Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertSolo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-02-2024
Hey,

Ik heb Telenet als provider. Achter de modem van Telenet heb ik een TP-link TD-W8970 (http://www.tp-link.com/il...ails/cat-15_TD-W8970.html) modem router staan. Ik merkte de laatste tijd dat de snelheden wat minder waren. Toen ik de speedtest deed van Telenet kreeg ik serieuze verschillen tussen de rechtstreekse verbinding met de telenet modem en de verbinding achter de tweede router.
Dit zowel voor bekabeld als wifi signalen.

Speedtesten:

Telenet modem
download 192 Mbps
Upload 20 Mbps

TP-link router
Download 89Mbps
Upload 19 Mbps

Is dit normaal gedrag van zo'n router?
Moet ik een nieuwe performantere (dual-band) router kopen? Maw vertraagt een tweede router achter die van Telenet altijd de snelheden zo fors? Voor wifi zou ik dit kunnen begrijpen, maar het is ook met de bekabelde computers.
Moet ik bepaalde instellingen wijzigen in de modem?

Thx voor alle info en hulp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Die TP-Link is gebaseerd op een Lantiq VRX268 SoC. Het zou me niet verbazen als de WAN-LAN doorvoer ergens in de buurt van de 100Mbit ligt, zeker niet als er ook nog wat advanced firewall toepassingen meedoen, met name deep packet inspection.

De oplossing is dat ding niet als router te gebruiken, maar als accesspoint. Hoe dat moet lees je hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertSolo
Alle firewall toepassingen staan af.
Ik gebruik hem eigenlijk liever als router omdat ik niet graag heb dat Telenet kan zien wat er allemaal aan het netwerk hangt. Snappie? Noem me gerust paranoïde ;-)
Zou dit met een andere nieuwe wel performanter kunnen? Ervaring met welk merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik niet. Better safe than sorry. Daar zou ook een Nederlandse versie van moeten zijn, maar ik kom er zo even niet op.
Zou dit met een andere nieuwe wel performanter kunnen? Ervaring met welk merk/type?
Ervaring niet. Maar er zijn tabellen. Let wel, dit gaat alleen over WAN-LAN doorvoer. Ik zou ook even in de pricewatch bij de reviews kijken. Jammer genoeg vemeldt de pricewatch geen WAN-LAN doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertSolo
Better safe than sorry works for me :)

Ben aan het twijfelen tussen:

https://www.routercenter....-nighthawk-x4s-r7800.html

en

https://www.coolblue.be/n...ml#product_specifications

Lijken me beide ok te zijn, Weet alleen niet welke te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
Ik zou de tweede kiezen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Waar staat je router?

Je kan wel een dik duur ding nemen, maar als die op een onmogelijke plek staat heeft dat nog weinig bereik.

Beste is om 'm zo centraal mogelijk te plaatsen. Lukt dat niet, dan kan het verstandiger zijn om een los accesspoint te nemen om zo toch een optimale wifi dekking te krijgen. Je router laat je dan in de meterkast of whatever staan, je wifi doe je centraal.

Beste prijs/prestatieverhouding is dan een Ubiquiti Edgerouter oid of een Mikrotik, ism een Unifi AC accesspoint. Dan kun je ook AP's bijplaatsen.

Heb je aan 1 ding voldoende of wil je minimale kosten maken: Plaats dan een KPN Wifiversterker als accesspoint. Dan heb je gewoon een heel net dual-band accesspoint. Je modem kun je ook als router gebruiken. Als je dat niet wilt hang je er een losse router tussen en zet je 'm in bridge, maar ik zou niet weten waarom niet. In veel gevallen voldoet een door de provider verstrekt ding prima. Wifi is een ander verhaal, maar dat kun je zelf oplossen :)

Wat het nut is van die 2e router: Alsof Telenet bij iedereen gaat kijken wat ze in hun netwerk hebben. Imho is dat wat tever gezocht.. maar goed, dat is je eigen keuze

PS: Je kan wel zo'n (relatief prijzig) uberding kopen als je linkt, maar
- bereik wordt echt niet ineens de hele buurt, zeker niet op de 2.4Ghz
- Je clients bepalen ook de trougput. Leuk om een 4x4 blabla te hebben met 160Mhz op 5Ghz, maar als je in een druk gebied zit met veel interferentie en een antieke netwerkkaart heb je er 0.0 aan.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 30-12-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertSolo
Bedankt al voor de antwoorden jongens. Wat ik nog bizar vind is dat ook de computers die bedraad aan de router hangen tot 100Mbps lagere downloadsnelheden halen tov een rechtstreekse verbinding met de telenet modem?

Router staat in de garage met een muurtje tussen naar de living, maw 2-3 meter van de gebruikers. Slechte down/upload is hetzelfde als ik in de garage sta met de laptop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou m'n mening onderbouwen...

R7800:
+ QCA chipset met 4x4 MiMo
+ MU-MIMO werkt ook echt
+ DFS support out of the box
+ Prima WRT/LEDE support voor custom firmware, mocht je dat willen
- EUR 15 duurder

Archer C3150:
+ EUR 15 goedkoper
- Broadcom chipset dat nog niet helemaal stabiel is
- MU-MIMO doet het niet
- geen DFS support
- geen 3rd party firmware support

Beide echter totaal overkill voor deze situatie, een Asus AC68U of Netgear R7000 zou met twee vingers in de neus al alles muv 4x4 en MU-MIMO out-of-the-box doen uit dit lijstje voor EUR 50 minder, en als je met custom firmware wilt werken kun je met een TP-Link Archer C7v2 hetzelfde voor nog eens EUR 40 minder realiseren. Out-of-the-box doet die Archer (net zoals alle andere consumentenproducten van TP-Link) geen DFS, wat IMHO dealbreaker is, dus alleen TP-Link doen als je met eigen firmware wilt spelen (en de TP-Link in kwestie ueberhaupt door 3rd party fw ondersteunt is, zoals de C3150 niet is...))
GertSolo schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:59:
Bedankt al voor de antwoorden jongens. Wat ik nog bizar vind is dat ook de computers die bedraad aan de router hangen tot 100Mbps lagere downloadsnelheden halen tov een rechtstreekse verbinding met de telenet modem?

Router staat in de garage met een muurtje tussen naar de living, maw 2-3 meter van de gebruikers. Slechte down/upload is hetzelfde als ik in de garage sta met de laptop.
WAN-to-LAN throughput staat geheel los van de gebruikte poorten. Als je Gigabit Ethernet hebt maar een APU die max 90Mbps WAN-to-LAN kan routeren krijg je dit.

Dat gezegd, check je kabels eens, 90Mbps klinkt verdacht als wat je krijgt bij slechte Ethernetkabel. Sluit eens een laptop aan op exact dezelfde kabel waar die route van je aangesloten is en kijk wat dat oplevert. Als dat je probleem is, is andere router kopen hoe dan ook weggegooid geld.

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 30-12-2017 20:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dion_b schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:06:
[...]

Ik zou m'n mening onderbouwen...

R7800:
+ QCA chipset met 4x4 MiMo
+ MU-MIMO werkt ook echt
+ DFS support out of the box
+ Prima WRT/LEDE support voor custom firmware, mocht je dat willen
- EUR 15 duurder

Archer C3150:
+ EUR 15 goedkoper
- Broadcom chipset dat nog niet helemaal stabiel is
- MU-MIMO doet het niet
- geen DFS support
- geen 3rd party firmware support

Beide echter totaal overkill voor deze situatie, een Asus AC68U of Netgear R7000 zou met twee vingers in de neus al alles muv 4x4 en MU-MIMO out-of-the-box doen uit dit lijstje voor EUR 50 minder, en als je met custom firmware wilt werken kun je met een TP-Link Archer C7v2 hetzelfde voor nog eens EUR 40 minder realiseren. Out-of-the-box doet die Archer (net zoals alle andere consumentenproducten van TP-Link) geen DFS, wat IMHO dealbreaker is, dus alleen TP-Link doen als je met eigen firmware wilt spelen (en de TP-Link in kwestie ueberhaupt door 3rd party fw ondersteunt is, zoals de C3150 niet is...))

[...]

WAN-to-LAN throughput staat geheel los van de gebruikte poorten. Als je Gigabit Ethernet hebt maar een APU die max 90Mbps WAN-to-LAN kan routeren krijg je dit.

Dat gezegd, check je kabels eens, 90Mbps klinkt verdacht als wat je krijgt bij slechte Ethernetkabel. Sluit eens een laptop aan op exact dezelfde kabel waar die route van je aangesloten is en kijk wat dat oplevert. Als dat je probleem is, is andere router kopen hoe dan ook weggegooid geld.
toon volledige bericht
Ik heb genoeg geld weggegooid aan te goedkope routers die nog niet door een kartonnen muur geraken.
Als ik een router of AP moet vervangen dan geef ik met plezier 50€ meer uit, dan Is de kans groot dat je er een paar jaar langer mee kan werken.
Ik hen nu een router die op volle sterkte door een muur en plafond geraakt. (linksys ea6900)

Kabels nakijken lijkt me ook een goed idee. Maar dan eerder of ze goed aangesloten zijn. Als er bepaalde paartjes omgewisseld zijn, dan kan de kabel nog werken, maar op lagere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tommie12 schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:29:
[...]

Ik heb genoeg geld weggegooid aan te goedkope routers die nog niet door een kartonnen muur geraken.
Als ik een router of AP moet vervangen dan geef ik met plezier 50€ meer uit, dan Is de kans groot dat je er een paar jaar langer mee kan werken.
Ik hen nu een router die op volle sterkte door een muur en plafond geraakt. (linksys ea6900)
...dus je raadt dan schijnbaar at-random een ander apparaat aan want dat zou ook goed zijn ofzo 8)7

Als je meerdere wave 2 WiFi-ac apparaten in handen hebt gehad en hebt kunnen vergelijken zou dat waardevolle ervaring kunnen zijn, maar dan moet je ook inhoudelijk delen waarom de een beter is dan de ander. Zoals je het hier brengt ben je gegaan van low-end 1x1 prul naar 4x4 en dan is een wereld voor je opengegaan. Eens dat 4x4 grote voordelen biedt, maar je hebt zo totaal geen ervaring om de ene 4x4 oplossing boven de andere aan te bevelen.

Sowieso is zendvermogen van een AP van ondergeschikt belang (want alles mag toch max 100mW/200mW zenden), het gaat om ontvangstgevoeligheid. En nog belangrijker is locatie - beter een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een geweldige op een slechte.

Je moet niet een gebrek aan kennis proberen te compenseren met grote bakken geld over de balk te gooien - en advies aan anderen om dat te doen is slecht advies. Goed advies is situatie en eisen te achterhalen en dan een passende oplossing te geven. Misschien is dat wel zo'n high-end geval (maar dan nog niet die brakke BCM-based zonder DFS die jij noemde) - maar dat moet dan uit de analyse blijken, niet vooraf zonder enig nadenk- of uitzoekwerk erin gesmeten worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertSolo
Thx guys,
Toevallig deze nacht ook over het mogelijke kabelprobleem nagedacht. Heb deze ochtend met verschillende kabels getest en dat bleek het probleem te zijn met de bekabelde computers. Deze halen nu een download van 185 Mbps :-).
Met de wifi router haalt mijn ipad 18Mbps en de laptop 20Mbps. Ik vermoed dat dat nog wel beter kan. Misschien toch met een andere router?
Op de telenet modem haalt de ipad 107Mbps en de laptop 18Mbps, wat ook weer raar is?
Met WinInfoView zie ik dat de kwaliteit van het signaal 99 is wat niet beter kan. Dus het moet ergens in de router zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door GertSolo op 31-12-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dion_b schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:11:
[...]

...dus je raadt dan schijnbaar at-random een ander apparaat aan want dat zou ook goed zijn ofzo 8)7

Als je meerdere wave 2 WiFi-ac apparaten in handen hebt gehad en hebt kunnen vergelijken zou dat waardevolle ervaring kunnen zijn, maar dan moet je ook inhoudelijk delen waarom de een beter is dan de ander. Zoals je het hier brengt ben je gegaan van low-end 1x1 prul naar 4x4 en dan is een wereld voor je opengegaan. Eens dat 4x4 grote voordelen biedt, maar je hebt zo totaal geen ervaring om de ene 4x4 oplossing boven de andere aan te bevelen.

Sowieso is zendvermogen van een AP van ondergeschikt belang (want alles mag toch max 100mW/200mW zenden), het gaat om ontvangstgevoeligheid. En nog belangrijker is locatie - beter een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een geweldige op een slechte.

Je moet niet een gebrek aan kennis proberen te compenseren met grote bakken geld over de balk te gooien - en advies aan anderen om dat te doen is slecht advies. Goed advies is situatie en eisen te achterhalen en dan een passende oplossing te geven. Misschien is dat wel zo'n high-end geval (maar dan nog niet die brakke BCM-based zonder DFS die jij noemde) - maar dat moet dan uit de analyse blijken, niet vooraf zonder enig nadenk- of uitzoekwerk erin gesmeten worden.
toon volledige bericht
Oeps, gevoelige snaar geraakt.
Het gaat hier over 50€ of zo, en in geval van de TS 15€, niet 10k of zo.
Ja, ik weet dat duurder niet altijd beter is, maar zag wel een paar voordelen bij het duurder model.
Als je dan een router koopt voor een jaar of 5 is dat geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tommie12 schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:46:
[...]

Oeps, gevoelige snaar geraakt.
Het gaat hier over 50€ of zo, en in geval van de TS 15€, niet 10k of zo.
Ja, ik weet dat duurder niet altijd beter is, maar zag wel een paar voordelen bij het duurder model.
Als je dan een router koopt voor een jaar of 5 is dat geen geld.
*Welke* "paar voordelen" zag je dan? En hoe weet je zonder verdere info dat het probleem überhaupt bij de router ligt?

Zonder onderbouwing ben je gewoon aan het trollen ipv advies te geven :o

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 31-12-2017 15:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@dion_b
Vind je nu zelf die reacties niet wat grof. Nu ben ik al aan het trollen....

Laat me dan even onderbouwen.

TS geeft aan 2 routers te overwegen die tussen 175 en 190€ zitten.
Dat is een verschil van 15€ of maw peanuts.
Ik bekijk van beide de specs, en zie een paar voordelen nl het beter volgend van toestellen bij de duurste, en een hogere mogelijke snelheid. Verder dacht ik een paar goede gebruikersreviews gezien te hebben.
Om die reden stel ik dus voor om de duurste te nemen.

Als we hier 2 TV's van 2000€ en 4000€ zouden vergelijken, dan kunnen we daar iets dieper op ingaan. Maar bij een verschil van minder dan 10%, en amper 15€ ben ik alvast snel geneigd om de duurste te nemen als ik ook maar vermoed dat die het beter gaat doen.
Daarenboven, als de TS effectief bij Coolblue bestelt is het nog eens zeer makkelijk en kosteloos om de router terug te sturen als die niet bevalt. (en dat is géén misbruik van consumentenrecht, dat wordt door Coolblue ZELF aangeraden als je ze belt. )

Ik hoop dat dit voldoende onderbouwing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:47:
@dion_b
Vind je nu zelf die reacties niet wat grof. Nu ben ik al aan het trollen....

Laat me dan even onderbouwen.

TS geeft aan 2 routers te overwegen die tussen 175 en 190€ zitten.
Dat is een verschil van 15€ of maw peanuts.
Ik bekijk van beide de specs, en zie een paar voordelen nl het beter volgend van toestellen bij de duurste, en een hogere mogelijke snelheid. Verder dacht ik een paar goede gebruikersreviews gezien te hebben.
Om die reden stel ik dus voor om de duurste te nemen.
Nog steeds volstrekt niet duidelijk waar je het over hebt. Geen links, je noemt geen getallen en "een paar goede gebruikersreviews" zegt natuurlijk helemaal niets. Die vind je nog voor Sitecom 1x1 2.4GHz only repeaters :')

Is het nou echt zo moeilijk om gewoon link naar de specs te geven en/of een letterlijke quote van de relevante spec? En een link naar de reviews die je noemt?

Beste dat ik op basis van waar je hier vaag over insinueert kan verzinnen is dat je Broadcom's marketingblaat hebt geslikt over "NitroQAM 3150Mbps". Broadcom heeft het mogelijk gemaakt om bovenop de 256QAM modulatie in de WiFi-ac standaard met 1024QAM te moduleren, wat kan leiden tot hogere snelheden. Slechts twee problemen:
1) 1024QAM zonder LDPC (die bij WiFi-ax geintroduceerd gaat worden) vereist onrealistisch perfect signaal. Als je al twee apparaten hebt die het ondersteunen doen ze het alleen in een afgesloten storingsvrije ruimte op zeer korte afstand van elkaar. Dit is net zoals 160MHz kanaalbreedte puur iets voor in de reclamefolders.
2) Oh ja, sowieso geen client die het ondersteunt. Enige manier om het te halen is om twee Broadcom-based apparaten tegenover elkaar te zetten met de ene als AP en de ander als client bridge ingesteld. In een afgesloten storingsvrije ruimte. Op zeer korte afstand van elkaar :+

Totale wassen neus dus. Je gaat IRL exact dezelfde maximale prestaties kunnen halen als met willekeurig welke 4x4 MiMo "AC2600" apparaat.
Als we hier 2 TV's van 2000€ en 4000€ zouden vergelijken, dan kunnen we daar iets dieper op ingaan. Maar bij een verschil van minder dan 10%, en amper 15€ ben ik alvast snel geneigd om de duurste te nemen als ik ook maar vermoed dat die het beter gaat doen.
Ware het niet dat in dit geval de EUR 15 duurdere essentiele features (DFS) mist, slechtere default settings heeft, geen 3rd party OS support heeft en mogelijk geen MU-MIMO.
Ik moet m'n eerder verhaal dat BCM geen werkende MU-MIMO had nuanceren. Dat hadden ze niet met de B1 stepping van de BCM4366, maar met de C0 stepping werkt het eindelijk wel. De Archer C3150v1 heeft de B1 stepping, de v2 heeft de C0 stepping. In Pricewatch wordt geen onderscheid gemaakt tussen de twee, dus je moet maar zien wat je krijgt...

Ik kom er weer op terug: je hebt de apparaten in kwestie nooit gezien, je weet er blijkbaar erg weinig vanaf en komt niet verder dan een paar vage dingen gelezen te hebben en op basis daarvan te constateren dat duurder=beter. Geef dan geen advies aan anderen :/
Daarenboven, als de TS effectief bij Coolblue bestelt is het nog eens zeer makkelijk en kosteloos om de router terug te sturen als die niet bevalt. (en dat is géén misbruik van consumentenrecht, dat wordt door Coolblue ZELF aangeraden als je ze belt. )
Gaan we weer. Dat een verkoopmedewerker van CoolBlue (die commissie krijgt als jij iets koopt, ongeacht of je het erna retour stuurt...) dit zegt wil a) nog niet zeggen dat het officieel beleid is van CoolBlue en b) dat het moreel OK is.

Wij zijn Tweakers. Wij kopen niet lukraak zooi om vervolgens de kopers na ons voor de kosten te laten opdraaien. Wederom, als jij persoonlijk te lui bent om je in te lezen, prima, maar ga anderen niet adviseren hetzelfde te doen.
Ik hoop dat dit voldoende onderbouwing is.
Nul links, nul quotes en nul eigen ervaring met apparaten in kwestie. Wat denk je zelf? :N

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertSolo
Het is de Netgear Nighthawk R7000 geworden. Ben nog wat aan het testen. Wat betreft downloadsnelheden zie ik nog niet veel verschil. Lijkt me wel stabieler te zijn dan mijn vorige.
Op de netwerkadapterinstellingen van de laptop wifi krijg ik een verbinding van 144 Mbps, dowload test blijft rond de 15Mbps, met de ipad 172Mbps.
QoS staat af, WMM staat op, maar maakt dat veel uit?
Enable 20/40 MHz Coexistence staat op, is dat nodig?
Nog zaken die ik op of af moet zetten om het signaal en de snelheden nog wat te boosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GertSolo schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:28:
Het is de Netgear Nighthawk R7000 geworden. Ben nog wat aan het testen. Wat betreft downloadsnelheden zie ik nog niet veel verschil. Lijkt me wel stabieler te zijn dan mijn vorige.
Op de netwerkadapterinstellingen van de laptop wifi krijg ik een verbinding van 144 Mbps, dowload test blijft rond de 15Mbps, met de ipad 172Mbps.
Die laptop doet alleen 2.4GHz. 144Mbps is maximale link rate wat je daarmee kunt halen als je 2x2 MiMo doet (max van je laptop) met 20MHz kanaalbreedte (enige zinnige keuze in de 2.4GHz). Je hebt dus prima signaal. Met 144Mbps bruto link rate zou je netto maximaal ~90Mbps moeten kunnen halen als er verder geen verkeer is. Dat je slechts 15Mbps haalt, wijst erop dat er veel ander verkeer is in de 2.4GHz. Wil je betere snelheden dan dat, dan zul je echt richting de 5GHz moeten gaan. Dat de stabiliteit toegenomen is, is waarschijnlijk wel het effect van de betere AP in de R7000. Die heeft 3x3 MiMo in de 2.4GHz, wat betekent dat het een antenne over heeft als het met je laptop met 2x2 communiceert. Die extra antenne wordt gebruikt om met de signalen van de andere twee te vergelijken en zo betere ruisonderdrukking te doen. Gevolg is een paar dB betere signaal-ruisverhouding en dat vertaalt zich altijd in betere stabiliteit.

Die iPad toont wat mogelijk is met 5GHz. Zonder de link rate waarmee dat ding verbonden is kan ik niet zoveel zeggen over de 172Mbps, anders dan dat het overduidelijk veel hoger is dan wat met 2.4GHz haalbaar is.
QoS staat af, WMM staat op, maar maakt dat veel uit?
Voor de snelheid: nee.

WMM moet je vooral niet uitzetten, o.a. Apple apparaten weigeren te verbinden als WMM niet ondersteund is - en het is sowieso nodig voor deftige power save op je clients.
Enable 20/40 MHz Coexistence staat op, is dat nodig?
Het kan de moeite waard zijn om dat uit te zetten.

Als naburige netwerken 40MHz kanaalbreedte gebruiken, zorgt coexistence uit er (hopelijk) voor dat ze alsnog terugvallen naar 20MHz. Dat kan soms een performanceboost voor jou opleveren. Gezien je al met 144Mbps link rate werkt denk ik echter niet dat je daar veel last van hebt, dus zou geen grote verbetering verwachten. Maar het is het proberen waard.
Nog zaken die ik op of af moet zetten om het signaal en de snelheden nog wat te boosten?
Het signaal is al perfect, daar valt niets te winnen. Snelheden... laptop upgraden naar 5GHz support (andere WiFi netwerkadapter erin indien mogelijk).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertSolo
Mercikes voor deze uitgebreide feedback!
Pagina: 1