Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 07:49
Mijn vraag
Als eerste ik heb 0.0% verstand van apple.

Ik heb hier een laptop van een goede vriendin liggen, een macbook uit 2013 deze heeft een m.2 hdd er in zitten. De laptop is defect en doet niks meer maar de hardeschijf is nog goed dat weet ik 100% zeker.

Er staan foto's op de hardeschijf in het programma iphoto deze wil ik graag voor haar er af halen maar hoe?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nou ik heb hier verder geen apple in huis _/-\o_
Maar wel een heb ik hier nog een moederbord liggen waar de m2 hdd op past.
Windows 10 gebruik ik

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Wat ik wil dus proberen is om windows 10 te starten en de m2 schijf op het moederbord prikken en dan zo die bestanden op een externe ssd / usb stick te zetten gaat dat lukken omdat de foto's in iphoto staan?

Jullie worden echt onwijs bedankt voor de tips die binnen komen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
apple onderdelen passen niet op een moederbord van een normale pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
boyette schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:33:
Maar het is gewoon m2 hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

boyette schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:33:
Ehm.... Nee, niet als je een echte normale bedoeld. Laptops is een ander verhaal.

Sowieso kun je hardware van laptops niet volledig overzetten omdat het vastgesoldeert zit. Maar een m.2 SSD en geheugen (wat in een 2013 model) zit kun je gewoon in een andere laptop stoppen.

De kans is alleen klein dat je een m.2 slot in een andere laptop vind. Ze worden er niet standaard op gesoldeerd. De nieuwste laptops hebben het vaak wel. De nieuwste desktops vaak ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Als het echt m2 is (met adapter dus), kun je hem in een ander moederbord lezen idd. Ik zou een Live-USB maken van Ubuntu ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
volgens mij kan het niet..apple gebruikt proprietary interface protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Dus wat is de oplossing?

Moet ik iemand vinden met een apple product waar de m2 ssd in kan? ik zal ook even foto maken van de m2 ssd

mcbook

[ Voor 39% gewijzigd door KevinSetz op 31-12-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ga eens even langs bij de applestore zou ik zeggen..
daar zijn die dingen voor

apple is een merk waar je 6x meer voor betaald dan een normaal merk.
mag verwachten dat ze dat ding wel even voor je uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
boyette schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:01:

Dat is best een goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Hmm, als er een aftermarket m2 SSD in zit zoals TS zegt gaan ze weinig doen gok ik. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Verder kun je natuurlijk ook gewoon je MacBook (laten) fixen. Wat doet hij wel/niet?

Als het wel een Apple SSD blijkt te zijn (zoals op het plaatje wat je toevoegt) moet je hem in een andere MacBook (laten) uitlezen of je moet een adaptertje kopen van de Apple aansluiting naar SATA of USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
ja het gaat om de ssd die op de foto staat, gewoon de orginele.

De Laptop heeft een grote hoeveelheid water over zich heen gekregen en piept dus in het begin en geen beeld. (Geheugen probleem?)

Maar als ik de adapter koop, kan ik hem via windows de foto's wat iphoto staat er af halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:26
KevinSetz schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:46:
Maar als ik de adapter koop, kan ik hem via windows de foto's wat iphoto staat er af halen?
Dat is een probleem.
Windows kan in principe geen HFS+ format lezen.
Met MacDrive kan je HFS+ schijven wel lezen en schrijven.
Je kunt MacDrive 5 dagen proberen.
Dat zou genoeg moeten zijn om de foto’s van de HD af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat een onzin natuurlijk, voor de prijs van een MacBook vind je geen evenwaardige laptop. Apple kan de laptop repareren, data recovery is een andere tak van sport.
KevinSetz schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:46:
ja het gaat om de ssd die op de foto staat, gewoon de orginele.

De Laptop heeft een grote hoeveelheid water over zich heen gekregen en piept dus in het begin en geen beeld. (Geheugen probleem?)

Ik zelf zou de weddenschap niet zo snel aangaan dat de ssd 100% zeker nog goed is als deze een sloot water over zich heen heeft gehad. Maar een externe behuizing is de beste optie.
Let er wel op dat je de data alleen via een Mac uit kan lezen als FileVault (encryptie) ingeschakeld is.

De iPhoto library is gewoon een mapje waar de foto’s los in staan. Die zou je dus ook in Windows uit kunnen lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 31-12-2017 12:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
fsfikke schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:17:
[...]

Wat een onzin natuurlijk, voor de prijs van een MacBook vind je geen evenwaardige laptop. Apple kan de laptop repareren, data recovery is een andere tak van sport.

[...]

Ik zelf zou de weddenschap niet zo snel aangaan dat de ssd 100% zeker nog goed is als deze een sloot water over zich heen heeft gehad. Maar een externe behuizing is de beste optie.
Let er wel op dat je de data alleen via een Mac uit kan lezen als FileVault (encryptie) ingeschakeld is.

De iPhoto library is gewoon een mapje waar de foto’s los in staan. Die zou je dus ook in Windows uit kunnen lezen.
Nou de hdd is nog goed, Dit omdat alles nog werkte en later kuren begon te vertonen.

Wat voor adapter ben ik nodig voor macbook? hij is in 2014 aan geschaft ik dacht dat het om 2013 model ging, Dit kan alsnog natuurlijk.

Maar is nieuw gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is wel handig om te weten welk model je hebt. Hier kan je aan de hand van het serienummer zien welk model het is: https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/
Post anders eens een duidelijke foto van die SSD hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

[...]

Dat is zijn punt, daar kun je 6 'evenwaardige' laptops voor kopen :P Verder kun je hier niet echt over datarecovery spreken als de SSD uitleesbaar is.
Uitgeschakeld bedoel je denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rvanpruissen schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:37:

[...]

Uitgeschakeld bedoel je denk ik.
Ingeschakeld bedoel ik.

spoiler:
Op Windows kan je geen schijf uitlezen die met FileVault encrypted is.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 31-12-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:26
fsfikke schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:08:
Nog sterker, Windows kan standaard überhaupt geen HFS+/APFS schijven lezen.
Zie mijn reactie eerder vandaag.
edit:
was het woord ‘standaard’ in de tekst vergeten

[ Voor 15% gewijzigd door sonderpa op 31-12-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sonderpa schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:32:
[...]

Nog sterker, Windows kan überhaupt geen HFS+/APFS schijven lezen.
Zie mijn reactie eerder vandaag.
Daar schrijf je juist hoe het wel kan 8)7 Met de juiste tools kan je de schijven in Windows lezen, mits ze niet met FileVault encrypted zijn.
MacDrive does not support encrypted Mac-formatted drives. If you connect such a drive, you will be prompted to format the drive and it will not mount.

If you have enabled FileVault for your Mac disk and wish to use it with MacDrive, please refer to Apple's instructions for disabling this.

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 31-12-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Op zich zou het mogelijk zijn met een OWC Envoy Pro en Paragon Software (voor APFS of HFS+) lijkt me. Dan moet FileVault inderdaad wel uit staan. In een andere computer steken gaat niet werken. Lijkt misschien op een M.2 aansluiting, maar dat is het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Goudstalen op 31-12-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

fsfikke schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:08:
[...]

Ingeschakeld bedoel ik.

spoiler:
Ja, grammatica dingetje denk ik. We zijn het eens:
* Je kunt die schijf alleen op Windows/Linux lezen als de encryptie op de schijf UIT staat en software hebt om HFS+ te lezen).
* Op een Mac kun je de schijf op zich lezen, als
** de encryptie op de schijf UIT staat
** of filevault AAN staat als je schijf encrypted is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:51
Eventueel heb je SSD kits waar je hem in kan stoppen zodat je de data er van af kunt halen met een schone installatie. Weet je zeker dat de fotos niet in de Icloud zitten?

Een SSD kit is overigens verre van de goedkoopste oplossing, maar als je 100% zeker weet dat het gaat werken kun je dat proberen. Of je moet iemand vinden die zijn kit aan je wilt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
nee de fotos staan niet in de icloud. Hoe kan ik er achter komen of encryptie uit stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57
Dat zie je pas als je hem aansluit op een andere Mac. Overigens unlock je de drive dan met het wachtwoord wat op de mac zat.

Precies om deze reden heb ik zo’n M2 naar USB converter thuis liggen.. je bent niet de enige met dit probleem hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Stuur me een DM, heb misschien wel een oplossing voor je :)

[ Voor 87% gewijzigd door joon op 01-01-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:36
Ben je zeker dat er een generieke M.2 ssd inzit?
Ik dacht altijd dat die connector lijkt op een M.2 maar dat hij een aantal millimeter kleiner is dan een echte M.2 en dat Apple hun eigen connector gebruikt. Maar dat gezegd zijnde zijn er volgens mij wel convertors naar USB bijvoorbeeld ook, maar ook daar weer moet je oppassen. Ik weet bijvoorbeeld dat de connector van 2012 groter is dan 1 van 2013. Althans dat is mijn gedacht. Mijn voorstel : ga naar de Apple store of naar een bedrijf die support geven op dergelijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
commandokilla schreef op maandag 1 januari 2018 @ 10:14:
Ben je zeker dat er een generieke M.2 ssd inzit?
Ik dacht altijd dat die connector lijkt op een M.2 maar dat hij een aantal millimeter kleiner is dan een echte M.2 en dat Apple hun eigen connector gebruikt. Maar dat gezegd zijnde zijn er volgens mij wel convertors naar USB bijvoorbeeld ook, maar ook daar weer moet je oppassen. Ik weet bijvoorbeeld dat de connector van 2012 groter is dan 1 van 2013. Althans dat is mijn gedacht. Mijn voorstel : ga naar de Apple store of naar een bedrijf die support geven op dergelijke zaken.
Nee, dit is geen generieke M.2.
Het lijkt er wel veel op dus de verwarring is wel te begrijpen.

Als je een Apple SSD in een PC wilt steken zal zoiets als dit of dit een uitkomst kunnen bieden. Dat veranderd natuurlijk nog steeds niet dat HFS+, APFS en FV standaard niet gelezen kunnen worden door Windows

Edit: Deze (let op zijn verschillende modellen van) worden aangeboden door macsales, gebruiksvriendelijker maar wel een heel stuk duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door joon op 01-01-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57
De laatste is ook de enige mogelijkheid als je FileVault aan hebt staan, daarom heb ik hem ook. Dan tik je gewoon het wachtwoord in en klaar :-) Die Envoy is zijn geld in goud waard voor datarecovery van genuine mac schijven. De OWC Aura schijven mogen er dan weer niet in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
De aansluiting is in principe een off the shelf M.2 Aansluiting, alleen is de elektrische pin-out anders waardoor de SSD geen standaard M.2 ssd is. Derhalve kan je deze dus ook NIET in een normaal moederbord met M.2 kwijt. Hoef je ook niet te proberen, want dan ben je meteen al je data kwijt. Proberee het eens te regelen met iemand in de V&A door een ad te plaatsen met de vraag of iemand je tijdelijk een mac wil lenen voor dit doeleinde. Ik heb helaas geen 2013 voor je liggen hier. Anders had ik wel voor je kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:57
Wat is er defect aan de Macbook? Start die niet meer of geeft deze een andere fout?
Pagina: 1