Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Worden kabelknooppunten beveiligd tegen vuurwerk/brand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yooo Kerol
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
Hallo,

Ik dacht net het volgende aangezien ik zojuist even zonder internet zat: "Ik hoop niet dat er een stelletje *******kinderen de wijkcentrale heeft opgeblazen of iets met vuurwerk."

Daarna vroeg ik mij het volgende af en met googlen kan ik zo gauw geen antwoord vinden aangezien ik al die technische termen niet ken (ben een leek):

- Ik weet van KPN dat ze wijkcentrales hebben waar allerlei kabels bij elkaar komen, maar die zijn daar zijn er maar 3/4 ofzo van in een stad geloof ik. Maar ik woon dus in een stad en ik heb kabelinternet van Ziggo en ik vroeg mij af welke route de data aflegt voordat je nou 'op het internet' bent. En of ze dezelfde wijkcentrales gebruiken als KPN?
- Hoeveel huizen zouden er in een middelgrote stad op zwart gaan mocht er zo'n wijkcentrale platgaan (in het geval van Ziggo) en hoe lang zou zoiets duren voor ze weer internettoegang hebben? Tot aan welk punt kan je verkeer worden omgeleid?

- Welke knooppunten kom je uberhaupt achtereenvolgens tegen voordat je op 'het internet' bent vanaf de muur gezien via de kabel. Is er bijvoorbeeld in elke straat een kastje waar alle kabels van alle woningen samenkomen? Hoeveel kabels/huizen zijn er op zo'n kast aangesloten? Watvoor kast komt er daarna in de keten en hoeveel huizen komen daar weer samen? Etc etc.
Oftewel wat zijn al die benamingen van die knooppunten en welke knooppunten doorloopt je verbinding achtereenvolgens.

- In hoeverre zijn deze verschillende knooppunten beveiligd tegen vuurwerk? (In het geval van een wijkcentrale weet ik dat ze er meestal uit zien als een oud verwoekerd pand á formaat klein schoolgebouw met een hek er omheen).

Edit (31/12 - ~16:00u): Dank voor jullie antwoorden heren. Leuk om te zien dat er toch best wat antwoorden zijn en er een discussie. Toch nog even wat verduidelijking/aanpassing aan mijn vragen, omdat ze een beetje een warboel zijn merk ik.

[ Voor 36% gewijzigd door Yooo Kerol op 31-12-2017 15:57 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had je KPN al gebeld? Of Ziggo? Of een andere kabelaar?

De gewone wijkcentrales zijn niet beveiligd; het is voor jouw ook een point-to-point verbinding dus jouw internet is direct weg.

Het aantal hops kan je testen; daar heb je verschillende tools voor waaronder heel basaal "tracert" of "traceroute".

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 30-12-2017 18:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Straatkasten kunnen in ieder geval niet zo goed tegen de explosieven die tegenwoordig vuurwerk heten :X https://www.tubantia.nl/e...erk-in-enschede~aa23ca72/

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Yooo Kerol schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:37:
- Ik weet van KPN dat ze wijkcentrales hebben waar allerlei kabels bij elkaar komen, maar die zijn daar zijn er maar 3/4 van in een stad geloof ik. Ik woon dus in een stad en ik heb kabelinternet van Ziggo en ik vroeg mij af welke route de data aflegt voordat je nou 'op het internet' bent en of ze dezelfde wijkcentrales gebruiken als KPN?
Voor wat betreft glasvezel (Reggefiber) heeft Tweak een aardig blog geschreven.

DSL is door een hobbyist helemaal uitgewerkt.[/url]
- Hoe goed zijn deze knooppunten beveiligd tegen vuurwerk?
Straatkasten niet. Zie boven. Alle andere knooppunten zijn gewoon kleine gebouwtjes.
- Stel dat de wijkcentrale of weet ik veel in de fik raakt, wordt het internetverkeer dan automatisch omgeleid of is dat niet mogelijk?
Volgens mij is het meest reële risico nog dat iemand met z'n graafmachine een vezel opgraaft. Maar je mag ervan uitgaan dat al dat soort lokale knooppunten zoveel mogelijk in een ringvorm aan elkaar geknoopt zijn, zodat een enkele fibercut geen probleem is.

Maar zo'n enkele wijkcentrale is wel een single point of failure voor alle huizen die eraan vast hangen.
MAX3400 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:44:
Had je KPN al gebeld? Of Ziggo? Of een andere kabelaar?
Ik ben groot fan van deze vraag, maar hier laat het antwoord zich natuurlijk wel raden.
Het aantal hops kan je testen; daar heb je verschillende tools voor waaronder heel basaal "tracert" of "traceroute".
Dat ligt er maar net aan wat je beoogt te demonstreren. Ik heb het idee dat TS meer de fysieke infrastructuur bedoelt, en die is nu juist (zo goed als) verborgen op netwerkniveau. De eerste router die je dan 'ziet' met een traceroute is een grote core router op de rand van het ISP-netwerk.

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:01

Red Boll

Kick Ass!

In Nederland gaat men altijd zeer netjes om met vuurwerk.
Dit is namelijk een traditie die niet mag verdwijnen!

Dit soort zaken hoef je je dus echt niet af te vragen.

;)

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
De laatste stap zal altijd een zwakke schakel blijven, maar het is nou eenmaal niet financieel haalbaar om voor 10.000en euro's te investeren in een straatkast voor een paar honderd mensen. Hoe verderop je in de keten komt hoe beter het beschermd en beveiligd is. Ik ben eens bij een datacentrum/internetknooppunt in de buurt van Amsterdam geweest, de beveiliging/controle bij Schiphol stelt daarbij niks voor :p Tientallen camera's, grote hekwerken, betonblokken, sluizen, etc. Daar kom je echt niet zomaar bij. ;)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:06
Misschien is dit nog interessant: https://community.ziggo.n...optimale-verbinding-18941

Woning-straatkast-straatkast2-buurtkast-wijkkast.
De kasten zijn niet bestand tegen vuurwerk en/of brand.

Uiteraard worden niet dezelfde kasten gebruikt als KPN gebruikt. Zoals op bovenstaand is te zien zijn de KPN kastjes in mindere getalen aanwezig maar ook deze kunnen opgeblazen worden. Doordat het er minder zijn is de impact natuurlijk wel groter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
voor de mensen die echt afhankelijk zijn van hun internet (en dan spreek ik niet over de fervente netflix'er) maar mensen die van thuis uit werken , dienen een backuplijn te hebben vind ik...

ik ken een aantal zaken hier in de buurt welke niet zonder internet kunnen, en de beste die dat ooit uitlegde was mijn lokale benzinestation..
die zei "als mijn ziggo het 5 minuten niet doet, en er komen 2 mensen die niet kunnen tanken/pinnen.. verlies ik daar meer aan dan dat die KPN backup mij kost"

ook veel mensen gaan vanalles in de cloud doen, ervanuitgaande dat hun lijn het 100% van de tijd het doet... helaas, niets heeft 100% uptime , dus tenzij je met 4G enkele uurtjes uit de voeten kan is een backuplijn toch echt vaak aan de orde !

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:53
Een paar jaar geleden was er nog een grote brand bij Vodafone in een centrale...

nieuws: Vodafone kampt met regionale netwerkproblemen na brand - update

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ijske schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:38:
mijn lokale benzinestation..
die zei "als mijn ziggo het 5 minuten niet doet, en er komen 2 mensen die niet kunnen tanken/pinnen.. verlies ik daar meer aan dan dat die KPN backup mij kost"
Lijkt me redelijk onzin. Tenminste, de netto-marge op een liter Euro95 ligt tussen de 4 en 7 cent op dit moment afhankelijk van de keten. Dus als er 2 mensen wel komen tanken maar niet kunnen betalen, moeten die 2 mensen elk minstens 100 liter tanken om in totaal 14 Euro aan de pomphouder aan "winst" te betalen.

Bij een pin-apparaat komen veel hogere kosten kijken dan alleen die backup-lijn; in sommige gevallen duurt het 30 minuten voordat de andere lijn geactiveerd is en op het pin-apparaat werkend is. Dat is 30 minuten arbeidsloon, vaste lasten van het pompstation etc. etc. etc.

Natuurlijk, een backuplijn op ADSL is niet BTW-hevig dus is iets goedkoper voor de pomphouder dan voor ons. Maar het neemt echt niet weg dat het gewoon een kosten/baten-analyse is en die is niet met 2 betalende klanten weg te nemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 18:56
Klein detail is dat de klant op dat moment zijn tank al vol heeft en de pomphouder deze in het ergste geval moet laten gaan in de hoop dat er ooit eens betaald zal worden.
Tevens zijn veel pinapparaten ip-based dus zou om-prikken geen probleem moeten zijn (daarvoor is het ooit zelfs bedacht).

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Opa verteld :
"vroegâh" had je via KPN ISDN, met meerdere kanalen op de lijn.
Daarover hadden ze een netwerk genaamd 'AL2' ( Digiacces )
Dat werd vanuit de centrale gevoed ( net zoals ook vroeger de telefoontoestellen via het netwerk strom kregen )
Dat netwerk kon je dan op aangesloten worden, tegen ( vrij hoge ) kosten, maar daar stond tegenover dat het elke 8/10 seconden 'getest' werd ( polling )
Viel dat weg, kreeg een externe partij daar een signaal van ( alarmsystemen een PAC, de pinsystemen jouw aangesloten organisatie ) en na afgesproken tijd wordt de eigenaar op de hoogte gebracht.
( mijn ervaring met alarmsystemen was het high risk - actie binnen 2 minuten, medium op 15 minuten, en pinbewaking 30 minuten )
In die minutenafspraak konden wij nagaan of het één object was, of een regio, en dan namen wij contact op met KPN voor een lijnreset, of navraag over de duur van de storing.

Ik heb het één keer meegemaakt dat we een megastoring kregen, 65 aansluitingen klapten er in een seconde allemaal uit.
Dus wij gingen van een regiostoring uit, en doordat er een stuk of 4 'high risk' in zat, belde ik naar de servicedesk, voor de lijnreset.
Die man begon met de eerste, en zag daarbij natuurlijk ook dat er meerdere waren.
Hij begon met een globale reset, maar die kwam niet eens aan bij de verdeelkast.

Hun stap is dan om ee nmonteur die kant op te sturen, die er in 30/45 minuten zou zijn.
Ondertussen moest ik protocol volgen, en de klanten op de hoogte stellen.
Bij de 3e klant was duidelijk wat er gebeurd was ....
Een team inbrekers had een 'zaak' gecoördineerd'
De man zag uit zijn kantoorraam, dat er een shovel over het gras reed, en zo in één klap de hele wijkkast er uittrok.
Ondertussen stonden op een aantal plekken ( waaronder 'mijn' high risk klanten anderen klaar, die binnen gingen.
De klant die wij aan de lijn hadden, was niet 'belangrijk' genoeg voor ze, maar die had ondertussen (gelukkig) wel de politie ook gebeld.
Weliswaar een stuk of 6 inbraken, maar niet echt (veel) buit omdat politie er snel was met meerdere voertuigen.

TLDR:
Als de verdeelkast er uitklapt om welke reden dan ook, komt er uiteindelijk wel iemand kijken, maar het ligt er aan hoe snel dat gebeurt.

Dat kleine industrieterrein had btw pas na 3 dagen weer digiacces, de highrisk klanten gingen vrijwel direct over op GPRSbackups, iets wat KPN momenteel aanraad ( logish, het is goedkoper voor beide partijen, alleen minder 'veilig'

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damn dude, hebben ze jou nooit geleerd dat bij tussen haakjes zetten geen spaties gebruikt? :X

Ontopic: glasvezelnet knooppunten zijn redundant. Vergelijk het met internet als geheel, daar kun je ook een andere route pakken. Knalt je verdeelkast er uit heb je idd natigheid maar is de impact beperkt tot een x aantal huizen.
Toevallig laatst eens een rondleiding gehad in de wijkkast van Reggefiber, vandaar :)
Saillant detail: die van ons mist WEL zijn tweelingbroer. Die zou in het andere deel van de wijk komen, maar dat deel moet al een jaar of 8 nog gebouwd worden :+ Tot die tijd: als onze wijkkast er uit knalt heeft het hele dorp geen glasvezel meer :X
Is wel een gemetselde en geisoleerde wijkkast met stalen deur, dus met legaal buurwerk krijg je die niet open en een Pajero binnenrijden is wellicht ook niet eens voldoende ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Yooo Kerol
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
Dank voor de antwoorden. Ik heb wat aanpassingen gedaan aan het topic.

Overigens heb ik Ziggo niet gebeld nee, internet deed het gewoon weer. Staat overigens ook los van mijn vragen

[ Voor 12% gewijzigd door Yooo Kerol op 31-12-2017 16:17 ]

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
Jaren terug hier het deurtje eraf na oud en nieuw. Voor de grap de tv-kabel terug aangesloten. (zat netjes een huisnummertje bij). Toen kon ik gratis kabel tv kijken :P

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

Reptile209

- gers -

Ik denk dat de vraag eigenlijk niet moet zijn: kan het stuk. Alles kan stuk als je dat maar graag genoeg wil. ;).

De vraag die het interessanter maakt is: hoe snel zouden ze dat kunnen fixen? Stel: fik tegen het ziggo kastje. Kast verloren, maar ook de laatste meter van alle kabels naar de huizen gesmolten. Repareren ze dat binnen uren/dagen/weken?
Of het hierboven genoemde voorbeeld van een complete wijkcentrale die aan gort wordt gereden. Weken werk? Of een recovery met een tijdelijke container en dan het gebouw rustig herstellen?

Zo scherp als een voetbal!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Reptile209 schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:34:
Ik denk dat de vraag eigenlijk niet moet zijn: kan het stuk. Alles kan stuk als je dat maar graag genoeg wil. ;).

De vraag die het interessanter maakt is: hoe snel zouden ze dat kunnen fixen? Stel: fik tegen het ziggo kastje. Kast verloren, maar ook de laatste meter van alle kabels naar de huizen gesmolten. Repareren ze dat binnen uren/dagen/weken?
Of het hierboven genoemde voorbeeld van een complete wijkcentrale die aan gort wordt gereden. Weken werk? Of een recovery met een tijdelijke container en dan het gebouw rustig herstellen?
Ligt maar net aan wat ze op dat moment beschikbaar hebben, kabelbreuk was hier in een dag gedaan, maar een verdeelkast heeft bijna een week geduurd.

Grootste probleem wat ik heb gezien was electriciteitshuisje, de grond was bevroren dus ze konden amper graven, dat duurde bijna 2 weken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wel eens gezien op vakantie.. Coax van Ziggo op meerdere plekken in een tuin kapot*
er werd gewoon van nood even een kabel bovengronds aangelegd als noodvoorziening....
met ty-wraps aan de bomen opgehangen om zo maar te zorgen dat er niemand over heen reed :+

Tegen het einde van onze vakantie ging er weer een aannemer een nieuwe kabel netjes in de grond steken..
De aannemer had aan het begin van de bouwvak geen zin gehad om de kabel te gaan vervangen.. en zo was de "storing" voor de klant iig weer opgelost ;)

*aannemer verklaarde dat de kabel in elk geval op 4 plekken door midden lag..
SinergyX schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:42:
[...]

Ligt maar net aan wat ze op dat moment beschikbaar hebben, kabelbreuk was hier in een dag gedaan, maar een verdeelkast heeft bijna een week geduurd.

Grootste probleem wat ik heb gezien was electriciteitshuisje, de grond was bevroren dus ze konden amper graven, dat duurde bijna 2 weken.
konden ze er geen losse "nood" voorziening naast poten :? heb wel een gezien dat zo`n huisje omgebouwd moest worden... kwamen ze er eerst gewoon een losse nood trafo naast zetten...

[ Voor 33% gewijzigd door SMSfreakie op 31-12-2017 16:44 ]

404 Signature not found

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Reptile209 schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:34:

Vroeger was het lastig, want alle lijnen liepen vanaf de hoofdverdeler naar de kabelkast (en nog steeds in vele gevallen). Ik heb begrepen van @Wildfire in het xDSL topic dat alle lijnen die nog de analoge POTS (PSTN) verbinding hebben vanaf een straatkast omgezet worden in een ePOTS, waar het daar over glasvezel zal gaan. Een soort PSTN to VOIP dus, wat ik begrijp. Gelukkig is het wel zo dat de huisjes en kastjes van KPN beveiligd zijn. Als je goed kijkt staat er een cirkel op het deurtje, en daar moet de monteur dan een badge tegen aan houden, om te bewijzen dat hij eraan gaat sleutelen. Misschien is dit tegenwoordig al anders. Ook de huisjes staan onder strenge beveiliging, waarbij elk deurtje nauwlettend in de gaten wordt gehouden ;).

Correct me if i'm wrong

Ooit heb ik wel eens verhaal gelezen dat inbrekers in Maarssen (?) hebben ingebroken in een wijkcentrale, en dan bedoel ik dus een huisje/hokje en daar een hoop vernield hebben :X. In het nieuws werd toen bekend dat een heel bedrijventerrein 3 dagen zonder telefoon zat. Het was weliswaar toen nog wel de tijd dat internet nog niet heel gebruikelijk was, maar toch wel een flinke schadepost voor hen.

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 31-12-2017 16:46 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:43:

[...]

Gelukkig is het wel zo dat de huisjes en kastjes van KPN beveiligd zijn. Als je goed kijkt staat er een cirkel op het deurtje, en daar moet de monteur dan een badge tegen aan houden, om te bewijzen dat hij eraan gaat sleutelen. Misschien is dit tegenwoordig al anders. Ook de huisjes staan onder strenge beveiliging, waarbij elk deurtje nauwlettend in de gaten wordt gehouden ;).

Correct me if i'm wrong
Bij deze dan maar een correctie :)

De kabelverdelers hebben allemaal gewoon een sleutelslot namelijk. Ik moet wel eerst via een speciale app het alarm tijdelijk uitschakelen, anders krijgt KPN een seintje dat er een kast open staat.

Betonkasten hebben ook gewoon een normaal slot. En de deur van een betonkast zou niets misstaan voor een grote kluis, echt heel dikke metalen deuren. :P

Buitenring kabelverdelers zijn van metaal, de oudere kabelverdelers zijn van een soort kunststof. Ja, alles kan kapot natuurlijk maar in de tijd dat ik bij KPN werk nog maar eenmaal echte schade tegen gekomen.

Hoofdverdelers (centrales) staan vaak op een terrein met een hek er omheen. Voor dat hek hebben we natuurlijk een sleutel en om de hoofdverdeler zelf binnen te komen wordt er met een pasjessysteem gewerkt. Zo wordt netjes geregistreerd welke monteur wanneer welke hoofdverdeler bezocht.

Oh ja... toegang tot een PoP (glasvezel wijkcentrale) gaat net weer wat anders. Dan moet ik eerst bellen voor toestemming erin te mogen, dan moet ik vervolgens via een app toegang unlocken en dat kan alleen in een straal van ca. 200m rondom de PoP. Daadwerkelijke entree gaat dan weer via een pasje en als ik klaar ben moet ik mezelf in de app weer afmelden en ook even bellen dat ik klaar ben. Stuk omslachtiger :P

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 31-12-2017 17:51 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SMSfreakie schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:42:

konden ze er geen losse "nood" voorziening naast poten :? heb wel een gezien dat zo`n huisje omgebouwd moest worden... kwamen ze er eerst gewoon een losse nood trafo naast zetten...
Konden ze wel, maar het was een halve wijk die plat lag, die dingen moesten uit het hele land komen.

Kregen na een week er eentje die niet genoeg was, dus ze moesten er een tweede nog bij halen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

AW_Bos schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:43:
[...]

Als je goed kijkt staat er een cirkel op het deurtje, en daar moet de monteur dan een badge tegen aan houden, om te bewijzen dat hij eraan gaat sleutelen. Misschien is dit tegenwoordig al anders. Ook de huisjes staan onder strenge beveiliging, waarbij elk deurtje nauwlettend in de gaten wordt gehouden ;).

Correct me if i'm wrong
Reggefiber werkt veel met keyless-entry. Je kunt ook bellen naar een meldkamer, doen ze de deur op afstand open.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05

Wildfire

Joy to the world!

c0ne schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:52:
[...]

Reggefiber werkt veel met keyless-entry. Je kunt ook bellen naar een meldkamer, doen ze de deur op afstand open.
Ik werk voor KPN (en dus ook voor Reggefiber welke onderdeel is van KPN), wat jij noemt zou wel kunnen maar gebeurt in de praktijk dus niet.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1