Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Mijn ma en stief pa hebben een huisje op een Grieks eiland maar internet is daar niet overal aangelegd en via 3G/4G is dat peperduur. Nu is er wel een café in de buurt waarvan ze de wifi mogen gebruiken, nu dit signaal gaat niet zo ver.

Situatie: huisje staat bovenaan en café onderaan, de line of sight ~1km.

Wat mijn stief pa dus vroeg is of de volgende antenne zou werken: Melon N4000 https://www.zoominformatica.com/N4000%2010M.html om toch het signaal thuis te ontvangen.

Mijn antwoord: dat gaat niet werken, want je hebt langs de 2 kanten een sterk signaal nodig.

Misschien nog een beter antwoord: "we gaan 100m uit elkaar staan jij neemt een megafoon en ik normaal. Ik roep iets naar jou en jij antwoord misschien terug"

Klopt mijn antwoord?

Eventuele oplossingen en antwoorden:
* glasvezel over de weg leggen > duur en niet te doen
* 2 richt antenne's zoals pricewatch: EnGenius Enstation 5 of pricewatch: Mimosa B5-Lite met dan een PoE injector

Wat zeggen jullie?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Beste antwoord (via Damic op 30-12-2017 16:08)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mijzelf schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:36:
[...]
Nee. Wanneer je een megafoon gebruikt om te spreken, heb je nog steeds je 'normale' oren nodig om te luisteren.
Een high gain of een richtantenne geeft zowel bij het zenden als ontvangen voordeel.
Dat is wattie omschrijft ;)
Ok, je kan t anders lezen, maar dat haal ik er uit.

Dus ja, twee richtantennes, twee accesspoints er aan geknupt.
En dan een netwerkkabel naar een 'local range' accesspoint voor de verbinding naar je apparaten.

Ik zou twee Ubiquiti Powerbeams (acceespoint+antenne, weatherproof, all in one) pakken (krijg je meteen PoE injectors bij), en dan aan de Café kant op het LAN aansluiten en bij je ouders in t huisje een normale Ubiqiti UniFi AP ophangen voor de verbinding naar je laptops/pc's/mobieltjes/etc.

Setje van deze:
https://www.ubnt.com/airmax/powerbeam-ac-gen2/

En eentje van deze:
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:33:
Misschien nog een beter antwoord: "we gaan 100m uit elkaar staan jij neemt een megafoon en ik normaal. Ik roep iets naar jou en jij antwoord misschien terug"

Klopt mijn antwoord?
Nee. Wanneer je een megafoon gebruikt om te spreken, heb je nog steeds je 'normale' oren nodig om te luisteren.
Een high gain of een richtantenne geeft zowel bij het zenden als ontvangen voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Hoezo is internet via 4G peperduur? Neem een abonnement met een beetje knappe bundel, 10Gig ofzo, meer dan 20 euro ben je daar niet aan kwijt. Desnoods via een NL provider, roamen binnen Europa gaat tegenwoordig vanuit de bundel. Ja je ouders moeten dan niet gaan zitten Netflixen oid, maar met die brakke richtantennes hoef je dat ook niet te proberen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mijzelf schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:36:
[...]
Dat is wattie omschrijft ;)
Ok, je kan t anders lezen, maar dat haal ik er uit.

Dus ja, twee richtantennes, twee accesspoints er aan geknupt.
En dan een netwerkkabel naar een 'local range' accesspoint voor de verbinding naar je apparaten.

Ik zou twee Ubiquiti Powerbeams (acceespoint+antenne, weatherproof, all in one) pakken (krijg je meteen PoE injectors bij), en dan aan de Café kant op het LAN aansluiten en bij je ouders in t huisje een normale Ubiqiti UniFi AP ophangen voor de verbinding naar je laptops/pc's/mobieltjes/etc.

Setje van deze:
https://www.ubnt.com/airmax/powerbeam-ac-gen2/

En eentje van deze:
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat SeatRider zegt: Tegenwoordig kan je een SIM only / data only abonnement nemen. En daar gebruiken.

Deze bv:

https://www.bellen.com/mo.../sim-only/go-unlimited-eu

Heb je voor 37 euro per maand óók nog 10 Gb per maand in de EU. En dát is nou precies wat zij nodig hebben.

Misschien zijn er goedkopere aanbiedingen, maar die heb ik even niet gezocht.

Zet er een MiFi router (rond de 80 euro) neer, en deze laat keurig op een display zien hoeveel er gebruikt is.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@Mijzelf Ja maar je zit toch met "ruis" (wind/afstand/oren zijn niet zo goed meer dus/andere signalen in de lucht/...)

@SeatRider ik ben er zelf nog nooit geweest. Dus het is niet voor mij maar voor mijn ma + stief pa en we wonen in België niet in NL. De 4g abo's in BE zijn bijzonder laag van verbruik :F en als je vaak die simkaart in het buitenland gebruikt kan het zijn dat je word afgesloten.

@McKaamos dank je.
Dus: 2x pricewatch: Ubiquiti PowerBeam ac Gen2 (400mm, 25dBi) + 1 x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 09:32
Is dit huisje permanent bewoond en gaat het om een fatsoenlijke internet verbinding die altijd moet werken? Of is het puur voor vakanties etc om even het nieuws te lezen en een appje te versturen?

De richtantenne is een betere/permanentere oplossing, maar de vraag is of de verbinding die het cafe echt met deze intentie gedeeld mag worden. Wat doe je bijvoorbeeld als de eigenaar dit toch niet meer zo ziet zitten omdat bijvoorbeeld zijn toch al niet zo snelle verbinding nu gedeeld is? Is het puur voor vakanties, dan zou ik inderdaad de oplossing van @SeatRider gebruiken, een Sim-kaartje met 4G (mits voldoende ontvangst) en me er niet te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Damic schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:51:
@SeatRider ik ben er zelf nog nooit geweest. Dus het is niet voor mij maar voor mijn ma + stief pa en we wonen in België niet in NL. De 4g abo's in BE zijn bijzonder laag van verbruik :F en als je vaak die simkaart in het buitenland gebruikt kan het zijn dat je word afgesloten.
Ik denk dat een 4g simmetje, desnoods prepaid, ter plekke nog wel eens goedkoper kan zijn. De prijzen passen zich een beetje aan het land aan. In Azië betaal je bijvoorbeeld zo ongeveer helemaal niks voor mobiel internet.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Damic schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:51:
@Mijzelf Ja maar je zit toch met "ruis" (wind/afstand/oren zijn niet zo goed meer dus/andere signalen in de lucht/...)

@McKaamos dank je.
Dus: 2x pricewatch: Ubiquiti PowerBeam ac Gen2 (400mm, 25dBi) + 1 x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Yep, die items idd.
Ook nog eens een stuk goedkoper dan wat je al had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@gastje01 Momenteel is het 2 x per jaar een maand bewoond. Nu gaat dit in de toekomst wel meer worden met dat ze allebei op pensioen gaan en dan gaat hier alles verkocht worden om ginder permanent te gaan wonen.

En dat is niet aan mij om te beslissen.

@McKaamos ik had het maar snel gevonden, dank je daarvoor.

@SeatRider ben even gaan opzoeken wat een 4G abo ginder kost, 77€/mnd voor 2.8GB en 12GB kost 242€/mnd (Cosmote) nu lijkt Vodafone wel goedkoper maar dekking is daar wrs niet echt goed.

Ik zal alles doorgeven en ik hoor het wel, momenteel is het antwoord van McKaamos het beste (in mijn ogen).

Pagina: 1