Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als het een wisselspanning is kan je het proberen met een transformator opzet. Hangt er ook vanaf hoeveel vermogen die 2mV kan leveren. Gaat het om een gelijkspanning zal het niet gaan zonder een externe voeding. Misschien moet je wat meer info geven wat je wilt.paQ schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:38:
Is het mogelijk om zonder externe voeding een 'lampje' te laten gloeien op ca 2 mV?
Opzettelijk tussen aanhalingstekens, want het zal amper tot geen licht kunnen geven, maar is het mogelijk om iets op zijn minst te laten gloeien?
Het mot wel min of meer constant zijn, dus niet een capacitor een puls laten geven.
2mV is electronisch wel prima te versterken met bv een opamp maar dat wil je niet.
Niet echt velichting maar mogelijk wel via een LCD panel een vlakje zwart te krijgen.
O ja, zullen we een capacitor gewoon op zijn Nederlandsch een condensator noemen?
Wat heeft de weerstand van een connector of soldering er mee te maken als je nog niet eens weet wat voor een verlichting? Een laag vermogen LED op 5mA als voorbeeld zal nooit zoveel verlies geven.jeroen3 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:40:
Ik denk het niet. De weerstand van een connector of soldering is wellicht al te groot.
Het moet alleen niet teveel vermogen trekken, dus het mag 'niks' aan energie opeten van de zaken die er eigenlijk toe doen
Ik zag deze ook nog:
https://www.edn.com/desig...t-voltages-as-low-as-0-5V
Een voltage booster dat al vanaf 0.5v werkt, probleem is wel dat je een gelijkspanning moet toevoeren.....
En zag deze:
YouTube: Ultra Low voltage 45mV Joule Thief -Potential to be powered by pelti...
[ Voor 22% gewijzigd door memphis op 30-12-2017 22:25 ]
Volgens mij staat er 48 Volt op je inkomende telefoonkabel.paQ schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:03:
Ik zoek een methode om iets te laten oplichten met de spanning die in een hoofdtelefoonkabel zit.
Kabel van hoofdtelefoon. Geen kabel van hoofd telefoon.jeroen3 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:46:
[...]
Volgens mij staat er 48 Volt op je inkomende telefoonkabel.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
paQ schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:38:
Is het mogelijk om zonder externe voeding een 'lampje' te laten gloeien op ca 2 mV?
Opzettelijk tussen aanhalingstekens, want het zal amper tot geen licht kunnen geven, maar is het mogelijk om iets op zijn minst te laten gloeien?
Het mot wel min of meer constant zijn, dus niet een capacitor een puls laten geven.
2 mV x 0,005 mA = 10μW. Daarmee kan je bijna niks. Je kunt misschien iets weer laten geven op een LCD (zoals een eenvoudige rekenmachine heeft), maar met zo weinig vermogen kan je bijna niks.paQ schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 21:03:
Ik zoek een methode om iets te laten oplichten met de spanning die in een hoofdtelefoonkabel zit.
Het moet alleen niet teveel vermogen trekken, dus het mag 'niks' aan energie opeten van de zaken die er eigenlijk toe doen
Als er echt geen voeding beschikbaar is, zou je een AM-radio-signaal kunnen opvangen en die energie als extra energiebron kunnen gebruiken.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Lezen is een vak..... er mag geen gebruik gemaakt worden van een externe voedingsspanning.wolly_a schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:56:
Het is niet geheel duidelijk wat je wil, maar als je afhankelijk van een audiosignaal ledjes wil laten aangaan, dan zijn er vast wel printjes te vinden met led audio meters. Zoek eens op LED audio level meter. Met een paar componenten ben je al een heel eind. Je kan ook een kitje kopen hiervoor: https://www.velleman.eu/p...untry=nl&lang=nl&id=18696
Waar komt die 0.005mA vandaan?Onbekend schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:04:
[...]
[...]
2 mV x 0,005 mA = 10μW. Daarmee kan je bijna niks. Je kunt misschien iets weer laten geven op een LCD (zoals een eenvoudige rekenmachine heeft), maar met zo weinig vermogen kan je bijna niks.
Als er echt geen voeding beschikbaar is, zou je een AM-radio-signaal kunnen opvangen en die energie als extra energiebron kunnen gebruiken.
Dat is een schatting omdat het heel weinig stroom mag gebruiken.memphis schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:13:
Waar komt die 0.005mA vandaan?
Maar nu ik er even over na zit te denken is die 2mV wel heel erg klein, en is de kans dat je gewoon storing oppikt even groot denk ik.....
Speel ook Balls Connect en Repeat
Maar als je verder had gelezen gaat het dus om een hoofdtelefoon aansluiting dus geen 2mV maar veel meer.
Ik zou het in deze richting zoeken:
https://www.audiobizz.eu/...3-microfoon-transformator
Dan kan je waarschijnlijk zo een LED laten oplichten.
[ Voor 16% gewijzigd door memphis op 30-12-2017 23:20 ]
Daar komt geen energie uit als je er geen signaal op zet. Wellicht een beetje offset van de opamp, maar dat is het dan.DeBolle schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:58:
[...]
Kabel van hoofdtelefoon. Geen kabel van hoofd telefoon.
Zet je er signaal op, dan kun je soms wel tot één watt gaan. (per kanaal)
150 als de bel gaatjeroen3 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:46:
[...]
Volgens mij staat er 48 Volt op je inkomende telefoonkabel.
yeah i know offtopic
Zo ja, dan heb je een buffer nodig.
http://www.analogictips.c...n-analog-driverbuffer-do/
Die pikt het signaal wel op, maar neemt het vermogen niet op, zodat je hoofdtelefoon fatsoenlijk blijft werken.
De output is dan een versterkt signaal waar je dan weer een op-amp aan hangt om genoeg volts te krijgen om b.v. een LED aan te sturen.
(In de in ears). I know. Raar, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het op dezelfde bedrading zou moeten kunnen. Sommige versterkertjes zijn best krachtig, ik zou het eens exact kunnen meten, maar er moet uiteraard voldoende vermogen zijn voor de drivers zelf.
Er zijn wat samples van elektrostatische tweetertjes onderweg, en die hebben een transformatortje om het tweetertje te laden. Wellicht dat daar wat uit te halen valt, maar gezien ik altijd ruimte te kort kom, miet het minuscuul zijn allemaal.
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 30-12-2017 23:51 ]
Ah, meneer is met de verkeerde oliebol uit bed gestapt?memphis schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:13:
[...]
Lezen is een vak..... er mag geen gebruik gemaakt worden van een externe voedingsspanning.
[...]
Waar komt die 0.005mA vandaan?
Aangezien TS iets vraagt wat vrijwel onmogelijk lijkt en het niet geheel duidelijk was wat hij precies wil, probeerde ik wat suggesties aan te dragen.
Ik denk dat je vrijwel niet goed gangs krijgt. Je moet er natuurlijk ook nog rekening mee houden dat men mogelijk geen muziek op full power gaat luisteren. Dan blijft er nog minder over om licht van te maken.
Overigens naast een microfoon transformator schiet mij ook de optie voor een voltage verdubbelaar (cascade) te binnen. Een seriestapeling van diodes en condensatoren. Dan zou je wel bv germanium diodes (0.2v drempelspanning) moeten gebruiken.
Misschien is er (fantoom)spanning voor een microfoon in de buurt?paQ schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:50:
Mensen vragen: kan er een lampje in?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
uh... dat is doorgaans 48V, maar hoe wil je dat in je oren krijgen?aawe mwan schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:31:
[...]
Misschien is er (fantoom)spanning voor een microfoon in de buurt?
De meeste artiesten hebben al genoeg aan 2 beltpacks
Hoe? Liever nietpaQ schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:44:
[...]
dat is doorgaans 48V, maar hoe wil je dat in je oren krijgen?
Maar ik bedoelde de microfooningang van een telefoon of PC; daar is ook spanning op beschikbaar, anders doet de ingebouwde versterker van het microfoonelement het niet. Geen idee of je dit kunt gebruiken voor je project, maar een snelle Google brengt je misschien verder:
https://electronics.stack...microphone-headphone-jack
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”