Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Port forwarding van IPv6 naar IPv4

Pagina: 1
Acties:

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Tweakers,

Ik zit met een lastig probleem. Ik woon in een flat waarbij Ziggo internet bij de huur bij in zit. Hierdoor ben ik geen eigenaar van mijn modem* ik kan er op inloggen maar met de Connectbox van Ziggo kun je niet bijster veel instellen.

Nu wel het zo zijn dat ik in het oud UPC gebied zit en mijn modem met dualstack-light geleverd is. Ik heb dus geen eigen IPv4 adres, die moet ik delen met anderen. Wel een eigen IPv6 adres.

Nu wil ik graag mijn domotica van buitenaf bijkunnen maar portforwarden over IPv4 is niet mogelijk. Ik heb reeds contact opgenomen met Ziggo maar zij kunnen mij niet helpen zonder klantnummer en de verhuurder weigert deze te geven of met Ziggo te regelen dat ik een gewoon IPv4 adres krijg.

IPv6 kan ik echter wel gewoon vanaf buiten aan dus wil ik een "forwarder" maken vanaf een VPS die zowel IPV6 heeft als IPv4. Ik zou dus via IPv4 met de VPS willen praten en de VPS zou dit dan via IPv6 communiceren met mijn domotica server.

Nu is HTTP prima te doen d.m.v. een proxy. Echter kan ik niet goed vinden hoe ik dit met ruwe TCP/UDP pakketjes zou kunnen doen.

Ik zat zelf te denken aan een soort van VPN oplossing maar bijster veel kan ik niet vinden op Google. Kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven?

*Ieder appartement heeft een eigen modem, er is niets gedeeld o.i.d.

Verwijderd

Interessant. Als ieder zijn eigen modem heeft, waarom jij niet?

Regel met de huisbaas dat jij 30 euro minder betaald (en dan haalt hij Ziggo weg bij jou), en jij neemt je eigen Ziggo abonnement voor hetzelfde geld.

Jij blij: eigen modem in beheer en alles doen wat je kan.
Eigenaar blij: minder gezeik van een of andere "IT" goeroe die IPv6 wilt of zo....

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2017 15:13 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kan je domotica geen IPv6 praten?

• Tim.k
  • Niet online
Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar ik heb wel een eigen modem. Alleen geen klantnummer die vereist is door Ziggo om dualstack light uit te zetten. Door dualstack light heb ik een gedeeld IPv4 adres met andere Ziggo klanten waardoor portforwarding niet mogelijk is. Ik heb echter wel een eigen IPv6 adres met forwarding opties.
Mijzelf schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:39:
Kan je domotica geen IPv6 praten?
Dat kan zeker, en dat wil ik ook. Het probleem is echter dat ik niet overal IPv6 heb op apparaten waar ik mijn domotica vanuit wil benaderen. 4G van Tele2 bijv, dat is enkel IPv4 waardoor ik niet met IPv6 kan babbelen. Vandaar dat ik een soort van tussenstation op mijn VPS wil maken die wil met IPv6 kan praten maar ik vanuit mijn 4G verbinding met IPv4 met de VPS kan praten. Een doorgeefluik dus.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat heet een TCP of UDP proxy. Netcat kan dat bijvoorbeeld voor je doen, socat ook.

Het punt is dat IPv4 en IPv6 allebei alleen de basislaag vormen. Als je daar TCP of UDP weer boven op legt merk je dat je door IP-to-IP translatie te doen je TCP of UDP gewoon end-to-end door kan laten stromen.

Voorbeeld (niet getest):

nc -6 -l -p 12345 | nc 192.168.1.2 12345

Dat luistert op IPv6 poort 12345 en verbindt bi-directioneel alles met 192.68.1.2 IPv4 (ook poort 12345). Doet verder zelf niks met het verkeer.

Er zijn trouwens ook nog een aantal alternatieven die gewoon op netwerkniveau werken:

- 6to4
- 4in6
- Lightweight 4over6

En dan heb je nog de optie om je thuisnetwerk via een TAP-tunnel of EoIP tunnel op je VPS beschikbaar te maken en dan gewoon IPv4 NAT daar te doen. Kan je het hele IPv6 verhaal vergeten.

Oh, en dan is er nog iets als extraip.nl waarbij je gewoon een route naar een endpoint naar keuze kan krijgen met IPv4. Probleem is dan wel dat je met je huidige setup tegen problemen met je instellingen aan kan lopen.

[ Voor 37% gewijzigd door johnkeates op 30-12-2017 15:56 ]

• Tim.k
  • Niet online
Dus als ik vanaf mijn VPS dit zou doen nc -l -p 12345 | nc -6 <IPv6 van thuis> 12345 dan zou ik een tunnel hebben?

6to4 zou niet werken als ik het goed begrijp want dat zou bij mij thuis moeten waar ik geen ipv4 kan forwarden.

4in6 werkt eveneens niet als ik het goed lees op internet want dat heb ik in principe thuis al en op de server kan ik dat niet koppelen naar thuis.

Die TAP-tunnel ben ik ook al tegen gekomen en heb ik geprobeerd maar ik kom maar niet uit het configureren daarvan. Ik heb verschillende opties en configuraties bekeken maar ik krijg het niet werkend.
Pagina: 1