Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley-nl
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-11-2023
Voor in mijn nieuwe woning ben ik voornemens om de TP link deco M5 (set van 3 stuks) aan te schaffen.
Ik heb inmiddels op elke verdieping (3 totaal) een UTP-kabel liggen waarop ik een deco M5 kan aansluiten. Dit betekent dat dus alle deco M5 units bedraad kunnen worden. Aangezien de Deco M5 maar 2 poorten heeft, wil ik op elke verdieping hier een switch achter leggen.

Het netwerk is voor thuis gebruik en relatief simpele doeleinde. De snelheid van de Deco M5 is hier extreem hoog, maar volgend mij goed genoeg voor een gemiddeld huishouden.
Draadloos: surfen, mail, spotify, Sonos
Bedraad: Apple tv, Netflix, Nas Synology e.d.

Mijn vragen:
1. Is de TP link deco M5 een goede keus, gelet op het gebruik en de prijs.

2. Ik heb gelezen dat er inhet verleden problemen zijn geweest met het instellen van de Deco M5 en de Synology NAS (portforwarding e.d.) is het correct dat dit inmiddels is opgelost?

3. Wat is jullie advies over het type switch? Ik wil er 3 aanschaffen, 5 poorts zonder bijzondere opties. Als ik online kijk zie ik Netgear en TP-link, rond de € 20 a € 25. Zijn beide merken even goed of zit er verschil in.

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dat geval zou ik eerder kijken naar 3x unifi ac hd van zn 130 per stuk. Veel geavanceerdere software en meer ongelijkheden.

In jou geval dus gewoon accespoints en niet mesh accespoints gebruiken, je hebt immers kabels liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:49
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:53:
In dat geval zou ik eerder kijken naar 3x unifi ac hd van zn 130 per stuk. Veel geavanceerdere software en meer ongelijkheden.

In jou geval dus gewoon accespoints en niet mesh accespoints gebruiken, je hebt immers kabels liggen
Waarschijnlijk bedoel je de UniFi AC Pro? De HD is stukken duurder dan de aangegeven €130 (en daarnaast overkill voor een thuissituatie).

En ondanks dat ik 'fan' ben van UniFi zou ik 1. In een thuissituatie eerder voor de goedkopere UniFi AC Lite gaan, maar nog meer 2. in deze situatie waarschijnlijk gewoon bij de Deco M5 blijven.

Ik heb me niet in de Deco M5 verdiept, maar ik denk dat het zeker geen slecht apparaat is voor een standaard thuissituatie. De nadelen van een echte mesh oplossing met een draadloos backbone heeft TS in ieder geval niet doordat hij ze bedraad aan zal sluiten. En (bv) een UniFi setup is duurder en heb je minder 3x de AC Pro zit je op €390 waar de Deco M5 maar €250 kost, dus €140 goedkoper en krijg je er nog een router bij ook. Wil je meer dan een standaard consument, dus bv VLANs, meerder wifi netwerken, inzichten in je netwerkverkeer, dan kan UniFi weer wel interessant zijn, maar dat lijkt me hier niet aan de orde.
Wesley-nl schreef op zondag 31 december 2017 @ 07:26:
3. Wat is jullie advies over het type switch? Ik wil er 3 aanschaffen, 5 poorts zonder bijzondere opties. Als ik online kijk zie ik Netgear en TP-link, rond de € 20 a € 25. Zijn beide merken even goed of zit er verschil in.
Beide zijn merken met een goede naam. Zelf heb ik jarenlang een unmanaged 8 poorts TP-Link switch gehad (van rond die prijs ook) en nooit problemen mee gehad. Maar Netgear zal net zo goed zijn. 'Features' hebben ze uiteraard niet echt, enige wat ze hoeven te doen is het verkeer in juiste banen te leiden, en gezien ze unmanaged zijn kun je daar verder toch niks aan inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobertMe schreef op zondag 31 december 2017 @ 22:47:
[...]

Ik heb me niet in de Deco M5 verdiept, maar ik denk dat het zeker geen slecht apparaat is voor een standaard thuissituatie. De nadelen van een echte mesh oplossing met een draadloos backbone heeft TS in ieder geval niet doordat hij ze bedraad aan zal sluiten.
De M5 is een low-end meshset zonder dedicated backhaul. Dat maakt het een zeer slechte keus als je het draadloos wilt aansluiten. Bedraad zoals TS wil doen kan wel, maar dan nog zie ik de meerwaarde niet:
- installatie kan alleen met een gare app die geverifieerde emailadres, lees/schrijfrechten op je mobile device en locatiegegevens vereist. :w privacy :X
- zelfs voor thuisgebruik is aantal instellingen die je kunt doen uitermate klein. WiFi SSID en PSK instellen, dat is het zo'n beetje. Zelfs kanaalbreedte kun je niet instellen.
- default settings zijn gaar en (zie hierboven) niet aan te passen. In de 2.4GHz gebruikt het 40MHz kanaalbreedte, zelfs als er andere overlappende netwerken zijn (=strijdig met 802.11-2016 standaard :X - en levert beroerde performance en onnodig hinder voor buren). Auto kanaalkeuze is ook brak, het kiest niet alleen 1, 6 en 11.
- geen DFS support in de 5GHz waardoor alle nodes in zelfde kanaal op elkaar moeten wachten (volop co-channel interference dus).

Vergelijk dat met UniFi:
- defaults zijn prima (20MHz in 2.4GHz, nette auto channel select)
- DFS support, dus elke AP kan op eigen kanaal zonder overlap.
- mocht je ontevreden zijn met defaults, je kunt naar hartelust klooien, met zowel een regular als advancedmodus.
En (bv) een UniFi setup is duurder en heb je minder 3x de AC Pro zit je op €390 waar de Deco M5 maar €250 kost, dus €140 goedkoper en krijg je er nog een router bij ook.
Vergelijk eens appels met appels. De chip in de Deco M5 units is dezelfde als in de AC Lite, niet de AC Pro, dus dan heb je het over EUR 225 voor 3x AC Lite. Je krijgt er dan weliswaar geen router bij, maar die krijg je geheid van je provider. Wil je op je router dingen doen die niet kunnen met de router van je provider, vergeet maar dat dat wel kan op de Deco, dat ding heeft veel minder instellingen dan willekeurig welke dichtgetimmerde providerrouter :o
[...]

Beide zijn merken met een goede naam. Zelf heb ik jarenlang een unmanaged 8 poorts TP-Link switch gehad (van rond die prijs ook) en nooit problemen mee gehad. Maar Netgear zal net zo goed zijn. 'Features' hebben ze uiteraard niet echt, enige wat ze hoeven te doen is het verkeer in juiste banen te leiden, en gezien ze unmanaged zijn kun je daar verder toch niks aan inregelen.
Ben je van plan multicastverkeer (KPN IPTV of Ziggo Horizon extra mediabox) op je netwerk te hebben? Zo ja wil je goede IGMP snooping. Dat zou op vrijwel alle TP-Links en Netgears moeten werken, maar het werk in ieder geval op de goedkopere TP-Links (SG105E en consorten) niet. Op de goedkoopste web-managed Netgears (GS105E) werkt het wel prima. Geen multicast? Dan zou ik de TP-Link SG105/108 (non-E) aanraden. Wel multicast? Dan de Netgear GS105E/108E.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

[quote]dion_b schreef op maandag 1 januari 2018 @ 02:28:
[...]

De M5 is een low-end meshset zonder dedicated backhaul. Dat maakt het een zeer slechte keus als je het draadloos wilt aansluiten. Bedraad zoals TS wil doen kan wel, maar dan nog zie ik de meerwaarde niet:
- installatie kan alleen met een gare app die geverifieerde emailadres, lees/schrijfrechten op je mobile device en locatiegegevens vereist. :w privacy :X
- zelfs voor thuisgebruik is aantal instellingen die je kunt doen uitermate klein. WiFi SSID en PSK instellen, dat is het zo'n beetje. Zelfs kanaalbreedte kun je niet instellen.
- default settings zijn gaar en (zie hierboven) niet aan te passen. In de 2.4GHz gebruikt het 40MHz kanaalbreedte, zelfs als er andere overlappende netwerken zijn (=strijdig met 802.11-2016 standaard :X - en levert beroerde performance en onnodig hinder voor buren). Auto kanaalkeuze is ook brak, het kiest niet alleen 1, 6 en 11.
- geen DFS support in de 5GHz waardoor alle nodes in zelfde kanaal op elkaar moeten wachten (volop co-channel interference dus).

--------------------------------------

Graag wil ik hier kort op inhaken :)

- De Deco had in het begin wat problemen met deticated backhaul. Dit is met de laatst recente firmware opgelost en is dus wel volledig werkend aanwezig ;)

- Tijdens de installatie worden inderdaad wat privacy gegevens gevraagd zoals locatie/Bluetooth en je account. Dit is alleen nodig tijdens de installatie zelf zodat geverifieerd kan worden welke regio de gebruiker hanteert, zodat bijvoorbeeld (automatisch) de juiste firmware kan worden toegewezen in de app.
Na de installatie kun je locatie voorzieningen / Bluetooth uitzetten omdat dit na de installatie niet meer nodig is.

- Ten slotte heb je wel een punt dat de standaard instellingen vrij verkapt zijn en je dus weinig keuze hebt om dingen aan te passen. Persoonlijk ben ik ook meer Wi-Fi instellingen gewend zoals je dat bij een doorsnee interface ziet van een router.. Echter is er bij de Deco voor gekozen om zoveel mogelijk geautomatiseerd te werken om het de huis-tuin-en-keuken gebruikers makkelijker te maken in het gebruik zelf. Anders zien ze in de app door de bomen het bos niet meer.

- DFS (5Ghz) ondersteund de Deco op het moment niet.
Voor zover is het ook onbekend of deze functie in de toekomst wordt toegevoegd dmv een firmware upgrade.
Het hoofdkantoor voegt van tijd tot tijd functies toe d.m.v een firmware upgrade. DFS zou een mooie toevoeging kunnen zijn.

Mvg Carmen van TP-Link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TP-Link schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:58:
[quote]dion_b schreef op maandag 1 januari 2018 @ 02:28:
[...]

Graag wil ik hier kort op inhaken :)

- De Deco had in het begin wat problemen met deticated backhaul. Dit is met de laatst recente firmware opgelost en is dus wel volledig werkend aanwezig ;)
Hoe moet ik dit voor me zien? De M5 nodes hebben maar twee radio's, eentje voor de 2.4GHz en eentje voor de 5GHz, geen firmware update die daar wat aan gaat veranderen. Als ik hier kijk zie ik firmware 1.1.6 Build 20171103 Rel. 47257, wat volgens Deco de nieuwste is. Ik zie ook zowel 2.4GHz als 5GHz beschikbaar voor clients. Als beide beschikbaar zijn voor de clients kan er geen sprake zijn van dedicated backhaul. Dus wat is exact "opgelost"?
[...]

- Ten slotte heb je wel een punt dat de standaard instellingen vrij verkapt zijn en je dus weinig keuze hebt om dingen aan te passen. Persoonlijk ben ik ook meer Wi-Fi instellingen gewend zoals je dat bij een doorsnee interface ziet van een router.. Echter is er bij de Deco voor gekozen om zoveel mogelijk geautomatiseerd te werken om het de huis-tuin-en-keuken gebruikers makkelijker te maken in het gebruik zelf. Anders zien ze in de app door de bomen het bos niet meer.
Het probleem is juist dat sommige default-instellingen erg onhandig/onverstandig zijn. Ik denk hier met name aan de 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz. In een volledig storingsvrije omgeving levert 40MHz inderdaad betere performance, maar huis-tuin-en-keukengebruikers wonen in de echte wereld, en daar zijn volop andere netwerken en andere storingsbronnen aanwezig. Deze defaultinstelling is dus erg onverstandig voor huis-tuin-en-keukengebruikers, maar dat het niet aangepast kan worden maakt het ook voor degenen die wel weten hoe het werkt onmogelijk om het te verhelpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-08 23:02
Wesley-nl schreef op zondag 31 december 2017 @ 07:26:

Bedankt alvast!
Als je er 3 koopt, dan is de kans groot dat je er ook een zet in een kamer die als slaapkamer dient. Dan kunnen de lampjes zeer storend zijn. Duct tape is natuurlijk een oplossing, maar de Linksys switches komen met een knopje waarmee je de blinkenlights uit kunt zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

dion_b schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:52:
[...]

Hoe moet ik dit voor me zien? De M5 nodes hebben maar twee radio's, eentje voor de 2.4GHz en eentje voor de 5GHz, geen firmware update die daar wat aan gaat veranderen. Als ik hier kijk zie ik firmware 1.1.6 Build 20171103 Rel. 47257, wat volgens Deco de nieuwste is. Ik zie ook zowel 2.4GHz als 5GHz beschikbaar voor clients. Als beide beschikbaar zijn voor de clients kan er geen sprake zijn van dedicated backhaul. Dus wat is exact "opgelost"?

[...]

Excuses Dion ik heb over een aantal dingen heen gelezen. :o

De Deco M5 heeft wel een backhaul maar alleen wired. Draadloos heeft hij dit inderdaad niet.

De Deco M6 gaat dit overigens wel krijgen.

----------------------------------------------------
Het probleem is juist dat sommige default-instellingen erg onhandig/onverstandig zijn. Ik denk hier met name aan de 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz. In een volledig storingsvrije omgeving levert 40MHz inderdaad betere performance, maar huis-tuin-en-keukengebruikers wonen in de echte wereld, en daar zijn volop andere netwerken en andere storingsbronnen aanwezig. Deze defaultinstelling is dus erg onverstandig voor huis-tuin-en-keukengebruikers, maar dat het niet aangepast kan worden maakt het ook voor degenen die wel weten hoe het werkt onmogelijk om het te verhelpen.
Ik snap je punt zeker. Het hoofdkantoor is ook bezig met het toevoegen van extra functies d.m.v een firmware upgrade. Dit geeft de gebruikers meer mogelijkheden in de Wireless Settings

Mvg Carmen van TP-Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-07 19:50
Volgens mij snapt ze niet wat backhaul inhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@thecure ik denk dat de TS na ruim één jaar wel een oplossing heeft gevonden, het kicken van topics is dan ook niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.