Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:47:
@
dion_b
Vind je nu zelf die reacties niet wat grof. Nu ben ik al aan het trollen....
Laat me dan even onderbouwen.
TS geeft aan 2 routers te overwegen die tussen 175 en 190€ zitten.
Dat is een verschil van 15€ of maw peanuts.
Ik bekijk van beide de specs, en zie een paar voordelen nl het beter volgend van toestellen bij de duurste, en een hogere mogelijke snelheid. Verder dacht ik een paar goede gebruikersreviews gezien te hebben.
Om die reden stel ik dus voor om de duurste te nemen.
Nog steeds volstrekt niet duidelijk waar je het over hebt. Geen links, je noemt geen getallen en "een paar goede gebruikersreviews" zegt natuurlijk helemaal niets. Die vind je nog voor Sitecom 1x1 2.4GHz only repeaters
Is het nou echt zo moeilijk om gewoon link naar de specs te geven en/of een letterlijke quote van de relevante spec? En een link naar de reviews die je noemt?
Beste dat ik op basis van waar je hier vaag over insinueert kan verzinnen is dat je Broadcom's marketingblaat hebt geslikt over "NitroQAM 3150Mbps". Broadcom heeft het mogelijk gemaakt om bovenop de 256QAM modulatie in de WiFi-ac standaard met 1024QAM te moduleren, wat kan leiden tot hogere snelheden. Slechts twee problemen:
1) 1024QAM zonder LDPC (die bij WiFi-ax geintroduceerd gaat worden) vereist onrealistisch perfect signaal. Als je al twee apparaten hebt die het ondersteunen doen ze het alleen in een afgesloten storingsvrije ruimte op zeer korte afstand van elkaar. Dit is net zoals 160MHz kanaalbreedte puur iets voor in de reclamefolders.
2) Oh ja, sowieso geen client die het ondersteunt. Enige manier om het te halen is om twee Broadcom-based apparaten tegenover elkaar te zetten met de ene als AP en de ander als client bridge ingesteld. In een afgesloten storingsvrije ruimte. Op zeer korte afstand van elkaar
Totale wassen neus dus. Je gaat IRL exact dezelfde maximale prestaties kunnen halen als met willekeurig welke 4x4 MiMo "AC2600" apparaat.
Als we hier 2 TV's van 2000€ en 4000€ zouden vergelijken, dan kunnen we daar iets dieper op ingaan. Maar bij een verschil van minder dan 10%, en amper 15€ ben ik alvast snel geneigd om de duurste te nemen als ik ook maar vermoed dat die het beter gaat doen.
Ware het niet dat in dit geval de EUR 15 duurdere essentiele features (DFS) mist, slechtere default settings heeft, geen 3rd party OS support heeft en mogelijk geen MU-MIMO.
Ik moet m'n eerder verhaal dat BCM geen werkende MU-MIMO had nuanceren. Dat hadden ze niet met de B1 stepping van de BCM4366, maar met de C0 stepping werkt het eindelijk wel. De Archer C3150v1 heeft de B1 stepping, de v2 heeft de C0 stepping. In Pricewatch wordt geen onderscheid gemaakt tussen de twee, dus je moet maar zien wat je krijgt...
Ik kom er weer op terug: je hebt de apparaten in kwestie nooit gezien, je weet er blijkbaar erg weinig vanaf en komt niet verder dan een paar vage dingen gelezen te hebben en op basis daarvan te constateren dat duurder=beter. Geef dan geen advies aan anderen

Daarenboven, als de TS effectief bij Coolblue bestelt is het nog eens zeer makkelijk en kosteloos om de router terug te sturen als die niet bevalt. (en dat is géén misbruik van consumentenrecht, dat wordt door Coolblue ZELF aangeraden als je ze belt. )
Gaan we weer. Dat een verkoopmedewerker van CoolBlue (die commissie krijgt als jij iets koopt, ongeacht of je het erna retour stuurt...) dit zegt wil a) nog niet zeggen dat het officieel beleid is van CoolBlue en b) dat het moreel OK is.
Wij zijn Tweakers. Wij kopen niet lukraak zooi om vervolgens de kopers na ons voor de kosten te laten opdraaien. Wederom, als jij persoonlijk te lui bent om je in te lezen, prima, maar ga anderen niet adviseren hetzelfde te doen.
Ik hoop dat dit voldoende onderbouwing is.
Nul links, nul quotes en nul eigen ervaring met apparaten in kwestie. Wat denk je zelf?