Toon posts:

Luidsprekers zoemen periodiek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een erg eenvoudige set Sony-luidsprekers (SRS-ZP1000) dat na een kwartiertje ritmisch begint te zoemen. Het geluid valt dan weg en maakt plaats voor het gezoem.

Afbeeldingslocatie: https://a1.amlimg.com/OGYwMjQ1NTIzNjQxNzg2YTE0MTk2OWFmNGJlOTU1ZWU7zuyGXlW37QJoYeV6aLofaHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb20vZmNkODVlMjE1NThjNzQwYmZmYjczMzU1NDc5NmRmZmEwZjZkZjVmMTAxN2M1MDI0ZjFlYzE3ZWE4YjM5NzA3ZC5qcGd8fHx8fHw1MDB4Mzc1fGh0dHA6Ly93d3cuYWR2ZXJ0cy5pZS9zdGF0aWMvaS93YXRlcm1hcmsucG5nfHx8.jpg

Ik heb dit aangekaart bij de technische dienst van Sony, en zij geven het volgende aan.
U zou de speakers voor een tijd van de stroom af kunnen halen, wellicht is er intern een opbouw van spanning die kwijt moet.
Handig is natuurlijk anders, maar kan zoiets?

Ik wil hier met mijn (erg) beperkte elektronicakennis toch graag nieuw leven inblazen. Niet omdat het de beste speakers waren, maar wel omwille van het principe. Echt oud zijn ze niet (van 2004) en ik zou het zonde vinden ze zomaar bij het grofvuil te zetten.

Wat kan de reden zijn voor dit gezoem? Kan ik aan het uiterlijk van een condensator,... zien dat er iets mis is of moet ik met de multimeter aan de slag?

Alvast bedankt voor de richtlijnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als eerste zal je de rechter speaker even open moeten schroeven, scherpe en goed belichte foto's van de elektronica maken, en die foto's hier posten. Grote kans dat wij dan een aantal aanknopingspunten kunnen geven. Wel zal je hoe dan ook met een multimeter aan de slag moeten.
Hebben deze speakers nog een externe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Foto's van het binnenwerk kunnen inderdaad helpen, maar wat betreft "echt oud zijn ze niet (van 2004)"...
Het betreft een speakerset die destijds ongeveer 100 euro gekost zal hebben (nieuw), en dat bijna 14 jaar geleden....
Dat Sony uberhaupt nog de moeite genomen heeft om te antwoorden verbaast me nog, want de garantie is NET verstreken ;)

Zou er niet al te veel tijd / moeite / geld in steken persoonlijk.