Fi bellen vinden.
Ook met behulp van een medewerker in een Vodafone winkel niet.
Heeft iemand hier nog een idee??

• Zorian
quote:
Ellen2307 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:19:
Ik heb sinds kort de Samsung s9 en nu is ook eindelijk mijn abonnement ingegaan bij Vodafone.
Open je dialer (groene hoorntje), ga naar settings (rechtsboven) en dan helemaal naar beneden. Daar zou het moeten staan.
Indien niet het geval, verifieer of je een CSC hebt die compatibel hebt. Bijvoorbeeld PHN of VDF. Hoe dit moet staat in de topics die over de telefoons zelf gaan.

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:36
quote:
Ellen2307 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:19:
Laatste toestelupdates geďnstalleerd?

Instellingen > Software Update. > handmatig downloaden.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True