Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwebouwde PC wil niet booten. Ten einde raad.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb mijn pc net gebouwd en geprobeerd aan te zetten. Ik heb ook net dat andere topic gelezen en bij is het net wat anders. Ik heb namelijk mijn Videokaart al in een andere pc getest en die deed het. Ook andere voeding (OCZ 500W) en videokaart in nieuwe systeem geprobeerd. En het systeem buiten de kast leverde ook niks op. Kabels heb ik al meerdere malen gecheckt.

Ventilatoren van case, cpu en gpu gaan wel gewoon aan. Toetensbord en muis verlichting ook aan. Beeldscherm krijgt niks door want gaat gelijk in slaapstand. Er zit geen speaker in case dus ik kan niet horen of hij piept.

Alvast bedankt,

Peter Smit

AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
ASRock AB350M
Crucial Ballistix Elite BLE2C8G4D26AFEA
WD Green SSD M.2 120GB
Inno3D GeForce GTX 1060 6GB
Seasonic S12II-Bronze 430W
Aerocool CS-100 Advance

Verwijderd

Ik neem aan dat het geheugen een kit is? Wat doet het systeem als je met 1 module start?
En zonder de M.2 ssd?
Heb je geprobeerd zo kaal mogelijk te starten?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 16:25 ]

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je mobo heeft Bios update nodig om ryzen 5 te ondersteunen.
http://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M/#CPU

[ Voor 26% gewijzigd door NLKornolio op 30-12-2017 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom niet in de bios. Hij boot helemaal niet.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:24:
Ik neem aan dat het geheugen een kit is? Wat doet het systeem als je met 1 module start?
En zonder de M.2 ssd?
Heb je geprobeerd zo kaal mogelijk te starten?
Ja, met 1 module geprobeerd en werkt ook niet.

Ik ga nu even zonder m.2 ssd proberen

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Probeer eens een lange BIOS reset?
1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 5 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in

Probeer het eens met het moederbord uit de kast?

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:42:
[...]

Ik kom niet in de bios. Hij boot helemaal niet.

[...]

Ja, met 1 module geprobeerd en werkt ook niet.

Ik ga nu even zonder m.2 ssd proberen
@Verwijderd Snap ik en ga je nooit komen met deze CPU zonder bios upgrade, je kan langs een computer winkel om de bios upgrade uit te voeren aangezien je een ryzen 7 cpu nodig hebt.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:53
McFastFood schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:28:
Probeer eens een lange BIOS reset?
1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 5 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in

Probeer het eens met het moederbord uit de kast?
je kunt beter een echte cmos reset doen

• Arn0uDz
  • Laatst online: 22:08
NLKornolio schreef op zondag 31 december 2017 @ 02:15:
[...]

@Verwijderd Snap ik en ga je nooit komen met deze CPU zonder bios upgrade, je kan langs een computer winkel om de bios upgrade uit te voeren aangezien je een ryzen 7 cpu nodig hebt.
Dit.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Vaak zit er een sticker op de doos waar op staat wat de bios versie is die het moederbord heeft. Check dat eens, dan weet je meteen of dat de oorzaak kan zijn.

Verwijderd

br00ky schreef op zondag 31 december 2017 @ 08:39:
Vaak zit er een sticker op de doos waar op staat wat de bios versie is die het moederbord heeft. Check dat eens, dan weet je meteen of dat de oorzaak kan zijn.
Dat om te beginnen, staat het geheugen op de QVL van het moederbord?
Probeer eens ergens een speakertje te regelen, mogelijk heeft de lokale pc boer er wel eentje.
Dat geeft in ieder geval een beter beeld.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Laatst was dit ook de oplossing voor een vergelijkbaar topic. Dus ik gooi het hier op...

Gabriël AM5

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:46
sapphire schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:15:
[...]

Laatst was dit ook de oplossing voor een vergelijkbaar topic. Dus ik gooi het hier op...
@NLKornolio
Leuk maar dan moeten ze niet dit er bij zetten:

AMD Ryzen CPU is able to boot up with all BIOS versions. To optimized AMD Ryzen CPU, please update the BIOS to the same as list or later version.

Dat betekend dus gewoon dat hij ongeacht de bios versie moet booten wat hij nu dus ook niet doet.

Cloud ☁️

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Yep had hier hetzelfde met de i7 7700K op een Asus Pro Gaming Z170 mobo. Ook ... Asus heeft een CPU support lijst , kwestie van die lijst volgen en pro-actief actie ondernemen. Of een ander mobo of bios update. Heb zelf dat bij Azerty laten doen, kosten 9 euro.

http://www.tomshardware.c...bios-build.html#r20531809
Build it and if your not having problems with the board or other parts then no need to update the BIOS.

This is right from ASRock.
AMD Ryzen CPU is able to boot up with all BIOS versions. To optimized AMD Ryzen CPU, please update the BIOS to the same as list or later version.

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:43
boyette schreef op zondag 31 december 2017 @ 03:54:
[...]

je kunt beter een echte cmos reset doen
Dat is dit ook alleen dan misschien iets moeilijker. 8)7

• boyette
nou.. dat is toch niet helemaal hetzelfde..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

HKLM_ schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:25:
[...]

@NLKornolio
Leuk maar dan moeten ze niet dit er bij zetten:

Dat betekend dus gewoon dat hij ongeacht de bios versie moet booten wat hij nu dus ook niet doet.
Ja die logica hanteerde ik ook, kun je de WTF voorstellen toen het in een ander topic met een bios flash was opgelost ;)

Als je altijd luistert naar wat fabrikanten roepen heb je nog niet genoeg Ryzen ervaring :')

Gabriël AM5

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:46
sapphire schreef op zondag 31 december 2017 @ 10:52:
[...]

Ja die logica hanteerde ik ook, kun je de WTF voorstellen toen het in een ander topic met een bios flash was opgelost ;)

Als je altijd luistert naar wat fabrikanten roepen heb je nog niet genoeg Ryzen ervaring :')
Haha nee inderdaad intel hier :P

Cloud ☁️

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11 07:17
Even een heel andere idee, je bent je bewust dat een Ryzen CPU geen graphic ondersteuning heeft dus als je het scherm via de IO van het moederbord aansluit doet hij het nooit! je moet hem aansluiten via de videokaart (dit was mijn probleem bij eerste build).

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

WhiteDog

met zwarte hond

Bellarus schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:34:
Even een heel andere idee, je bent je bewust dat een Ryzen CPU geen graphic ondersteuning heeft dus als je het scherm via de IO van het moederbord aansluit doet hij het nooit! je moet hem aansluiten via de videokaart (dit was mijn probleem bij eerste build).
Maar als de CPU geen video doet waarom zou men dan een aansluiting hiervoor op het moederbord voorzien?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

WhiteDog schreef op zondag 31 december 2017 @ 21:01:
[...]

Maar als de CPU geen video doet waarom zou men dan een aansluiting hiervoor op het moederbord voorzien?
Omdat de aankomende AMD APU's dat wel doen en op dezelfde borden kunnen.

Gabriël AM5

• DeZwarteLijst
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-12-2021
Waarom denkt iedereen direct aan bios? Hij zegt dat ie helemaal niets doet.

Heb je al eens geprobeerd te shortwiren? (Met een schroevendraaier de 2 boot pins op het mobo verbinden)

Ik had hetzelfde fenomeen met mijn nieuwe build, na 4dubbele check bleek dat de power knop in de case zelf het gewoon niet deed.
Heb dan de reset knop aan de power pins gekoppeld, die gebruik ik toch niet.

Verwijderd

DeZwarteLijst schreef op zondag 31 december 2017 @ 21:04:

Heb je al eens geprobeerd te shortwiren? (Met een schroevendraaier de 2 boot pins op het mobo verbinden)

Ik had hetzelfde fenomeen met mijn nieuwe build, na 4dubbele check bleek dat de power knop in de case zelf het gewoon niet deed.
Buiten dat, het zou ook zomaar kunnen dat mobo+cpu niet willen babbelen met dit werkgeheugen, gezien de problemen van ryzen met werkgeheugen is dit niet ondenkbaar.
Alle successen in het verleden die met uefi-updates werden behaald zouden net zo goed betrekking kunnen hebben op ram compatibiliteit.

Verwijderd

Hoor je piepjes vanuit de systeem komen? ik heb laatst ook een Ryzen systeem in elkaar gezet. Waar ik hem in het begin had aangesloten via de HDMI kabel maar dat pakte hij niet. Daar heb je eerst gpu drivers voor nodig. Bij mij werkte het met de dvi aansluiting uiteindelijk wel.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-11 20:40
- Het kan zijn dat een van de voedingkabels er niet helemaal goed inzit, controlleer de klipjes (er zijn er normaliter twee, niet een!).

- Zitten de kabels wel goed in de GPU?

- Misschien heb je een firmware update nodig.

persoonlijk gok ik op de derde, heb een gelijke issue gehad omdat ik de kabel van de moederbord er niet goed in had. Volgens mij krijg je een bericht als het de videokaart is, dus die weet ik niet zeker maar je kan een poging wagen.

PROBEER ook je hdmi kabel direct in de moederbord te steken, misschien wordt standaard jou moederbord GPU gebruikt door een of een ander reden (of juist andersom door een mensenlijk fout )

• boyette
DeZwarteLijst schreef op zondag 31 december 2017 @ 21:04:

Dat zegt hij niet
want de fans gaan wel gewoon aan vandaar.. dat is gewoon de meest voor de hand liggende handeling die volgt..

Verwijderd

boyette schreef op zondag 31 december 2017 @ 23:09:
[...]
Dat zegt hij niet
want de fans gaan wel gewoon aan vandaar.. dat is gewoon de meest voor de hand liggende handeling die volgt..
Voorlopig weet nog niemand welke uefi versie er op dat bordje draait dus kun je ook niet zeggen dat een uefi update het probleem gaat verhelpen.

• boyette
Ik heb gezegd de cmos resetten niet uefi updaten
dat kan niet eens als hij niet boot

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ilaurensnl schreef op zondag 31 december 2017 @ 22:35:Q
PROBEER ook je hdmi kabel direct in de moederbord te steken, misschien wordt standaard jou moederbord GPU gebruikt door een of een ander reden (of juist andersom door een mensenlijk fout )
Ja, weet je iig zeker dat je geen beeld krijgt aangezien Ryzen standaard geen GPU aan boord heeft....
Verwijderd schreef op zondag 31 december 2017 @ 21:50:
Hoor je piepjes vanuit de systeem komen? ik heb laatst ook een Ryzen systeem in elkaar gezet. Waar ik hem in het begin had aangesloten via de HDMI kabel maar dat pakte hij niet. Daar heb je eerst gpu drivers voor nodig. Bij mij werkte het met de dvi aansluiting uiteindelijk wel.
Ook zonder drivers geeft een HDMI poort gewoon beeld hoor, zou anders wel erg lastig worden met kaarten die alleen HDMI hebben :+

[ Voor 39% gewijzigd door sapphire op 01-01-2018 10:41 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

sapphire schreef op maandag 1 januari 2018 @ 10:37:
[...]

Ja, weet je iig zeker dat je geen beeld krijgt aangezien Ryzen standaard geen GPU aan boord heeft....

[...]

Ook zonder drivers geeft een HDMI poort gewoon beeld hoor, zou anders wel erg lastig worden met kaarten die alleen HDMI hebben :+
Nee klopt niet. Want bij de AMD gpu werkte hij niet via de HDMI maar wel via de VGA. Uiteindelijk nadat de drivers pas geïnstalleerd waren werkte de HDMI. Als je Google vindt je een aantal mensen die hetzelfde claimen :p

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb er met 20+ verschillende GPU's iig nog nooit problemen mee gehad, onder zo'n beetje elke Windows versie sinds XP.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de tips en hulp. Helaas blijft het probleem bestaan.

Ik heb een lange cmos reset gedaan. stroom er af en batterij er uit. En de 2 pennetjes verbinden.
Geen verandering. Ventilatoren gaan draaien maar geen beeld of ander teken van leven.

Ik heb een speakertje gevonden dit heb ik aangesloten. Op het moederbord. Maar het geeft geen piep bij het opstarten. Het speakertje doet het wel als ik er stroom opzet.

Wbt video/beeld. Dit moederbord is micro-atx en heeft geen videoaansluitingen. Het beeldscherm zit dus op de videokaart. Verbonden met een Displaypoort kabel. De monitor heeft enkel een dp aansluiting.
Dus ook geprobeerd met een monitor met HDMI. Maar ook dan krijg ik op het scherm de melding dat er geen signaal binnen komt van de videokaart.

Alle stroom kabels zitten goed. Het moederbord is uit de kast en ik kan zien dat alle kabels strak tegen de connector op het mobo zitten.

Het ram ook in een ander slot (het mobo heeft er 2) gedaan en ook de andere ram stick op plek 1 of 2 maakt geen verschil.

De M2 ssd zit nu niet in het mobo maar ook dat geeft geen verandering.

Dus als iemand nog goede tips heeft houd ik me van harte aanbevolen.
Nogmaals bedankt voor de reacties en de hulp.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:30:
Iedereen bedankt voor de tips en hulp. Helaas blijft het probleem bestaan.

Ik heb een lange cmos reset gedaan. stroom er af en batterij er uit. En de 2 pennetjes verbinden.
Geen verandering. Ventilatoren gaan draaien maar geen beeld of ander teken van leven.

Ik heb een speakertje gevonden dit heb ik aangesloten. Op het moederbord. Maar het geeft geen piep bij het opstarten. Het speakertje doet het wel als ik er stroom opzet.

Wbt video/beeld. Dit moederbord is micro-atx en heeft geen videoaansluitingen. Het beeldscherm zit dus op de videokaart. Verbonden met een Displaypoort kabel. De monitor heeft enkel een dp aansluiting.
Dus ook geprobeerd met een monitor met HDMI. Maar ook dan krijg ik op het scherm de melding dat er geen signaal binnen komt van de videokaart.

Alle stroom kabels zitten goed. Het moederbord is uit de kast en ik kan zien dat alle kabels strak tegen de connector op het mobo zitten.

Het ram ook in een ander slot (het mobo heeft er 2) gedaan en ook de andere ram stick op plek 1 of 2 maakt geen verschil.

De M2 ssd zit nu niet in het mobo maar ook dat geeft geen verandering.

Dus als iemand nog goede tips heeft houd ik me van harte aanbevolen.
Nogmaals bedankt voor de reacties en de hulp.
Past er een VGA kabel op je videokaart. Probeer dat eens. Als die niet piept en alles draait dan zou die het gewoon moeten doen...

Verwijderd

Topicstarter
Zo juist even de pc aangezet. De videokaart zat er nu niet. IK dacht er zat toch niet gebeuren. Maar nu laat hij 5 piepjes horen. Als ik zoek op internet kom ik tegen dat dit zou wijzen op een CPU error. Is dat correct?
En zo ja heeft het zin om de CPU in en uit het slot te halen. Of is de CPU stuk?

Als ik de GPU op het moederbord plaats en dan aanzet, hoor ik geen piepjes. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2018 14:49 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

sapphire schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:47:
Ik heb er met 20+ verschillende GPU's iig nog nooit problemen mee gehad, onder zo'n beetje elke Windows versie sinds XP.
Ik installeer vd week mijn gtx 1080 op een z270 plank met een 7700k en had alleen beeld via dvi. Hdmi en dp werkte pas na de driver installatie. Met meerdere kaarten op deze manier gehad. Dus hij heeft wel gelijk hoor

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:39:
Zo juist even de pc aangezet. De videokaart zat er nu niet. IK dacht er zat toch niet gebeuren. Maar nu laat hij 5 piepjes horen. Als ik zoek op internet kom ik tegen dat dit zou wijzen op een CPU error. Is dat correct?
En zo ja heeft het zin om de CPU in en uit het slot te halen. Of is de CPU stuk?

Als ik de GPU op het moederbord plaats en dan aanzet, hoor ik geen piepjes. 8)7
Nee, pas wanneer de gpu erin zit en hij laat 5 piepjes horen dan zou daar iets mee kunnen zijn. Ik ben 90% zeker dat hij met een vga kabel wel zal werken als ik het zo allemaal lees.

Verwijderd

Topicstarter
Ehhm ok. Nu een 3e scherm met DVI aangesloten. En hij doet het! Waarschijnlijk heeft hij het altijd gedaan :P
Veel stress om niks dus. Gelukkig dat het zo'n simpel iets is.

Allemaal bedankt voor de hulp.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ApC_IcE schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:46:
[...]

Ik installeer vd week mijn gtx 1080 op een z270 plank met een 7700k en had alleen beeld via dvi. Hdmi en dp werkte pas na de driver installatie. Met meerdere kaarten op deze manier gehad. Dus hij heeft wel gelijk hoor
Dat is toch vreemd, mijn 1080 heeft geen DVI dus die zou dan geen beeld geven ofzo? Deed het hier out of the box prima op HDMI en mDP misschien iets voor kaarten die DVI hebben aangezien dit dus ook de oplossing bij de TS is :?

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 01-01-2018 15:09 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:08:
Ehhm ok. Nu een 3e scherm met DVI aangesloten. En hij doet het! Waarschijnlijk heeft hij het altijd gedaan :P

Precies wat ik aangaf. Nadat je de gpu drivers hebt geïnstalleerd zal HDMI werken. Veel plezier met je nieuwe computer!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:08:

Nice ! Scheelt weer ;)
sapphire schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:08:
[...]

Dat is toch vreemd, mijn 1080 heeft geen DVI dus die zou dan geen beeld geven ofzo? Deed het hier out of the box prima op HDMI en mDP misschien iets voor kaarten die DVI hebben aangezien dit dus ook de oplossing bij de TS is :?
Ik zeg niks over jouw kaart. Ik heb het zo vaak gezien dat hij het wel deed op hdmi en niet op dp of wat dan ook. Vice versa etc. Maar dvi of vga doen het altijd. (Mijn ervaring)

[ Voor 43% gewijzigd door ApC_IcE op 01-01-2018 15:46 ]

Pagina: 1