Boot loop en moederbord interne (onboard) GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 00:56
Beste mensen van Tweakers,

Vandaag probeerde ik mijn 4 jaar oude medion desktop te repareren, omdat hij de boot loop met zwart scherm had. Het gaat om een Medion p2310d. De PC heb ik uit elkaar gehaald, alles eerst ontstoft en daarna weer in elkaar gezet. Helaas kreeg ik hem niet meer aan de praat. Ik constateer de volgende problemen:

Wanneer ik de PSU switch aan zet met de GPU erin, gaat hij automatisch aan, boot loopt hij en kom ik niet verder dan de POST en blijft het beeld zwart. Mijn monitor heb ik met aan HDMI aangesloten op mijn GPU.

Zonder de GPU gaat hij ook automatisch aan, komt de PC voorbij de POST en blijft het aan, maar het beeld blijft zwart. Hier heb ik mijn monitor aangesloten op de HDMI van het moederbord.

Ook gaat mijn desktop vanzelf aan zodra er stroom toegevoerd (dus bij het aanzetten van de voeding switch) wordt naar het moederbord, zelfs met de front panel connectors losgekoppeld.

Wat heb ik geprobeerd tot nu toe?

- De CMOS gecleared
- RAM en GPU eruit en erin gedaan

Niets heeft geholpen en het probleem blijft aanhouden. De enige verandering die ik zie, is dat de loop doorbroken als ik de PC opstart zonder GPU en wat ik ook raar vind is dat hij soms ook blijft boot loopen zonder GPU erin, dus ik vraag me af of het dan echt aan mijn GPU ligt.

Ik ben ten einde raad en bij deze de vraag of er hier mensen zijn die nog met eventuele oplossingen kunnen komen. Alle insights zijn welkom.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

The Frames

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02 14:43
Heeft het moederbord een on board speaker erop zitten en hoor je piepjes? Kan het waard zijn om de code op te zoeken, dit geeft vaak een indicatie van waar de fout kan zitten.

Ik heb een aantal jaar geleden gelijkaardige klachten gehad en ging er in eerste instantie ook van uit dat het mijn GPU was, maar dit bleek niet het geval. Na veel en lang testen kwam ik er achter dat er 1 memory stickje kapot was en 1 memory slot op mijn moederbord. Ik zat steeds dezelfde slot te testen met ieder stickje, en daarna met het kapotte stickje alle werkende slots afgegaan zonder het door te hebben. :)

Een paar weken terug weer een gelijkaardig probleem, maar dat was opgelost door alle onnodige USB apparaten los te koppelen. Achteraf kon alles terug aangesloten worden en werkt het weer zonder problemen (ook als alle USB apparaten erop zitten).