Advies bij eventuele aankoop iMac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-09-2021
Mijn vraag

Wegens esthetische redenen willen wij overstappen naar een Apple iMac. Hierbij is de vraag welke is geschikt voor ons? Wij gebruiken momenteel een PC en werken met de volledige Adobe suite. Af en toe speel ik er een spelletje op dat zich beperkt tot games van Blizzard. Deze zou ik dus graag nog wel eens willen spelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Adobe Suite, voornamelijk Illustrator, Photoshop, InDesign. Mindere mate AfterEffects

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn oor te luisteren gelegd bij Switch, deze hebben tot vandaag een promotie lopen. Het volgende model sprak me aan....3.4ghz quad core i5 1TB fusion drive, Radeon Pro 560 (4gig) werkgeheugen 8GB.
Is die 8GB genoeg of beter 16GB? Mijn ervaringen met Apple zijn beperkt tot iPad en mijn vrouw een iPhone.
27inch lijkt me overkill, zeker omdat de displays 5k zijn en ik daar nog niet het nut van inzie.
Wat raden jullie aan en/of wat gebruiken jullie zelf voor eventueel dezelfde programma’s

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Kijk eens wat het verschil is met de 27 inch.
Standaard heb je al een betere processor, en een scherm is nooit te groot.
Dik voordeel van de 27 is dat je zelf heel makkelijk Ram geheugen kan bijsteken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme
Het scheelt hem toch wel wat...ik kan 27 inch niet plaatsen....:d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:55
Fusion Drive moet je niet doen. Ga voor flashopslag en neem desnoods een externe HDD voor grote bestanden. Een iMac met flashopslag is een stuk sneller dan een iMac met een Fusion Drive. Verder zou ik ook meteen voor 16GB RAM gaan. Je kan later het werkgeheugen niet meer upgraden, dus je wilt meteen de juiste keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als gebruiker van de Adobe Suite lijkt me dat je juist een fan zou zijn van grotere schermen met een hogere resolutie...

De fusion drive is naar mijn mening een gimmick. Je kunt beter voor de SSD icm een externe drive gaan. Tevens is meer geheugen beter. Zeker wanneer je de levensduur van je iMac wilt verlengen. Kun je dit makkelijk achteraf erbij zetten? Dan zou je nu voor 8GB kunnen gaan en wanneer het later nodig blijkt geheugen bij kunnen prikken.

De software die jij noemt is ook voor Mac beschikbaar. Zowel Adobe als Blizzard.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik heb de fusion drive, en ben daar wel tevreden over.
De computer leert zelf wat er op het SSD stuk moet staan om vlot te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Native ssd is sneller maar fusion geeft wat meer gemak qua storage/prijs. Afweging die je zelf moet maken maar het is beide stukken beter dan een native hdd

Afbeeldingslocatie: https://barefeats.com/images12/imac12d1_seq.png

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph6679/52746.png

Verder vind ik persoonlijk de 27inxh stukken mooier maar het prijskaartje is slikken. Ik heb de 27inch 2011 met ssd die voor mijn gebruik meer dan snel zat is, heerlijk apparaat en deze mocht wel in de woonkamer :+

Mbt ram, 8gb is voor nu waarsch prima. Probleem met de 21inch is dat je niet kunt upgraden. Bij de 21inch zou ik dan voor 16gb gaan om toekomstbestendig te zijn, de 27inch kun je altijd later ram bijprikken

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 31-12-2017 10:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
laurens0619 schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:57:
Native ssd is sneller maar fusion geeft wat meer gemak qua storage/prijs. Afweging die je zelf moet maken maar het is beide stukken beter dan een native hdd

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder vind ik persoonlijk de 27inxh stukken mooier maar het prijskaartje is slikken. Ik heb de 27inch 2011 met ssd die voor mijn gebruik meer dan snel zat is, heerlijk apparaat en deze mocht wel in de woonkamer :+

Mbt ram, 8gb is voor nu waarsch prima. Probleem met de 21inch is dat je niet kunt upgraden. Bij de 21inch zou ik dan voor 16gb gaan om toekomstbestendig te zijn, de 27inch kun je altijd later ram bijprikken
Dat zijn vrij oude grafieken. Flashopslag heeft inmiddels lees- en schrijfsnelheden van 2GB/s+ terwijl je met een Fusion Drive max 500MB/s zal halen. Ook heeft Fusion Drive nu nog maar 32GB SSD, terwijl het een aantal jaren terug nog 128GB was. Fusion Drive is echt een flinke rip-off en het totaal niet waard.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/06/2017-iMac.008-980x735.png

[ Voor 4% gewijzigd door MelvinW op 31-12-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik heb de basis 27’ iMac, en dat was met studentenkorting net minder dan 2000€.
Als je rekening houdt met de kwaliteit van het 5 k scherm is dat echt geen slechte deal. Voor mijn 7 jaar oude basis 21 iMac heb ik nog 350€ gekregen in tweedehandse verkoop.

Maar als je de plaats niet hebt stopt het natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
MelvinW schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:28:
[...]

Dat zijn vrij oude grafieken. Flashopslag heeft inmiddels lees- en schrijfsnelheden van 2GB/s+ terwijl je met een Fusion Drive max 500MB/s zal halen. Ook heeft Fusion Drive nu nog maar 32GB SSD, terwijl het een aantal jaren terug nog 128GB was. Fusion Drive is echt een flinke rip-off en het totaal niet waard.

[afbeelding]
(Qua specs) ben ik het helemaal met je eens hoor, ssd is stukken sneller maar de upgrade naar SSD (512GB) kost wel weer 360 euro extra.

In de praktijk merk je het verschil tussen een 500mb/sec en 2gb/sec ssd eigenlijk niet behalve als je grote filetransfers doet.

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 31-12-2017 13:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Alles is wel zo'n beetje genoemd, maar eens een 27" met een 5K scherm en je wilt nooit meer wat anders.
Het is zo mooi en heerlijk werken, zeker met de voorkeur software die je hebt genoemd.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme
Ik ben wel wat thuis met harde schijven etc en op der punt stoort het me enorm bij Apple wat ze durven te vragen. Ik vind de 27 inch ook een mooi ding maar mijn werkplek is ongeveer naast de TV. Daar staat een 22inch scherm en dat valt mee. De schermgrootte van een iMac gaat teveel de aandacht trekken als die uitstaat. Ik denk dat je dan precies 2 zwarte gaten gaat zien....twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maak je een plek met een schuifdeur: 1 van de 2 zichtbaar afhankelijk van welke kant de deur op staat ;-)

Afbeeldingslocatie: http://www.diksdesign.nl/wp-content/uploads/TV-kast-2-e1471610765430.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme
Vinden jullie dan een 21,5 inch niet aan te raden? Er lijkt hier geen consensus rond te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:27
Ligt er ook aan hoever je er vanaf zit. Voor 27 inch vind ik een werkplek van 80 cm diep wel prettig. Dichterbij zou ik ook eerder voor de 21 inch gaan. Maar puur op waar voor je geld is de 27 inch wel een betere koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en over die FusionDrive: er zijn mensen die nadenken over de doorverkoop in de toekomst. Dan is een FusionDrive veel minder interessant.

Ik heb net een overstapper (van Windows naar Mac) een iMac 4K geadviseerd, weliswaar een 21" versie, maar wel met 512GB aan SSD er in. Het kost je nu misschien wat meer maar je houdt snelle opslag voor alles wat je doet, dus niet alleen je OS en een paar programma's maar ook voor alle documenten en misschien zwaarder foto en film materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik heb de imac late 2013 27” met fusion drive, ik heb spijt dat ik niet de volledige ssd heb gepakt. Wat is je verwachtr levens duur van het apparaat? Ik verwacht er 6 jaar mee te doen en dan is de gpu niet meer toerijkend voor mijn doeleinde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme
Ik zit er niet heel ver vanaf, dat is inderdaad een belangrijke factor. Maar iets in mij vind het niet kloppen hoeveel je moet betalen voor die SSD schijven....om het vergelijk te maken, een losse SSD van 2TB kost rond de 600 a 630€. Hoe komt het dat de prijs bij een Apple voor 1TB +700€ is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Het is maar net de vraag welke SSD je vergelijkt. Hebben deze dezelfde doorvoersnelheden? Daarnaast is het volgens mij algemeen bekend dat Apple (net als andere bedrijven) veel geld vraagt voor afwijken van de standaard.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:27
Ik heb het een tijdje geleden een keer uitgeprobeerd in de Apple Store (Den Haag). Daar stonden toen een 27 inch met ssd en een 21 inch met fusion drive naast elkaar, verder ongeveer dezelfde specs. De ssd was echt merkbaar sneller met het opstarten van applicaties en het openen van bestanden dan de fusion drive. Bij die laatste kom je toch regelmatig strandballetjes tegen, bij de ssd niet. Belangrijkste reden voor mij om voor een ssd te kiezen bij een iMac zou overigens het geluid van de harddisk zijn. Ik heb zelf een mac mini met fusion drive (128GB ssd + 1TB harddisk) en de disk hoor je toch regelmatig ratelen. De 1TB fusion drive in de 21 inch iMac zou ik sowieso niet nemen vanwege de kleine ssd (32GB), en groter is volgens mij niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rme
Dan vrees ik dat ik naar alternatieven zal moeten uitkijken als die fusion geen optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 14:43

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Rme schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:40:
Dan vrees ik dat ik naar alternatieven zal moeten uitkijken als die fusion geen optie is
Ik vindt dat kort door de bocht. Fusion is echt wel een goed oplossing als je opslag nodig hebt, maar och ook snelheid wil hebben. Waar...het is inderdaad niet zo snel als een native SSD, maar het is niet rete traag en veelal zal je zien dat een systeem met fusion drive ook erg snappie overkomt.
als een grote hoeveelheid opslag niet belangrijk is, dan SSD.

Ik heb zelf een iMac met fusion drive gehad en heb nu nog een Mac mini met fusion, was dik tevreden over de snelheid. Het OS en de programma’s staan op het SSD gedeelte en zorgt ervoor dat het allemaal soepel aanvoelt.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
OkselFris schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:23:
[...]

Ik vindt dat kort door de bocht. Fusion is echt wel een goed oplossing als je opslag nodig hebt, maar och ook snelheid wil hebben. Waar...het is inderdaad niet zo snel als een native SSD, maar het is niet rete traag en veelal zal je zien dat een systeem met fusion drive ook erg snappie overkomt.
als een grote hoeveelheid opslag niet belangrijk is, dan SSD.

Ik heb zelf een iMac met fusion drive gehad en heb nu nog een Mac mini met fusion, was dik tevreden over de snelheid. Het OS en de programma’s staan op het SSD gedeelte en zorgt ervoor dat het allemaal soepel aanvoelt.
Een Fusion Drive had vroeger een 128GB SSD. Tegenwoordig is dat maar 32GB. Meer dan het OS past dus niet op de SSD en draait op de HDD. Dat merk je duidelijk. Alleen wanneer je voor een 2TB of 3TB Fusion Drive gaat heb je 128GB SSD. Maar zelfs al ga je daarvoor is er een heel groot verschil in performance vergeleken met flashopslag.

[ Voor 10% gewijzigd door MelvinW op 03-01-2018 14:42 ]

Pagina: 1