Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hiya!

Al een jaar of 3 gebruik ik een Toshiba Satellite p70-a-11N laptop. Hij is nooit de stilste of de koelste geweest, maar de afgelopen 6 maanden loopt het de spuigaten uit. (zie linkje voor specs: http://www.toshiba.nl/dis...ucts/satellite-p70-a-11n/ ) Vroegâh kon ik DayZ standalone spelen op instellingen iets lager dan gemiddeld en kwamen de temps tussen de 85 en 90 graden uit. Tegenwoordig tikken GPU én CPU temperaturen regelmatig de 99 graden aan (CPU zelfs 100). De GPU draait dan op 100% load maar de CPU op max 30%, graphics zijn ingesteld op het allerlaagst, ook de laagste resolutie...

Ik weet dat DayZ standalone een game in alpha is en dat dat betekent dat er nog vanalles verandert aan de game, inc. wat er grafisch van mijn pc gevraagd wordt. Aan de andere kant blijft 30% CPU load, 30% CPU load en het lijkt me toch erg raar datie met 30% load al de 100 graden aantikt..

Ik draai een cleane windows 10 installatie op mn laptop (geupgraded van w7, in de hoop dat het mn temperaturen zou verbeteren. Idle is van 80~ naar 45~ gegaan, maar stressed is er geen verbetering). En meet mn temperaturen met MSI afterburner (maar heb niks overgeclocked). De laptop staat altijd op een platte tafel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- schoonmaken. Duh. De radiator is uitgespoten met perslucht, de fan is schoon, de fan inlets zijn schoon.
- koelpasta vervangen. Verschillende merken geprobeerd, Arctic Silver 5 leek de beste resultaten te geven. Haalde 5 graden van de idle temperaturen af maar stressed niet echt een verschil. Het duurt nu alleen 1 minuutje langer voorie de 100 graden aantikt.
- scannen op virussen: nada.
- laptop cooling pad met één 13 cm fan: hahhaha, nope (cooling pad met 5 10 fans is onderweg maar daar verwacht ik ook geen wonderen van).
- laptop op 2 diepgevroren koelelementen zetten (jeweetwel, die je 's zomers in je koeltasje stopt bij je bier als je naar het strand gaat). Did nothing, of course.
- clean install/upgrade van windows, van w7 naar w10. Dat heeft de idle temperaturen gefixt maar in-game niks..
- Core clock van de CPU op minimum ingesteld met MSI afterburner. Dat zorgde er alleen maar voor dat het ietsje langer duurde datie de 100 graden bereikte.
- ik heb ook raad gevraagd op het toshiba forum. Een maand geleden. Mijn topic is daar nog steeds niet geplaatst :')

Ik heb echt geen idee meer wat ik allemaal nog kan proberen, en begin eigenlijk gewoon te vrezen dat mn CPU gewoon aan vervanging toe is. Dus stiekem hoop ik dat 1 van jullie nog ideeën heeft.

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-01-2018 20:11)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
schoonmaken. Duh. De radiator is uitgespoten met perslucht, de fan is schoon, de fan inlets zijn schoon.
Weet je zeker dat er geen matje stof meer tussen fan en heatsink zit ? Als je de complete fan met behuizing van de fan verwijderd kan je dit zien. Mocht dit het niet zijn zou ik eens gaan kijken naar shims van koper. Bij sommige laptop is de druk op de CPU en GPU niet voldoende. Door dan tussen koeler en CPU/GPU een shim te plaatsen word de druk verhoogt en word de warmte overdracht beter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 09:59
Kan zijn dat de fan niet meer optimaal draait omdat de lager aan zijn einde is. Verder kan ik ook weinig bedenken wat het zou kunnen zijn, je hebt al een hoop geprobeerd.

🇺🇦

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
schoonmaken. Duh. De radiator is uitgespoten met perslucht, de fan is schoon, de fan inlets zijn schoon.
Weet je zeker dat er geen matje stof meer tussen fan en heatsink zit ? Als je de complete fan met behuizing van de fan verwijderd kan je dit zien. Mocht dit het niet zijn zou ik eens gaan kijken naar shims van koper. Bij sommige laptop is de druk op de CPU en GPU niet voldoende. Door dan tussen koeler en CPU/GPU een shim te plaatsen word de druk verhoogt en word de warmte overdracht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjullie voor jullie antwoorden!

@Nycrea Ik heb me even in fan-lagers verdiept en op basis van https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1028372 dit topic, denk ik niet dat het lager het probleem is. Als ik de fan met de hand een zwieper geef istie muisstil en hij loopt ontzettend soepel. Ook in bedrijf geen ratelende/schurende geluidjes.

@PilatuS Ik heb het even bekeken en de behuizing (voor zover mogelijk) wat uit elkaar gehaald. Er zat nog wel wat stof, maar geen matje. Ik heb alleen het gevoel dat ik de boel niet verder op zo'n manier uit elkaar kan halen, dat ik het ook weer werkend in elkaar krijg. Fan en heatsink lijken namelijk aan elkaar gelijmd met aan de ene kant een plastic plaatje en aan de andere kant een fijngeweven metalen lapje. Ik maak wel even 2 foto's, hopelijk kun je dan zien wat ik bedoel :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A4cKDUPnIBDgxbf94ZoNCKry/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uDG1D3WmJUTKPntQfMfsOiLh/thumb.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:06:
Fan en heatsink lijken namelijk aan elkaar gelijmd met aan de ene kant een plastic plaatje en aan de andere kant een fijngeweven metalen lapje.
Die kan je er gewoon afhalen :)

Edit: Het zit er opgeplakt en is te verwijderen. Sowieso is daar juist waar altijd het stof gaat zitten. De fan blaast het tegen de heatsink aan en daar kan het niet doorheen. Precies op die plek gaat er een mat stof tussen fan en heatsink zitten. Bij het schoonmaken van een laptop is dat de belangrijkte plek. Alle andere plekken boeien vrijwel niet.

Afbeeldingslocatie: http://enquire.work/wp-content/uploads/2015/10/3380598196_fa11358a82.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door PilatuS op 01-01-2018 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond schroefjes onder het lapje! En bleek dat de onderste 1/3e van mijn heatsink idd nog een lapje stof voor zat. Vastgeplakt aan de lijm van het plasticje :') Dus daar deed de perslucht niet zoveel op. Ik heb het verwijderd met een pincet en toen het onderste deel nog eens doorgespoten met perslucht. Nu 15 minuutjes geproef-gamed met de CPU max op 78 graden en de GPU max op 83 :D Dus ja dat was het! Ik was voorheen gewoon te voorzichtig, door de fan niet uit elkaar te willen/durven halen :)

Dankjewel voor je wijze raad PilatuS :)
Pagina: 1