Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Sinds ik aan Android ben begonnen in 2012 draai ik eigenlijk al custom roms, en hierdoor ben je wat vaker dan bij een regulier toestel bezig met backups. Ik heb hier eigenlijk altijd best wel wat gedoe mee en kom vaak de volgende zaken tegen:

- Gebackupte data met Titanium Backup blijkt toch niet te werken na terugzetten (sommige apps maken blijkbaar hun data zo installatie-specifiek dat je dit naderhand nooit weer kan herstellen?)

- Kopiëren van data via MTP duurt altijd tergend lang en stopt ook weleens met van die onbegrijpelijke fouten, daarnaast is de hele storage op dat moment niet bruikbaar voor andere zaken vanaf de PC

Zonder root kan je van veel programma's en games blijkbaar de voortgang niet eens in redelijkheid fatsoenlijk opslaan. Een aantal games gebruikt de Cloud API van Google om de voortgang hier in op te slaan, of zijn gekoppeld aan een account. Maar voor 'normale' apps is er vaak geen fatsoenlijke mogelijkheid.

Native slaat Google maar heel beperkt dingen op, zo worden de SMS-berichten de ene keer wèl hersteld, en ben ik ze de andere keer gewoon kwijt. Maar enige inzage hierin mis ik.

Voordat ik bij Android kwam had ik een iPhone en daar was dat veel centraler geregeld en doordat ik een jailbreak had kon ik alle programmadata ook nog handmatig opslaan als ik ooit de iPhone kaal wilde inrichten en toch nog selectief dingen terugwilde.

Met Android is het de afgelopen 5 jaar altijd al gedoe geweest die me soms wel een hele dag kost. Nu vraag ik me af, hoe backuppen jullie op Android? Herkennen jullie de problematiek die ik ervaar of weten jullie een veel slimmere manier? Het gaat me vooral om de gebruikersdata en programmadata.

Er zijn heel veel backup-programma's die enkel de programma's zelf terugzetten, zonder de oude programmadata. Daar heb je m.i. helemaal geen fluit aan. En TitaniumBackup, wat al sinds Android bestaat een veelgebruikt programma is volgens mij, krijgt vaak veel data alsnog niet goed, waardoor ik voor SMS-berichten en belhistorie vaak een dedicated backup-app gebruikte. Maar om dat voor elke app of game te doen is redelijk onhoudbaar.

TL;DR Hoe backuppen jullie zodat je met zo weinig mogelijk handwerk toch alle gebruikersdata weer terug hebt in een nieuwe installatie, of bijvoorbeeld een nieuwe telefoon?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:40

TommieW

Numa numa.

Ik heb ook heel wat custom ROMs gedraaid, dus ik herken je probleem. Ik heb het idee dat het "vrogâh" wat meer een probleem was, toen heb ik ook tijden geklooid met Titanium Backup. (Back-up terugzetten, tot de conclusie komen dat iets het toestel instabiel maakt, opnieuw flashen, repeat. :+ )

De laatste keren dat ik mijn toestel opnieuw heb geïnstalleerd, heb ik mij niet echt bijzonder druk gemaakt om de data. Ik kwam toen tot de conclusie dat ik verrassend data van apps écht nodig heb. Foto's synchroniseren naar Nextcloud, WhatsApp back-upt alles naar Google Drive. Hoeveel andere data heb je dan nog op je mobiel staan?

Voordat ik een toestel installeer, scroll ik altijd door het lijstje van apps. Daar maak ik een spreadsheet van: wat moet weer geïnstalleerd worden? Wat heeft voor mij belangrijke data. Toen ik dit de laatste keer deed, kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk geen apps meer heb die data opslaan waar ik Titanium Backup voor nodig heb.

Mijn wedervraag is dus: welke apps heb jij die data opslaan? SMS'jes en belgeschiedenis is wel een goede, daar hecht ik persoonlijk geen waarde aan, dus nooit bij stilgestaan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Ik ben eigenlijk lange tijd ook op zoek naar zoiets. En dan vooral ook gebruikersdata (dus niet alleen foto's, maar ook data en instellingen van apps) kunnen terugzetten naar een ander toestel. Zeg maar dat ik niet elke keer alle apps weer handmatig opnieuw moet instellen.

Helaas tot nu toe niks kunnen vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
TommieW schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:46:
Ik heb ook heel wat custom ROMs gedraaid, dus ik herken je probleem. Ik heb het idee dat het "vrogâh" wat meer een probleem was, toen heb ik ook tijden geklooid met Titanium Backup. (Back-up terugzetten, tot de conclusie komen dat iets het toestel instabiel maakt, opnieuw flashen, repeat. :+ )

De laatste keren dat ik mijn toestel opnieuw heb geïnstalleerd, heb ik mij niet echt bijzonder druk gemaakt om de data. Ik kwam toen tot de conclusie dat ik verrassend data van apps écht nodig heb. Foto's synchroniseren naar Nextcloud, WhatsApp back-upt alles naar Google Drive. Hoeveel andere data heb je dan nog op je mobiel staan?

Voordat ik een toestel installeer, scroll ik altijd door het lijstje van apps. Daar maak ik een spreadsheet van: wat moet weer geïnstalleerd worden? Wat heeft voor mij belangrijke data. Toen ik dit de laatste keer deed, kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk geen apps meer heb die data opslaan waar ik Titanium Backup voor nodig heb.

Mijn wedervraag is dus: welke apps heb jij die data opslaan? SMS'jes en belgeschiedenis is wel een goede, daar hecht ik persoonlijk geen waarde aan, dus nooit bij stilgestaan.
Het is bij mij ook een beetje een neurotisch trekje dat ik alles wil bewaren hoor :-P. Maar data die ik dus vaak wil backuppen:

- SMS'jes
- Belhistorie
- WhatsApp
- Foto's
- Muziek
- Gamedata van diverse uiteenlopende games die lang niet allemaal de Cloud API gebruiken voor de savegames

Het scheelt wel dat ik qua diensten veelal aan het infuus van Google hang en dus heel veel gegevens en data al automatisch gaat. Maar voor de data die daarbuiten valt is tot nu toe weinig professioneels imo.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-09 14:47
SMS'jes backup ik met SMS backup & restore, data met Dropsync naar Dropbox. Veel apps die ik gebruik slaan instellingen / data al online op, daar hoef ik niets voor te doen. Rest van de instellingen vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, installeer ook niet iedere week alles opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voor die 2 kan ik FolderSync aanraden uit de appstore, veel instelling mogelijkheden om die data goed tussen de telefoon en de cloud gesynchroniseerd te houden. Heb mijn telefoon nu zo ingericht dat hij gestolen kan worden zonder dat ik belangrijke data kwijt ben.
Pagina: 1