Ervaring en kennis van Dooya elektrische gordijnrails

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:12
Wie heeft er ervaring met Dooya als merk voor elektrische gordijnrails?
Heb er een flink aantal aanbieders voor gezien via AliExpress en zie door de bomen het bos niet meer

Weet dat er AC en DC motoren zijn (220v en 24V?) Verschillende fysieke uitvoering (glad ovaal/sun flower, rechthoekig, ovaal ribbelig) en dan zijn er nog de rails die ik in 3 uitvoeringen heb gezien: A, B en S tracks elk met hun eigen plafonds bevestiging, koppelingen en wellicht ook eigen bochten? Deze bochten vind ik overigens spuuglelijk, maar heb ze wel nodig voor in de erker en ik hoop dat ik die de rails ergens kan laten buigen en er vervolgens een zelf gekochte motor op plaatsen?

Dit artikel probeert ook een en ander uit een te zetten en uit te leggen

Ik las ergens dat Dooya nu onderdeel van Somfy is geworden? Zou je dan Somfy rails kunnen gebruiken met een Dooya motor?
Ook lees ik op AliExpress regelmatig over Ewelink, snap niet goed wat die met Dooya te maken hebben?
Verder is er nog dit IRIS systeem dat erg veel op die Dooya motoren lijkt: https://roedeshop.nl/nl/Elektrische-Gordijnrails-Iris

Ik hoor graag jullie ervaringen, tips etc hiermee en wellicht een voorbeeld van een eigen zelfbouwproject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ondertussen zelf wat verder rondgevraagd en vooruitlopend op de vraag of het B track dezelfde is als wat Somfy gebruikt, heb via een dealer bij Somfy gevraagd of ze ook alleen de rail zouden willen leveren. Die zouden dan de rail kunnen buigen zodat ik niet die lelijke plastic bochten hoef te gebruiken. Dat doen ze dus helaas niet, dan willen ze ook alles leveren (incl motor etc en dat is nou net het duurste onderdeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05

HeroS

SmartHome Nerd

Ben toevallig zelf ook aan het kijken. Kwam deze video tegen:
YouTube: HOW-TO: Control your Curtains with an Amazon Echo (Alexa + SmartThin...

Dus zit er aan de denken om het volgende aan te schaffen:
- Ewelink Dooya DT52S
- Rail en bocht
- Fibaro roller shutter 2

En dat allemaal aan de Homey te hangen.

Zie ook dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/039216/files/059536984/fibaro-roller-shutter.png

[ Voor 13% gewijzigd door HeroS op 08-01-2018 12:12 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Interessant, ik wil ook zoiets hebben voor onze serre, maar had gehoord dat Ikea dit jaar ook zoiets gaat uitbrengen met HomeKit-ondersteuning.
Ondertussen houd ik dit topic ook even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:45
Chickendorp schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:18:
[...]maar had gehoord dat Ikea dit jaar ook zoiets gaat uitbrengen met HomeKit-ondersteuning.
Heb je toevallig een bron hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb ze. Gordijnen op de begane grond heb ik gemaakt zoals in het door jou genoemde artikel. Dmv koppeling in Domoticz worden ze gesloten. Werk prima (als de timerbug in Domoticz wordt opgelost tenminste). De bochten hangen bij mij uit het zicht overigens. Wel was het ophangen redelijk wat werk. De gordijnrails moeten goed vlak hangen, anders gaan de runners klemmen en werkt het allemaal niet meer dus.

Onlangs heb ik nieuwe gekocht voor een slaapkamer, met een nieuwere Dooya motor. Deze motor ondersteunt 433Mhz afstandsbediening, en zou dus direct op Domoticz moeten kunnen worden gaan gesloten (Geen Fibaro schakelaar meer noodzakelijk dus). Dat is mij alleen nog niet gelukt. Wel is deze nieuwe motor aanzienlijk stiller dan de oude. En met de nieuwe motor kan je de gordijnen met de hand bedienen (door een kort rukje aan het gordijn gaan ze open/dicht).

Ik ben zeer tevreden over het systeem!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:03
MrBarBarian schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:56:
Ik heb ze. Gordijnen op de begane grond heb ik gemaakt zoals in het door jou genoemde artikel. Dmv koppeling in Domoticz worden ze gesloten. Werk prima (als de timerbug in Domoticz wordt opgelost tenminste). De bochten hangen bij mij uit het zicht overigens. Wel was het ophangen redelijk wat werk. De gordijnrails moeten goed vlak hangen, anders gaan de runners klemmen en werkt het allemaal niet meer dus.

Onlangs heb ik nieuwe gekocht voor een slaapkamer, met een nieuwere Dooya motor. Deze motor ondersteunt 433Mhz afstandsbediening, en zou dus direct op Domoticz moeten kunnen worden gaan gesloten (Geen Fibaro schakelaar meer noodzakelijk dus). Dat is mij alleen nog niet gelukt. Wel is deze nieuwe motor aanzienlijk stiller dan de oude. En met de nieuwe motor kan je de gordijnen met de hand bedienen (door een kort rukje aan het gordijn gaan ze open/dicht).

Wat bedoel je precies met nieuw? Is bijvoorbeeld de dooya DT52E (oud) en de DT52S (nieuw)?
Opzich wel mooi dat hij met 433 werkt inderdaad.

Ik loop zelf alleen nog een beetje tegen de kosten van het verzenden naar nederland (voornamelijk door de gordijnen rails). Dit is toch al vaak 40-50 euro voor één enkele rail. Heeft er toevallig nog iemand tips (nederlandse shops voor de rails bijvoorbeeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:24
MrBarBarian schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:56:

Welke heb je precies gekocht? En dat het 433MHz gebruikt wil toch niet direct zeggen dat het gebruik maakt van het zwave of ZigBee protocol?

Het verschil tussen S en E is dat E wifi heeft , S juist niet maar kan je een Fibaro op aansluiten voor domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Herbiek616 schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:10:
Wie heeft er ervaring met Dooya als merk voor elektrische gordijnrails?
Heb er een flink aantal aanbieders voor gezien via AliExpress en zie door de bomen het bos niet meer

Weet dat er AC en DC motoren zijn (220v en 24V?) Verschillende fysieke uitvoering (glad ovaal/sun flower, rechthoekig, ovaal ribbelig) en dan zijn er nog de rails die ik in 3 uitvoeringen heb gezien: A, B en S tracks elk met hun eigen plafonds bevestiging, koppelingen en wellicht ook eigen bochten? Deze bochten vind ik overigens spuuglelijk, maar heb ze wel nodig voor in de erker en ik hoop dat ik die de rails ergens kan laten buigen en er vervolgens een zelf gekochte motor op plaatsen?

Dit artikel probeert ook een en ander uit een te zetten en uit te leggen

Ik las ergens dat Dooya nu onderdeel van Somfy is geworden? Zou je dan Somfy rails kunnen gebruiken met een Dooya motor?
Ook lees ik op AliExpress regelmatig over Ewelink, snap niet goed wat die met Dooya te maken hebben?
Verder is er nog dit IRIS systeem dat erg veel op die Dooya motoren lijkt: https://roedeshop.nl/nl/Elektrische-Gordijnrails-Iris

Ik hoor graag jullie ervaringen, tips etc hiermee en wellicht een voorbeeld van een eigen zelfbouwproject?
Ben jij inmiddels wijzer?

Ik begrijp niet welke track nou het beste is, A, B of S? Dat ene onscherpe plaatje wat de "verschillen" moet laten zien zegt mij echt helemaal niks.

En een Dooya motor met ingebouwde 433MHz transmitter heb ik ook nog niet gevonden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ben inmiddels zoveel wijzer dat Somfy ook niet meewerkt aan het leveren van een rails op maat als ze niet de motor zelf leveren (althans dat is mij verteld door een Somfy dealer). Heb nergens duidelijker afbeeldingen gezien waar de afmetingen volledig gespecificeerd zijn. Heb ook bij Somfy (via dealer) opgevraagd of zij afmetingen van de rail kunnen geven, maar meer als de online folders die op de website staan geven ze niet of willen ze niet geven. Omdat ik toch rails moet hebben langer dan 2 meter en het mij enkele honderden euro's gaat kosten heb ik besloten om maar rails te laten maken door Goelst met hun eigen motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik ben wel wat wijzer met hulp van MrBarBarian:

DT82TV - 8.2 inch lang met 433MHz Zigbee transmitter ingebouwd.
KT52S - 5.2 inch lang zonder WiFi, zelf een Fibaro module op aansluiten voor ZigBee/Domotica/Home Automation.
DT52E - 5.2 inch lang, met WiFi

De DT82TV lijkt juist een ouder model maar heb je dus geen aparte Fibaro module voor nodig. Ik vind m alleen wel groot.

Wat ik niet snap: op verschillende sites staat dat de Dooya motoren DT52x geen manuele bediening ondersteunen. Maar deze afbeelding van de website van Dooya zegt van wel. En waar vind je trouwens de originele site van deze afbeelding?? Want het is duidelijk een screenshot..
Light touch - start function

If use hand to pull the curtain lightly,the curtain will run automatically and stop until fully opened or fully closed.
Afbeeldingslocatie: http://en.dooya.com/images/productsimg_08.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Je zou de plaatjes zoek functie van Google kunnen proberen. Ik krijg dan dit als resultaat, maar geloof niet dat je dit veel verder helpt, omdat ik nergens het orgineel zo zie staan? Ook vreemd dat Dooya een screenshot op hun eigen pagina zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17

xyl

Toevallig vandaag ook deze gordijnrails+motor gezien.
Ik wil mijn drie gordijnen ook automatiseren en twijfel nog hoe. Forest shuttle vind ik te duur, Kallox hoor ik alleen maar slechte verhalen over. Ik dacht aan Slide maar dit lijkt een mooiere oplossing die icm een Fibaro Roller Shutter volgens mij ook makkelijk in mijn Z-wave netwerk op te nemen is.
Voordeel van de Slide is de integratie met Google home en het draait op mijn huidige mooie gordijnrails ipv een nieuwe gordijnrails die ook nog eens uit twee delen bestaat want langer dan 2 meter.

Zijn er ondertussen meer mensen met ervaring met de Dooya rails + motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:24
Deze al een jaar naar alle tevredenheid hangen ook met een Fibaro Roller Shutter,hier gekocht:
https://nl.aliexpress.com...shipping/32217406062.html

Heb toen de exacte maat door gegeven, in mijn geval 385cm en was 150 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17

xyl

Goed om te weten. Dan denk ik dat dat toch een betere optie is dan Slide, daar zie je overduidelijk een kabel in beeld wat toch minder mooi is. Kreeg je nog importbelasting erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:55
xyl schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:33:
Goed om te weten. Dan denk ik dat dat toch een betere optie is dan Slide, daar zie je overduidelijk een kabel in beeld wat toch minder mooi is. Kreeg je nog importbelasting erbij?
Ik heb hem uit deze store , 3,5m met de D52E motor:
https://nl.aliexpress.com...010615.0.0.3f6a4ae8IqyphK
134 euro en kreeg van de week import heffing van 15 euro binnen.
En een kabel heb je bij de Dooya ook.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 04:29
Interessant, die Dooya's. Ik heb alvast 4-aderige kabels naar de ramen in m'n nieuwe huis laten leggen, dus heb alleen een 'domme' motor zonder ontvanger. Deze zijn (net zoals de Forest Shuttle) ook in staat om handmatig te starten (en stoppen), dus nog niet eens zo 'dom' :-)

Het tabelletje komt denk ik van de site van Dooya: http://en.dooya.com/products_3.html
(ff googlen op de vier typenummers, die gecombineerd nogal specifieke resultaten opleveren).

Hij lijkt stil en doet niet onder voor de somfy, als ik dit filmpje van de vriendelijke (Russische) meneer zo bekijk (al is m'n Russisch nogal ontbrekend en gaat dit om de versie met ingebouwde ontvanger):
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VxIaWmkvjQg]. Op dit filmpje hangt er een fibaro module aan, en dat zal niet de reden zijn dat-ie toch lawaaiiger lijkt:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=F9Ti1yQecSg]

en deze held hangt 'm aan amazon alexa (ga ik niet doen, hou niet zo van bediening van m'n huis via een amerikaanse clouddienst) waarbij de rails toch weer stil lijkt:
YouTube: HOW-TO: Control your Curtains with an Amazon Echo (Alexa + SmartThin...

Toch maar 's een bestellen; een 3m rail kost 130$ via aliexpress versus Shuttle die 565 kost bij Roedeshop.nl

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48
odelay schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:46:
Deze al een jaar naar alle tevredenheid hangen ook met een Fibaro Roller Shutter,hier gekocht:
https://nl.aliexpress.com...shipping/32217406062.html

Heb toen de exacte maat door gegeven, in mijn geval 385cm en was 150 euro kwijt.
Ik heb deze ook binnen gekregen. Nu heb ik manueel even de boel getest en nu krijg ik de motor niet meer aan de praat. Het lampje gaat wel aan, maar hij draait niet meer. Nu heb ik hem op zijn eind laten draaien beiden kanten op en ik lees dat hij kan onthouden waar de eindstop zit, dus ik vermoed dat hij allebei de kanten op zijn eindstop onthouden heeft.
Nu zit er een knopje op waarmee ik vermoed dat je hem kan resetten, maar ik heb geen idee hoe :P
Iemand die me hier een tip kan geven? (mijn vrouw is bang dat ik hem al gesloopt heb :X )
Kan ook nergens een manual vinden oid die wat meer uitleg geeft.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48
Maverick schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:55:
[...]

Ik heb deze ook binnen gekregen. Nu heb ik manueel even de boel getest en nu krijg ik de motor niet meer aan de praat. Het lampje gaat wel aan, maar hij draait niet meer. Nu heb ik hem op zijn eind laten draaien beiden kanten op en ik lees dat hij kan onthouden waar de eindstop zit, dus ik vermoed dat hij allebei de kanten op zijn eindstop onthouden heeft.
Nu zit er een knopje op waarmee ik vermoed dat je hem kan resetten, maar ik heb geen idee hoe :P
Iemand die me hier een tip kan geven? (mijn vrouw is bang dat ik hem al gesloopt heb :X )
Kan ook nergens een manual vinden oid die wat meer uitleg geeft.
Even mezelf quoten maar.
Het is gelukt het te fixen. Kon nergens iets concreets vinden, dus heb maar gewoon een aantal keer het knopje lang ingedrukt en wonder boven worden werkte het toen weer. Zie hem nu netjes stoppen op de eindpunten van de rail die hij zichzelf geleerd heeft. Het enige dat ik niet begrijp is dat er een soort van "pull to start" functie op de motor zou moeten zitten, maar dit krijg ik niet voor elkaar. (snap ook niet hoe dat moet kunnen werken, 1 fase is namelijk sowieso nooit aangesloten natuurlijk) Iemand een idee?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetzepijlman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-06-2021
14 minuten geleden
Een beetje vreemd verhaal maar positief over de Roedeshop;

Wij kochten een bestaand huis met een electrisch gordijn van het merk Dooya, nooit van gehoord... Rails (8 Meter) waren niet recht en gordijn liep vast, toen via internet nieuwe rails besteld , moest van AliExpress China komen... Die kwamen eindelijk na 2 maanden aan en de 4 stukken van 2 meter aan elkaar gekoppeld echter ze waren niet goed recht en de gordijnen liepen vast op de overgangen...na gepruts nieuwe electrische rails (Iris=zelfde rails als Dooya) besteld bij Roedeshop, zeer snel in huis en steviger dan de Chinese rails. Nu hadden we 2x4 meter en de gordijnen lopen als een zonnetje op de rails van Roedshop maar wel met de Doyaa motor.... Achteraf gezien hadden we alles beter bij Roedeshop moeten vernieuwen echter de prijs voor de motor (€160 en bij AliExpress €65) is bij Roedeshop zeer hoog, die zou best wat lager kunnen. Toch alle lof voor Roedeshop voor hun vlotte service en lage prijzen voor electrische gordijn rails...
Als je alles berekend dan kostte 8 meter rails en motor en afstandsbediening bij AliExpress incl import belastingen en btw €300
Hetzelfde zou bij Roedeshop €460 maar dan in 2 dagen in huis en geen maleur met beschadigde rails uit China.
Nu was ik 300 kwijt voor AliExpress en €115 voor Roedeshop samen €415....
Achteraf had ik alles beter bij Roedeshop moeten kopen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:41
Maverick schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:28:
[...]

Even mezelf quoten maar.
Het is gelukt het te fixen. Kon nergens iets concreets vinden, dus heb maar gewoon een aantal keer het knopje lang ingedrukt en wonder boven worden werkte het toen weer. Zie hem nu netjes stoppen op de eindpunten van de rail die hij zichzelf geleerd heeft. Het enige dat ik niet begrijp is dat er een soort van "pull to start" functie op de motor zou moeten zitten, maar dit krijg ik niet voor elkaar. (snap ook niet hoe dat moet kunnen werken, 1 fase is namelijk sowieso nooit aangesloten natuurlijk) Iemand een idee?
Ik heb dit inderdaad ook aan de hand gehad. De eindstops zaten dan zo dicht bij elkaar dat het leek of hij niet meer werkte. Om te resetten: knopje indrukken en dan op 1 van de 2 fasedraden stroom zetten en knop (lang) ingedrukt houden. Dan zouden de stops weer reset zijn.
"Pull to start" kan inderdaad nooit werken omdat er alleen spanning op (1 van) fase draden staat als je de knop indrukt (of in mijn geval relais van domotica aangeschakeld is).

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Pagina: 1