[TP-Link Deco M5] Problemen bij veel dataverkeer

Pagina: 1
Acties:
  • 7.830 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejury
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 01:36
Hi allen,

Na jaren gezeur met een stabiel WiFi signaal in mijn relatieve kleine huis eindelijk overgestapt op de TP-Link Deco M5. Misschien een beetje overkill, maar in het hele huis nu een goede dekking en bijna overal de volledige bandbreedte via de WiFi. Erg fijn!

Ik heb hem momenteel ingesteld als accesspoint achter mijn Ziggo modem. In totaal heb ik drie M5 kastjes. Bij veel dataverkeer via bijvoorbeeld Torrents raakt het kastje de verbinding kwijt met de andere 2 kastjes, waardoor alles stopt met werken... Heel irritant.

Iemand hier eerder van gehoord? En zo ja, is er een oplossing? Ik heb hem ook al geprobeerd in router-modus, maar dat geeft hetzelfde verhaal.

Groeten!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dejury schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:53:
...Iemand hier eerder van gehoord? ...
Ja, in zo ongeveer ieder topic over downloadsnelheid wordt de vraag gesteld of er torrents draaien
En zo ja, is er een oplossing?...
Geen torrents meer draaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Gebruik je het als mesh opstelling? Of zijn ze alledrie bedraad aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejury
Ze draaien als mesh opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
dejury schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:49:
Daar is het probleem al. Hierom ben ik dus geen voorstander van mesh systemen, de stabiliteit valt vaak erg tegen, en de snelheid is ook niet altijd super. Is het geen optie om ze bedraad aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejury
MaxTheKing schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:58:
[...]

Daar is het probleem al. Hierom ben ik dus geen voorstander van mesh systemen, de stabiliteit valt vaak erg tegen, en de snelheid is ook niet altijd super. Is het geen optie om ze bedraad aan te sluiten?
Juist 1 van de redenen waarom ik voor deze oplossing heb gekozen ;) Het rare dat hij bij relatief weinig dataverkeer wel gewoon lekker zijn max. snelheid haalt zonder dat deze er uit knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dejury schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:49:
Wat voor topologie?

Zitten ze in een lijn (1 verbonden met 2 verbonden met 3), of in een ster (1 verbonden met zowel 2 als 3)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
dejury schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:43:
[...]

Juist 1 van de redenen waarom ik voor deze oplossing heb gekozen ;) Het rare dat hij bij relatief weinig dataverkeer wel gewoon lekker zijn max. snelheid haalt zonder dat deze er uit knalt.
Een van de nadelen van mesh is dat, normaliter, het draadloze backbone over het gewone WiFi netwerk draait. Gevolg is dus dat het mesh point continu moet wisselen tussen communiceren met de cliënt (je laptop bv) en het 'upstream' punt. De hoge snelheid die je (lange tijd) over torrent zul vragen zal daardoor waarschijnlijk tot problemen (overbelasting) leiden. Ik zou dus op z'n minst eens testen of het beter gaat als je ze bedraad gebruikt. Blijkt het dan toch nog steeds niet te werken zal de hardware überhaupt ongeschikt blijken te zijn als je (te)veel er van vraagt. Maar de grootste kans is dus dat het mesh gebeuren, met wireless backbone, tot problemen leidt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Zeker als ze op een rij staan.

Bedenk dat elk pakketje van/naar een wireless client achter de derde in dat geval vier keer door de lucht moet. Aangezien de Deco een low-end meshproduct is met alles in zelfde kanaal (want geen dedicated backhaul radio op de nodes) moeten elk van die nodes wachten op de vorige voordat het kan communiceren. Als je druk verkeer over de hele keten gooit riskeer je dat het 4x vermenigvuldigend effect van al die repeaters (mesh is nog altijd modewoord voor "repeaters met hipsterbril" :') ) ervoor zorgt dat het managementverkeer dat een verbinding in de lucht houdt (maar zelf ook gewoon uit WiFi-pakketten bestaat :o ) er niet meer door komt en dat de verbinding tussen de voorlaatste en laatste node verloren raakt na een timeout.

Mesh is een prima oplossing voor zeer licht, prestatieongevoelige verkeer, maar een waardeloos slechte voor hoge verkeersintensiteit. Mocht je dat toch doen, investeer dan in een mesh-set met dedicated backhaulradio. Zonder dedicated backhaul is het gewoon een rij repeaters met ditto performance...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejury
Duidelijk.Ik ga kijken of ik ze bedraad kan aansluiten, dan zou in theorie het probleem verholpen moeten zijn. Tot die tijd maar even geen Torrents via de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hetzelfde probleem hier. Al meerdere malen raakt de node de verbinding kwijt met de andere twee. Ingesteld als accesspoint. In totaal beschik ik ook over drie nodes. Twee verdeeld over de eerste en tweede etage. Ik game graag maar zodra het dataverkeer teveel wordt klapt ie eruit.

Jammer! Dat wordt toch maar even een gat boren door het beton van de tweede etage voor UTP kabel :( .

Even ter verduidelijking.. systeem werkt perfect! Maar voor hoog dataverkeer verbonden met een ethernet kabel, dat is om problemen vragen(mijn inziens). Tenzij ze allemaal bekabeld worden. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:55:
Jammer! Dat wordt toch maar even een gat boren door het beton van de tweede etage voor UTP kabel :( .
je word er wel blij van als je hebt gedaan hebt... eindelijk volle snelheden zonder "mogelijks dit" en "mogelijks dat"
kabel krijg je niet "van zn melk"... dat doet altijd wat ie moet doen

waar veel mensen niet blij van worden is de afwerking... bv opplak gootjes zijn niet het mooiste ooit, dus bekijk allle mogelijkheden , bv langs buitenom en via de regenpijp naar boven met watervaste kabel ?
van meterkast door de telefoonpijp naar 1e verdiep (als die er is) en dan in de slaapkamer daar omhoogboren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
de M5 heeft toch ook plc ? Dit maakt kabel toch ook overbodig ?

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
arnoldvalk schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:10:
de M5 heeft toch ook plc ? Dit maakt kabel toch ook overbodig ?
Geen idee, maar om daarvoor nu een topic te kicken uit 2018 lijkt me ook wat overbodig. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.