Routing opzetten in Win 2000 server

Pagina: 1
Acties:

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:34
Ondanks dat er al veel topics zijn geweest over het delen van internet krijg ik het niet goed voor elkaar. :'(
Ik heb ADSL, en wil dit delen dmv een W2K server met 2 netwerkaarten.
1 naar mijn ADSL modem, en 1 voor mijn LAN.
Op de server ben ik zover dat mijn lan werkt via de ene nic (met vast ingestelde 192.168.x.x ipadressen), en internetten werkt via de andere nic. Maar nu het delen. Ik heb maar 1 ip adres voor ADSL dus moet ik dit doen via NAT.
Hoe ik nu stap voor stap het routen moet instellen op de server is mij niet geheel duidelijk. Is er iemand die mij dit duidelijk kan uitleggen? Wat zijn de handelingen om dit werkend te krijgen? :?
En hoe moeten vervolgens de clients ingesteld worden? IP en subnet gaat prima, anders deed het lan ook geen dienst. Maar wat moet er vervolgens nog worden ingesteld om goed te kunnen internetten? Gateway en DNS meen ik, maar hoe moeten deze staan?
Wie o wie kan mij helpen!
:? :?

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Dat probleem heb ik nou ook. Ik heb ook Windows 2000 Server en het netwerk werkt gewoon. Ik heb internet via een 56k6 modempje. Ik wil dus ook internet delen via het NAT-protocol maar ik weet nog steeds niet hoe het moet en in de search kan ik ook niet veel vinden. Kan iemand ons helpen???

Verwijderd

Kijk toch eens in de andere postings. Je hebt nodig:
- een pakket dat de internet connectie "sharing" regelt bv
ICS in windows2000/ME of
- software zoals Winroute/Wingate e.d.
Kijk voor een v/d mogelijkheden voor de handleidinge bij de diverse producten.
Bij de clients stel je in default gateway en DNS + proxy instellinge in inter explorer. Sommige software vereisen een client applicatie op de andere PC.
Succes ermee!

Verwijderd

NAT kan ook, maar dan is een vast ip adress van je provider wel noodzakelijk (dacht ik, in ieder geval wel aan te bevelen).
Voor kleine netwerkjes kun je beter ICS (mini NAT in Windows 2000) of Winroute e.d. gebruiken. Voor het instellen van NAT kun je het beste een boek aanschaffen of de white papers van de MS site afhalen. Het is onmogelijk om een complete installatie + configuratie uit te schrijven. :r

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:34
Extra software zoals ICS/winroute enz. is niet nodig met Win 2000 server.
Hiermee zou je NAT helemaal aan het werk moeten kunnen krijgen, vraag is echter hoe je het een en ander instelt. Moet bv. dan ook de internetshare bij netwerksettings enabled zijn of juist niet? (is dit onderdeel van NAT, of juist een tegenhanger dat uitmoet?) Voor mij nergens duidelijk beschreven.
Ik snap dat de instellingen niet voor ieder netwerk hetzelfde zijn, maar hoe kunnen we globaal de boel inregelen zodat het werkt. (eigen IP adressen ed. weten we uiteraard zelf)
Ik heb inderdaad een vast IP adres met mijn ADSL.

Misschien moet ik toch maar terug naar NT4+MS Proxy 2.0, terwijl het met win 2000 server ook moet kunnen. Maar zonder duidelijke uitleg is hier niet tot slecht uit te komen. :'(
Toch heb ik het idee dat ik niet ver meer van de oplossing verwijderd ben... afwachten nog maar even, en verder zoeken.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Burningcd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
He Charlie,

Je gaat in W2K naar Administrative Tools.
Dan ga je naar Routing & Remote Access.
Daar geef je aan dat je een server wilt configureren. Dan wordt er een wizard gestart.
Je kunt dan kiezen voor NAT als ik me niet vergis.

DNS hoef je niet perse in te stellen.
Als gateway geef je de kaart aan in de server die naar het lokale netwerk wijst.

Als je DHCP gebruikt om IP's uit te geven, kun je daar bij de DHCP opties de Router aangeven. (Gateway)
Als je handmatig IP's geeft aan de PC's, dan moet je bij alle PC's even de Gateway instellen.

Dan moet het wel lukken.

Grtz
Pagina: 1