Thuisnetwerk optimaliseren, probleem: combinatie met IPTV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPIPPFR
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-05 21:39
Ik wil graag het (wifi) internet in mijn huis optimaliseren, en daarbij ook gebruik maken van IPTV.
Echter loop ik tegen wat problemen aan, waarbij julie expertise hopelijk hulp kan bieden.

De situatie nu:

Telfort glasvezel 50 mbps, vanaf volgende maand 200mbps
Experia V8 in de meterkast
Telfort "verbindingsset" DVS650 in meterkast aan Experiav8
Andere DVS650 in de huiskamer
IPTV van Telfort aan deze DVS650 aangesloten

Het probleem is dat het WiFi bereik op de eerste verdieping al beduidend minder is.

Nu wil ik graag de internetsnelheid verhogen in huis, het wifi signaal verbeteren, uiteraard IPTV behouden en het liefst nog via Ethernet op de 1e verdieping een PC/laptop aan kunnen sluiten.
Vanaf volgende maand heb ik Telfort 200mbps glasvezel, hierop wil ik het netwerk optimaliseren.

Mijn gewenste oplossing zou zijn:
3x Devolo dLAN 1200+ WiFi 1200 Mbps powerline adapters
1 in de meterkast, 1 in de huiskamer, 1 op de 1e verdieping. Wifi via adapter in huiskamer en 1e verdieping. IPTV via adapter in huiskamer. Ethernet naar PC via adapter op 1e verdieping.

Echter ben ik informatie op gaan zoeken over deze (soort) adapters, en lees op het telfort en KPN forum dat IGMP snooping een must is om IPTV en 'normaal' netwerkverkeer samen te laten werken. Ook vind ik berichten over problemen met specifiek deze set en Telfort. Echter kan ik nergens in de specs van Devolo vinden of deze adapters IGMP snooping hebben of niet.

Is het moglijk om in deze opstelling alles werkend te krijgen? Is er een (relatief makkelijke) manier om bv door middel van een switch IGMP snooping alsnog te activeren bij gebruikmaking van deze adapters?

Een andere set die ik heb gevonden is T-link TL-WPA8630P, hiervan is het zeker dat deze IGMP snooping ondersteunt, echter is deze alleen als set van 2 te verkrijgen. Hierdoor is het dus onmogelijk met deze adapters een goede verbinding op 1e verdieping te krijgen.

Is er een goed alternatief om het beste uit deze situatie te halen, mochten bovenstaande adapters niet werken? Kan ik dit beter op een heel andere manier aanpakken?
(hierbij wil ik liever geen gebruik maken van kabels trekken naar huiskamer/1e verdieping. Ik weet dat het de beste/snelste oplossing is, maar die werkzaamheden zitten er op dit moment niet in).

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in mijn verhaal en heeft één van jullie hier een slimme mening over!

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Waarom niet gewoon een goede router op de 1e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPIPPFR
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-05 21:39
pelt schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:53:
Waarom niet gewoon een goede router op de 1e verdieping?
Omdat daarvoor ook een kabel vanuit de meterkast (modem) naar de 1e verdieping gelegd moet worden (toch?), die is er op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
VPIPPFR schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:56:
[...]

Omdat daarvoor ook een kabel vanuit de meterkast (modem) naar de 1e verdieping gelegd moet worden (toch?), die is er op dit moment niet.
Klopt, maar dat lijkt me praktischer, stabieler en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ligt er op de 1-ste verdieping een COAX? Dan kan je ervoor kiezen om twee setjes Hirschmann MoCa te nemen. Is wel "duurder" dan een UTP kabel trekken, maar zonder hak / breekwerk, ben je in 10 minuten klaar. Je coax blijft gewoon werken, en UTP gaat er ook overheen. Oude modellen tot 170 Mbps, nieuwere sneller dacht het.

Powerline kán ook, maar liever niet. Het kan perfect werken, maar kan ook "bagger"' zijn.